Tips från banken inför utlandsresor i sommar
Det råder sommartider och möjligen utlandsresor för vissa av er. Jag arbetar på bank och tänkte ge er ett par tips baserat på vad stackars kundsupporten har frågat oss om hjälp med.
Ha flera ingångar till ditt bankengagemang.
Du har säkert Mobilt BankID som alla andra och det är supersmidigt så klart. Men om din telefon försvinner när du är utomlands behöver du andra vägar in till dina konton.
De fem storbankerna (Handelsbanken, SEB, Swedbank, Nordea, Danske Bank) har alla alternativa lösningar för inloggning i app/internetjänsten. I vissa lägen är det en digipass, i andra fall pin/lösen. Oavsett vilket det är, aktivera dessa innan du åker. Detta är ju dessutom väldigt bra att ha gjort då BankID blir DDosat vilket har hänt (det har ju hänt på bankerna med).
Extratelefon med BankID är ju optimalt om man har tillgång till det. Dessväre är möjligheten borttagen att ha en enhet med både din och partners BankID installerat. En enhet/BankID.
Aktivera alternativ inloggning för att inte vara BankIDberoende.
Om din bank kör med digipass/dosa, packa ner den separat. Kolla redan nu så att du kan PIN till den.
SEB, Handelsbanken och Swedbank erbjuder dessutom BankID på kort. Dessa är fysiska inloggningskort och beroende på bank måste dessa vara anslutna till dator med kabel. Du måste också ha en kortläsare från respektive bank. Dator betyder i det här fallet Mac/Windows. Ska du med dator kan du förtesta detta hemma.Extra betalkort som är gömt om du blir av med ditt defaulta. Gärna i en annan bank.
Har du ett kreditkort så ta en titt på förmånerna. Alla bankernas kreditkort har bra reseförsäkringar om och man är i tid till flygplats så man tillgång till lounger. I vissa kort ingår conscierge service. Ringer du dem så kan de boka restauranger/evenemanger till dig.
Kundsupporten på bankerna kan i vissa lägen hjälpa till om det går på tok, men testkör en gång så att du har möjlighet att legitimera dig i samtal. De öppnar inga reserv/undantag till dig om du inte kan identifiera dig.
Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.
Tackar och bockar.
Min storbank verkar bara tillåta alternativ inloggning för vissa personer. Blev väldigt krångel förra sommaren när mobil med bankid gick sönder
Vad trist, men det borde man kunna bråka om. Det är riktigt surt att man som kund ska vara beroende av att ens bank har valt en enda lösning om den sen går ner.
Var på en resa utomlands säkert 10+ år vid det här laget, och mitt under den så blockerade banken på grund av misstänksamma transaktioner och var tvungen att ta en resdag med att lösa någon Western Union-transaktion med kontanter. Har visserligen inte varit ett problem under några av mina senaste resor (i vissa fall till skummare länder....) men varje gång mitt kort inte går igenom första gången så blir jag nojjig - även om det oftast bara är att stoppa i chippet.
Har sett framförallt folk från andra länder insistera på att informera sin bank om resor men har inte hört om det som en vanlig grej i Sverige nyligen? Kan inte heller se något användarvänligt sätt i min internetbank att göra det på? Behövs det fortfarande eller var det bara något som gällde tidigare?
Vet du varför det överhuvudtaget är en grej som vi använder banker för? Känns som att det borde gå via skatteverket eller nåt. Tänk om ens bank inte gillar en
Det här är en viktig frågeställning. Ska verkligen privata storbanker äga det i särklass vanligaste e-legitimationssystemet i Sverige? Det går att ha många principiella invändningar mot detta.
Skatteverket utfärdar vanliga ID-kort så det är inte långsökt att tänka att de borde ha hand om även detta.
Det här är en viktig frågeställning. Ska verkligen privata storbanker äga det i särklass vanligaste e-legitimationssystemet i Sverige? Det går att ha många principiella invändningar mot detta.
Skatteverket utfärdar vanliga ID-kort så det är inte långsökt att tänka att de borde ha hand om även detta.
Jag vänder på frågan: Hur kan staten göra sig beroende av en privat aktörs säkerhetlösning som alla blir beroende av?
Statens egna e—id är beräknad vara fårdig hosten 2026. Se digg.se
Jag vänder på frågan: Hur kan staten göra sig beroende av en privat aktörs säkerhetlösning som alla blir beroende av?
Ja, det kan man verkligen undra också. Man ska ju i grunden inte klandra bankerna här, utan just det offentligas brist på initiatv.
Men nu börjar det åtminstone hända nåt.
Vet du varför det överhuvudtaget är en grej som vi använder banker för? Känns som att det borde gå via skatteverket eller nåt. Tänk om ens bank inte gillar en
BankID och bankerna är sheriffer för sina tjänster så om bankerna upptäcker fuffens via ditt konto så är det en risk att de blockar ditt (Mobila) BankID. Mer info här.
https://support.bankid.com/sv/skaffa-mobilt-bankid/bankid-far...
Men i klartext: sälj inte droger och ta betalt via Swish. Det är väldigt tydligt.
Och vad ska du göra? Polisanmäla banken?
Det tradiga är ju att man har gjort något dumt, då får man kanske stå sitt straff men man kommer inte åt alla de andra sajterna där man loggar in med BankID.
BankID och bankerna är sheriffer för sina tjänster så om bankerna upptäcker fuffens via ditt konto så är det en risk att de blockar ditt (Mobila) BankID. Mer info här.
https://support.bankid.com/sv/skaffa-mobilt-bankid/bankid-far...
Men i klartext: sälj inte droger och ta betalt via Swish. Det är väldigt tydligt.
Och vad ska du göra? Polisanmäla banken?
Det tradiga är ju att man har gjort något dumt, då får man kanske stå sitt straff men man kommer inte åt alla de andra sajterna där man loggar in med BankID.
Ja det är klart, men tänkte mer på det fallet med hon som swishade sin sambo för månadsräkningar och blev utelåst från sitt konto i några månader.
Många saker på jobbet som behöver bank-id tex, känns krångligt om msn skulle bli utelåst
Eller tänker jag galet?
Var på en resa utomlands säkert 10+ år vid det här laget, och mitt under den så blockerade banken på grund av misstänksamma transaktioner och var tvungen att ta en resdag med att lösa någon Western Union-transaktion med kontanter. Har visserligen inte varit ett problem under några av mina senaste resor (i vissa fall till skummare länder....) men varje gång mitt kort inte går igenom första gången så blir jag nojjig - även om det oftast bara är att stoppa i chippet.
Har sett framförallt folk från andra länder insistera på att informera sin bank om resor men har inte hört om det som en vanlig grej i Sverige nyligen? Kan inte heller se något användarvänligt sätt i min internetbank att göra det på? Behövs det fortfarande eller var det bara något som gällde tidigare?
Några år tidigare än dig fick jag samma problem när jag bilade ner till London. Efter att ha stannat till en natt i Amsterdam och sedan vidare via Belgien, gjorde ett köp vid en bensinmack, strax därefter blev mitt kort spärrat för att jag hade gjort köp i två länder på kort tid.
Ska till asien och besöka flera länder där senare i år, hoppas inget liknande sker...
Ja det är klart, men tänkte mer på det fallet med hon som swishade sin sambo för månadsräkningar och blev utelåst från sitt konto i några månader.
Många saker på jobbet som behöver bank-id tex, känns krångligt om msn skulle bli utelåst
Eller tänker jag galet?
Jag kände inte till det där fallet men sånt där kan nog ske. Men det borde inte vara ett problem att ta bort blocken heller.
Och det är just det där, av en eller anledning låser banken BankID för en privatperson, men det drabbar en när man ska in på 1177 eller sjukanmäla barnen etc etc för att just de tjänsterna bara har BankID som lösning. Vilket system har bara en väg in? Ingen backup, inga alternativ. Så, jag håller med.