Lärares gränser...l

Medlem

Lite off-topic, men menar ni att ni normalt får exakt samma frågeställningar på provet som de som står i era skolböcker?

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Hela grundskolesystemet är sjukt. Dels bara tre olika betyg, G, VG och MVG. Vissa som har svårt att koncentrera sig (de som direkt hamnar i facket "bråkiga eleverna" och som tvingas leva upp till det) kan inte få bättre än G och känner då att det är ovärt att försöka eftersom steget till VG är så stort.

Det finns så jävla mycket skit att säga om dagens skola.

Tycker man inte ska skylla på skolsystemet allt förmycket när skiten från samhället samlas ihop i en stor klump i skolvärlden. Det är ju inte lärares fel att dom 90% av tiden måste vara social arbetare.

Medlem
Skrivet av Brain:

OK, det var ruggigt taskigt. Ungefär som en av våra lärare.. denna lärare gav 8 tjejer MVG och endast 1 av killarna i klassen MVG. Jag skulle tro att min NV klass är den som är mest ambitiös av NV klasserna på våran skola; killarna är minst lika duktiga och skriver lika bra på proven men får ändå sämre betyg.

Förrutom det så är läraren feminist och tycker att alla män är våldtäcktsmän/svin eller idioter. Hon får nog sparken till nästa år, våran mentor har tagit upp det till rektorn.

Ni kan säkert göra samma sak.. do it.

Och det där med betyg hysterin. Det är helt jävla sjukt; får man sämre än MVG på ett prov så tycker typ halva klassen synd om personen i fråga och resten tycker att han/hon är kass. Dels tror jag det är för att det är NV och dels för att hysterin är sjuk.

Jag har MVG i allt förrutom tyska, svenska A och idrott o hälsa A där jag har VG:n.. hade aldrig klarat det utan min flickvän som är en riktig MVG jagare.. hon har MVG i allt. :heart::|
Jag hade typ G och VG i det mesta när jag gick ut 9an.

Ah, den typen av förbättringar har jag också sett i mig själv nu. I Grundskolan låg jag verkligen inte högt upp men nu när jag kom till gymnasiet så märkte jag att man verkligen måste vara bra.
När jag gick i natur-klassen så flöt allting på, bytade dock till samhäll eftersom jag finner det mer intressant. Tyvärr är också intelligensnivån bland klasskamraterna i samhälls-klassen nämnvärt lägre, och att bruka allvar i klassrummet anser folk som "nördigt".

Hur som helst så blir det bara bra för mig för då får jag högre betyg enklare

On topic : Jag hade själv MVG/VG på alla prov i Japanska A kursen men fick tyvärr IG på sista provet jag hade. Hade två veckor kvar av skolan, gjorde provet bara några dagar innan vi slutade. klarade provet men jag fick bara G i slutbetyg. Lite störigt med tanke på att jag antagligen är bäst i klassen, men jag gick igenom en jävligt dålig period. Sånt händer ;)!

Inaktiv
Skrivet av Brain:

OK, det var ruggigt taskigt. Ungefär som en av våra lärare.. denna lärare gav 8 tjejer MVG och endast 1 av killarna i klassen MVG. Jag skulle tro att min NV klass är den som är mest ambitiös av NV klasserna på våran skola; killarna är minst lika duktiga och skriver lika bra på proven men får ändå sämre betyg.

Förrutom det så är läraren feminist och tycker att alla män är våldtäcktsmän/svin eller idioter. Hon får nog sparken till nästa år, våran mentor har tagit upp det till rektorn.

Ni kan säkert göra samma sak.. do it.

Och det där med betyg hysterin. Det är helt jävla sjukt; får man sämre än MVG på ett prov så tycker typ halva klassen synd om personen i fråga och resten tycker att han/hon är kass. Dels tror jag det är för att det är NV och dels för att hysterin är sjuk.

Jag har MVG i allt förrutom tyska, svenska A och idrott o hälsa A där jag har VG:n.. hade aldrig klarat det utan min flickvän som är en riktig MVG jagare.. hon har MVG i allt. :heart::|
Jag hade typ G och VG i det mesta när jag gick ut 9an.

Hehe nåja ligger man inom procentsatsen på proven så blir det svårt för läraren att motivera något annat än MVG.
Jag hade MVG i allt och har VG i alla akademiska studier, vilket som bekant är högst där.
Det jag fått ut av det är egentligen bara att jag vet att jag har kapacitet. Thats it.
Dagens "dröm"-jobb fick jag på personligheten (som iofs hänger ihop med prestationsförmåga men men). Bolagen jag startar har heller inget med studier att göra, även om jag läst Masterprogrammet i business bland annat vid Harvard. Men det är så höga nivåer så man har typ ingen nytta av det i reala sammanhang. Däremot ger det stor förståelse, om man nu begriper det (alltid ser mellan raderna och är hyperkritisk).
Poängen är ungefär att egentligen borde jag ha arbetat mer och studerat mindre........Numera kan man dock ta högskolepoäng på distans..vilket är utmärkt..


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Det du skriver låter bra Unix, Harvard och allt!
Hur kom du igenom gynasiet med MVG i allt, några hemliga tips för oss studerande ?

Medlem
Skrivet av Famest:

Det du skriver låter bra Unix, Harvard och allt!
Hur kom du igenom gynasiet med MVG i allt, några hemliga tips för oss studerande ?

...Get down on your knees and *cough* pray!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Det irriterande med betyg är att dom säger egentligen inte ett piss om dig som elev.

Min bror har i stort sett VG/MVG i alla kurser han har på gymnasiet, han går fordon på en väldigt lokal skola, frågar jag någonting som man borde kunna enligt lärar linjer så kan han inte svara, killen har seriöst MVG i Engelska B och kan inte säga en enda jävla mening. Meanwhile så sitter jag och lär läsa upp på Komvux nu i höst för att komma in på Högskola eftersom min gymnasieskola var extremt hårda på betyg(jag var inte direkt den bästa eleven någonsin, men jag gjorde vad som behövdes men ibland räckte det inte eftersom målen var bra mycket högre där).

Hade jag gått på min brors skola hade jag haft ett betyg fullt med VG'n och MVG'n, men troligtvis inte kunnat hälften så mycket jag kan nu - men det spelar ingen roll eftersom jag har inte högskole behörighet men min bror har, det här är även rätt roligt att se i bland annat Aftonbladets undersökningar om average betyg i kommuner - privat skolor som oftast har mer pengar och får högre kvalitet av utbildning(oftast) har dom lägsta betygen medans kommunala skolar har skyhöga betyg, ta Uppsala som ett exempel - medelbetyget på en ITG elev var bland dom sämsta i staden, medans en elev från Bolandskolan hade riktigt höga betyg - det behövdes bara 10 minuter hos vardera skola för att inse att, Bolandseleverna kan inte ens hälften så mycket som ITG eleverna men det spelar ingen roll överhuvudtaget eftersom slutnumren är vad som gäller.

Standardiserade prov utöver dom nationella vore ju något man önskade sig.

Hmm, fan vad jag rantar - ledsen för det, och ledsen för off-topic.

edit: Min skola var väldigt stränga på att om du missade ett delmoment i kursen, eller blev underkänd i det så kunde du inte bli godkänd, så även en string av MVG's på 90% av kursen och det sista provet blir en totalflopp och du får IG, så blir det ett IG i slutbetyg.

Medlem

Ni vet i vilket ämne man måste kunna skilja mellan smör och margarin? Gissa på.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Dagens skola är för slapp. För lätt. För mjuk.

Det kanske inte bara är att skolan blivit sämre, eleverna har en annan attityd också och detta väger säkert in en hel del. Är man som elev helt ok med att gå ut grundskolan som idiot så är det ok för skolan.

För slappt. För lätt. För mjuk.

Högre krav på eleverna, låt dem gå om skolan tills de klarar det de skall. Skolkande medför avgifter.
Lärare och skola skall ha större inflytande och obehöriga lärare skall utbildas eller omplaceras.

Vi måste sluta dalta med alla hela tiden... vad fan.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av HinduTimes:

Hela grundskolesystemet är sjukt. Dels bara tre olika betyg, G, VG och MVG. Vissa som har svårt att koncentrera sig (de som direkt hamnar i facket "bråkiga eleverna" och som tvingas leva upp till det) kan inte få bättre än G och känner då att det är ovärt att försöka eftersom steget till VG är så stort.

Det finns så jävla mycket skit att säga om dagens skola.

Tycker man inte ska skylla på skolsystemet allt förmycket när skiten från samhället samlas ihop i en stor klump i skolvärlden. Det är ju inte lärares fel att dom 90% av tiden måste vara social arbetare.

Nej, det är systemets som jag precis nämnde.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

12
Skriv svar