Nervöst inför nationella!

Medlem
Skrivet av Famest:

Sista frågan var rätt så enkel ju.
För att två rektanglar med olika bas och höjd ska få samma area krävs det två saker.
Höjden på rektangel A ska vara hälften så stor som Basen på rektangel B. Basen på Rektangel A ska vara dubbelt så stor som höjden på rektangel B.
Enklare förklarat : X*Y = (Y/2) * (X*2)
Något sånt borde vara korrekt. Rätta mig om jag har fel, jag är inte bra på matematik ^^.

Nja... Det krävs att arean för den ena (d.v.s basen x gånger höjden y) är lika med arean för den andra (d.v.s basen a gånger höjden b), d.v.s

x*y = a*b

Sen kan förhållandet mellan bas och höjd mellan de två rektanglarna vara vad som helst, det behöver inte vara 1:2.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av Klfh:
Skrivet av Famest:

Sista frågan var rätt så enkel ju.
För att två rektanglar med olika bas och höjd ska få samma area krävs det två saker.
Höjden på rektangel A ska vara hälften så stor som Basen på rektangel B. Basen på Rektangel A ska vara dubbelt så stor som höjden på rektangel B.
Enklare förklarat : X*Y = (Y/2) * (X*2)
Något sånt borde vara korrekt. Rätta mig om jag har fel, jag är inte bra på matematik ^^.

Nja... Det krävs att arean för den ena (d.v.s basen x gånger höjden y) är lika med arean för den andra (d.v.s basen a gånger höjden b), d.v.s

x*y = a*b

Sen kan förhållandet mellan bas och höjd mellan de två rektanglarna vara vad som helst, det behöver inte vara 1:2.

Japp!

Nu var MaB nationella klart även det.
Var ganska soft prov fast sista frågan vettefan, den var lite flum. En kille i klassen som läst klart matte E visste inte om han fått alla rätt på den (han har aldrig missat 1 poäng på något av våra prov och dom är relativt svåra till andra NV klassers).

Aja, resten var lätt.. lite andragradsekvationer och randvinkelsatser.

Alltså... Matte E är en helt annan grej. Det enda som följer med från B-kursen är väl i princip andragradarna, och de är inte så jäkla viktiga. Det handlar mest om imaginära tal, differentialekvationer och sån skrot i E-kursen. B är mer förberedande inför C-kursens derivator och D-kursens integraler.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Matematik är lätt tills Ma C. Då är det dags att bli nervös.

Men ta och gör några gammla nationella så kommer du känna dig bättre och få träning samtidigt.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Matematik är lätt tills Ma C. Då är det dags att bli nervös.

Men ta och gör några gammla nationella så kommer du känna dig bättre och få träning samtidigt.

Var kan man hitta de gamla proven?


signatur

4 8 15 16 23 42

Medlem

Gör som jag, spela hela veckan sedan vid sista dagen på kvällen pluggar du framför CS. Funkar ofta men inte alltid.

Ibland kan det dock vara bra att variera spel eller starta en film.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av mosoloa1:

Gör som jag, spela hela veckan sedan vid sista dagen på kvällen pluggar du framför CS. Funkar ofta men inte alltid.

Ibland kan det dock vara bra att variera spel eller starta en film.

Vad går du för linje?
Funkar inte på natur då man har 2 prov / veckan + diverse läxor.

Enligt profilen så är han 14 och borde därför gå i 8an.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av mosoloa1:

Gör som jag, spela hela veckan sedan vid sista dagen på kvällen pluggar du framför CS. Funkar ofta men inte alltid.

Ibland kan det dock vara bra att variera spel eller starta en film.

Vad går du för linje?
Funkar inte på natur då man har 2 prov / veckan + diverse läxor.

Hmm.. går Natur och har ju inte två prov per vecka
Kanske blir värre i tvåan dock

Medlem

Sista veckan i 1an hade vi 5 prov.

Medlem

Gymnasiet ja.. hah Fyfan. Kommer inte ihåg ett skit.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

12
Skriv svar