Är inte detta den bästa hobbyn?

Medlem
Är inte detta den bästa hobbyn?

Hype, längtan, dopamin, tränar hjärnan, äventyr, vänskaper och achievements, vänner

Ibland gillar jag att drömma mig tillbaka men spelandet gör mig ytterst tacksam att vara född just nu.
Ingen annan hobby jag testat klår denna.

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem

I rätt mängd åtminstone. Det är lätt att bli beroende eller tappa intressen för annat.

Medlem

Jag spelar, gör musik och fotar/redigerar bilder.

Kan inte säga att just spel är min bästa hobby då jag måste få vara kreativ.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Nej, inte den bästa, men kul i lagom doser.

signatur
Medlem

Hade man tränat det fysiska samtidigt så kommer vi närmare.

Har varit gamer hela livet. Är 36 nu och måste träna regelbundet (bålen/core åtminstone) om jag ska kunna spela en längre tid, annars får jag ont i ryggen. 😅

signatur

Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.

Självklart är gaming den bästa hobbyn! Helt enkelt awesome är det, tycker jag! Men alla får ju gilla vad de vill, käpphästar är tydligen också väldigt populärt.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag spelar, gör musik och fotar/redigerar bilder.

Kan inte säga att just spel är min bästa hobby då jag måste få vara kreativ.

Så är det ju fast det finns ju massvis av kreativa spel och sen kräver många spel kreativitet till o med strategispel. Tiny glades är en ny favorit som är renodlat skapande kreativt spel

Skrivet av HiRoller:

Hade man tränat det fysiska samtidigt så kommer vi närmare.

Har varit gamer hela livet. Är 36 nu och måste träna regelbundet (bålen/core åtminstone) om jag ska kunna spela en längre tid, annars får jag ont i ryggen. 😅

Det är helt sant om och det är definitivt en stor nackdel. Kanske gåband under skrivbordet och sen spelar man med en hand och hantel i andra

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem

Ja det är nog den bösta men som med alla hobbys lagom doser.
Vill man röra på sig samtidigt som man spelar ska man spela VR spel.

Medlem

Ja det har faktiskt blivit så! Alla andra hobbys jag haft har jag tröttnat på genom åren.
Egentligen bara Spel som har bestått (med svackor såklart).

Tror det beror på att det är så otroligt varierat jämfört med många andra hobbys som (för mig) brukar bli repetetiva efter ett tag.
Speciellt om man inte har talang för dom så man känner att man inte kommer vidare.. Oftast det som händer för mig.

Jag har haft många hobbys och varit lika dålig på alla haha

Medlem

Verkligen inte, att sitta framför en skärm är slöseri med tid. Funkar perfekt för att döda timmar med men när man loggar ut har ingenting av värde åstadkommits.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Verkligen inte, att sitta framför en skärm är slöseri med tid. Funkar perfekt för att döda timmar med men när man loggar ut har ingenting av värde åstadkommits.

Vad är det för värde du tänker på, pengavärde? Knappast många typiska hobbys som skapar det.
Värde skapas i att man blir glad och lycklig av det man gör, inte nödvändigtvis att man lär sig nå nytt eller tjänar nått på det.

Medlem

Spel är okej, men det är inte kreativt utvecklande. Man tränar inte heller fantasin som med exempelvis böcker. Musik, både teoretiskt och praktiskt ger mig så mycket mer personlig utveckling. Gillar fortfarande att spela, men i högre ålder så blir jag lätt rastlös sv det.

Det är absolut inte den bästa hobbyn för mig längre, men jag uppskattar den. Smidigt och bekvämt.

Skrivet av GordonF:

Vad är det för värde du tänker på, pengavärde? Knappast många typiska hobbys som skapar det.
Värde skapas i att man blir glad och lycklig av det man gör, inte nödvändigtvis att man lär sig nå nytt eller tjänar nått på det.

Bra skrivet, hållet helt med!

Känns som att ibland fastnar folk i ett behov av att "rättfärdiga" sina hobbies eller fritidsintressen. Säger inte att det alltid är så, men tycker det är lite synd när man inte kan se ett egenvärde i att "bara" göra något man tycker är kul och personligt tillfredsställande. Sen om det är att läsa böcker, spela instrument, åka vattenskoter eller gejma -- vad tusan spelar det för roll?! 🤷

Det roliga är ju att ha en eller ett par grejer man verkligen brinner för... Vad det är... Är mindre viktigt, imho

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Spel är okej, men det är inte kreativt utvecklande. Man tränar inte heller fantasin som med exempelvis böcker. Musik, både teoretiskt och praktiskt ger mig så mycket mer personlig utveckling. Gillar fortfarande att spela, men i högre ålder så blir jag lätt rastlös sv det.

Det är absolut inte den bästa hobbyn för mig längre, men jag uppskattar den. Smidigt och bekvämt.

Fler som sagt det och jag tror vi får definiera kreativitet. Jag spelar just nu Broken arrow som är ett nytt RTS. Det kräver enorm kreativitet för alla som spelar att anpassa sig till motståndaren och att skapa en strategi för att vinna. Snackar med andra och vi koordinerar attacker osv. Ungefär som en symfoni fast i strategispel.

Kreativitet blir ofta förknippat med konst, musik och annat. Definitionen av kreativitet är att skapa något nytt och det kan inkluderas på massa ställen. Ibland känns det som att esteterna vill kidnappa ordet för sig själva.

Inte bara det, i Minecraft formar man hur ens värld ska se ut. Ett annat spel handlar om att man ska bygga ihop farkoster för att kunna ta sig över hinder, väldigt kreativt. Listan kan göras lång. Spel är inte idag var det var förut.

Jag läser själv och det är en upplevelse i sig men jämför sig inte med hur mycket timmar jag kan spendera i olika spel. Fast egentligen borde vi kalla det upplevelser för det är så mycket mer.

signatur

Medlem

För mig är datorer och hårdvara det stora intresset, gaming är främst ett sätt för mig att "uppleva tekniken".

Har blivit ännu mer sant sedan jag kom började med "retrodatorer", min Windows 98 burk har ett par Voodoo2 kort i SLI som tuffar på. Har även ett Matrox kort som stödjer deras prorprietära EMBM(Enivornment-Mapped Bump-Mapping) teknik, som jag försöker jaga rätt på lite spel till.

Medlem

Det beror på hur man definierar ”bästa”. Det är ju onekligen kul, men det tar död på produktiviteten. Har ibland perioder när jag av en eller annan anledning inte spelar så värst mycket. Min produktivitet tredubblas typ under dessa. Mitt hem är mycket mer städat. Jag är ute mycket mer. Tränar mycket mer. Blir så lätt att timmarna springer iväg när man fastnar i ett spel.

Medlem

Cykling är min primära hobby. Bra för kroppen och psyket. Spelar gärna också men det kommer aldrig bli nummer ett för mig.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Man har haft kul och livsglädjen ökar, hur kan det vara något dåligt?

Nu tror jag iofs att du trollar i vanlig ordning, men du kan inte se något värde alls i att fördriva tid med något som gör en glad/lycklig?

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Workout51:

Fler som sagt det och jag tror vi får definiera kreativitet. Jag spelar just nu Broken arrow som är ett nytt RTS. Det kräver enorm kreativitet för alla som spelar att anpassa sig till motståndaren och att skapa en strategi för att vinna. Snackar med andra och vi koordinerar attacker osv. Ungefär som en symfoni fast i strategispel.

Kreativitet blir ofta förknippat med konst, musik och annat. Definitionen av kreativitet är att skapa något nytt och det kan inkluderas på massa ställen. Ibland känns det som att esteterna vill kidnappa ordet för sig själva.

Inte bara det, i Minecraft formar man hur ens värld ska se ut. Ett annat spel handlar om att man ska bygga ihop farkoster för att kunna ta sig över hinder, väldigt kreativt. Listan kan göras lång. Spel är inte idag var det var förut.

Jag läser själv och det är en upplevelse i sig men jämför sig inte med hur mycket timmar jag kan spendera i olika spel. Fast egentligen borde vi kalla det upplevelser för det är så mycket mer.

Håller med. Att tro att det inte är kreativt att spela är ju helt befängt. Man löser pussel, planerar, organiserar, skapar, osv.

Edit: nu kanske jag tolkar dig fel, men definitionen av kreativitet är INTE att skapa. Att "create". Såhär lyder definitionen enligt wikipedia:

"Kreativitet är en metod för problemlösning, som, enligt Teresa Amabile i Creativity in Context, bygger på nya och passande responser på en heuristisk uppgift. Dessa responser kan vara allt från en tanke till en produkt av konstnärlig, politisk, akademisk eller teknisk art, eller höra till affärslivet. Kreativitet är ett resultat av tre funktioner i samverkan. Det handlar för det första om kunskaper inom ett område. För det andra handlar det om kunskaper om kreativa processer, alltså olika metoder för nytänkande. För det tredje handlar det om inre motivation. När dessa tre samverkar är möjligheterna för en kreativ respons som störst. I kreativitet ingår att frambringa nya idéer, vara originell, genomföra idéerna och att bearbeta dem. Kreativitet som fenomen och egenskap studeras inom skilda fält, med olika utgångspunkter. Fantasi är till skillnad från kreativitet uteslutande en kognitiv process; kreativiteten leder till ett resultat eller en produkt."

Det finns inget, i mina ögon, som passar bättre in på detta än just spel.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Den stora nackdelen är stillasittandet. Vi mår bra av att röra på oss

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

Det är lättlöst. Man rör på sig innan eller efter man njuter av spel. 😊

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Fram till det började pratas om vänner och achievements trodde jag det var frågan om onani. Då hade jag varit mer benägen att rösta "Ja".

F ö tycker jag spel, likt onani, gör sig bäst utan vänner.

Qus
Medlem

Gaming och ishockey är mina två intressen.

Medlem

Jag sätter analoga spel liite högre dvs när man träffas på riktigt och spelar brädspel eller warhammer. Men visst älskar jag digitalt också, har precis spelat steam deck sju timmar i stäck.

Medlem

Jag är asdålig på kreativa saker så gaming är bästa hobbyn för mig.
Det och öl.

Medlem
Skrivet av dTexN:

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Håller med. Att tro att det inte är kreativt att spela är ju helt befängt. Man löser pussel, planerar, organiserar, skapar, osv.

Edit: nu kanske jag tolkar dig fel, men definitionen av kreativitet är INTE att skapa. Att "create". Såhär lyder definitionen enligt wikipedia:

"Kreativitet är en metod för problemlösning, som, enligt Teresa Amabile i Creativity in Context, bygger på nya och passande responser på en heuristisk uppgift. Dessa responser kan vara allt från en tanke till en produkt av konstnärlig, politisk, akademisk eller teknisk art, eller höra till affärslivet. Kreativitet är ett resultat av tre funktioner i samverkan. Det handlar för det första om kunskaper inom ett område. För det andra handlar det om kunskaper om kreativa processer, alltså olika metoder för nytänkande. För det tredje handlar det om inre motivation. När dessa tre samverkar är möjligheterna för en kreativ respons som störst. I kreativitet ingår att frambringa nya idéer, vara originell, genomföra idéerna och att bearbeta dem. Kreativitet som fenomen och egenskap studeras inom skilda fält, med olika utgångspunkter. Fantasi är till skillnad från kreativitet uteslutande en kognitiv process; kreativiteten leder till ett resultat eller en produkt."

Det finns inget, i mina ögon, som passar bättre in på detta än just spel.

Jag menade det du trodde - kreativitet är itne bara könst o musik

signatur

Medlem
Skrivet av Workout51:

Så är det ju fast det finns ju massvis av kreativa spel och sen kräver många spel kreativitet till o med strategispel. Tiny glades är en ny favorit som är renodlat skapande kreativt spel

Självklart.

Men att väga spelintresset som större än de andra hobbysarna fungerar inte för mig. Jag balanserar dom rätt bra och går inte all in på en enda. Skulle jag enbart spela spel så hade jag kanske tappat glädjen till det.

Finns tillfällen jag vill sälja alla mina kameror och objektiv men min fru hindrar mig och med all rätt, för när jag väl tar mig ut och går, ser och upplever saker med mina ögon så är det så fantastiskt roligt att avbilda det på mitt vis. Någon morgon kan jag vakna upp och nynna på en påhittad melodi jag bara måste få ut ur skallen och då kan jag sitta i två dagar och bara komponera musiken, glömma bort att äta mat osv. Sen kan jag hoppa in och börja spela spel eller gå ut och fota igen.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Nu tror jag iofs att du trollar i vanlig ordning, men du kan inte se något värde alls i att fördriva tid med något som gör en glad/lycklig?

Med tanke på hur ofta hen uttalar sig negativt i 90% av sina inlägg, så undrar man om hen ens gillar spel och varför man i så fall är aktiv på en spelsida om man bara spyr ut sig negativiter konstant. Nu är det tydligen också något negativt att ha gaming som hobby wtf. Snubben måste på allvar trolla i merparten av sina inlägg, då det har gått till överdrift om hur mycket dynga en person kan sprida.

Som du och andra har nämnt så är en hobby, oavsett vad det är för något, något som ska ge en livsglädje, koppla av och även en "flykt" från allt tråkigt ansvar man normalt har i livet. Det ska inte handla om "produktivitet" eller "slöseri" som om något alltid måste ha ett värde, ett slutmål, likt ett jobb.

Förutom gaming som hobby, så har jag även fotboll, samt resa för att uppleva mat, kultur, arkitektur (om man nu kan kalla det för en sorts hobby). Aldrig någonsin har jag känt att jag har slösat bort min tid eller att jag inte var produktivt när jag har utövat ovanstående. Hade jag haft någon som hade sett mina hobbies som något negativt så hade jag tagit långt avstånd från dessa individer.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Skrev aldrig att det var dåligt och vet inte vad som skulle vara trollande med min kommentar. Finns flera spel som dragit in mig helt i upplevelsen och levererat trevliga berättelser, sedan tar de slut, man kastas ut från upplevelsen och timmarna är förlorade utan att man lärt sig någonting, utan att man byggt någonting, utan att man tar med sig någonting till morgondagen. Inte ens minnena är starka eller långlivade. Det är ytlig underhållning för stunden och därför värderar jag annat högre. Är ju mest märkligt att folk som uppenbarligen värderar den upplevelsen mer än mig blir upprörda över min subjektiva upplevelse som att den påverkar dem överhuvudtaget.

Skrivet av Bullen86:

Med tanke på hur ofta hen uttalar sig negativt i 90% av sina inlägg, så undrar man om hen ens gillar spel och varför man i så fall är aktiv på en spelsida om man bara spyr ut sig negativiter konstant. Nu är det tydligen också något negativt att ha gaming som hobby wtf. Snubben måste på allvar trolla i merparten av sina inlägg, då det har gått till överdrift om hur mycket dynga en person kan sprida.

Trådskaparen frågade om spel var den bästa hobbyn, jag svarade att jag inte höll med på grund av att det är ett ytligt tidsfördriv. Den "bästa" hobbyn är i mitt tycke någon av de som ger någonting tillbaks för tiden man lägger på det.
Var såg du någonting om att det skulle vara negativt att ha spel som hobby?
Var såg du någon som helst kommentar från mig om att det skulle vara fel om någon annan fann det givande med spel?
Det verkar ju inte vara jag som aggressivt måste rättfärdiga mitt spelintresse med att "Det viktigaste än ändå att man har roligt" utan väljer jag att lägga timtals på ett spel gör jag det fullt medveten om att det är förlorad tid och har gjort det aktiva valet. Förstår inte hur det kan vara kontroversiellt eller "negativt" när jag anser att jag slösar min egen tid när jag lägger den på spel.

123
Skriv svar