Medlem
Skrivet av Greger:

Dataspel är ju spel där man är en byråkrat och samlar in massa information hela dagarna, eller så är man ekonom och sitter och räknar hela dagarna

Om du tänker så borde inte datorspel handla om datorer?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Avstängd

Både data- och datorspel är rätt ur olika synpunkter. Jag säger alltid dataspel för det är spel baserade på data som man spelar på en dator. ^^

Inaktiv

DATORspel, DATOR

Allt annat är please...


signatur

Könssjukdomar är som Pokémon...man är inte tuff förrän man har dem alla.

Medlem
Skrivet av flakkz:

DATORspel, DATOR

Allt annat är please...

Du bryr dig om att skriva datorspel istället för dataspel men du skriver meningar som:

"Allt annat är please..."

?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem
Avstängd

Egentligen heter det ju datorspel, men eftersom de flesta använder sig av förkortningen dataspel i talspråk så är det vanligt att man skriver det också då det inte låter som en förkortning.

Inaktiv
Skrivet av SoniC:
Skrivet av flakkz:

DATORspel, DATOR

Allt annat är please...

Du bryr dig om att skriva datorspel istället för dataspel men du skriver meningar som:

"Allt annat är please..."

?

Skriver precis vad jag känner för, har du några större problem med min användning av ordet "please" så är du mer än välkommen att starta en ny tråd om det.


signatur

Könssjukdomar är som Pokémon...man är inte tuff förrän man har dem alla.

Medlem

I talspråk blir det "dataspel" då det ligger bäst i munnen.
Men i skrift blir det den mer korrekta termen "datorspel".

Inaktiv

Finns en kille på forumet som kallar sig för "JagSpelarData" undrar om han gör det med flit


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av SoniC:
Skrivet av Greger:

Dataspel är ju spel där man är en byråkrat och samlar in massa information hela dagarna, eller så är man ekonom och sitter och räknar hela dagarna

Om du tänker så borde inte datorspel handla om datorer?

Jo självklart, jag spelar "ensamsoldatsommördartusentals" spel och "vara en gud som styr arméer" spel också


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Det heter pc spel:D


signatur

Just when I thought I was out... the pc pull me back in.

Medlem

Alternativt pc-spel om man vill skriva det korrekt;)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Vill bara informera om att pc inte är det enda formatet , grabbs!


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem
Skrivet av Fille game lover:

Det heter pc spel:D

PC-spel


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

PC-spel används när man skriver

Dataspel används på Lan

12
Skriv svar