Nekketsu! Street Basketball All-Out Dunk Heroes – Kunio-kuns sista NESkapad!

Nekketsu! Street Basketball All-Out Dunk Heroes – Kunio-kuns sista NESkapad!

Efter mängder med gatuslagsmål, sportspel och vansinniga skolidrotter är vi nu framme vid slutet – det här är det absolut sista Kunio-spelet till Nintendo åttabitars! Och vet du? Kunio-kun,
he goes out with a BANG!

Det här spelet är en del av retrosamlingen “Double Dragon & Kunio-kun Retro Brawler Bundle”. Samlingen är släppt till Playstation 4 och Nintendo Switch.

Ursprunglig konsol: Famicom (japanska NES)
Utvecklare: Technōs Japan
Genre: BASKET SOM DU ALDRIG SETT DET FÖRUT
Release: 931222

Så är vi då här.

Efter 14 spel, 14 recensioner och sju veckor senare har denna recensionskavalkad av Kunio-spel nått sitt slut. I Kunio-kuns fantastiska spelbibliotek till Nintendo åttabitars har vi lirat spökboll, hockey och fotboll. Vi har upplevt banbrytande klassiker som kommit att forma en hel genre, samt briljanta open world-slagsmål som tagit Kunio från lummiga bakgator till Japans mytomspunna Edo-period. Vi har deltagit i dödsföraktande skolmästerskap och dränkt rivaler i vattenbassänger och frustrerats över oförlåtande speldesign. Vid ett tillfälle ballade jag ur fullständigt.

Det har, kort sagt, varit en sjuhelsikes resa!

Men nu är vi alltså här – Kunio-resan har nått ändstationen.

“Nekketsu! Street Basketball” är ett väldigt sent spel till Famicom, faktum är att det släpptes dagarna innan julafton 1993. Super Famicom hade vid det här laget redan etablerat sig som den självklara efterföljaren som alla gamers ville ha i sitt vardagsrum, i skarp konkurrens med PC Engine och i viss mån även Sega Genesis. De nyare konsolerna hade redan börjat få sina egna Kunio-spel när detta kom, vilket bidragit till att “Nekketsu! Street Basketball” hamnade lite i skymundan, på sätt och vis. Det är synd (men förståeligt) och det var med blandade känslor jag därför drog igång det här spelet – mitt sista ospelade Kunio-spel till Famicom! Nu är det snart slut!

Hur som helst...

“Nekketsu! Street Basketball” börjar med att Kunio vinner en frågesporttävling där högsta vinsten är en resa till USA. Kunio verkar först inte särskilt imponerad av vinsten, men sätter sig ändå på flyget eftersom det ändå är en chans att hälsa på hos hans gamla vän Oklahoma-Johnny (minns ni honom från “Surprise! Nekketsu New Records!” ???). Vad han inte vet är att hans vänner Riki och Godai blir avundsjuka och också vill följa med. De binder fast sig själva i flygplanshjulen vid take-off (!!) och flyger därför med Kunio till Niagarafallen i USA. Väl i de förenta staterna blir Kunio utmanad att bemästra ännu en sport – den här gången basket!

Kunio, Riki och Godai får hjälp av den legendariska sportkillen Oklahoma-Johnny och tillsammans ställer de upp i en amerikansk basketturnering där de får möta alltifrån hiphop-kidsen i New York till raketforskare från Florida och riktiga country boys från Texas! Vi får ju inte heller glömma de flexande kroppsbyggarna från San Francisco, gambling-trollkarlarna i Las Vegas eller den amerikanska flottan som spelar sina matcher på ett hangarfartyg (??).

“Nekketsu! Street Basketball” är ett sent Famicom-spel och det både syns och känns. Spelet är vrålsnyggt och smooth och följsamt. Det känns på sätt och vis som att det måste ha kommit från en okänd konsol som kom någonstans där i gränslandet mellan NES och Super NES. Liksom “Nekketsu Fighting Legend” är det ett audiovisuellt mästerverk presenterat i åtta bitar. Att det här är samma konsol som 1987 spottade ur sig “Nekketsu Renegade Kunio-kun” är svårt att tro.

Upplägget känns igen från tidigare sportspel. Vi får en USA-karta där vi fritt kan välja mellan de olika motståndarna. Varje lag måste besegras både på hemmaplan och bortaplan för att vinna turneringen. Kunios hemmaplan i Niagarafallen är en ganska standard basketplan, om man bortser från att alla basketplaner har tre (!!) basketkorgar i olika höjder ovanför varandra att näta i. Lyckas man pricka den högsta korgen kan man alltså näta i tre korgar på ett kast, vilket så klart ger en hel drös med bonuspoäng!

I New York spelar vi korgboll vid tunnelbanan och där kan man använda sig av underjorden för att snabbare ta sig mellan olika delar av planen. I Texas kan man klättra upp på hästar och få en sjuhelvetes spark uppåt, vilket underlättar att nå de högsta basketkorgarna! Och i Las Vegas kan man näta och gambla samtidigt – med lite flyt kan de enarmade banditerna trissa upp dina poängkast ytterligare!

Och så vidare.

Utöver att alla banor har sina unika features kan detsamma också sägas om motståndarlagen. San Frans bodybuilders är långsamma men urstarka och har en tendens att glömma bort spelet och stå och flexa för varann istället. Hawaii-surfarna kan (bokstavligen) spruta eld, samtidigt som skumrasket i Las Vegas kan showa och förvirra Kunio med sina magiska tricks. Men svårast av alla är utan tvekan raketforskarna från Florida. De jäklarna kan nämligen teleportera sig runt planen och det är så klart... eh, svårt att skydda sig emot!

Som sig bör har alla lag sina unika specialattacker också – det är ju trots allt något av Kunio-seriens signum! Men här tycker jag att utvecklarna fått till en superb balans mellan “vanligt” basket-gameplay och de lite mer övernaturliga specialskotten. Till skillnad från exempelvis det första Kunio-fotbollsspelet där specialattackerna är för enkla att utföra och totalt OP så är det ett betydligt mer välavvägt gameplay i Kunios basketspel. I “Nekketsu! Street Basketball” kan man spela varierat, dra nytta av omgivningarna på smarta sätt och vinna matcher genom en kombination av bra passningsspel, välavvägda kast och specialskott. Det blir ett helt annat flyt här och liknar verklighetens basket i den mån att matcherna är oförutsägbara, intensiva och svänger snabbt. Det finns helt enkelt flera sätt att vinna på vilket skapar riktigt varierade och rafflande matcher som gör detta till det bästa Kunio-sportspelet till Nintendo åttabitars!

För att ge ytterligare djup till matcherna går det att ställa in taktiska val med en AI som faktiskt fungerar, och varje spelare har sina egna unika stats vad gäller sånt som snabbhet, pricksäkerhet och så vidare. I takt med att man vinner matcher får man också tillgång till bättre skor och andra prylar, vilket ytterligare ökar på färdigheterna hos den person som använder dem.

Den enda egentliga besvikelsen jag kan komma på här är att det verkligen bara handlar om att möta alla lag två gånger – sen är det slut! Inget hemligt superlag väntar som sista motståndare eller nåt, vilket man så klart hade hoppats på. Bu! Det slutar därför lite snopet med att Kunio vinner hela rasket, slappar med Oklahoma-Johnny vid poolen och sen drar hem till Japan igen. Eh, ja...

Flerspelarläget för upp till fyra samtidiga spelare i “Nekketsu! Street Basketball” är inget annat än ren och skär Famicom-magi. Multiplayer på Nintendos gamla åttabitars blir inte bättre än så här, helt enkelt! Men ja, att många av Kunio-spelen är smått fantastiska multiplayer-titlar har vi ju redan gått igenom så många gånger förr i den här recensionsserien, så det anade du säkert redan.

Men! Nu är vi framme vid slutet.

Det har varit ett sant nöje att gå igenom hela Kunio-biblioteket till NES/Famicom. Det här har varit spel som fascinerat och gäckat mig ända sedan tidigt 90-tal, då jag som barn först stiftade bekantskap med “Nintendo World Cup” och “River City Ransom”. På små, flimrande 14-tumsskärmar till CRT-bestar så såg jag likheterna mellan spelen och kunde bara ana att de måste ha varit sammanlänkade på något sätt. De har alltid funnits i bakhuvudet sedan dess, som spöket av ett flyktigt minne som brukade betyda något.

Att få djupdyka ner i denna kultursamling av gamla åttabitarsspel har varit ömsom frustrerande och ömsom roligt. Jag hoppas att ni som hängt med och läst också haft behållning av denna resa. Trots Kunio-kuns ikoniska status i Japan har det inte skrivits mycket om vår hetblodade tuffing på svenska tidigare, så det kändes än mer befogat att dyka ner i serien sett ur det perspektivet.

Men! Nu är vi framme vid slutet.

Det har så klart kommit fler Kunio-spel efter NES och Famicom. Och det finns fler samlingar att införskaffa för den som vill (Super Technōs World säger hej!). Men för mig tar min Kunio-resa slut här och nu. Kanske kommer jag tillbaka med fler vansinniga Kunio-djupdykningar i framtiden, kanske inte... Men hur det nu än blir med den saken återstår det bara en sak att säga nu, en sista gång...

Ganbatte, Kunio-kun! Ganbattehhhhhhhhhhhhhh!!!

~fin

Nekketsu! Street Basketball All-Out Dunk Heroes
4
Mycket bra
+
Snyggt och flyter på bra
+
Spännande och intensiva matcher
+
Bra balans mellan “vanlig” basket och det Kunio-galna
+
Oklanderlig spelkontroll
+
Det bästa sportspelet med Kunio-kun!
-
Släpptes sent i Famicoms livscykel
-
Har aldrig varit tillgängligt utanför Japan... förrän nu!
-
Lite snopet slut
-
Det är orealistiskt att binda fast sig i ett flygplan och överleva
-
Vart är Misako?!
Det här betyder betygen på FZ

Det här är #15 i min recensionskavalkad av Kunio-spel, övriga delar hittar du här!

Härnäst: Inget! Näpp! Nu är det slut! Hela recensionsresan är över! Gå ut och hoppa i studsmattan lite, käka en glass och cykla iväg och bada! Det tänker i alla fall jag göra... Efter att ha fritzlat mig själv i ett litet, unket källarrum utan fönster i sju veckor med gamla Nintendo-spel så tycker jag att jag har förtjänat det!

Medlem

Tack för alla recensioner, starkt jobbat!

Medlem

Kul recensions serie att följa och efter det här får man väl säga GLHF innan du påbörjar… resten

signatur

The Owls Are Not What They Seem

Medlem

Någon månads paus och sen drar du igång med nästa batch Kunio spel, antar jag? Förväntar mig också att du tar rollen som inofficiell Kunioreporter på allvar och håller oss up to date om allt som händer i och runt Kuniovärlden.

Skrivet av Lord Chinaski:

Tack för alla recensioner, starkt jobbat!

Tack själv, kul att det uppskattas!

Skrivet av Sur Apan:

Kul recensions serie att följa och efter det här får man väl säga GLHF innan du påbörjar… resten

Stort tvek på den du! Men man ska väl aldrig säga aldrig

Skrivet av Atilaa:

Någon månads paus och sen drar du igång med nästa batch Kunio spel, antar jag? Förväntar mig också att du tar rollen som inofficiell Kunioreporter på allvar och håller oss up to date om allt som händer i och runt Kuniovärlden.

Hah! Har FZ fortf kvar ambassadörer för olika grejer? Jag kan ju bli Kunio-ambassadör isf.

Men nja, vi får se om det blir mer Kunio-kavalkader... Det tog mer tid än jag trodde att nöta igenom alla de här spelen och sen försöka hitta på nåt vettigt att skriva om dem, särskilt som många liknar varandra. Men det var en kul utmaning

Medlem

Tack för denna resa!
Mindes world cup som liten men förstod aldrig att det var en del av samma serie. Varit riktigt underhållande läsning. Hoppas du kraftsamlar för något liknande i framtiden. Tack så mycket!

Backloggens befriare

Grattis!

Bra kämpat!
Nu mot Pokemon som vi kom överens om då!

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Kul att följa denna resa. Supernördigt på det bästa av sätt. Tack för rolig läsning!

Skrivet av Youjimbo:

Tack för denna resa!
Mindes world cup som liten men förstod aldrig att det var en del av samma serie. Varit riktigt underhållande läsning. Hoppas du kraftsamlar för något liknande i framtiden. Tack så mycket!

💚💚💚 Man ska aldrig säga aldrig, kanske om jag hittar nån liknande obskyr serie som förtjänar en stund i rampljuset!

Skrivet av keffkebab:

Grattis!

Bra kämpat!
Nu mot Pokemon som vi kom överens om då!

Deeeeetthhhhh kommer aldrig att hända, min vän! 😅😂

Skrivet av BloodFarmer:

Kul att följa denna resa. Supernördigt på det bästa av sätt. Tack för rolig läsning!

Supernördigt är det bästa nördigt!

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Supernördigt är det bästa nördigt!

Verkligen
Det är något speciellt med att bortglömda gamla spel får komma upp till ytan. Nostalgi kanske, trots att jag inte själv lirat just dessa. Någon har trots allt lagt ner tid och energi på att försöka göra något bra en gång i tiden, och det är fint att deras verk får uppmärksammas ibland genom sådana här recensioner.

Medlem

NESkapad, lite kär är jag allt! <3

Det har varit fantastiskt kul att ta del av dina NESkapader, så orkar du ta dig an en ny serie, kommer detta följas med stor behållning.

Skrivet av BloodFarmer:

Verkligen
Det är något speciellt med att bortglömda gamla spel får komma upp till ytan. Nostalgi kanske, trots att jag inte själv lirat just dessa. Någon har trots allt lagt ner tid och energi på att försöka göra något bra en gång i tiden, och det är fint att deras verk får uppmärksammas ibland genom sådana här recensioner.

Couldn't agree more! Det går fortfarande att hitta guldkorn, särskilt till de äldre konsolerna, med gamla spel som av en eller annan anledning blivit lite bortglömda. Just Kunio-kun är ju lite speciell, har varit väldigt populär i Japan men i stort sett helt okänd utanför!

Skrivet av Qn1f3:

NESkapad, lite kär är jag allt! <3

Det har varit fantastiskt kul att ta del av dina NESkapader, så orkar du ta dig an en ny serie, kommer detta följas med stor behållning.

Hah! Ja, vi får se. Nu under sommaren är spelandet lite på tomgång, sen är jag lite sugen på att återuppta mina "evighetsspel" Stardew Valley och Simcity 4 till hösten. Men inte omöjligt att det blir nåt liknande nångång igen, kanske t ex gå igenom alla gamla Turtles-spel till NES, Game Boy osv!? Men osäker på hur mycket intressant det finns att skriva om dem! Eller alternativt ta en deep dive på obskyra Game Boy-spel rent allmänt? Det är ett himla kul format som fick otroligt mycket bra (och mindre bra) spel, men de flesta av dem är typ helt bortglömda idag. I jämförelse med NES/Master System m fl är gamla GB-spel riktigt dåligt dokumenterade på nätet med, det är nästan som att vissa av dem aldrig fanns.

Medlem

Grymt jobbat som spelat igenom och recenserat 14 spel på under 2 månader! Du skriver att det här är det bästa sportspelet i samlingen, vilket är din favorit av alla 14 spel?

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skrivet av Hanzo:

Grymt jobbat som spelat igenom och recenserat 14 spel på under 2 månader! Du skriver att det här är det bästa sportspelet i samlingen, vilket är din favorit av alla 14 spel?

Dags för Kunio Awards!

VIKTIGASTE: Nekketsu Renegade Kunio-kun (den moderna beat'em up-genrens födelse!)

BÄSTA SPORT: Nekketsu! Street Basketball All-Out Dunk Heroes (tar allt de lärt sig från tidigare sportspel och gör det, överlag, bästa sportspelet av de alla! Kunio-kun's Nekketsu Soccer League förtjänar också ett omnämnande, här.

BÄSTA FIGHTING: Nekketsu Fighting Legend (som Smash Bros., till NES!)

BÄSTA OPEN WORLD: Downtown Special Kunio-kun’s Historical Period Drama! (spring runt i gamla Japan och mörsa på ninjor och gambla bort dina pengar!)

BÄSTA LOKALISERING: Crash 'n the Boys Street Challenge (otroligt genomarbetad lokalisering, synd att spelet är lite blaj)

SPELET SOM ALDRIG BÖR NÄMNAS VID NAMN: Nekketsu High School Dodgeball Club (vill aldrig spela detta igen >_<)

OVERALL WINNER OF KUNIO AWARDS: Downtown Nekketsu Story // River City Ransom (kan spelas om för alltid, i slutändan min favorit av Kunio-spelen och med den mest episka finalen)

SPELET VI ALLA SAKNAR: Nintendo World Cup (damn! trist att licensen/rättigheterna till detta verkar ligga hos Nintendo!)

Medlem

Nästa spel: Max Payne 2. Något helt annorlunda, det var ett tag sedan recensionen av ettan nu!

Skrivet av reaver:

Nästa spel: Max Payne 2. Något helt annorlunda, det var ett tag sedan recensionen av ettan nu!

Hah! Jag spelade MP2 direkt efter ettan. Men i jämförelse med ettan sög det ju, vilken besvikelse!

Tvåan kändes mest som en trött rehash. Ettan hade en riktigt bra story och oförglömliga set-pieces (mardrömssekvensen med bebisgnölet, liksom!), miljöer, karaktärer och noire-känsla. Men allt det där var klart sämre i tvåan, imho. Massa trams med Mona Sax (hette hon så?) Visst var gameplay lite bättre, men det kändes mest som en uppföljare som gjordes för att ettan blev så framgångsrik. Men det fanns ingen riktig plan för hur man skulle följa upp ettan, så vi fick istället ett jäkla hopkok till soppa.

Så, eh, jag recenserade aldrig MP2 för jag har inte särskilt mycket intressant att säga om det. Men här kommer en snabbrec...

Recension!

Max Payne 2 är ett spel som gör skäl för sin tvåa i titeln. /Slut på rec

Max Payne 2
2
Tveksamt
+
Högre produktionsvärden än ettan, mindre luffar-jank
-
Utöver det i stort sett menlöst
Medlem

Hah! Jag spelade MP2 direkt efter ettan. Men i jämförelse med ettan sög det ju, vilken besvikelse!

Tvåan kändes mest som en trött rehash. Ettan hade en riktigt bra story och oförglömliga set-pieces (mardrömssekvensen med bebisgnölet, liksom!), miljöer, karaktärer och noire-känsla. Men allt det där var klart sämre i tvåan, imho. Massa trams med Mona Sax (hette hon så?) Visst var gameplay lite bättre, men det kändes mest som en uppföljare som gjordes för att ettan blev så framgångsrik. Men det fanns ingen riktig plan för hur man skulle följa upp ettan, så vi fick istället ett jäkla hopkok till soppa.

Så, eh, jag recenserade aldrig MP2 för jag har inte särskilt mycket intressant att säga om det. Men här kommer en snabbrec...

Recension!

Max Payne 2 är ett spel som gör skäl för sin tvåa i titeln. /Slut på rec

Max Payne 2
2
Tveksamt
+
Högre produktionsvärden än ettan, mindre luffar-jank
-
Utöver det i stort sett menlöst

Haha, ja, snacka om snabbt jobbat när man har recensionen inom en timme att den efterfrågades Visste inte att du hade lirat det redan!

Skrivet av reaver:

Haha, ja, snacka om snabbt jobbat när man har recensionen inom en timme att den efterfrågades Visste inte att du hade lirat det redan!

Varit lite sugen på MP3, men är osäker på om min dator pallar med det!

Ja, jag har en smått antik dator

Medlem

Dags för Kunio Awards!

[…]

OVERALL WINNER OF KUNIO AWARDS: Downtown Nekketsu Story // River City Ransom (kan spelas om för alltid, i slutändan min favorit av Kunio-spelen och med den mest episka finalen)

Grymt! River City alltså! Är det inte så att River City Girls har en koppling till det spelet? Är det bara en tillfällighet?

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skrivet av Hanzo:

Grymt! River City alltså! Är det inte så att River City Girls har en koppling till det spelet? Är det bara en tillfällighet?

River City Girls-serien är en follow-up/spinoff där man spelar som Misako och Kyoko, Kunios och Rikis respektive flickvänner. I Girls-spelet är det grabbarna som kidnappats och dags för tjejerna att få en stund i rampljuset, istället.

Den här spinoff-serien sträcker sig ända tillbaka till Super Famicom-titeln Shin Nekketsu Kōha: Kunio-tachi no Banka. Därför är kontinuiteten/Kunio lore lite wonky med Girls-serien, för Kunio brukar ju oftast vara tillsammans med Hasebe i de senare spelen och Riki är definitivt med Mami. Men det var inte så när Kunio-tachi no Banka släpptes på 90-talet. Men de löste det lite humoristiskt också genom att göra t ex Misako och Hasebe till rivaler, Kyoko vs Mami osv, lol.

SFC-spelet fick förövrigt ett västsläpp till slut, i form av River City Girls Zero.

Medlem

River City Girls-serien är en follow-up/spinoff där man spelar som Misako och Kyoko, Kunios och Rikis respektive flickvänner. I Girls-spelet är det grabbarna som kidnappats och dags för tjejerna att få en stund i rampljuset, istället.

Den här spinoff-serien sträcker sig ända tillbaka till Super Famicom-titeln Shin Nekketsu Kōha: Kunio-tachi no Banka. Därför är kontinuiteten/Kunio lore lite wonky med Girls-serien, för Kunio brukar ju oftast vara tillsammans med Hasebe i de senare spelen och Riki är definitivt med Mami. Men det var inte så när Kunio-tachi no Banka släpptes på 90-talet. Men de löste det lite humoristiskt också genom att göra t ex Misako och Hasebe till rivaler, Kyoko vs Mami osv, lol.

SFC-spelet fick förövrigt ett västsläpp till slut, i form av River City Girls Zero.

Tackar för förtydligandet!

Hur kan man spela river city-spelen om man vill spela dem i korrekt ordning, rent kronologiskt? Uag vet inte om spelen är särskilt storytunga eller hur de hänger ihop?

Det finns ju ordningen som spelen släpptes och ordningen rent storymässigt.

Storyordningen kanske kan vara:
1. Downtown Nekketsu Story // River City Ransom
2. River City Girls 0
3. River City Girls 1
4. River City Girls 2

Jag har bara spelat River City Girls 1, första och andra banan. Jag fick inte direkt någon förståelse för vilka pojkvännerna var. Det känns som man vill spela River City Ransom först. RCG1 hade snygg estetik och grym musik iaf. Gillar gameplayet med, särskilt i coop.

signatur

Skrivet av Hanzo:

Tackar för förtydligandet!

Hur kan man spela river city-spelen om man vill spela dem i korrekt ordning, rent kronologiskt? Uag vet inte om spelen är särskilt storytunga eller hur de hänger ihop?

Det finns ju ordningen som spelen släpptes och ordningen rent storymässigt.

Storyordningen kanske kan vara:
1. Downtown Nekketsu Story // River City Ransom
2. River City Girls 0
3. River City Girls 1
4. River City Girls 2

Jag har bara spelat River City Girls 1, första och andra banan. Jag fick inte direkt någon förståelse för vilka pojkvännerna var. Det känns som man vill spela River City Ransom först. RCG1 hade snygg estetik och grym musik iaf. Gillar gameplayet med, särskilt i coop.

Ärligt talat kan man spela dem som man vill! Det är bara jag som gillar att nörda ner mig i den här seriens omöjliga lore, lol.

Men ja, din lista ser OK ut. Jag hade nog slängt in Downtown Special Kunio-kun's Historical Period Drama! efter Downtown Nekketsu Story, då det är en rak uppföljare till DNS om än i form av en teaterföreställning. Sen finns det ju fler spel i Downtown Nekketsu-spinoffserien, men de är ju inte samma genre som ursprungliga DNS/River City Ransom.

Sen beror det ju hur djupt ner i kaninhålet du vill gå, lol.

River City Underground-spinoffserien är ett par spel som är officiella uppföljare till River City Ransom (med de amerikanska karaktärerna/lokaliseringen, INTE Downtown Nekketsu Story) och de är ju ändå noteworthy då även om det är andra devs så var Kishimoto (Nekketsu Renegade-skaparen och han som hittade på Kunio-kun) varit involverad i dem, så ev borde RCU-spelen köras innan River City Girls-spelen.

Det finns kanske också fler spel jag missat här, då jag inte spelat alla. Det finns ju bärbara Downtown Nekketsus, men tror de är mest portningar/remakes till GBA, DS osv. För att inte tala om PC Engine-spelen, men jag har ingen koll på dem så kanske ignorera dem just nu och bara börja där du står, lol.

Och vill du börja heeelt kronologiskt bör du köra Nekketsu Renegade Kunio-kun innan DNS/RCR. DNS/RCR utspelar sig 6 månader efter Nekketsu Renegade, när Kunio-kun börjat "reformera" sig från småkriminell ungdomsgangster. Det är då Double Dragon-bröderna byter skola till Reiho-skolan, de kidnappar Rikis flickvän och storyn för DNS tar sin början med att forna gängrivalerna Kunio och Riki börjar samarbeta

(Att det finns Double Dragon-cameos i DNS beror på att Kishimoto gjorde Double Dragon direkt efter Nekketsu Renegade)

Sorry för den här utläggningen, jag bara älskar de här spelen

In short:

1
Skriv svar