Brandmän anfölls i Rosengård

Medlem
Skrivet av IceMan:

ush, hemskt
bin nya by, och min gammla, 800 resp 2300personer, är allt bra, inget strul å bråk. Varför kan inte alla ställen i swe vara lugna

Ju mer människor som bor på ett ställe, desto högre idiot-count finns det... tyvärr :/


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Donqen:

vänta lite nu, sjukvården fungerar ju hur bra som helst. Utveckla dig lite tack. De gångerna jag har varit i kontakt med sjukvården har de varit bra. Snabbt och smidigt.

Tror han menar väntetiderna på grund av långa köer och personalbrist etc.

Sen tänk på att bara för att den var bra för dig behöver det inte vara representativt för hur den egentligen är - anekdoter kommer man inte långt med.;)

Nej sant, men tyckte bara att han kunde utveckla det hela lite. Men jag tycker fortfarande sjukvården fungerar galant


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

Kan det vara för att du _aldrig_ varit allvarligt sjuk?

Medlem

Är det inte dags för en stockholmskommunist att hoppa in och försvara dem som håller på så här med sina lysande argument.
Ni vet förstås exakt hur allvarligt det är just nu i denna delen av landet.

Inaktiv

signatur

Coca Cola,Candy,Bed,Computer,Xbox 360,No school is what I need ^^

Medlem
Skrivet av Donqen:
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Donqen:

vänta lite nu, sjukvården fungerar ju hur bra som helst. Utveckla dig lite tack. De gångerna jag har varit i kontakt med sjukvården har de varit bra. Snabbt och smidigt.

Tror han menar väntetiderna på grund av långa köer och personalbrist etc.

Sen tänk på att bara för att den var bra för dig behöver det inte vara representativt för hur den egentligen är - anekdoter kommer man inte långt med.;)

Nej sant, men tyckte bara att han kunde utveckla det hela lite. Men jag tycker fortfarande sjukvården fungerar galant

Håller med. Jag har fått så extremt mycket hjälp av den svenska sjukvården så det inte är sant. För det första föddes jag med hormonbrist vilket gjorde att jag alltid har varit kortast. Sjukvården gav mig extremt dyra mediciner(skulle man fått betala allt själv hade bara medicinerna gått på över 25 tusen i månaden) och nu är jag t.o.m längre än många av mina vänner!

Har också opererats flertalet gånger, varav en gång väldigt akut, har aldrig upplevt att jag sattes i "andra hand" eller något sådant.

Svensk sjukvård :heart:

Medlem
Skrivet av Cedric:

Kan det vara för att du _aldrig_ varit allvarligt sjuk?

Nej, och de är jag glad för, men däremot har jag varit allvarligt skadad några gånger. Nu för bara några veckors sen så skadade jag mitt knä rejält och jag fick röntgen väldigt snabbt + att strejken precis hade slutat. Trodde jag skulle få vänta minst en vecka men det tog bara en dag. Sen fick jag mina resultat från röntgen samma dag.

*tummen upp för sjukvården*


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Jag har varit på sjukhus tyvärr för många gånger och trots att de inte hade tid med en gammal buse som mig så var det alltid en söt sjuksköterska som brydde sig.

Har mest varit brutna ben och hjärnskakningar när folk försökt slå in skallen på mig. Nu saknas väl bara en skottskada, färdas jag genom Rosengård är det väl risk för att den kommer. Sedan kommer ju inte ambulansen heller utan nationella insatsstyrkan i släptåg så då dör jag säkert......

Nä bäst att stanna hemma då de e mö bättre!


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Nu saknas väl bara en skottskada, färdas jag genom Rosengård är det väl risk för att den kommer. Sedan kommer ju inte ambulansen heller utan nationella insatsstyrkan i släptåg så då dör jag säkert......

Nä bäst att stanna hemma då de e mö bättre!

Jag försäkrar dig om att du kan gå igenom Rosengård utan att någon ens rör vid dig, i alla fall om du går igenom under dagsljus. Ghettot är inte så jävla ondskefullt som ni tror..

Medlem
Skrivet av unix:

Lustigt att när folk får asyl, bostad, bidrag så tänker man ändå mer på att grannen är Alban eller Muslim or whatever.

Tycker detta sammanfattar vad jag tänker om sådana som kommer hit och ställer till med jävelskap.

Om man nu flyr från ett land med fattigdom, krig och elände så borde väl alla som kommer hit ha samma mål - att leva i fred och få ett bra liv. Jag fattar inte varför dom måste fortsätta bråka här, knäppt. Vill dom slåss kan dom lika gärna stanna i sitt hemland.

Riktigt synd om alla de som kommer hit och sköter sig, som vill ha ett liv i fred och få möjligheten till utbilding och jobb, när det finns en grupp som de här nötterna som ställer till det.

// edit

Stavning.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av unix:

Lustigt att när folk får asyl, bostad, bidrag så tänker man ändå mer på att grannen är Alban eller Muslim or whatever.

Tycker detta sammanfattar vad jag tänker om sådana som kommer hit och ställer till med jävelskap.

Om man nu flyr från ett land med fattigdom, krig och elände så borde väl alla som kommer hit ha samma mål - att leva i fred och få ett bra liv. Jag fattar inte varför dom måste fortsätta bråka här, knäppt. Vill dom slåss kan dom lika gärna stanna i sitt hemland.

Riktigt synd om alla de som kommer hit och sköter sig, som vill ha ett liv i fred och få möjligheten till utbilding och jobb, när det finns en grupp som de här nötterna som ställer till det.

// edit

Stavning.

Visst är det konstigt. Jag förstår inte heller varför det är så som det är. Det finns egentligen inte någon anledning alls till att hålla på sådär.
Väldigt konstigt, och tragiskt :(.

Medlem
Skrivet av Famest:
Skrivet av conthox:
Skrivet av unix:

Lustigt att när folk får asyl, bostad, bidrag så tänker man ändå mer på att grannen är Alban eller Muslim or whatever.

Tycker detta sammanfattar vad jag tänker om sådana som kommer hit och ställer till med jävelskap.

Om man nu flyr från ett land med fattigdom, krig och elände så borde väl alla som kommer hit ha samma mål - att leva i fred och få ett bra liv. Jag fattar inte varför dom måste fortsätta bråka här, knäppt. Vill dom slåss kan dom lika gärna stanna i sitt hemland.

Riktigt synd om alla de som kommer hit och sköter sig, som vill ha ett liv i fred och få möjligheten till utbilding och jobb, när det finns en grupp som de här nötterna som ställer till det.

// edit

Stavning.

Visst är det konstigt. Jag förstår inte heller varför det är så som det är. Det finns egentligen inte någon anledning alls till att hålla på sådär.
Väldigt konstigt, och tragiskt :(.

Ja visst är det!

Jag tror att dom igentligen aldrig flyttar. När dom flyttar till Rosengård så finns det folk från deras land. Dom pratar samma språk, därför orkar dom igentligen inte lära sig så bra svenska, och dom pratar det nog väldigt sällan hemma.

Men oj, Det finns väll fler landsmän i Rosengård? Dom kanske inte gillar varandras länder? Och vad jag tror så rör dom sig inte ofta ifrån Rosengård, det leder nog till ett rätt ostabilt tillstånd. Och ett "krig" mellan dessa "länder".

Lite Svergies fel är det med som endast bygger dom festaste lägenheterna nu för tiden, kostar äckligt mycket pengar att flytta till en ny bostad. Om man flyr från Krig ex, hur fan ska man ha råd att köpa en sådan? Och iocmed att det inte finns några bostäder att köpa, så orkar dom inte ta sig längre upp i Svergie än Malmö, Rosengård.

Sen är det ju det att följa strömmen lite med, en vanlig Svensson blir ingen gangster. En vanlig invandrare kanske blir gangster, Om dom nu bor på ett område där det är populärt att vara en gangster. Tror jag.

Uppfostringen har mycket med saken att göra med, jag vet själv hur det är. Det är en väldigt bra uppfostring, men inte när den görs i en dålig miljö som Rosengård.

Tack för mig, Detta är vad jag tror. Jag har ingen direkt fakta eftersom jag aldrig har varit där, Bara det jag har hört.

(Ska ni döda mig nu?)

Medlem

ang bostad, det är inte dyrt att hitta nånstans att bo, eller för den delen köpa hus.

det finns flera ställen att bo på än dom tre storstäderna


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

ang bostad, det är inte dyrt att hitta nånstans att bo, eller för den delen köpa hus.

det finns flera ställen att bo på än dom tre storstäderna

Visst finns det de. Men med vilka pengar ska du köpa bostad? Hur ska du göra det? Du kan inget om Svergie och måste därför ta hjälp av någon kunnig, Vem? En mäklare? Du fattar inte språket särskillt bra, speciellt inte mäklar snack.

Medlem
Skrivet av Reaction:

Visst finns det de. Men med vilka pengar ska du köpa bostad? Hur ska du göra det? Du kan inget om Svergie och måste därför ta hjälp av någon kunnig, Vem? En mäklare? Du fattar inte språket särskillt bra, speciellt inte mäklar snack.

Nja, alltså "köpa" och "köpa". Man behöver inte ha 100 000+ och skaffa egen bostadsrätt eller hosta upp 2 miljoner för en egen villa. Det finns mindre lägenheter i mindre städer/orter som är ganska billiga. Den jag bor i är en etta på 35 kvadrat och jag betalar 2800 i månaden. De flesta av mina grannar är invandrare och de bor 2-3 i sina lägenheter. Trångt, visst, men räcker det och är ett område med relativt låg kriminalitet och det är tyst och lungt hela tiden.

Sedan kan jag hålla med om att det är på tok för få hyreslägenheter (1-2 rum), borde finnas många fler, över hela landet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Reaction:
Skrivet av Famest:
Skrivet av conthox:
Skrivet av unix:

Lustigt att när folk får asyl, bostad, bidrag så tänker man ändå mer på att grannen är Alban eller Muslim or whatever.

Tycker detta sammanfattar vad jag tänker om sådana som kommer hit och ställer till med jävelskap.

Om man nu flyr från ett land med fattigdom, krig och elände så borde väl alla som kommer hit ha samma mål - att leva i fred och få ett bra liv. Jag fattar inte varför dom måste fortsätta bråka här, knäppt. Vill dom slåss kan dom lika gärna stanna i sitt hemland.

Riktigt synd om alla de som kommer hit och sköter sig, som vill ha ett liv i fred och få möjligheten till utbilding och jobb, när det finns en grupp som de här nötterna som ställer till det.

// edit

Stavning.

Visst är det konstigt. Jag förstår inte heller varför det är så som det är. Det finns egentligen inte någon anledning alls till att hålla på sådär.
Väldigt konstigt, och tragiskt :(.

Ja visst är det!

Jag tror att dom igentligen aldrig flyttar. När dom flyttar till Rosengård så finns det folk från deras land. Dom pratar samma språk, därför orkar dom igentligen inte lära sig så bra svenska, och dom pratar det nog väldigt sällan hemma.

Men oj, Det finns väll fler landsmän i Rosengård? Dom kanske inte gillar varandras länder? Och vad jag tror så rör dom sig inte ofta ifrån Rosengård, det leder nog till ett rätt ostabilt tillstånd. Och ett "krig" mellan dessa "länder".

Lite Svergies fel är det med som endast bygger dom festaste lägenheterna nu för tiden, kostar äckligt mycket pengar att flytta till en ny bostad. Om man flyr från Krig ex, hur fan ska man ha råd att köpa en sådan? Och iocmed att det inte finns några bostäder att köpa, så orkar dom inte ta sig längre upp i Svergie än Malmö, Rosengård.

Sen är det ju det att följa strömmen lite med, en vanlig Svensson blir ingen gangster. En vanlig invandrare kanske blir gangster, Om dom nu bor på ett område där det är populärt att vara en gangster. Tror jag.

Uppfostringen har mycket med saken att göra med, jag vet själv hur det är. Det är en väldigt bra uppfostring, men inte när den görs i en dålig miljö som Rosengård.

Tack för mig, Detta är vad jag tror. Jag har ingen direkt fakta eftersom jag aldrig har varit där, Bara det jag har hört.

(Ska ni döda mig nu?)

Riktigt bra skrivet, hade inte kunnat formulera mig bättre själv. Det är väl antagligen exakt så det är. Kan dock göra ett tillägg och det är att dessa folk som "krigar" eller vad man nu ska kalla det för även gör detta mot svenskarna. Fyfan vilka jävla situationer jag har hamnat i här i Malmö.

Kan ju berätta om en viss sak som hände mitt i stan. Min skola ligger mitt på Gustav Adolfs torg(dvs centralaste av det centrala) och vi äter på närliggande restauranger. Jag och mina tre vänner är på väg tillbaka till skolan efter lunchen.
Jag går lite bakom mina vänner för att jag snackar med morsan i telefon, sedan lägger jag på, men dem andra är fortfarande en bit framför mig. Helt plötsligt kommer en grupp kids(kanske femton-sexton år) med sin lärare. En av dessa, en arab med gipsad arm, vill vara "tuff", så han sträcker ut ena armen mot mig och ger ut något fult litet målbrottsskrik. Han trodde att jag var ensam och såg väl detta som ett sätt att visa sig "cool" inför sina klasskamrater.

Jag ropar efter mina tre polare och den ena(som är en av mina närmsta vänner) börjar, utan våld, att fråga killen vad fan han håller på med. Killen ska leka tuff och svarar på frågan med att själv ställa frågan "var är du ifrån?"
Det hela mynnar ut i att killen spänner sig så mycket så att vi börjar slåss, vi fyra mot han och hans fem eller sex vänner. Att vi nitade allihopa är det no schnakkk about.
Så här efteråt så känns det så jävla rätt att vi gav dem stryk för jag tror fan inte han kommer våga göra något sådant igen.
(Jag vet att våld egentligen inte löser något men det var han och hans kompisar som var agressiva i första början, det var han som började putta på min vän).

Polisen kom dit och skitarna ville så klart anmäla oss... Tyvärr stod vi som sagt mitt i stan med massa ögonvittnen och det blev bara pinsamt för killen och hans polare.

Men sådant händer ibland, jag har tyvärr oturen att alltid hamna i bråk fastän jag försöker undvika det så mycket som möjligt. Det måste vara mitt blod...

lol Famest du gick i slagsmål mot en liten knatte på 16 år? Hmm jo starkt jobbat. Såna knattar om dom muckar är det bara att visa att: "där nere ligger backen, vill du bli nertryckt där? -Inte det? Nej men spring hem till mamsen då!" lol så ser man inte dom några fler gånger om de inte är IQ befriade.

Iofs så brukar en del hämta storebrorsan och hans 10 kusiner, då är det ju bara att klacka ner dem också. Hehe

Redigerat:
Oj förlåt såg inte att du var 17! Jag ber om ursäkt om det lät lite dumt sättet jag sade det på.


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

lol Famest du gick i slagsmål mot en liten knatte på 16 år? Hmm jo starkt jobbat. Såna knattar om dom muckar är det bara att visa att: "där nere ligger backen, vill du bli nertryckt där? -Inte det? Nej men spring hem till mamsen då!" lol så ser man inte dom några fler gånger om de inte är IQ befriade.

Iofs så brukar en del hämta storebrorsan och hans 10 kusiner, då är det ju bara att klacka ner dem också. Hehe

Redigerat:
Oj förlåt såg inte att du var 17! Jag ber om ursäkt om det lät lite dumt sättet jag sade det på.

No worries :). Alltså, jag vill egentligen aldrig slåss, men det blev bara kaotiskt och så blev det så.
Och ja jag är som sagt bara sjutton, fortfarande ung och vild :$.

Vi är alla unga nån gång i livet.


signatur
Medlem

För att återgå ontopic så är det politikernas fel från första början.

Politiken måste ändras till det bättre, "ghetton" bör inte existera i ett välmående samhälle.

Medlem
Skrivet av SwedishChaos:

Politiken måste ändras till det bättre, "ghetton" bör inte existera i ett välmående samhälle.

Sedan är det inte alltid politikernas fel, invandrare som kommer till Sverige söker sig till områden med folk från sitt eget land. På grund av samma anledningar som när svenskar som flyttar utomlands söker sig till områden och kvarter där det är myket svenskar. Någon som sett dokumentären om svensk-kvarteret i Spanien? Barcelona eller vad det var. Samma där som här - istället för att blanda sig med befolkningen i landet man kommer till för att lära sig och anamma språk och kultur så söker man upp folk som kommer från samma område och klamrar sig fast i sitt eget sätt att leva, som man ogärna släpper.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Om du kommer till ett helt främmande land som flykting eller arbetsinvandrare så är det ganska naturligt att du vill vara med "dina", sätter nästan på att det är ett slags insinktivt gruppbeteende.

angående svenskarna så är det väl alltid kul att vara med landsmän/folk man kan prata sitt modersmål med då man antagligen är mycket tryggare i det än i spanska.

I ett främmande och kulturellt skillt land så är det oftast en naturlig känsla att bevara sitt "ursprung" för att dessa individer ska kunna identifiera sig.

Medlem

Personligen ger jag inte mycket för ursäkter i stil med "det finns inga jobb", "vi har ingen ungdomsgård", "mina föräldrar är döda", "jag har sett krig", "jag har inga pengar", "staten bryr sig inte om mig" osv, osv.

Jag skiter i alla dåliga förutsättningar man har, oavsett vem man är, det finns inga ursäkter som rättfärdigar att kasta sten på brandmän eller att råna folk, göra inbrott, anlägga bränder eller vad det nu är man roar sig med.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Personligen ger jag inte mycket för ursäkter i stil med "det finns inga jobb", "vi har ingen ungdomsgård", "mina föräldrar är döda", "jag har sett krig", "jag har inga pengar", "staten bryr sig inte om mig" osv, osv.

Jag skiter i alla dåliga förutsättningar man har, oavsett vem man är, det finns inga ursäkter som rättfärdigar att kasta sten på brandmän eller att råna folk, göra inbrott, anlägga bränder eller vad det nu är man roar sig med.

Sant, skulle man få fast dom ägghuvuden som gör dessa saker, efter att dom har kommit hit från värre misär så är dom otacksamma och bör kastas ut.

Gör man sånna här saker så har man som invandrare förverkat sin rätt till att få vara i sverige. :down::down:

Medlem
Skrivet av SwedishChaos:
Skrivet av CastorFiber:

Personligen ger jag inte mycket för ursäkter i stil med "det finns inga jobb", "vi har ingen ungdomsgård", "mina föräldrar är döda", "jag har sett krig", "jag har inga pengar", "staten bryr sig inte om mig" osv, osv.

Jag skiter i alla dåliga förutsättningar man har, oavsett vem man är, det finns inga ursäkter som rättfärdigar att kasta sten på brandmän eller att råna folk, göra inbrott, anlägga bränder eller vad det nu är man roar sig med.

Sant, skulle man få fast dom ägghuvuden som gör dessa saker, efter att dom har kommit hit från värre misär så är dom otacksamma och bör kastas ut.

Gör man sånna här saker så har man som invandrare förverkat sin rätt till att få vara i sverige. :down::down:

Sant men om en svensk skulle göra så då ? Skulle han också förverkat sin rätt till att vara i Sverige eller skulle det vara helt okej eftersom det är hans hemland ?

Medlem
Skrivet av V!ruS!:

Sant men om en svensk skulle göra så då ? Skulle han också förverkat sin rätt till att vara i Sverige eller skulle det vara helt okej eftersom det är hans hemland ?

Och om en 15-åring skall skickas hem, hur blir det då med resten av familjen?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jadu det kan man undra , jag vet iaf inte svaret på den frågan Castor ...

Medlem
Skrivet av V!ruS!:

Sant men om en svensk skulle göra så då ? Skulle han också förverkat sin rätt till att vara i Sverige eller skulle det vara helt okej eftersom det är hans hemland ?

Nej. Poängen är att om man kommer till ett nytt land med chansen att skapa ett nytt liv men beter sig som ett svin kan man återvänta till var man kom ifrån. Får man uppehållstillstånd, bidrag, lägenhet osv, så är väl det minsta man kan begära är att de följer lagen.

Skrivet av CastorFiber:

Och om en 15-åring skall skickas hem, hur blir det då med resten av familjen?

Nja, alltså, föräldrarna bär ansvaret för vad sitt minderåriga barn gör. Men att skicka hem dem för det är väl att ta i. Om det handlar om en vuxen så skulle jag tycka det är rätt att skicka tillbaka dem, men om det är minderåriga så funkar det inte. Ungdomsvård är väl det bästa, tror jag iaf.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Man kan inte utvisa nån som inte har invandrat till landet då sverige är dess moderland.

Socialen+betala böter+samhällstjänst och att personen i fråga får möta personalen som har blivit utsatt för dennes våldshandlingar face 2 face och säga förlåt.

jag är splittrad i hur man ska hantera om det är en minderårig som begår dessa brott, då blir det svårt att utvisa så då skulle jag nog tilllämpa någon slags varning om utvisning samt samma staff som svensken skulle få.

Medlem
Skrivet av conthox:

Nej. Poängen är att om man kommer till ett nytt land med chansen att skapa ett nytt liv men beter sig som ett svin kan man återvänta till var man kom ifrån. Får man uppehållstillstånd, bidrag, lägenhet osv, så är väl det minsta man kan begära är att de följer lagen.

Lagen är väl till för att följas av alla och inte bara invandrare eller har jag fel ?

Skriv svar