Take-Two stämmer 3D Realms

Medlem
Skrivet av swimteampie:

3D Realms såg aldrig en cent av dom där $12 milionerna dock, allt gick till deras förra publisher - Infogrames.

Om så är fallet verkar det väldigt konstigt att stämma 3D Realms. Kan de verkligen hoppas få ut något av detta?

Skrivet av Urban_krull:
Skrivet av Fairfax:

Förutom att A och B-knapparna sitter fel och styrkorset inte är i ett stycke så tycker jag den funkar. Skulle inte ha något emot att testa den.

Ehy, du är på fel nyhet o kommenterar

Så går det när man har för många flikar upp samtidigt i webläsarn.

Medlem

Såklart dom blir stämda, lovar ut ett spel och lägger ner projektet 13 år senare..

Medlem
Skrivet av Shisuke:

Såklart dom blir stämda, lovar ut ett spel och lägger ner projektet 13 år senare..

Lol, med samma argument kan man stämma vilken jävel som helst, t.ex. George Bush senior för att han inte höll sitt löfte om inga fler skatter, "Read my lips: No New Taxes!". Ett löfte som han senare inte höll.

Vet ju vilken person som helst vet att det resonemanget håller inte.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Dreamtale:
Skrivet av IceMan:

får man 12mille dollars, så är det i mina ögon ett sätt att finansiera spelet.

Läser du ens inläggen eller gör du det som en sport att vara så ignorant och oliktänkande som möjligt? De KÖPTE upp 3D Realms tidigare utgivare, Infogrames, och där försvann de 12 miljonerna. De gick alltså inte till 3D Realms.

Exakt.

Jag tror personligen att detta är TakeTwo:s approach till att sätta svetslågan i baken på George Broussard och Scott Miller. De inser att nått är på G och vill stressa fram mer information! Om så icke är fallet så har de ju ändå all moralisk rätt i världen att vara sura på 3DR, hur som så får vi garanterat mer konkret info inom kort.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Det är rätt, på dem bara. George var en av mina största "hjältar" förr, med sin kaxiga approach och stora satsningar. Numera är han bara ett stort arsle som lyckats skita alla sina fans i ögonen på en och samma gång. Med detta kanoniserar jag absolut inte Take-2, de är en samling ändalykter av minst lika stor kaliber.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Dreamtale:
Skrivet av IceMan:

får man 12mille dollars, så är det i mina ögon ett sätt att finansiera spelet.

Läser du ens inläggen eller gör du det som en sport att vara så ignorant och oliktänkande som möjligt? De KÖPTE upp 3D Realms tidigare utgivare, Infrogames, och där försvann de 12 miljonerna. De gick alltså inte till 3D Realms.

"Enligt stämningsansökan ska Take-Two år 2000 ha betalat $12 miljoner dollar för att få rättigheterna till spelet och en ytterligare överenskommelse ska ha skrivits under 2007"

Så låt säga att jag köper upp Beatles låt-rättigheter för 100miljoner i ett företag, sedan köps mitt företag upp av ett ännu större för 500miljoner. Du tror inte dom 100miljoner som är investerade i låt-rättigheterna följer med till dom nya ägarna då? Plus som sagt, att dom hade en ytterligare överenskommelse 2007.

Medlem

Håkan: Det TakeTwo köpte 2000 var ett företag som hade PUBLICERINGSRÄTTEN till DNF. Vad de kom överens om 2007 vet vi inget om.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jag tror att det hela är ett "publicity stunt". En hype för att driva upp hysterin ytterligare. Ett försök att göra DNF till något historiskt. Jag kommer inte att köpa spelet, det har blivit en principsak.


signatur

Instant Gaming - Billigaste spelen på nätet

Medlem

ja det enda jag täcker på är att spela ska komma ut på marknaden, så jag kan få spela det.:P

Medlem

En av världens löjligaste och mest oseriösa spelföretag... Låt någon annan ta hand om Duke Nukem nu! Han behöver en bättre utvecklare!

Ge han till någon mycket bättre!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av jonis:

Håkan: Det TakeTwo köpte 2000 var ett företag som hade PUBLICERINGSRÄTTEN till DNF. Vad de kom överens om 2007 vet vi inget om.

Ja. Publiceringsrätten är väl fortfarande rätt. Och har dom betalt 12miljoner dollar för den, så ska dom väl också få ut något från den. Och publiceringsrätten följer ju med om företaget blir uppköpt.

Medlem

Helt rätt, 3D Realms är decenniets största skämt, för guds skull ge bort varumärket nu så vi får se snubben i aktion nån gång!

Medlem
Skrivet av Håkan:
Skrivet av jonis:

Håkan: Det TakeTwo köpte 2000 var ett företag som hade PUBLICERINGSRÄTTEN till DNF. Vad de kom överens om 2007 vet vi inget om.

Ja. Publiceringsrätten är väl fortfarande rätt. Och har dom betalt 12miljoner dollar för den, så ska dom väl också få ut något från den. Och publiceringsrätten följer ju med om företaget blir uppköpt.

Sant, men det var en chanstagning av TakeTwo. De köpte upp Infogrames och dealen blev 12miljoner dollar. 3D Realms hade inget med det att göra och pengarna tillföll Infogrames ägare.

Varför skulle 3DR automatiskt få utvecklingstillskott bara för att publiceringsföretagen köper upp varandra?


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Sant, men det var en chanstagning av TakeTwo. De köpte upp Infogrames och dealen blev 12miljoner dollar. 3D Realms hade inget med det att göra och pengarna tillföll Infogrames ägare.

Varför skulle 3DR automatiskt få utvecklingstillskott bara för att publiceringsföretagen köper upp varandra?

Om det är Infogrames eller Take Two som betalat 3DR 12 miljoner dollar spelar ju ingen roll. Eftersom Take Two köpt Infogrames så är det ju Take Two som nu ligger ute med 12 miljoner utan att ha fått något för det.

Du tror väl inte att Infogrames fick rättigheterna gratis av 3DR?

Edit: Jag drabbades av tillfällig sinnesförvirring här. Take Two köpte inte Infogrames utan rättigheterna att publicera spelet vilket innebär att de tagit över det kontrakt med de villkor som fanns. Om kontraktet inte uppfylls så kräver de naturligtvis det belopp som nu kan tänkas omfattas av kontraktet.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av jonis:

Sant, men det var en chanstagning av TakeTwo. De köpte upp Infogrames och dealen blev 12miljoner dollar. 3D Realms hade inget med det att göra och pengarna tillföll Infogrames ägare.

Varför skulle 3DR automatiskt få utvecklingstillskott bara för att publiceringsföretagen köper upp varandra?

Om det är Infogrames eller Take Two som betalat 3DR 12 miljoner dollar spelar ju ingen roll. Eftersom Take Two köpt Infogrames så är det ju Take Two som nu ligger ute med 12 miljoner utan att ha fått något för det.

Du tror väl inte att Infogrames fick rättigheterna gratis av 3DR?

Edit: Jag drabbades av tillfällig sinnesförvirring här. Take Two köpte inte Infogrames utan rättigheterna att publicera spelet vilket innebär att de tagit över det kontrakt med de villkor som fanns. Om kontraktet inte uppfylls så kräver de naturligtvis det belopp som nu kan tänkas omfattas av kontraktet.

Grejen är att det här, självklart mycket p g a den extremt långa utvecklingstiden, är en lång kedja av händelser. Först och främst gav 3DR dåvarande GoD (Gathering of Developers) publiceringsrätten. GoD köptes sen upp, o s v tills TakeTwo i slutändan gör en deal med Infogrames och erhåller rätten. Hur den ursprungliga dealen såg ut mellan 3DR och GoD vet jag inte, men det är självklart att med spekulationer hit och dit så har det hela trissats upp tills TakeTwo bestämde sig för att "sätta ett värde" på DNF och gjorde sin deal med Infogrames.

Självklart fick 3DR nånting i början av kedjan, men jag vågar lova att det knappast handlar om de 12miljoner dollar som Infogrames erhöll när de drog sig ur.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av tutut:

ja det enda jag täcker på är att spela ska komma ut på marknaden, så jag kan få spela det.:P

Precis vad jag gör också! Jag skiter i om det är ett pr-trick eller om de har spelat wow på jobbet! Ge mig bara Duke!!!

Medlem

signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem
Skrivet av rolle90:

sen tror jag även att de som jobbade där inte tog jobbet på fullt alvar, kan se dig framför mig att de bara är en bunte av kids som springer runderå skjuter soft air gun på varandra på kontorena, å sen fin matbufe å grejer, bara utgifter till anstälda som inte tar sitt jobb på alvar - så tror jag det var i alla fall.

Du verkar inte direkt veta vilka 3D Realms är och vad de betytt för datorspelsbranschen. De är knappast några kids som leker, de är till och med äldre än mig och har hållit på att utveckla spel långt innan Duke Nukem 3D kom. De har nog tagit sitt jobb på fullaste allvar men tack vare stridigheter inom företaget har de fått byta motorer så många gånger att jag tappat räkningen. Ett spel du kanske känner till är Prey, även det spelet tog väldigt, väldigt lång tid att göra så ta och läs på lite nästa gång så slipper du komma med korkade påståenden som ovan;).

Medlem
Skrivet av Shisuke:

Såklart dom blir stämda, lovar ut ett spel och lägger ner projektet 13 år senare..

Dom har aldrig lovat Take-Two ett skvatt (alltså då det begav sig), när de började utvecklingen av spelet fanns inte ens Take-Two. De har heller aldrig gått ut med ett årtal så i princip hade de kunnat hålla på med spelet hur länge som helst och ändå hållit vad de sagt så länge spelet kom. De lade inte ner spelet på grund av att de tröttnat på det, de lade ner det på grund av att de inte längre har pengar att färdigställa det.

Som redan skrivits här några gånger så vet vi inte hur avtalet mellan GoD såg ut från början, inte heller vet vi avtalet mellan dom och deras köpare såg ut osv. Således kan vi bara spekulera kring anledningen till att Take-Two nu stämmer 3D Realms och ifall de gör rätt i detta eller inte. Eftersom 3D Realms slogan länge varit "When it´s done" tvivlar jag starkt på att de gått med på ett slutdatum när spelet ska vara klart. Men som sagt jag kan bara spekulera kring detta då vi inte vet hur avtalet ser ut.

Inaktiv

Hur fan kan de ta så lång tid att utveckla ett skjutarspel? De handlar ju knappast om World of Nukem, man ska kuta runt, skjuta grisar och tafsa på strippor. Odugliga fåntrattar på 3D Realms iaf.

Medlem
Skrivet av Margy:

Intressant, dock ser jag inte riktigt vad Take 2 vill få ut av detta.

De vill nog ha Duke Nukem IPt.
Tro mig, det är bättre att inte få ett nytt "riktigt" Duke Nukem, än ett som är producerat under rådande omständigheter. Vill ni ha ett cencurerat cover-system Duke till 360 eller?

Kan inte bara 3Dr bara sälja IPt till iD. Även om de inte kommer vara lika XXX så är det bättre än allt annat troligen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av AstroCreep:
Skrivet av rolle90:
Skrivet av Knez:

Går det ens att stämma ett bolag som har gått i konkurs? Eller är 3Drealms inte i konkurs?

nä de la ner friviligt för att pengarna inte räkte till.
så tror jag det var i alla fall...

sen tror jag även att de som jobbade där inte tog jobbet på fullt alvar, kan se dig framför mig att de bara är en bunte av kids som springer runderå skjuter soft air gun på varandra på kontorena, å sen fin matbufe å grejer, bara utgifter till anstälda som inte tar sitt jobb på alvar - så tror jag det var i alla fall.

Jaså? Som inte tar sitt jobb på¨allvar? Du har hört hisytorien om Duke Nukem eller? Max Payne serien? osv...

Max Payne serien utvecklades av Remedy.


signatur

<3

Inaktiv

Det är precis vad DNF behöver...

Medlem
Skrivet av jovviz:

(...snip...)Max Payne serien utvecklades av Remedy.

Max Payne utvecklades av remedy, men IPn var skapad av 3D Realms från början. Det var deras vision som skapade Max Payne som du känner till det.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:
Skrivet av jovviz:

(...snip...)Max Payne serien utvecklades av Remedy.

Max Payne utvecklades av remedy, men IPn var skapad av 3D Realms från början. Det var deras vision som skapade Max Payne som du känner till det.

Man kan ju faktist se likheter mellan spel som duke nukem och max payne, tänker då på omgivningen att du kan tända och stänga av lampor och spola i kranar med mera..även Prey


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Likfisken:

Intressant, dock ser jag inte riktigt vad Take 2 vill få ut av detta.

De vill åt IP'n. Realms slösade ju all cash de fick på strippor och orgier och gud vet vad så T2 kommer säga: "Okej, ni behöver inte betala tillbaks men i så fall vill vi ha IP'n." Realms kommer inte ha något annat val än att give it up liksom. Rätt åt de jävlarna, fast jag ska ju inte säga nåt. Hade nog gjort samma sak om jag fått 12 mille av dumbomarna på T2;)


signatur

Where are we runnin'?

Medlem

Förstår inte folk som kan klaga på 3D Realms. De har ju gjort det alla gamers vill att en spel producent ska göra, förbättra sig och inte släppa ett spel förens de är riktigt nöjda.. dock kanske alla gamers nu inser vad det betyder... att man aldrig kan släppa något spel...

Våra omättliga gamer munnar går inte att mätta i dagens samhälle, det är för mycket hype och information så inget spel någonsin kan leva upp till någons förväntningar, ja om det inte är ett helt nytt spel som inte ger ut några preview ex till speltidningar eller sidor så att ingen har några som helst förväntningar på det..

Skulle hela 3D Realms-går-i-graven vara ett PR stunt så är det nog det mest genomtänkta sedan Valve hotade alla speljournalister innan de skulle ge ut Half-life 2. Det går inte att låta folk veta vad man håller på med för då blir det bara besvikna kunder hur man än vrider och vänder på det i slutändan.


signatur

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station....what more can I say..

12
Skriv svar