Morgonträning – love it!

Flakmonkey
Morgonträning – love it!

Gjorde något för första gången idag och jag kan med varenda fiber i min kropp konstatera att det var en riktigt bra idé och något som jag ska upprepa flera gånger. Nu haussar jag förstås upp det här värre än vad skvaller/kvälls-pressen gör med prinsessbröllopet, men det är väl sånt man måste göra i dessa tider för att få lite uppmärksamhet Hursomhelst så tog jag mig för första gången till ett morgonpass på Friskis och Svettis tillsammans med Åsa. Redan 07:00 satte det igång på Ringen i Stockholm och Jympa Medel stod på schemat och det var en riktigt grym start på dagen.

Visserligen fick jag gå upp redan 06:00 för att hinna tid utan att behöva stressa ihjäl mig, men det är jag knappast ensam om att göra och går man bara och lägger sig i tid så ska ju inte det vara någon större fara i det långa loppet. Handlar som allting annat bara om disciplin. I varje fall så var det alltså ett Jympa Medel-pass och för er som aldrig varit på ett sådant så kan jag väl enklast säga att det är hyggligt konditions och styrke-krävande. Inte så pass att man behöver vara vältränad för att orka hänga med, men det blir också så jobbigt som du gör det och fuskar du inte och gör övningarna ordentligt så känns det ändå. Skulle dock tro att det största hindret för de flesta är koordinationen. Det är rätt mycket rörelser som kan vara en aning knepiga till en början vilket resulterar i att en hel del personer ser ut som en marionettdocka med en full person som sköter trådarna.

Kan i varje fall verkligen rekommendera det hela och för de killar där ute som tycker att det är fjolligt så kan jag bara säga att det är rätt trevlig utsikt på passen och att killar är rätt poppis. Kan tänka mig att det är lite som att vara duktig på att dansa traditionella danser där killar är kraftigt underrepresenterade. Sen ska väl kanske inte det vara en motivationsfaktor om man ska vara politiskt korrekt, men orka vara det hela tiden. Då skulle nog livet vara förbannat tråkigt ^^

Bäst med att träna på morgonen är emellertid inte själva passet utan känslan av att ha tränat på morgonen. Dels är det fantastiskt skönt sätt att komma igång på. Du får rejält med energi (eller jag fick det iaf idag), leder och muskler vaknar på direkten istället för att komma igång när du väl tränar på eftermiddagen – speciellt om du som jag har ett jobb som innefattar en hel del tid sittandes vid datorn. Det är den rent fysiska effekten och det är ju en väldigt bra sådan, men det jag gillar mest är hur det påverkar sinnet. Nu tycker jag visserligen att det är skönt att träna, men det är ändå väldigt tillfredsställande att kunna konstatera att man kört dagens träning klockan 08:00 istället för att tänka på att man måste få det gjort på lunchen, efter jobbet eller när man nu ska klämma in det. Man känner sig lite extra duktig helt enkelt, vilket alltid är trevligt.

Så nu när jag sitter här på tunnelbanan på väg hem kan jag känna mig nöjd med dagen. Det har gått bra på flera fronter och dagen är ju inte slut heller. Väl hemma blir det gulaschsoppa framför TVn där jag får se Spaniens vändning mot Schweiz (eller deras fiasko beroende på hur det går) och sen är det dags att ta en promenad runt i Nackareservatet med min goda vän och kollega Juha. Alltid trevligt att strosa runt i naturen och prata om både viktiga och oviktiga saker.

#blogg

Medlem
Morgonträning ? love it!

Kul att du testade! Kan säga att du kommer gå en seg morgon imorrn dock! Men gör man det till en vana och låter diciplinen ta över "segheten" så mår man topp!

Det är inget fjolligt med att ta hand om sin kropp... You go girl!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar