Förstörs ditt spelsug av för stort utbud?
Förstörs ditt spelsug av att du har för många spel på ditt Steam konto eller är det för mycket att välja på gamepass?
Jag har haft Gamepass sedan det släpptes, men har spelat ut max 10 spel därifrån, allt annat spelar jag på skivan.
PS plus spelen har jag kanske klarat ut ett, Steam har jag över enormt mycket spel, men kan inte minnas att jag spelat ut ett enda spel där.
Med mindre utbud blir det lättare att välja och då känner jag heller ingen stress att jag måste bli färdig så jag kan fortsätta med något annat.
GC generationen hade jag 10-15 spel totalt under generationen man var begränsad men hade fruktansvärt kul.
Samma gällande film, jag njöt mer när jag köpte en dvd film, eller ännu mer när en film gick på linjär tv, hur känner ni?
Det har faktiskt blivit bättre med åren. När jag skaffade min första gaming-PC runt 2016 så växte mitt Steam-bibliotoek snabbt tack vare till exempel Humble Bundle och jag hade helt enkelt svårt att navigera genom alla spel som helt plötsligt fanns tillgängliga.
Nu för tiden har jag även Gamepass men jag känner inte alls samma frustration över mängden tillgängliga spel idag. Det kanske låter motsägelsefullt men jag har nog blivit bättre på att fokusera på ett par spel i taget istället för att installera spel hej vilt och bara spela någon halvtimme innan jag kastar mig över nästa. Idag skriver jag också ner alla spel jag klarar i ett dokument och det kanske låter larvigt men det hjälper mig att faktiskt spela igenom spel.
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6
Min spelsmak är mer restriktiv än andras och då blir det att jag spelar klart de flesta spel jag köper för det blir inte lika många spel. Vet inte om du hade det psykologiska experimentet i tanke? Det är ett experiment som påvisade att ju fler val du har desto mindre nöjd blir du med ditt val. Tror inte det kan appliceras på samma sätt med nöje för det är bara en variation av en unik produkt
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Ja, delvis. Men i mitt fall är det inte av streaming (det hade inte gått, hade inte uppskattat spel alls då, utan för att jag måste nappa på alla reor och bara fylla upp min backlogg. Har jag mer än ett spel (eller kanske kan tillåta mig två) åt gången, blir jag så obeslutsam att jag snarare beslutar mig för att inte spela alls.
Undantag (förhoppningsvis) för spel jag verkligen sett framemot. Som Death Stranding 2, men det får ju framtiden utvisa när och hur intensivt jag kommer kunna/vilja spela det.
Mitt spelsug förstörs av digitala spel.
Inget fel med ett stort utbud, men det är lättare för mig att välja spel när jag håller det i handen och kan betrakta fodralet och skärmdumpar/beskrivning på den.
Digitalt utbud gör mig också mindre sugen. Har köpt hur mycket digitalt som helst, och äger numera många fler digitala spel än på skiva, då de inte får att sälja, men finns det fysiskt så kan man lägga undan det när jag är klar.
Alla spel som inte är från Nintendo själva säljer jag när jag är klar så, när detta är klart kan jag sälja det och få in pengar ger mig mer motivation än, detta spelet har jag digitalt, jag spelar det senare.
Är spelet nytt får man dessutom mer om man säljer det än ett gammalt, så tar alltid de nyaste spelen först, och de kortaste.
Jag köpte Tales of Arise på release, men har fortfarande inte spelat det fast Tales är mina favoritspel.
Under en lång tid kände jag så. Det som varit min räddning är att jag har låst ner mig till att spela antingen kortare spel som går att klara en dag eller två eller riktiga långkörare som jag nästan enbart spelar och fokuserar mig helt på.
Sedan har jag några multiplayer-spel för de gånger som jag vill spela med kompisar men även där så har vi typ 3 stycken olika.
Forumets Mega Drive-expert!
Japp.
Men har med åren lärt mig att hoppa mindre mellan spel och istället fokusera mig på ett längre spel samtidigt som jag har ett par kortare att plocka fram när andan faller på. Funkar rätt bra, men ibland blir jag ofokuserad och börjar hoppa febrilt mellan mängder med spel för att se om något fångar mig.
Till viss del, jag gick ner två steg från PS Plus Premium till Essential och det känns bra. Vill kunna spela spelen när jag har tid/ork/lust, inte känna mig stressad för att spelet kanske försvinner om ett par månader. Så fokus numera är att spela spel jag faktiskt köpt.
ₜₒₒ ₘᵤcₕ bᵤₜ ₙₑᵥₑᵣ ₑₙₒᵤgₕ
Sedan jag kom underfund med att man faktiskt inte behöver spela klart alla spel man har så har livet blivit enklare. Tycker det är kul att testa många olika spel. Känner jag inget direkt sug så hoppar jag bara vidare till nästa. Det som kan få mig att tappa sugen är när jag sitter och harvar med ett spel som jag fått för mig att jag bara måste klara men som kanske inte är så bra egentligen.
Jag kände också så en period. Med för stort utbud slutar det oftast med att man skrollar och skrollar sen blir det inget. Gäller både spel och media.
Idag har jag inget aktivt playstation abonnemang överhuvudtaget.
Skriver också ned spel och filmer etc. i ett dokument som jag vill se/spela, och flyttar dem sen till en ny kolumn ”sett/utklarat”. Det hjälper mig att slutföra. Ser till att köpa fysiska utgåvor. När det gäller spel så kör jag ett i taget, har sedan bara ”nästa” på listan liggande i lådan.
När det gäller film så tenderar jag att uppskatta fysiska utgåvor mer och njuter gärna av extramaterialet. Föredrar att kolla på digitala filmer som endast är tillgängliga digitalt, t.ex ”Netflix original” och liknande.
🖥️ Sony Bravia KD55-XF9005| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216B| 🔊 Sony HT-XF9000 2.1 Soundbar| 📀 Sony UBP-X700
Tror det har att göra med att allt är så tillgängligt och bara ett klick eller två bort, mystiken kring spelen försvinner liksom lite. Förr kunde man inte googla sig fram till allt heller, eller få recensioner, upplevelser och annat kastat på sig på alla sorters format likt idag. Även om du inte kan/vill//får köpa ett spel kan du ta redan på precis allt om det idag, på gott och ont.
Sen tror jag i generaliserande termer att den här sortens zappande konsumtion av spel, tv, videos eller annat gör att vi blir mer otåliga och kräsna, dopaminet kan konstant triggas av något bättre eller mer likt det du vill ha för stunden, gräset är grönare på andra sidan osv. Det verkar inte ens ovanligt längre att folk kan se igenom hela spel på youtube istället för att uppleva dem själva. Visst, ser jag gärna på bra playthroughs/walkthroughs efteråt, men inte innan jag själv upplevt det i så fall.
Spelar fortfarande klart det mesta jag köper i SP väg än idag, ibland blir det även 100%, speciellt när det är ps-titlar. Köper också hellre ett spel jag verkligen vill ha och stödjer utvecklarna än håller på och farmar in 100-tals spel på rea som bara ligger och skräpar för fomo.
Spelar bara ett spel i taget och väljer dom stora AAA titlarna. Resten av året är fullbokat med Death Stranding, Ghost of Yoeti och sedan kanske nåt till som jag plockar upp på rea som tex Indiana Jones och något PSVR2 spel. Finns inte så mycket mer tid över för andra spel efter det.
Men när jag hade GamePass så kändes det som att jag bara laddade ner och testade spel en timme och tröttnade och avinstallerade, lite samma som förr när man kopierade massa spel men aldrig egentligen spelade dom. Dessa tjänster förstör helt klart spelsuget.
Har PS+ premium men bara för att jag tog den uppgradering på bf rea och för att det fanns ett par spel jag ville testa innan köp så jag tjänade på den uppgradering, men annnars ingen tjänst jag använder utöver online funktionen
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Jag undviker subscription tjäsnter så som gamepass och jag köper fysiskt endast till Konsol så långt det går. PC kommer man inte ifrån att det är digitalt som gäller.
Jag har dock inga problem med spelsuget för jag undviker "AAA Slop" och kör endast spel som jag vet jag kommer vara intresserad av spelmekaniskt. Sedan har jag igång max 5 spel samtidigt och måste spela ut ett innan jag får börja ett nytt.
Det funkar fint för mig.
För mig funkar det bäst att faktiskt köpa spelen. Dålig deal egentligen men kittlar någon nerv antar jag.
Behöver den där känslan att jag noga läst om ett spel, valt ut det och köpt spelet. Det är en process. Känns bara mer speciellt på något sätt även om man egentligen bara "hyr" dom också.
Gillar att titta på min spelsamling även om den bara är digital.
Spel jag köpt spelar jag ut i mycket högre grad än när jag hade Gamepass och mest hoppa runt bland massa spel.
Nä, det förstörs inte alls... snarare blir jag mer spelsugen när jag ser hur många bra spel som ges ut idag och jag skaffar ganska många till mitt Steamkonto Jag kommer aldrig hinna spela igenom alla, men jag brukar spela spelet tills jag känner mig nöjd och inte tills det är helt avklarat. Jag gör som jag vill och det mår jag bra av
Utöver Steamspelen så har jag även en väldigt stor samling fysiska spel och då mest från 80 och 90-talet. Är man spelintresserad så blir det att man samlar på sig en massa spel
◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11
◍◯◍ C64, Atari ST, Nintendo Switch, Archimedes, Amiga, ZX Spectrum, PSP, Amstrad CPC, Dreamcast.. etc
Jo, det kan vara svårt att välja när utbudet är stort. Så därför har jag en lista på howlongtobeat på spel jag VILL spela så det blir mer organiserat istället för att titta blint på hur många spel jag har i mitt steam bibliotek. Många av dem spelen har kommit från olika håll gratis, gåva eller köpt och det är långt ifrån alla spel där som jag faktiskt vill spela.
PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz
Jo, ofta känner jag när jag har 50+ spel i backloggen installerade samtidigt, då känner jag mest bara att jag inte kan välja riktigt. Börjar jag med ett spel så känner jag "men jag kanske skulle vilja spela det där istället" osv. Så kan jag tappa lusten att spela. Det hjälper mig att helt enkelt bara ha de spel jag bestämt mig för att spela aktivt just nu, installerade. Det hjälper förstås att jag bara spelar på konsol, så jag rymmer ju inte så många spel installerade ändå samtidigt, och många av spelen är dessutom fysiska.
Har en jättelik backlog och utbud av spel, men det påverkar inte det minsta mitt sug efter att spela. Spelar max ett eller två spel åt gången och betar av spel efterhand. Gav upp alla planer på att någonsin bli helt av med backloggen för länge sedan, det var befriande.
Rätt uppenbart att du satt upp höga skyddsmurar. Men en vacker dag när du sänkt på garden så kommer den där backloggen att komma tillbaka, och slå till med full kraft. Då kommer nog även du komma ner från det där klostret av balans och harmoni, och då hamnar även du i backloggshelvetet.
Med snart 3000 spel som jag köpt digital till pc samt en hel garderob med bigbox original till pc/amiga/c64 (och massor av konsolspel) så kan jag lätt säga att jag inte tröttnat. Har varit gamer sen 1982 då jag första gången spelade på en commodore dator och 1983 när Spy Hunter släpptes var jag hooked för evigt. Jag har kvar det mesta jag samlat på mig, bland annat tusentals disketter.
Utöver dessa spel har jag runt 60000 rom's i min samling som jag aldrig tröttnar på.
Så nej, det har inte fått mig att tröttna på spel
edit: Förövrigt är jag nog lite av en horder med det mesta..har kvar allt från mina tonår. Alla rollspel bland annat och spelar friskt tabletop rpg fortfarande! Omogen? Tja...vem bryr sig
Edit2: Har förövrigt precis tagit Gamepass med.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>