Switch 2 Pro Controller - Nästan den Ultimata handkontrollen
Med Nintendo Switch 2 så är det inte bara de medföljande Joy-Con kontrollerna som fått sig en renovering, även den separat sålda Pro-kontrollen har fått sig en ordentlig översyn - och känns nu klart proffsigare än gamla Proffskontrollen till Switch 1.

Nintendo tar bra betalt för alla officiella tillbehör till Switch 2, och Pro Controller 2 är inget undantag. Jag betalade 996 kronor för dosan från Nintendo Tyskland, och här hemma i Svea Riket så rekommenderar jag att kolla prisjakt innan du går ut för att spontan-köpa en kontroll i butik, då priserna varierar märkligt mycket mellan olika återförsäljare. T.ex. så kostar den "endast" 995 kronor hos Clas Ohlson, alltså ganska nära det officiella priset från Nintendo, medan man kan hitta den för närmare 1200 hos andra elektronikkedjor. Mycket konstiga prisvariationer, och en av nackdelarna med att vi har en Generalagentur för Nintendo-produkter här i norden som överhuvudtaget inte sätter några rekommenderade priser på Nintendo-produkter.
Med i den föredömligt lättöppnade kartongförpackningen får man, utöver själva dosan, en ganska kort USB C-till-USB A kabel på 150cm. Den medföljande kabeln duger alldeles utmärkt för att ladda dosan, men tänker man spela med den i kopplad med sladd regelbundet så kan man nog behöva köpa en längre USB-kabel.
Den nya Proffskontrollen för Switch 2 är omgjord från grunden, så räkna inte med att den kommer kännas likartad den gamla Switch 1 Proffskontrollen som vi nu alla vant oss vid. Vingarna på nya dosan är något smalare jämfört med gamla, och den lätt texturerade soft-touch plasten i dessa vingar är utbytta mot hyperslät och lite hårdare plast som nästan känns len som sammet. Personligen så saknar jag den lite mjukare, lätt texturerade plasten, som Switch 1-kontrollen hade för sina greppvingar, likaså känns de nu aningen tunnare vingarna inte riktigt lika gediget greppvänliga. Men jag kommer på mig själv med att gilla greppkomforten mer o mer på nya Pro Controller 2, så till viss del misstänker jag att det är frågan om att vänja sig vid den nya kontrollen. Något jag verkligen uppskattar är att Nintendo tagit det extra steget att verkligen få den nya dosan att kännas värd sitt höga pris i ren lyxkänsla; greppvingarna är nu gjutna i ett enda stycke utan vare sig sömmar eller blottade skruvar, vilket helt klart ger en väldigt gedigen känsla i nävarna när det är slätt överallt...och det gör kontrollen väldigt ren och snygg att ha liggandes framme också.
Knappar och spakar är rakt igenom en förbättring gentemot Switch 1-kontrollen, och faktum är att dessa nog är de bästa knappar och spakar jag nånsin skådat på en handkontroll. Redan på Switch 1-Pro så var ABXY-knapparna föredömligt stora, nu är de ändå lite större, men ligger mer tajt instoppade i kontrollen denna gång, vilket gör att knapparna är tystare och inte har något spelrum för att, så att säga, vingla runt i sina hål i dosan. L/R och ZL/ZR är tystare än på gamla kontrollen de med, men de är i övrigt likadana som på gamla Pro-kontrollen; de är alltså även denna gång digitala triggers, vilket jag personligen föredrar över analoga då de tröttar ut avtryckarfingrarna mindre i intensiva shooters med deras mycket korta travel. Men kan vara bra att ha i åtanke för den som stör sig mycket på att det även denna gång kommer saknas en progressiv avtryckare. De nya styrspakarna är en historia för sig. Nintendo har spärrat dem så de aldrig når riktigt ända ut till ringarna, vilket ger en 100% len rotation, vilket ärligt talat känns nästan löjligt bra. Minns hur spakarna på gamla Pro-kontrollen nötte fram ett plastmjöl efter en tids användning, det är ett minne blott med dessa super-lena spakar. Liksom de nya spakarna i Joy-con dosorna så har Nintendo även på dessa ökat rörelseomfånget en smula, vilket kan ge bättre precision i vissa spel där man siktar mycket med högra spaken. I övrigt så märker jag att dessa nya spakar även är en smula styvare, något jag generellt tycker är till fördel då det är lättare att göra små justeringar när spaken inte är slapp.
Nytt på denna kontroll är att Nintendo äntligen inkluderat hörlursingång, så man enkelt kan koppla in trådade hörlurar om man nu saknar trådlöst dito. En annan nyhet är de sprillans nya vingknapparna, vilket förstås är välkommet då det ju idag är mer eller mindre branschstandard med antingen vingknappar eller pedaler. Jag gillar personligen inte när det är en hel massa grunkor i vägen på dosans baksida där man ju vill ha plats för att bekvämt vila sina fingrar, så jag tycker det är bra att Nintendo hållit det rent och simpelt med två vanliga vingknappar, inte en massa bråte med en massa pedaler mm. Dessa två nya vingknappar, GL & GR, kan otroligt smidigt mappa dosans andra knappar via snabb-homemenyn. Det ger separat mapping för enskilda spel och är bundna till enskilda spelprofiler, så man kan oerhört snabbt och lätt anpassa dessa till varje enskilt spel och varje enskild spelares tycke och behov. Väldigt bra funktionalitet, inga röriga appar och listor att krångla runt med.
En annan nyhet, eller snarare halv-nyhet, är HD Rumble 2. Det är alltså frågan om HD Rumble men med större och snabbare motorer, vilket ger ett jämförbart vibrationsomfång som Playstation 5:s Dual Sense. Detta är förstås upp till spelutvecklarna att fullt ut dra nytta av, och tyvärr så är det väl ganska sällan utvecklare av multiplattformsspel tar det extra steget att programmera in unika vibrationsmönster i utgåvorna av spelen för en specifik spelkonsol. I Welcome Tour får man i alla fall en bra demonstration av hur mångsidiga dessa Rumbles är, och hur trovärdigt de faktiskt kan simulera olika typer av force feedback.
Batteritiden hos Pro Controller 2 är lika överlägsen som på gamla Pro-kontrollen, dvs. runt 40h per laddning, vilket gör att man sällan behöver ha kontrollens laddningsstatus i bakhuvudet som ett störmoment när man spelar. Ärligt talat fattar jag inte hur t.ex. Playstation fortfarande kan komma undan med 6h batteritid för spelkontrollen...
Ja, det var väl en tämligen grundlig genomgång av den nya Pro-kontrollen för Switch 2. Jag har här i testet inkluderat några jämförande bilder med andra vanliga -och extremt dammiga- "pro"-kontroller; Switch 1 Pro kontrollen och 8-Bitdo ultimat pro kontroller. Jag tycker på det stora hela att Switch 2 Pro Controller är bättre än dessa två äldre dosor, men från Switch 1 Pro controllen saknar jag ändå greppkänslan lite grann, och från 8bit:s Pro-dosa så saknar jag en medföljande charging craddle, vilket ju faktiskt bore vara standard att inkluderas med dyra handkontroller, så man har en given plats för dem vid TV:n snarare än att de ligger o skräpar på olika platser. Men på totalt så är denna nya kontroll mycket nära på perfekt i mitt tycke, med komfort som vida överstiger de flesta konkurrenterna, och med en föredömlig användarvänlighet.

Hade ju varit trevligt med en liten laddningsdocka, som här på 8bitdo:s kontroll.

Switch Pro controller 2 upptill - notera de sömlösa greppvingarna.
Man är smått sugen på skaffa en men har velat fram o tillbaka och iom att den är slutsåld överallt så har man inte kommit till skott.
Tar emot lite då den är så dyr, man får nästan 2st Pro1 controller för samma pris och de fungerar utmärkt till switch 2.
Ja, tusen kronor är ju en del, men den lär väl räcka 8+ år sen också...
Och man kommer inte ifrån att byggkvaliteten och lyxkänslan är på en helt annan nivå än tredjepartskontroller för femhundra.
Du får väl vara glad så länge du inte fått chansen att testa den, för det känns bara mer o mer svårt att tänka sig att gå tillbaka när man väl vant sig vid den.
Tack för recension! Blir troligen ett köp någon gång i år.
Det låter som en skön kontroll överlag, dessutom är jag sugen på de två programmerbara knapparna och förbättrad haptik. En extra liten detalj jag läst mig till är att man med Pro 2 kan väcka konsolen, vilket irriterande nog inte går med den gamla Pro-kontrollen. Ingen anledning i sig för att köpa en ny kontroll (och borde ju funka med gamla också egentligen!) men jag blir säkert glad när jag kan göra det igen.
Köpte aldrig Pro Controller till Switchen men köpte för ett tag sedan 8BitDo Pro 2 och den är riktigt skön att lira med. Efter firmware-uppdatering funkar den nu också på Switch 2. Rockat många Xbox-kontroller i mina dagar men på senare tid har jag insett att jag personligen nog gillar Playstation-layouten mer. Så vill man ha en billigare och bra substitut till Pro 2 Controller, fast med PS-layout kan jag rekommendera 8BitDo Pro 2 istället.
AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2
Nackdelen med Pro 2 kontrollern är att D paden inte är perfekt men något bättre än första Pro kontrollern till Switch 1.
Dpaden har dock glatt yta i jämförelse med texturerad yta som Switch 1 pro controllern har.
A-B-X-Y knapparna känns mjukare att trycka på vilket är skönt men för spel där du skall smasha så mycket du kan på X knappen så går det mindre bra då du inte blir lika snabb. För sådana moment kan man iofs byta till Switch 1 pro kontrollern om man har en sådan.
Sen önskar jag att underknapparna skulle kunna programeras till fler än de knappar som redan finns.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Nackdelen med Pro 2 kontrollern är att D paden inte är perfekt men något bättre än första Pro kontrollern till Switch 1.
Dpaden har dock glatt yta i jämförelse med texturerad yta som Switch 1 pro controllern har.
A-B-X-Y knapparna känns mjukare att trycka på vilket är skönt men för spel där du skall smasha så mycket du kan på X knappen så går det mindre bra då du inte blir lika snabb. För sådana moment kan man iofs byta till Switch 1 pro kontrollern om man har en sådan.
Sen önskar jag att underknapparna skulle kunna programeras till fler än de knappar som redan finns.
En fördel med ABXY-knapparna, förutom att de är större, är att de nu verkar ha eliminerat problemet gamla Pro Controller hade att den ibland inte registrerade knapptrycken, vilket jag spekulerar i beror på att knapparna hade vingelutrymme på gamla kontrollen, och därför inte slog ned på membranet lika tillförlitligt som Pro Controller 2 gör.
Har dom fixat Drift problemen då?
Dom använder fortfarande potentiometrar så driftproblem kommer att fortgå.
Dom använder fortfarande potentiometrar så driftproblem kommer att fortgå.
1200 spänn för en kontrol som kommer gå sönder på några månader. Good job nintendo :/
1200 spänn för en kontrol som kommer gå sönder på några månader. Good job nintendo :/
Tror jag inte blir fallet men om du har otur så är det ju bara att ta hjälp av garantin, det gjorde när min Dual Sense började drifta.
Kan väl hända vilken kontroller som helst om du spelar dygnet runt?
För mig har inte joycon drift hänt ens på Switch 1 som jag köpte vid release men så spelade jag inte konstant hela tiden.
HUR mycket bättre är denna än den till OG-switch? Är det värt merkostnaden? Eller ska jag satsa pengarna på föregående modell?
I min mening är den dramatiskt mycket skönare, materialet är underbart, den känns sval på något sätt.
För mig har inte joycon drift hänt ens på Switch 1 som jag köpte vid release men så spelade jag inte konstant hela tiden.
Nej.
Inte om dom istället använder Hall Effect. Men det är dyrare att göra kontroller i, därför inte Nintendo gör det. Ingen drift på dom. Att göra kontroller med drift är ett medvetet ekonomiskt val, dyrare för konsumenten, billigare för företaget.
Nej.
Inte om dom istället använder Hall Effect. Men det är dyrare att göra kontroller i, därför inte Nintendo inte gör det. Ingen drift på dom.
Tror till och med Dreamcast har Hall Effect
Använde min xbox 360 kontroll i 10år innan den gick sönder. Min ps5 kontrol har jag haft sen konsolen kom ut. På switch har varit tvugnen att köpa 3 nya par joy cons och 4 nya pro kontroller.
Har dom fixat Drift problemen då?
Aldrig varit ett problem på Pro Controller så vitt jag vet.
HUR mycket bättre är denna än den till OG-switch? Är det värt merkostnaden? Eller ska jag satsa pengarna på föregående modell?
Det är ju bara någon hundralapps prisskillnad om du köper Pro Controller 2 till icke-ockerpris. Så personligen skulle jag nog tycka det är otroligt dum grej att snåla på någon hundralapp över när en dosa likt denna ska hänga med en i 5-8 år...
I min mening är den dramatiskt mycket skönare, materialet är underbart, den känns sval på något sätt.
Håller med om att den känns svalare, eller i mitt tycke att den inte blir kladdig i handsvett och fingeravtryck lika lätt. Det är nått med plastmaterialet, den mjukare plasten i Switch 1 Pro controllen suger upp en massa svett o fett från tassarna, medan denna kontroll känns nästan som den är gjord i sån där teflonplast där ingenting fastnar.
Den enda saken jag inte gillar helt och hållet är att den nya, glattare plasten är lite halare på analogstickorna vilket gör att mina tummar glider av dem lättare. Gissar att jag kommer anpassa min fingerteknik lite för att kompensera men jag föredrog den gamla, lite strävare ytan på just dem.
Aldrig varit ett problem på Pro Controller så vitt jag vet.
Det tar bara 5 sekunder att googla för att se att pro controller har lika mycket drift problem som joy cons
Använde min xbox 360 kontroll i 10år innan den gick sönder. Min ps5 kontrol har jag haft sen konsolen kom ut. På switch har varit tvugnen att köpa 3 nya par joy cons och 4 nya pro kontroller.
Drift på joycons och Pro kontroller, eller dualshock kontroller för den delen, är inget som kommer automagiskt med tiden för att tillverkaren valt att inte använda Hall effect switchar. Det beror helt på hur de hanteras. Där har du skillnaden i varför vissa, som du säger, får byta kontroller ofta medan andra aldrig har bytt.
Jag hör till gänget som aldrig behövt byta på mina konsoler. Jag använder inte våld på spakarna, eller trycker hårt på spak knapparna, vilket skulle kunna skapa avskalade partiklar som sedan stör avläsningen av stickan. Jag ser till att torka mina händer innan jag hanterar en kontroll, om jag sitter och käkar på något samtidigt som jag spelar. Så jag har alltid en liten handduk på kanten av fåtöljen för det ändamålet. Jag har samma policy runt mina datormöss och tangentbord förövrigt.
Jag hanterar då kontroller från PS4, PS5, Xbox Series, Switch 1 och Switch 2. Men Switch 2 har jag inte haft speciellt länge än då den nyss släppts. När en kontroll inte används så förvarar jag den i en plastpåse för att den inte skall svälja en massa damm.
Tro det eller ej så är detta de två vanligaste orsakerna till drift. Lösningen är således oftast vanlig hygien och rimlig varsamhet.
Så, åtgärder som man kan ta till själv ifall man drabbas:
Joycons till gamla switch är svårare att åtgärda själv då de har en annan typ av spak och de är känsligare för hårdhänt hantering så dem måste man byta spakar på oftast om man vill fixa dem själv vilket jag har testat göra åt en annan vilket funkade bra.
Men för Switch 1 pro kontrollen, xbox series samt Dualshock så finns det metoder att själv fixa drift som orsakats av ovan nämnda hantering. Detta då de har i princip samma spakar från samma leverantör i grunden (företaget Alps). Det är då att avlägsna skräpet i dem. Med alkohol och tryckluft. Samt med att belasta ytorna för att få loss smuts som fastnat kring kontaktytorna, genom att försiktigt men bestämt trycka ned spak knappen och samtidigt röraspaken i en circkel inifrån och ut först medsols och sedan motsols. Löser de allra flesta problem om man hamnar där.
Skulle inte det räcka så finns det ännu ett steg, att demontera kontrollen och använda alkohol direkt på kontaktytorna för att bli av med smuts som sitter.
Får man inte ordning på det med ovan metoder så bör man reklamera och låta en verkstad fixa det.
Drift på joycons och Pro kontroller, eller dualshock kontroller för den delen, är inget som kommer automagiskt med tiden för att tillverkaren valt att inte använda Hall effect switchar. Det beror helt på hur de hanteras. Där har du skillnaden i varför vissa, som du säger, får byta kontroller ofta medan andra aldrig har bytt.
Jag hör till gänget som aldrig behövt byta på mina konsoler. Jag använder inte våld på spakarna, eller trycker hårt på spak knapparna, vilket skulle kunna skapa avskalade partiklar som sedan stör avläsningen av stickan. Jag ser till att torka mina händer innan jag hanterar en kontroll, om jag sitter och käkar på något samtidigt som jag spelar. Så jag har alltid en liten handduk på kanten av fåtöljen för det ändamålet. Jag har samma policy runt mina datormöss och tangentbord förövrigt.
Jag hanterar då kontroller från PS4, PS5, Xbox Series, Switch 1 och Switch 2. Men Switch 2 har jag inte haft speciellt länge än då den nyss släppts. När en kontroll inte används så förvarar jag den i en plastpåse för att den inte skall svälja en massa damm.
Tro det eller ej så är detta de två vanligaste orsakerna till drift. Lösningen är således oftast vanlig hygien och rimlig varsamhet.
Så, åtgärder som man kan ta till själv ifall man drabbas:
Joycons till gamla switch är svårare att åtgärda själv då de har en annan typ av spak och de är känsligare för hårdhänt hantering så dem måste man byta spakar på oftast om man vill fixa dem själv vilket jag har testat göra åt en annan vilket funkade bra.
Men för Switch 1 pro kontrollen, xbox series samt Dualshock så finns det metoder att själv fixa drift som orsakats av ovan nämnda hantering. Detta då de har i princip samma spakar från samma leverantör i grunden (företaget Alps). Det är då att avlägsna skräpet i dem. Med alkohol och tryckluft. Samt med att belasta ytorna för att få loss smuts som fastnat kring kontaktytorna, genom att försiktigt men bestämt trycka ned spak knappen och samtidigt röraspaken i en circkel inifrån och ut först medsols och sedan motsols. Löser de allra flesta problem om man hamnar där.
Skulle inte det räcka så finns det ännu ett steg, att demontera kontrollen och använda alkohol direkt på kontaktytorna för att bli av med smuts som sitter.
Får man inte ordning på det med ovan metoder så bör man reklamera och låta en verkstad fixa det.
Så du säger att jag är skitig oxh det är därför dom går sönder för mig?. Det är ju konstigt att mina andra kontroller till andra konsolsr inte har gått sönder då jag använder dom mycket mycket mer än mitt switch
Så du säger att jag är skitig oxh det är därför dom går sönder för mig?. Det är ju konstigt att mina andra kontroller till andra konsolsr inte har gått sönder då jag använder dom mycket mycket mer än mitt switch
Mitt inlägg gäller generellt Kikar du på andra videon hur switcharna är designade så kanske du får en bättre förståelse varför det inte är så bra att få in smulor och annat skräp dit och hur det enkelt kan orsaka drift. Drift som oftast är enkel att både åtgärda och framförallt förebygga, så man slipper skicka saker på RMA eller köpa nya kontroller.
Nej.
Inte om dom istället använder Hall Effect.
Du menar att Hall effect kontroller inte kan få andra fel då?
Själv har jag fått fel på min Xbox series controller att höger R2 knapp kladdar fast men det löste jag genom att öppna upp och mecka lite med en topz.