Kunio-kun's Nekketsu Soccer League

Många minns nog NES-klassikern “Nintendo World Cup” med värme. Men visste du att spelet fick en direkt uppföljare – fast bara i Japan? Nu, för första gången, har äntligen “Nekketsu Soccer League” översatts och släppts i Europa!
Det här spelet är en del av retrosamlingen “Double Dragon & Kunio-kun Retro Brawler Bundle”. Samlingen är släppt till Playstation 4 och Nintendo Switch.
Ursprunglig konsol: Famicom (japanska NES)
Utvecklare: Technōs Japan
Genre: Fotboll, Technōs style
Release: 1993
Jag har sedan tidigare recenserat den japanska versionen av “Nintendo World Cup” här.
I uppföljaren får vi ett lite friare upplägg, där storyn går som så att Kunio-kun och hans skola har valts ut att representera Japan i världsmästerskapet i fotboll... Antagligen eftersom de blev bäst i Japan i det förra spelet. Lagets tränare, Misako, kan dock inte följa med på grabbarnas jorden-runt-resa (så ingen blir ❤️❤️❤️ denna gången) men det går att ringa långdistanssamtal till henne före varje match, så att Kunio håller sig på gott humör.
Med det friare upplägget menas att man själv fritt kan välja vilket lag man vill möta, och bland lagen som går att spela mot återfinns storheter som Brasilien, Argentina, Tyskland och Italien. Men också mer udda val som Guinea, Thailand och Mongoliet. Varje lag har sina egna styrkor och svagheter, samt helt unika specialskott (tyskarna gör mos med autobahn-projektiler, brassarna har det otagbara piraya-skottet och mongolerna... ja, de har en kavalleriattack som för tankarna till Djingis Khan...). För att gå vidare från gruppspelet behöver man vinna minst 16 matcher och skrapa ihop 70 poäng, sedan bär det av till slutspelet och den åtrådda finalen!

“Nekketsu Soccer League” är ett på många sätt förfinat “Nintendo World Cup”. Det erbjuder ett längre singelspelarläge, som tacksamt nog utrustats med lösenordsfunktion. Inför matcherna finns fler taktiska val att göra, samt att man kan snacka med spelarna, ge dem grejer för att boosta lagmoralen och ringa telefonsamtal. Liksom i föregångaren är det här ett ganska unikt fotbollsspel, då man enbart styr en spelare på planen. Den artificiella intelligensen hos medspelarna är dock föredömligt bra, samtidigt är det lite roligt att spelarna har sina egna humör och temperament och därför kan vägra att skjuta eller passa mig bollen när jag som lagkapten beordrar dem att göra det!
Själva spelet på planen är också klart mer välgjort än tidigare. I “Nintendo World Cup” var det väldigt enkelt att snabbt hitta vinnande taktiker som i stort sett garanterade seger i varenda match... Inte så i “Nekketsu Soccer League”, där specialskottens inverkan dämpats något till förmån för mer fokus på verkligt lagspel, passande och dribblande. Nytt är också vädersystemet, där till exempel regn eller starka vindar har stor påverkan. Och spelar man mitt i en åskstorm kan ibland blixten slå ner lite slumpmässigt, vilket kan göra bollen till en elektrisk livsfara...

Vad finns det egentligen mer att säga? Allt sammantaget gör “Nekketsu Soccer League” precis allt det som en bra uppföljare ska göra. Det har ett mer djuplodande gameplay än det något tunna “Nintendo World Cup”, med ett mer taktiskt djup och matcher som flyter på bättre utan slowdowns. Och soundtracket... Soundtracket! “Nekketsu Soccer League” har några riktigt schyssta NES-dängor som kommer vara fastetsade i skallen långt efter att du stängt av – Go! Go! Kunio-kun!
Det här är #14 i min recensionskavalkad av Kunio-spel, övriga delar hittar du här!
Härnäst: Nu är vi framme vid slutet! Nästa gång recenseras basketspelet “Nekketsu! Street Basketball All-Out Dunk Heroes”. Det här är inte bara det sista Kunio-kun-spelet som någonsin släpptes till NES eller Famicom, det är också ett helt fantastiskt underhållande sportspel! Sista delen av min recensionskavalkad av Kunio-spel läser du inom kort!
Hur många till finns det?
Och du har väl inte glömt bort barnen helt, hoppas jag?
Ett kvar! ETT !!1111Hhh
Och barnen? De är med på the Kunio choo-choo train! Mina MP-spelare ju, när jag väl kan få dem att slita sig från studsmattan eller Pokémon Go. Hmppfhh! Vad har Pokémon som Kunio inte har, liksom! 😅😂
Ett kvar! ETT !!1111Hhh
Och barnen? De är med på the Kunio choo-choo train! Mina MP-spelare ju, när jag väl kan få dem att slita sig från studsmattan eller Pokémon Go. Hmppfhh! Vad har Pokémon som Kunio inte har, liksom! 😅😂
Jag anar nästa recensions-serie... Alla Pokemon helt enkelt 🤪
Ad hoc addendum
Jag anar nästa recensions-serie... Alla Pokemon helt enkelt 🤪

... Fast Pokémon goes Nobunaga's Ambition var ju ändå rätt flott, även om det är helt bortglömt idag.
Hade hoppats på lite mer ❤️❤️❤️
I ett av de senare spelen blir Kunio och Misako officiellt ett par, vilket det hintas om rätt friskt även i detta spelet och egentligen ända sedan kyssen i "Nekketsu High School Dodgeball Club -- Soccer Story". Men sen ibland verkar han vara involverad med Hasebe, och i "Downtown Special: Kunio-kun no Jidaigeki da yo Zen'in Shūgō!" verkar det vara Kyoko han är tillsammans med... Men i ANDRA spel är Kyoko romantiskt involverad med Riki... Kunios (först) värsta rival och (senare) bästa vän!
(Det sjukaste är ju att det finns spel som kom senare där Hasebe, Mami Shimada och Misako och Kyoko bråkar med varandra om Kunios och Rikis ♥️♥️♥️, se "River City Girls"-serien)
Wooh! Tidslinjen för Kunio-kun-spelen är ungefär lika invecklad som valfritt Kingdom Hearts-spel!
Jag känner också att ovanstående nog är det nördigaste jag någonsin skrivit på den här sajten, vilket är en bedrift i sig. 😅
I ett av de senare spelen blir Kunio och Misako officiellt ett par, vilket det hintas om rätt friskt även i detta spelet och egentligen ända sedan kyssen i "Nekketsu High School Dodgeball Club -- Soccer Story". Men sen ibland verkar han vara involverad med Hasebe, och i "Downtown Special: Kunio-kun no Jidaigeki da yo Zen'in Shūgō!" verkar det vara Kyoko han är tillsammans med... Men i ANDRA spel är Kyoko romantiskt involverad med Riki... Kunios (först) värsta rival och (senare) bästa vän!
(Det sjukaste är ju att det finns spel som kom senare där Hasebe, Mami Shimada och Misako och Kyoko bråkar med varandra om Kunios och Rikis ♥️♥️♥️, se "River City Girls"-serien)
Wooh! Tidslinjen för Kunio-kun-spelen är ungefär lika invecklad som valfritt Kingdom Hearts-spel!
Jag känner också att ovanstående nog är det nördigaste jag någonsin skrivit på den här sajten, vilket är en bedrift i sig. 😅
Att vara en nörd är ingenting man skall skämmas över! Glöm aldrig bort det Herr Lind!
Att vara en nörd är ingenting man skall skämmas över! Glöm aldrig bort det Herr Lind!

När jag läste texten kändes det som en 4:a. Jag älskar special attackerna i de gamla NES fotbollspelen. Bicicleta och grejer!
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
När jag läste texten kändes det som en 4:a. Jag älskar special attackerna i de gamla NES fotbollspelen. Bicicleta och grejer!
Balanserar nånstans där mellan en trea och en fyra, onekligen! Kanske var det Kunio-kun fatigue som sänkte det? Det är det ultimata 3,5/5-spelet.
Din recension är som vanligt ett mästerverk! Har läst samtliga recensioner i din serie. Jag uppskattar verkligen läsningen och tycker det ska bli tråkigt när du är klar. Hur som helst så visste jag inte att detta "Nintendo World Cup" fanns, synd att det inte fanns i Sverige när det begav sig. Med tanke på hur mycket jag lirade ettan som fanns. Måste lyckas prova detta spel iaf.
Din recension är som vanligt ett mästerverk! Har läst samtliga recensioner i din serie. Jag uppskattar verkligen läsningen och tycker det ska bli tråkigt när du är klar. Hur som helst så visste jag inte att detta "Nintendo World Cup" fanns, synd att det inte fanns i Sverige när det begav sig. Med tanke på hur mycket jag lirade ettan som fanns. Måste lyckas prova detta spel iaf.
Tack så himla mycket, vad roligt att höra! Den sista texten är redan uppe, finns i forumet för medlemsrecensioner.
Om du har en PS4 eller Switch så finns ju denna Kunio-samlingen där, vad jag vet har den inte släppts till fler format av någon konstig anledning?!?
Vi får se om jag kanske tar mig an fler Kunio-spel i framtiden till nyare format, eller något helt annat!