Konkurrensverkets beslut om Switch 2-priserna – skriver av ärendet

Medlem

Nintendo får sannolikt royalties på varje försäljning, vilket innebär att de antingen 1. får betalt mer av köparen som inte har koll på priserna i omvärlden och "går till" Bergsala, eller 2. får betalt normalmycket, som om köparen bodde i grannlandet. En så kallad win-win-situation för Nintendo i allt utom varumärkets renomé just i lilla Sverige, ett land meden försvinnande liten del av deras kundbas.

signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem

Oavsett vad de säger. Det är ockerpriser. För Bergsala AB (tror jag) måste ju ha sina pengar. Hade det funnits en Nintendo Sverige (AB) eller så hade det inte varit så mycket pengar för sådan klen sak. Hade Nintendo of Europe funnits i Sverige hade det inte heller varit så högt pris.

Medlem

Hur ser det ut i dom länder där det är "billigare" ? Har dom också ett typ Bergsala som säljer till butiker, eller handlar dom direkt av Nintendo?

Medlem

Jag har precis som många andra beställt från Tyskland/utlandet

Medlem

Konkurrensverket tittade på förhållandet mellan Bergsala och återförsäljarna. Anmäler vi specifikt förhållandet mellan Bergsala AB och Nintendo of Europe SE och deras exklusivitetsavtal så tror jag att Konkurrensverket får mer att bita i.

Här kan en avgörande fråga bli ifall Nintendo har en marknadsandel på den svenska marknaden för spelkonsoler som uppnår 30%. I så fall gäller inte gruppundantaget för vertikala avtal, se information om vertikala samarbeten och begränsningar på Konkurrensverkets hemsida.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Bergsala AB (tror jag) måste ju ha sina pengar. Hade det funnits en Nintendo Sverige (AB) eller så hade det inte varit så mycket pengar för sådan klen sak. Hade Nintendo of Europe funnits i Sverige hade det inte heller varit så högt pris.

Det kan vi ju inte veta helt säkert. Dom kanske skulle köra höga priser ändå, alltså butikerna.

För vi kan ju inte handla direkt från Bergsala och jämföra vad det kostar i förhållande till pris i butik.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Beställde Mario Kart bundlen här om dagen från Irland, förväntas komma till mitt DHL ombud på fredag.
Sjukt smidigt och penga besparande.

signatur

Spela så mycket du orkar, och helst lite till.

Medlem
Skrivet av DropThePrices:

Konkurrensverket tittade på förhållandet mellan Bergsala och återförsäljarna. Anmäler vi specifikt förhållandet mellan Bergsala AB och Nintendo of Europe SE och deras exklusivitetsavtal så tror jag att Konkurrensverket får mer att bita i.

Här kan en avgörande fråga bli ifall Nintendo har en marknadsandel på den svenska marknaden för spelkonsoler som uppnår 30%. I så fall gäller inte gruppundantaget för vertikala avtal, se information om vertikala samarbeten och begränsningar på Konkurrensverkets hemsida.

Det står klart och tydligt i beslutet att kkv handlagt ärendet enligt lagens förbud om konkurrensbegränsande samarbete (i.e samarbetar Bergsala med återförsäljarna (eller dessa sinsemellan)) om prissättning. De skulle också kunna ha prövat det enligt förbudet att missbruka en dominerande ställning (exvis att en monopolist missbrukar sin marknadsmakt). Bergsala har som distributör en dominerande på den svenska marknaden för nintendokonsoller och spel.

Jag tycker att FZ hade kunnat skrivit sin nyhet lite mer utförligt om hur ärendet hade handlagts. Det hade bidragit till en bättre förståelse om beslutet.

12
Skriv svar