Snabbkollen – Trådad eller trådlös mus?

Medlem

Ogillar starkt möss. Men måste jag så blir det trådlöst och har ju en Switch 2 nu med....

Medlem

Trådlöst. Trådat känns det som bara gamla stofiler håller fast vid idag när trådlöst blivit så överlägset bättre.

Medlem

Trådlöst! logitech g pro ftw!
Finns massa tester på youtube där trådlöst slår trådad i responstid

Medlem
Skrivet av erazerswe:

Ok, fast du menar ju då att tex en trådlös mus inte är bra? Jag har också en stationär dator och bytte till trådlös mus för typ ett år sedan och ångrar mig då inte. "cable drag" var en stor grej och kommer då aldrig köra trådat igen om jag inte måste, cheers!

Jag utgår bara från mig själv och vad jag vill ha när jag pratar om min grejer. Om du gillar trådlösa grejer ska du självklart köra på det. Jag säger inte att trådlöst är sämre bara att jag föredrar trådat.

Medlem

Både tangentbord och mus trådlöst Logitech. Laddar max en gång i månaden.
Logitech ligger väl lite i framkant där mot andra kanske. Oavsett så har dom imponerande lång batteritid.

signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Jag kör trådlöst på allt men känner nu efter sisådär 4-5 år att det var en sämre investering.
Anledningen till varför jag gick över till trådlöst på alla enheter i hela första början var för att slippa de fula kablarna + kabel-drag.

När det kommer till möss och dagens trådlösa teknik så visst, det är jävligt bra. Så pass att ett proffs inte ens känner skillnaden. Skillnad mellan trådlöst och trådat finns men den är så minimal att det inte går att avgöra utan speciell labbutrustning.

Det jag har insett är att trådlöst oftast är dyrare och tyngre, samt att det kommer med ett batteri som förvisso håller länge men med tiden blir sämre.

Det positiva är att man slipper kabel-drag, men är det värt (ibland) dubbla priset? Nja, inte för mig i alla fall.

Kan tillägga att jag oftast spelar FPS där det för det mesta blir CS (Faceit lvl 10 ~2800 elo).

Men jag förstår majoriteten som föredrar trådlöst helt klart!

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Trådad! Litar inte på trådlösa saker.

Sjukaste jag hört...

Skrivet av Hipshot:

Trådlöst har alltid varit sämre.

...fram tills detta några rader ned.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Jag menar att jag inte vill betala extra för trådlösa grejer när jag inte kan flytta på datorn

Fast det ena har absolut inget med det andra att göra. Det handlar inte om att man flyttar på grejerna. Det handlar om hur mycket lenare rörelsen blir med musen när man slipper dra en tråd.
Sen kan andra saker vara viktigare för en när det kommer till mus. Vikt, polling rate etc (skulle säga att formen är det aboslut viktigaste). Vissa bryr sig inte så mycket överhuvudtaget.
Lägga 2k på en mus som man har i flertalet år har jag inge problem med för tiden jag sitter med musen gör att den tim-pengen är oväsentlig.
Samma sak som att jag lägger åtskilliga tusen på skärm, bord, mic, headset eller en stol

Sen igen. Helt okej att man inte vill lägga massa summor på det. Ditt argument, stationär dator, va dock horribelt

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Alltid trådad, med undantag för min notebook, då det är mer praktiskt med trådlös på resande fot och man inte alltid vet när man kommer att behöva plocka ner datorn och röra på sig igen. Då sparar man tid med trådlöst.

Annars känner jag bara avsmak för trådlöst, ända sedan dongeln dog efter bara ett par användningar, på min Razer Viper V2 Pro.

Där va problemet Razer.

Skrivet av Raid25:

Förr i tiden körde jag trådlåst men jag blev less på att ladda/byta batterier så jag gick tillbaka till trådat.

Skrivet av Tusske:

Trådad. hatar att behöva byta batteri

Byta batteri? Vem har nått annat än ett integrerat batteri?
Att behöva ladda är inte så jobbigt. Man får en varning att den tar slut om 8 timmar. Man stoppar in den i 20min när man gör nått annat, sen behöver man inte tänka på det på en vecka eller mer (beroende på vilken typ av no-lifer man är ).

Skrivet av Gen:

Är av den gamla skolan som inte litar på trådlöst och tycker det är segt att ladda musen mitt i en spelsession men som flera antyder har tekniken förbättrats avsevärt de senaste åren och batteritiden blivit bättre. Kan definitivt bli trådlöst nästa gång jag byter tangentbord och mus.

Rekommenderar det starkt. Kommer aldrig gå tillbaks till trådat. Så jävla mycket goare frihet med trådlöst.
Det är bara att hitta en med bra form, storlek

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Fast det ena har absolut inget med det andra att göra. Det handlar inte om att man flyttar på grejerna. Det handlar om hur mycket lenare rörelsen blir med musen när man slipper dra en tråd.
Sen kan andra saker vara viktigare för en när det kommer till mus. Vikt, polling rate etc (skulle säga att formen är det aboslut viktigaste). Vissa bryr sig inte så mycket överhuvudtaget.
Lägga 2k på en mus som man har i flertalet år har jag inge problem med för tiden jag sitter med musen gör att den tim-pengen är oväsentlig.
Samma sak som att jag lägger åtskilliga tusen på skärm, bord, mic, headset eller en stol

Sen igen. Helt okej att man inte vill lägga massa summor på det. Ditt argument, stationär dator, va dock horribelt

Du gör som du vill jag gör som jag vill👍

Medlem

Hur många procent av trådförespråkare här har faktiskt testat att äga en trådlös? Jag gissar på högst 10%.

signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Kört Logitech G304 sedan 2018. Sedan dess har jag aldrig velat köra trådat igen. Den har fungerat hur bra som helst att panga HS med 🙂.

Trådlöst har varit bra länge nu. Det är ingen uppoffring som det var förr när trådlösa möss var hiskeliga för annat än kontorsjobb.

När batteritiden är slut, efter typ 1 år av nötande så sätter jag bara in ett nytt AA-batteri.

Medlem

Du gör som du vill jag gör som jag vill👍

Ingen som kommit med nått annat, men kör det som svar i brist på annat. IGEN, det är argumentet som är kasst

Medlem

Kör trådat helt enkelt för att jag vägrar köpa ny mus innan min går sönder och den är på sitt sjätte år nu utan problem.

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Ingen som kommit med nått annat, men kör det som svar i brist på annat. IGEN, det är argumentet som är kasst

Det är bättre prestanda i trådade möss och man behöver inte lägga en sekund på att fundera över hur batteriet är. Du verkar bara ha svårt att förstå att andra inte delar dina åsikter, finns inget "rätt" i subjektiva åsikter.

Medlem

Trodde inte det skulle vara så många som använde trådat nuförtiden. En del lever kvar i stenåldern lol.

Tekniken har varit bra nog i flera år att skillnaden i latency är så extremt liten att det inte går att märka skillnad. Vikten är inte heller ett problem. Det skiljer 5g på den musen jag använder och ni som sitter på en äldre logitech eller razer har en mus som väger mer.
Om man absolut tycker att sladden inte påverkar alls så finns det väl ingen anledning att köra trådlöst och det är ju dyrare förstås.
Jag skulle aldrig gå tillbaka till trådat.
Majoriteten av CS pro spelare vad jag kan se använder trådlöst så det borde väl betyda något.

Medlem
Skrivet av Edd1e:

Det är bättre prestanda i trådade möss och man behöver inte lägga en sekund på att fundera över hur batteriet är. Du verkar bara ha svårt att förstå att andra inte delar dina åsikter, finns inget "rätt" i subjektiva åsikter.

Vad är den bättre prestandan? Och en sekund varannan vecka kan jag lägga en tanke på nått.
Vart är min svårighet med att förstå att andra har andra åsikter? Har skrivit att andra åsikter är rätt vanligt. La t.o.m lite exempel på vad dom andra åsikterna kan vara. Öva på lite läsförståelse är min rekommendation.
Och om du tycker att argumentet, min dator är stationär så jag vill inte ha ett trådlöst tillbehör, är bra så är jag glad för din skull.

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Det är ett bra argument för mig att välja bort trådlöst och det spelar mindre roll för mig vad du tycker om det.

Medlem

Rent objektivt så har trådad mus alltid lägre potential latens än trådlöst, det är oifrånkomligt då trådlösa signaler måste kodas, sändas, mottags och avkodas, innan en rörelse eller ett knapptryck kan bearbetas av USB-protokollet.

Jag säger potential latens, för mycket beror även på musens konstruktion, vilka sensorer som används m.m. Är skillnaden väsentlig? Kanske inte, men den finns.

Sedan är det även värt att påpeka att en trådlös mus är sårbar mot störningar, samt är i sig självt en potential störningskälla.

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Vad är den bättre prestandan? Och en sekund varannan vecka kan jag lägga en tanke på nått.
Vart är min svårighet med att förstå att andra har andra åsikter? Har skrivit att andra åsikter är rätt vanligt. La t.o.m lite exempel på vad dom andra åsikterna kan vara. Öva på lite läsförståelse är min rekommendation.
Och om du tycker att argumentet, min dator är stationär så jag vill inte ha ett trådlöst tillbehör, är bra så är jag glad för din skull.

Du är inte medveten om att prestanda (latens bl.a.) är mätbart bättre trådat jämfört mot trådlöst? Säger inte att det är något jag skulle märka alls men det ändrar inte faktumet.
Okej bra för dig, jag avskyr tanken av att fundera på batterier.

Inga problem alls med läsförståelsen, rätt uppenbart för mig att dina argument är minst lika värdelösa som dom du hackar på dock.
Nej, om det är någons anledning till att inte gilla trådlöst så bryr jag mig inte i det. Det är bara du som gör det.

Visst finns det stora fördelar med trådlöst men det är inte en teknik som passar alla.

Edit:
Ids inte gorma. Ska på midsommarfirande, hoppas du får en suverän dag också! Hej.

Medlem

Det är ett bra argument för mig att välja bort trådlöst och det spelar mindre roll för mig vad du tycker om det.

HUR är det ett argument?

Medlem
Skrivet av Edd1e:

Du är inte medveten om att prestanda (latens bl.a.) är mätbart bättre trådat jämfört mot trådlöst?

På vilken nivå är den mätbar?
På vilket sätt kommer det göra en skillnad för användaren i praktiken?
För latency handlar det om 1ms. Så att gå ifrån 175ms till 176ms känns kanske inte som ett argument (jag är gammal nu så reaktionen är tyvärr inte den bästa längre).
Vilken annan prestanda ska vi ta? Polling rate? Det är det fortfarande diskussioner kring hur betydande det är.

Skrivet av Edd1e:

Inga problem alls med läsförståelsen, rätt uppenbart för mig att dina argument är minst lika värdelösa som dom du hackar på dock.

Vad är mina argument och varför är dom dåliga?

Skrivet av Edd1e:

Nej, om det är någons anledning till att inte gilla trådlöst så bryr jag mig inte i det. Det är bara du som gör det.

Uppenbarligen inte iom att andra tagit upp det. Jag "bryr" mig iom att det är så skrattretande dumt, och det gör mig intresserad till varför man kommer med ett sånt argument och vad man har bakom det.
Tycker folks åsikter är intressanta, vilket ämne det än gäller. Vill du inte va med i det, så vet jag inte varför det ens skriver iom att den största punkten är just det argumentet.

Ha en trevlig midsommar!

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

HUR är det ett argument?

Det var ju du som skrev att det var ett argument. Nu kommer jag lämna denna diskussion och fortsätta med trådad mus.

Medlem

Det var ju du som skrev att det var ett argument. Nu kommer jag lämna denna diskussion och fortsätta med trådad mus.

Blir mörkrädd ....

Medlem

Trådlöst alla dagar i veckan. Och då spelar jag mycket fps. Jag märker ingen skillnad i responsen, är det någon skillnad så jämnas det ut av sladden som jag upplevde som ett störningsmoment.
Något som är ÄNNU skönare är mina trådlösa lurar, så otroligt skönt att slippa den sladden.

Medlem
Skrivet av Tusske:

Vad är powerplay? Har aldrig hört det förut

https://youtu.be/D9FZt0EHHsM?si=2oPLdFLYotTiNFA6

Det är powerplay

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Sjukaste jag hört...

...fram tills detta några rader ned.

Kolla i ufotråden...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Kolla i ufotråden...

Tror inte jag vågar

Medlem
Skrivet av Workout51:

Köpte du en helt ny bara för att den behövde lite stödladdning? Tänk på miljön!

Ska man vara så hysterisk över miljön ska man nog inte ha dator alls.

Hade det bara varit stödladdning hade jag nog levt med det ett tag till men vänsterknappen började bli dålig också.
Den har levt ett hårt liv med nästan 100% jobb hemifrån plus gaming.

signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

123
Skriv svar