"Bensinpriset måste dubblas"

Inaktiv

jaaa, der blirr urbanisering wiiiie i'm happy NOT!

Medlem

Fan... jag tycker att bensin priserna är tillräckligt dyra nu!!!


signatur

You can't win the game...

Medlem

det är över 14 kr nu, detta kommer att skapa oro och panik om det fortsätter så, jag hoppas det blir en omvänding snart.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

Keep on dreaming Krayze.. Sommarn har nyss börjat... vilket betyder att det bara kan bli dyrare.

Medlem

Det är så sjukt att vi ska betala en smärre förmögenhet för att kunna transportera oss dit vi ska. Inför istället billigare miljöbilar, ingen skatt på miljövänligare bilar samt sänkt skatt på miljövänligare bränsle. Ungdomar har inte råd att betala 14kr/l för bensinen och vi måste ju också få transportera oss eller ? Att köpa en miljöbil är ju också uteslutet när de kostar flera hundra tusen kronor.. Inför att de land som släpepr ut mest ska betala mest. Det vill säga att ju mer landet släpper ut, desto större straffavgift som går till att göra miljön bättre. Släpper man ut 1x / invånare betalar man 1x / invånare och så vidare.. Det kanske får USA att inse att de inte kan göra som de vill utan konsekvenser..

Medlem

Priset på bensin styrs väl av både av beskattningen i respektive land, men även av tillgång/efterfrågan?

Så länge man inte kan öka tillgången i takt med efterfrågan så är det väl bara att vänja sig vid högre pris... Finns liksom inget att bli arg på eller ens disuktera? Bensinberondet måste bort eller minska i vilket fall som helst. Att sänka skatten i Sverige hjälper inte, det skjuter bara upp det riktiga problemet.

[EDIT för läsbarhet - skyller på feber.]

Medlem
Skrivet av lave:

Priset på bensin styrs väl av både av beskattningen i respektive land, men även av tillgång/efterfrågan?

Så länge man inte kan öka tillgången i takt med efterfrågan så är det väl bara att vänja sig vid högre pris... Finns liksom inget att bli arg eller ens disuktera? Bensinberondet måste bort eller i alla fall minska. Lägre skatt i sverige hjälper skjuter bara upp det riktiga problemet.

Varför ska vi som släpper ut så lite betala mer i skatt än andra länder ? I USA kostar bensinen ungefär hälften så mycket som i Sverige, vilket är helt sjukt..

Medlem

ja, det är högre skatt på bensin i sverige än i usa. vad tycker du att vi ska göra åt det? Sänker vi skatten till USAs nivå kommer priset på bensin ändå att rusa i höjden (tillgång < efterfrågan).

om något är det en fördel för sverige - vi har left med snordyr bensin en så pass lång tid att genomsnittsbilen drar mindre, och alternativen ligger längre fram.

Nu har jag inga siffror, men jag antar att genomsnittsbilen i USA drar mer än genomsnittsbilen i Sverige. Nu när priset på olja ökar borde därför smällen bli värre för USA än sverige...

Medlem
Skrivet av lave:

ja, det är högre skatt på bensin i sverige än i usa. vad tycker du att vi ska göra åt det? Sänker vi skatten till USAs nivå kommer priset på bensin ändå att rusa i höjden (tillgång < efterfrågan).

Nej, bensin är en icke-priselastisk vara. Efterfrågan på bensin kommer inte att stiga speciellt mycket bara för att priset blir lägre. Den enda effekten som skulle kunna uppstå är om bensinen blev mycket billigare än etanol, detta skulle minska försäljningen av etonalbilar (vilket vore bra, afrikanerna har också rätt till mat).


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

nu förstår jag inte riktigt...

tillgången av olja är begränsad och kommer inte att öka oavsett vad människan gör.

efterfrågan av olja kommer att vara från stor till enorm, beroende på hur väl man kan införa alternativ för drivmedel till transporter.

alltså kommer bensinpriset att öka oavsett hur det beskattas. om vi så tog bort all skatt på olja skulle priset ändå skjuta i höjden.

eller missförstod jag något nu?

Medlem
Skrivet av lave:

nu förstår jag inte riktigt...

tillgången av olja är begränsad och kommer inte att öka oavsett vad människan gör.

Det finns mer olja att hämta i t.ex. Ryssland, men det var inte min poäng.

Skrivet av lave:

efterfrågan av olja kommer att vara från stor till enorm, beroende på hur väl man kan införa alternativ för drivmedel till transporter.

Precis, och inte i förhållande till bensinpriset som bara kan reglera kostnaden för folk att transportera sig.

Skrivet av lave:

alltså kommer bensinpriset att öka oavsett hur det beskattas. om vi så tog bort all skatt på olja skulle priset ändå skjuta i höjden.

eller missförstod jag något nu?

Nej, om man tog bort bensinskatten (inget jag förespråkar) skulle priset sjunka med en 10 kr eller så. Grundpriset på bensin stiger inte lika mycket som skatten har gjort den senaste tiden. Bensinkonsumtionen skulle inte öka (med undantaget etanolbilar som nämndes) eftersom bensin inte är en priselastisk vara, likt mjölk. Folk behöver lika mycket mjölk oavsett om den kostar 10 kr eller 14 kr. Samma sak med bensin, Peter behöver fortfarande köra till jobbet även om det blir dyrare. Greta behöver fortfarande köra och handla etc. Sålunda kommer efterfrågan på bensin inte att öka nämnvärt om priset sjunker.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

ah, du menar så.

men det kan väl bara stämma till en viss gräns? skulle bensinen kosta 1000:- för en liter skulle folk vara tvugna att sluta använda bil.

liknande effekter kommer nog att ses snart -man kommer inte att ha råd att bo långt från där man jobbar exempelvis.

Medlem
Skrivet av lave:

ah, du menar så.

men det kan väl bara stämma till en viss gräns? skulle bensinen kosta 1000:- för en liter skulle folk vara tvugna att sluta använda bil.

liknande effekter kommer nog att ses snart -man kommer inte att ha råd att bo långt från där man jobbar exempelvis.

Ja, det är helt riktigt, det finns naturligtvis gränser för det, men 1000:- kommer vi nog inte dra upp bensinpriset i


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv

Jaaaaa ungdomar kommer inte kunna ta körkort för det blir för dyrt så snart kommer vi ha "nybörjare" bakom ratten vid ålder 30 år...

Medlem

Utökad kollektivtrafik någon? ^^

Medlem

problemet är ju så jävla lätt.
om politiker på _alvar_ vill ha rena motorer så går det få framm välldigt fort. Men det finns inget intresse (pengar)
säg "alla som kör på desil/besin om 10år kommer avrättas"
så ska ni se faan på utveckling....


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Ja, det låter rimligt. Skapa samtidigt ett förbud mot att ha en lila figur i sina forumavatarer. Tvångsterilisering är förstås det enda rimliga straffet för detta brott.

Realitycheck, please.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av BULP:

Ja, det låter rimligt. Skapa samtidigt ett förbud mot att ha en lila figur i sina forumavatarer. Tvångsterilisering är förstås det enda rimliga straffet för detta brott.

Realitycheck, please.

Man kan inte åka till månen, tokerier!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Spiff:

Sedan att CO2 har tydligen högre densitet än luft och fysiskt omöjlig kan lägga sig som ett lock och på så sätt höja jordens medel temp det kanske vi inte ens ska ta upp

Densiteten för en gas beror mycket på tryck och temperatur. Högre temperatur ger lägre densitet. (Avgaser brukar ju vara heta.) Sedan bör man nog även ta hänsyn till fenomen som diffusion och liknande.
Så jag hade nog varit lite försiktigare med att använda mig av generella definitiva uttryck som "fysiskt omöjligt"...

Medlem
Skrivet av SorbP:
Skrivet av mosoloa1:
Skrivet av Luminal:

The Energy non-crisis.

http://video.google.com/videoplay?docid=3340274697167011147

Väldigt intressant...USA har olja som räcker för hela USA i 200år, men oljebolagen vill inte utvinna oljan för annars "sänks priserna"

Tja, vad ska man tro? skulle dock inte förvåna mig om det är sant...

75 minuter senare, jag är övertalad.

precis det jag menar på, det handlar inte om att jorden saknar resurser, det handlar om att odm som sitter på resurserna är giriga små fanskap. och våra regerignar gör inget vettigt åt saken.

De stora oljebolagen har inte så mycket att säga till om längre som förr. Den mesta av den kvarvarande oljan ägs numera av statskontrollerade bolag som de inte kan påverka. Oljeländerna (särskilt OPEC) konsumerar även en allt större andel av sin egen olja så att en allt mindre del blir kvar för export.

Lindsay Williams (i filmen) verkar heller inte ha förstått vad "Peak Oil" innebär. Peak Oil är när produktionshastigheten för världens olja har nått sitt maximum.

Mängden olja i sig har bara betydelse för NÄR "Peak Oil" kommer att inträffa. ATT det kommer att inträffa råder det inga tvivel om (såvida man inte är en av dem som tror på idén om abiotisk olja... ).

Något som har stor betydelse är hur fort man kan utvinna oljan och hur mycket energi (och pengar) som går åt att göra detta.

Problemet med den olja som är kvar är att den ständigt blir allt dyrare att utvinna och ständigt kräver allt mer energi att utvinna (och förädla). Dvs EROEI för världens olja blir ständigt lägre. (EROEI = Energy Returned On Energy Invested).

Resultatet blir att oljan per definition MÅSTE bli dyrare och dyrare i takt med att källorna sinar helt oavsett vad politiker eller oljebolag vill.

Till slut är det helt enkelt inte lönt att ens försöka utvinna mer olja trots att det kan finnas massor kvar...

Vissa experter tror att toppen redan har passerats, andra tror att den kommer senast 2012.

Rekommenderar alla att läsa på lite om "Peak Oil" t ex på [http://www.oljepris.se] och se dokumentären
A Crude Awakening: The Oil Crash (Engelska men med polsk text.)

Skriv svar