English, do you speak it?
Bodde i England (Cambridge) ett år. Då märkte man att prata engelska och passa in och prata är två olika saker.
Att vara rolig, uppskatta andra och ge respons på rätt nivå är en helt annan sak än att kunna prata ”flytande”. Kom aldrig in i det. De tittade alltid lite konstigt kändes det som
Har spelbranschen som hobby
Jänkarna tror alltid jag är från Ohio när jag snackar på discord, så flytande skulle jag påstå. Tydligen med en Ohio dialekt.
Ohio är USA:s Borås, så jag hoppas det var ett värdeneutralt konstaterande, och inte en flex.
Jag läste svenska 3 och engelska 6 i fjol på 10 veckor. Har så lätt för språk att jag lika gärna kunde få betyg på den nivån, fick MVG. Men nu är min tjej från Tyskland och hennes päron kan inte engelska, så hur man vänder sig har man röven bak. Tyska tänker jag inte börja läsa 😂
Speldjävulen angrep mitt kranium...
Jag läste svenska 3 och engelska 6 i fjol på 10 veckor. Har så lätt för språk att jag lika gärna kunde få betyg på den nivån, fick MVG. Men nu är min tjej från Tyskland och hennes päron kan inte engelska, så hur man vänder sig har man röven bak. Tyska tänker jag inte börja läsa 😂
Svenska 3 och eng 6, är det gymnasiekurser då eller vad är det som avses?
Som en notis, varför skulle en accent eller brytning vara ett tecken på att man inte pratar flytande?
Det är ju snarast naturligt och tycker vi i allmänhet här i Sverige verkar skämmas onödigt mycket för just detta.
Ett extremt litet problem, men ändå, fattar inte grejen? Klart som fan folk har brytningstid accenter när de lär sig språk senare i livet och det är sällan de som har det som modersmål bryr sig.
Ad hoc addendum
Det går väll bra att prata om sådant man känner till (åt det tekniska hållet), men när det kommer till sånt som mat, köksredskap som någon nämnde ovan, då är det illa! Pratar dock engelska på jobbet mer eller mindre varje dag, samt att det mesta jag läser och lyssnar på är på engelska.
Så, bra kanske?
Svenska 3 och eng 6, är det gymnasiekurser då eller vad är det som avses?
Ja, högskoleförberedande nivå är det väl egentligen. Jag ville testa att plugga lite och drog dessa kurserna i snabbformat. Tyvärr är jag inte lika intresserad eller har lätt för matte, så språk fick det bli. Spanska nästa, tror jag. 👍
Speldjävulen angrep mitt kranium...
Ja, högskoleförberedande nivå är det väl egentligen. Jag ville testa att plugga lite och drog dessa kurserna i snabbformat. Tyvärr är jag inte lika intresserad eller har lätt för matte, så språk fick det bli. Spanska nästa, tror jag. 👍
Aha, okej! Det där har ju ändrats, jag var mer bekant med formatet när det hette Sve A, B, C osv. Men kör hårt! Språk är kul och alltid nyttigt
När jag ser resultatet Får det mig att tänka på frågan "är du över eller under medelnivån I intelligensen" och 90% svar över.
Men läsa och förstå engelska är jag högt men prata som jag så sällan gör skulle jag kalla mig medioker.
Får mig att tänka på någon tidigare tråd om "vad tjänar du?" där halva FZ eller mer tycktes dra in 80 papp per månad, med 8 veckors semester och fri arbetstid!
Nä, överdriver lite nu, men ofta verkar ju såna här "undersökningar" inte alltid ge helt sanningsenliga resultat.
När jag ser resultatet Får det mig att tänka på frågan "är du över eller under medelnivån I intelligensen" och 90% svar över.
Men läsa och förstå engelska är jag högt men prata som jag så sällan gör skulle jag kalla mig medioker.
Haha folk här verkar tro att vi fortfarande lever på 70-talet.
Vi ligger på högsta nivån och 6:e bästa i världen.
Very high proficiency: 600+
High proficiency: 550-599
Moderate proficiency: 500-549
Low proficiency: 450-499
Very low proficiency: <450

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler