Switch 2 Pro Controller - Nästan den Ultimata handkontrollen
Du har rätt, den ultimata kontrollen är nämligen denna!
<Uppladdad bildlänk>
Haha, definitivt.
Gillar särskilt hur Microsoft formgjorde D-paden efter ett utspottat tuggummi 😅
Väldigt skön handkontroll lite bättre än Switch versionen. Själv så skulle jag aldrig igen spara in på saker som handkontrollen. Men går min sönder så kommer jag antagligen att spela med Swish 1 controllern tills jag kan få tag på en ny Switch 2 Pro handkontroll. För mig är det viktigt att hela upplevelsen blir så bra som möjligt.
Jag älskar Pro Controller till Switch och denna ser ju ännu bättre ut, om än oresonligt dyr. Givet hur lite jag brukar spela på mina Nintendo-konsoler är det tveksamt om jag skulle lägga de pengarna. Och det är fortfarande retsamt att Nintendo vägrar analoga triggers.
Första Switch lämna jag tillbaka efter en vecka, kvalitén kändes som billigt skit och hade drift med kontrollen från första dagen. Måste nog säga det varit den sämsta konsol jag någonsin testat/ägt så att skaffa 2an kan dom glömma. Hela deras store, ui och online del kändes som lyckades hitta dom största idioterna på dessa områden med noll kompetens.
Plockade upp min imorse och de första intrycken är positiva. Synd bara att man inte kan styra med styrkorset i Mario Kart World, lite det jag hoppades på (vet att man kan mappa om styrspaken till styrkorset i Switch-inställningarna, men det påverkar ju alla spel). Pro Controller 2 känns väldigt skön och jag uppskattar verkligen batteritiden.
Mycket bra kontroll men inte en chans mot dualsense edge som är generationens bästa kontroll.
Skulle säga att denna är överlägsen på de flesta parametrarna. Men personligen tycker jag grejen med inställbara triggers var en ganska menlös gimmick, och i övrigt är dual sense sämre på det mesta, t.ex. byggkvalitet, komfort, batteritid, mm.
Skulle säga att denna är överlägsen på de flesta parametrarna. Men personligen tycker jag grejen med inställbara triggers var en ganska menlös gimmick, och i övrigt är dual sense sämre på det mesta, t.ex. byggkvalitet, komfort, batteritid, mm.
Snackar enbart om Dualsense edge då det är mil ifrån en vanlig Dualsense först å främst! Skillnaden jag tycker är till Dualsense Edge fördel är att den känns mer robust, mer premium, komforten är enligt mig bättre även om pro controller 2 är strax under. Dessutom har Dualsense Edge utbytbara delar vid problem! Sen använder jag inte de inställningsbara triggers men andra kan nog uppleva dem även som positiva men inget jag tar med i min bedömning! Pro controller 2 är en grym handkontroll och hamnar på silver plats men får storpisk av edge! Dock kan jag hålla med om batteritiden där är pc2 ohotad etta. 🙂
Snackar enbart om Dualsense edge då det är mil ifrån en vanlig Dualsense först å främst! Skillnaden jag tycker är till Dualsense Edge fördel är att den känns mer robust, mer premium, komforten är enligt mig bättre även om pro controller 2 är strax under. Dessutom har Dualsense Edge utbytbara delar vid problem! Sen använder jag inte de inställningsbara triggers men andra kan nog uppleva dem även som positiva men inget jag tar med i min bedömning! Pro controller 2 är en grym handkontroll och hamnar på silver plats men får storpisk av edge! Dock kan jag hålla med om batteritiden där är pc2 ohotad etta. 🙂
Ja, just det de har en till modell också, jag läste bara dualsense
Ja, den verkar ju kosta 2500:-, så då kan man nog förvänta sig att den borde vara både ett o två snäpp mer premium i materialval mm. Men men alla gillar olika, har svårt för Playstations kontroller överlag, men en del verkar onekligen föredra dem. Kul oavsett att alla konsolerna haft överlag riktigt bra kontroller senaste generationen, börjar dock kännas som det inte finns så mycket nytt längre att göra för att vidareutveckla på kontrollfronten, även om jag gillar den nyare rumble-teknologin som Nintendo och Playstation nyttjar, den är mycket bättre en den där gamla som Xbox håller kvar i. Lite av en skandal dock att multiplattformsspel nyttjar Nintendos och Playstations "HD rumble" så sällan, de borde lägga in "immersion rumble" som alternativ i fler spel. Simulera att köra på dålig asfalt i Cyberpunk och GTA exempelvis. Finns så mycket de skulle kunna göra mer med teknologin, en bra gimmick det.
Men hur är styrkorset? 1ans Pro hade ju ett katastrofalt styrkors. Nintendos klart sämsta ever. Game and Watch var tom bättre
Bra fråga! Måste prova Super Metroid och Hollow Knight för att se om nåt blivit bättre.
Analoga avtryckare är ju en grej som gör den överlägsen i bilspel om man inte vill ta steget över till att köra med ratt. (alltså mer realistiska bilspel än mariokart) Tycker det är synd att nintendo övergav det efter gamecube. Köra gas/broms med högra spaken eller knappar tycker jag är kass. Det borde finnas på pro kontrollen blev förvånad när jag köpte min wii u för många år sedan att varken standard eller pro kontrollen hade analoga avtryckare haha. Avsaknaden av funktion är värre än dålig kvalitetskänsla eller batteritid för oss som vill ha funktionen. Jag föredrar att ha AA batterier som på wavebird tar 5 sekunder att stoppa i nya när de gamla är slut och man slipper sitta med sladd. Dessutom skapar det mer elektronikskräp med inbyggda eftersom många troligtvis inte byter batteriet utan köper en ny kontroll när det blir dåligt.
Sen är det såklart fördelar att inte ha Analoga avtryckare i vissa spel men för mig är det en dålig kompromiss eftersom det gör bilspel kass på plattformen.
Men hur är styrkorset? 1ans Pro hade ju ett katastrofalt styrkors. Nintendos klart sämsta ever. Game and Watch var tom bättre
Nintendos sämsta styrkors är det på Gamecube-kontrollen. Det var total katastrof. Gillar det både på Pro kontrollen och på Pro 2 kontrollen. Bra storlek och placering. Det på Pro Controller 2 har förbättring av en större urgröpning, så det blir färre misstryck.
Analoga avtryckare är ju en grej som gör den överlägsen i bilspel om man inte vill ta steget över till att köra med ratt. (alltså mer realistiska bilspel än mariokart) Tycker det är synd att nintendo övergav det efter gamecube. Köra gas/broms med högra spaken eller knappar tycker jag är kass. Det borde finnas på pro kontrollen blev förvånad när jag köpte min wii u för många år sedan att varken standard eller pro kontrollen hade analoga avtryckare haha. Avsaknaden av funktion är värre än dålig kvalitetskänsla eller batteritid för oss som vill ha funktionen. Jag föredrar att ha AA batterier som på wavebird tar 5 sekunder att stoppa i nya när de gamla är slut och man slipper sitta med sladd. Dessutom skapar det mer elektronikskräp med inbyggda eftersom många troligtvis inte byter batteriet utan köper en ny kontroll när det blir dåligt.
Tycker fördelen med digitala triggers generellt överväger nackdelen då de tröttar ut fingrarna mindre med digitala triggers med minimal travel, och är mer tillförlitliga då digital brytare ger en tydligare respons. Visserligen så är de förstås sämre för specifikt bilspel, men digitala är mycket bättre för alla andra spel så som skjutspel mm. där snabb respons är fördelaktigt.
Tycker fördelen med digitala triggers generellt överväger nackdelen då de tröttar ut fingrarna mindre med digitala triggers med minimal travel, och är mer tillförlitliga då digital brytare ger en tydligare respons. Visserligen så är de förstås sämre för specifikt bilspel, men digitala är mycket bättre för alla andra spel så som skjutspel mm. där snabb respons är fördelaktigt.
Jo visst men det finns ju knappar som heter RB/LB/L1/L2/L/R beroende på plattform som är utmärkta att nyttja till detta. Gillar att ha lite mer kontroll över gas/broms när jag spelar ex snowrunner.
Jo visst men det finns ju knappar som heter RB/LB/L1/L2/L/R beroende på plattform som är utmärkta att nyttja till detta. Gillar att ha lite mer kontroll över gas/broms när jag spelar ex snowrunner.
Nä, tyvärr så är de inte utmärkta då de har sämre placering och inte är utformade som avtryckare. Håller med dig att det är bättre med analoga triggers till vissa sorters spel, t.ex. Snowrunner, avsolut. Men personligen så spelar jag mer andra sorters spel och då föredrar jag digitala triggers. En bra lösning för min del hade kanske varit analoga L/R då de nyttjas mer sällan, medan avtryckarna förblir digitala
Alla vet att den bästa handkontrollern är den till Xbox 360. Ren perfektion i mina ögon och händer.
Nej nej och åter nej.
Håller inte med här. Smaken är som baken.
Pron är riktigt skön ja och det bästa är nog batteritiden som du nämnde. Men teknologin i Dual Sense spöar det Nintendo skapat sett till funktioner i spel.
Med tanke på priset så känns det lite väl. Och ja, jag äger båda.
Som du nämner är 8bitdo en bra kämpe där och tycker helt klart att den gör ett riktigt bra jobb med tanke på tillhörande docka som du också tycker fattas, och ett pris som är hälften - om inte mer, billigare.
Superkul att du diggar den så mycket dock, och kul med en pryl-recension!
Slog till på en Switch 2 och köpte då även en Pro Controller 2. Jag måste dock säga att jag är lite besviken.
För att ha betalat 1250 kr hade jag förväntat mig mer. Pro Controller 2 känns som en leksak i handen i jämförelse med DualSense som dessutom kostar 2/3 av vad Pro Controller 2 gör.
Pros:
* Skönt material
* Batteritiden
* Analoga spakarna är riktigt fina...
Cons:
* ...men saknar hall effect-sensorer
* Känns billig i handen i jämförelse med konkurrenternas
* Saknar analoga triggers
* På tok för dyr för vad den är
Missförstå mig rätt, det är en bra handkontroll. Är den 1250 kr-bra? Absolut inte enligt mig.
Håller inte med här. Smaken är som baken.
Pron är riktigt skön ja och det bästa är nog batteritiden som du nämnde. Men teknologin i Dual Sense spöar det Nintendo skapat sett till funktioner i spel.
Med tanke på priset så känns det lite väl. Och ja, jag äger båda.
Som du nämner är 8bitdo en bra kämpe där och tycker helt klart att den gör ett riktigt bra jobb med tanke på tillhörande docka som du också tycker fattas, och ett pris som är hälften - om inte mer, billigare.
Superkul att du diggar den så mycket dock, och kul med en pryl-recension!
Mm, inget är ju mer smaksak än kontrolldosa, och jag har aldrig tyckt att Playstation haft särskilt bra kontroller, och även med PS5 tycker jag de är sämst av de tre konsoljättarna då de gjort märkliga prioriteringar. Men det är som sagt smak o tycke, och Sony tycks ha rört sig mot Nintendos gamla jaktmarker med att introducera mer eller mindre menlösa gimmicker, medan Nintendo tonat ned gimmickerna och istället prioriterat avgörande funktionalitet som batteritiden, vilket jag personligen tycker är rätt prioritet då det blir ett onödigt störmoment att behöva ladda dosan hela tiden.
8bitdo Ultimate-kontrollen tycker jag dock inte är en riktig konkurrent i det här fallet, den känns så billig som den är prissatt och förutom att den kommer med en dockningsstation (vilket är bra), så är det i övrigt inget speciellt med den dosan. Den fyller sin funktion som extrakontroll till rimligt pris, men jag skulle aldrig överväga den som "huvudkontroll" då plastmaterialen och den övergripande designen känns lite som en lågprisprodukt. Jag tycker då Pro Controller 2 känns mer prisvärd för vad man får när man pytsar in 400 kronor extra för en dosa man avser använda dagligen i många år framåt.
Slog till på en Switch 2 och köpte då även en Pro Controller 2. Jag måste dock säga att jag är lite besviken.
För att ha betalat 1250 kr hade jag förväntat mig mer. Pro Controller 2 känns som en leksak i handen i jämförelse med DualSense som dessutom kostar 2/3 av vad Pro Controller 2 gör.
Pros:
* Skönt material
* Batteritiden
* Analoga spakarna är riktigt fina...
Cons:
* ...men saknar hall effect-sensorer
* Känns billig i handen i jämförelse med konkurrenternas
* Saknar analoga triggers
* På tok för dyr för vad den är
Missförstå mig rätt, det är en bra handkontroll. Är den 1250 kr-bra? Absolut inte enligt mig.
Bara den fantastiska batteritiden och den mer sofistikerade designen med sömlösa grepp tycker jag gör den värd de där extra hundralapparna.