Förstörs ditt spelsug av för stort utbud?
Jag spelar nästan enbart spel som kommer på Game Pass. Det senaste jag köpte var Sonic Frontiers fysiskt i april och det rann ut i sanden när det kom så bra spel på Game Pass. Innan dess var det Prince of Persia: The Lost Crown som jag köpte i slutet av förra året. Det slutförde jag faktiskt, och älskade det.
Just nu är det Clair Obscur: Expedition 33 som spelas, innan det Blue Prince (två otroliga spel!), båda på Game Pass.
Utbudet hjälper mig hitta 4-5 supernischade spel som jag aldrig hinner spela. Det är snarare vuxenansvar och andra drömmar som hämmar mitt spelsug. Det och doomscrolling.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Förstörs ditt spelsug av att du har för många spel på ditt Steam konto eller är det för mycket att välja på gamepass?
Jag har haft Gamepass sedan det släpptes, men har spelat ut max 10 spel därifrån, allt annat spelar jag på skivan.
PS plus spelen har jag kanske klarat ut ett, Steam har jag över enormt mycket spel, men kan inte minnas att jag spelat ut ett enda spel där.
Med mindre utbud blir det lättare att välja och då känner jag heller ingen stress att jag måste bli färdig så jag kan fortsätta med något annat.
GC generationen hade jag 10-15 spel totalt under generationen man var begränsad men hade fruktansvärt kul.
Samma gällande film, jag njöt mer när jag köpte en dvd film, eller ännu mer när en film gick på linjär tv, hur känner ni?
Vilken fantastisk tråd av igenkännande! Jag har tänkt mycket på detta i och med Switch 2-releasen. Det är just när en ny konsol kommer med väldigt få exklusiva spel som jag inser att jag har som mest roligt med ett och samma spel under ett längre spann än i "normal"-fallet. Jag nötade Zelda när första Switch kom för det fanns helt enkelt inget annat vettigt att välja bland. Nu med Switch 2 blir det Mario Kart World (som är otroligt roligt) eftersom jag inte har några alternativ riktigt.
På samma sätt har det blivit med PS5 där Elden Ring gick varmt till dess att Returnal släpptes. Med PS3 var det Heavenly Sword och med PS1 var det Crash Bandicoot.
Alla dessa spel är spel som jag normalt inte spelar så mycket men som jag öser in tid i med anledning av, vid respektive tidpunkt, det skrala utbudet. Så snart det finns mer än 20 - 30 spel så blir det mer att jag köper något spel, spelar i max 10 timmar, därefter hamnar det i högen av ouppklarade spel. Gäller det PC så tar det mig kanske 1 år innan jag avinstallerar med utgångspunkten att det nog aldrig kommer spelas igen. Allt detta pga det höga utbudet där jag känner att alla spel pockar på min uppmärksamhet.
På senare tid har jag faktiskt försökt hålla mig borta från allt förutom FZ när det kommer till spelrelaterad media för att inte bli så himla påverkad och känna "vill-ha"-faktorn i samma höga grad. Det har hjälpt mig riktigt bra faktiskt där jag försöker att njuta mer av det jag redan har. Just nu är jag inne i en retro-fas där min PS1 går varm med Breath of the Wild 4 som jag bestämt mig för att klara ut, ca 20 år efter att jag införskaffade mästerverket. När sambon är i rummet blir det även en del Tekken 3.
Avslutningsvis, det kan väl inte bara vara jag som vid varje uppstart av valfri konsol eller PC börjar med att gå in i resp. butik för att se vad som är på rea för dagen, vilka dyrgripar jag riskerar gå miste om etc. om jag inte köper nu, nu, nu(!!)? För att därefter möjligtvis starta det jag tänkte från början och inse att "njae, jag skulle nog ha roligare om jag köpte det där andra spelet".
Jag älskar fortfarande att spela. Men kan ibland känna mig överväldigad av mängden spel som finns att välja på. Kan kolla runt i spelbiblioteket i en kvart utan att kunna bestämma mig för något. Det är ofta lättare att fortsätta spela ett spel jag tycker om än att välja något nytt.
Lite samma som med filmer och tv-serier på streaming tjänster. Finns det för mycket brukar jag bara köra igång något som jag redan har sett. Då vet jag att jag blir nöjd
PSN: Oakborn86