Amerikanare
Tycker de flesta som man diskuterar med över nätet blir sura om man inte tycker som honom/henne, oavsett nationalitet.
Va fan säger du? Det kan jag inte alls hålla med om!
Nej, men något som jag har märkt är att många Amerikanare tror att vi bara är avundsjuka på deras frihet och välfärd ifall man klagar på USA. Särskilt om man berättar att man kommer ifrån Europa.
Det är väl allmänt känt att många "riktiga" amerikaner är på ett eller annat sätt patrioter.
Prova åka ner till balkan och snacka skit om kroatien med en kroat så får du se vad som händer. Är du riktigt smord i käften slipper du får stryk.. Eller tala gott om turkiet med en grek, funkar också bra..
Och om jag skall diskutera OP'ns ämne så tycker jag att det är väldigt svårt att tolka hur folk reagerar på nätet. Men överlag så är väl folk rätt kaxiga och har mycket åsikter när de sitter bakom en dator.
Så jag får väl hålla med Zlampan
Har bott i USA och det går inte att jämföra.
De tjafsar inte så mycket det är mer pang på direkt.
Det var det första jag lärde mig.
Tvivlar på att de tycker att vi är avundsjuka på deras frihet och välfärd, ty det har de ingen
"Jag har några få val .... sälja droger eller ta värvning..." den har jag hört många gånger och tycker det är för jävligt.
Bra kylning IsTheShit
nope kan inte hålla med om topic , dom flesta jag pratar med är hur softa som helst.
Mycket beror hur man tar sig an ett ämne och styr dialogen.
Dom flesta är väldigt självkritiska mer än vad man tror.
oja många gånger
Jobbat med jänkare dessutom o nej dom bodde inte i sverige.
fanns det tillfällen man hade olika åsikter många men det är inte större skillnad än om du pratar med en svensk som tycker annorlunda typ se bara i fz forum disskussionerna går ganska heta
Nu håller jag inte till på politiska forum för där vet jag att stämningen kan vara ganska hård.
Så nej anser inte att det är nått specifikt när du pratar med gemene man som är från usa.
Nu har jag inte pratat med nån nisse som tillhör vit makt eller dylikt då hade nog varit andra bullar men då pratar vi extrema personer.
Mina personliga erfarenheter: Jänkare är jobbiga att diskutera med över Internet, dom tycker alltid att dom har rätt, att dom är bäst och dom älskar att vrida och vända på saker och ting intill minsta detalj (se deras rättssystem t ex). I Sverige/Europa är vi inte så jävla noga med att ha regler för allting utan vi hanterar saker och ting när en situation uppstår. Men sen så tycker jag att tyskar är jobbiga också, över Internet, p g a dålig engelska och att dom är alltför allvarliga av sej. Engelsmän är artiga, men dom tror alltid att dom är lite bättre än andra européer och tycker att dom är nån jävla norm på något sätt. Sen så kallar dom folk från kontinenten för "européer" och antyder då att dom inte är det (dom är ju britter, som är en egen kontinent. Tydligen.) Fransoser är uppkäftiga och oartiga. Skandinaver, holländare och belger är ungefär på samma nivå som oss svenskar. Folk från östeuropa är allmänt jävliga av sej, ofta p g a dålig Internetvett, verkar det som. Förutom polacker som är ganska trevliga.
Men det är ju bara på Internet, oftast när jag träffat andra västlänningar "på riktigt" har det varit i sociala sammanhang och då har jag nog aldrig träffat på något rötägg.
yolo
Tvivlar på att de tycker att vi är avundsjuka på deras frihet och välfärd, ty det har de ingen
Det är vad dom tror; Att inget annat land har samma frihet och välfärd som dom. Inte alla från USA visst, men många av dom jag träffat på faller tillbaka på det argumentet.
Det är vad dom tror; Att inget annat land har samma frihet och välfärd som dom. Inte alla från USA visst, men många av dom jag träffat på faller tillbaka på det argumentet.
håller med.
Och om man skulle råka komma med nått så har dom en backup, med att dom är bäst för säg ett land dom inte skulle kunna "spöa"
"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."
Amerikaner kanske upplevs som över patriotiska av oss svenskar eftersom att säga att man älskar Sverige ger alla uptighta moraltanter rätt att skrika rasist. Jämfört med resten av världen så är USA helt normalt tbh.
Bra poäng!
Min uppfattning: Eftersom det finns mer (eller så låter de mer) Irakkrigs supportrar i USA än vad som finns i Sverige så tycker jag att vi kan dra slutatsen att jänkare är helt dumma i huvet(Döds allvarlig)
Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?
Jag pluggade på college i USA en termin och de flesta var väldigt trevliga och öppna. Är de som styr USA som det är fel på, inte de som blir styrda.
Fast det är ju de "som blir styrda" som väljer de styrande, många gånger stödjer de dem också.
Ska man jämföra USA med något får man nästan jämföra det med Europa som om det vore ett land. Jämför man då antalet idioter går det nog ganska jämnt ut.
Jag pluggade på college i USA en termin och de flesta var väldigt trevliga och öppna. Är de som styr USA som det är fel på, inte de som blir styrda.
Eftersom folket väljer de som styr blir det där lite motsägelsefullt.
"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org
Nej, det tycker jag faktiskt inte. hur demokratisk en stat är handlar mycket om vilket politiskt system man har. Du behöver väldigt goda förutsättningar för att göra politiska karriär i staterna, du måste synas.
I de flesta fall blir det ett ganska smalt utbud av alternativ att ta ställning till. Jag säger inte att deras system är direkt odemokratiskt, men det har en hel del brister.
Nej, det tycker jag faktiskt inte. hur demokratisk en stat är handlar mycket om vilket politiskt system man har. Du behöver väldigt goda förutsättningar för att göra politiska karriär i staterna, du måste synas.
I de flesta fall blir det ett ganska smalt utbud av alternativ att ta ställning till. Jag säger inte att deras system är direkt odemokratiskt, men det har en hel del brister.
Alla system har sina brister, men det är ett faktum att de faktiskt valt G W Bush. Jag tycker det är en dålig president, men han är vald med en knapp majoritet av folket. Först valdes han fram i de republikanska primärvalen, sedan av resten folket. I USA har de dessutom val till t.ex. guvernör. I Sverige kan vi aldrig välja landshövdingar direkt. Iof har de ingen makt att tala om i Sverige vilket de har i USA, men ändå.
Sedan har det sina brister, visst, men de har sina fördelar också.
Bush är absolut inte vald av någon majortet av folket.
1. Lågt valdeltagande
2. Många som inte är röstberättiga
3. Deras system bygger inte på proportionalitet utan på lokal representation.
Men visst amerikanerna har lite knepig smak när det kommer till presidenter.
Du kan aldrig få 100 %-igt valdeltagande i en demokrati. Valdeltagandet var på över 60 %, inte allt för tokigt. Många som inte är röstberättigade? Vilka menar du? Det finns icke medborgare även i Sverige som inte har rösträtt. Inget konstigt med det. Lokal representation är inte så konstigt med tanke på hur federalt USA är, de ser sig som ett land med många stater. På samma sätt skickar Sverige folk till EU som representerar Sverige och inte hela EU. Inget odemokratiskt med det.
GW Bush fick över 50 % av rösterna, så vitt jag vet är det en seger. Sedan somsagt, tycker jag inte om hans politik, men det är en annan sak.
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A10492-2005Jan1...
Jag "känner" tonvis med forumamerikaner och har aldrig reagerat över att någon skulle vara dryg eller uppblåst. Tvärtom egentligen.
Min erfarenhet av amerikaner IRL är också 99% positiv - näst intill övertrevliga och överhjälpsamma.
Annars när det gäller en kollektiv bild av ett lands population baserat på hur de är online så tycker jag de flesta verkar helt ok attitydmässigt. Kan vara jobbigt med folk som inte fattar dock, de som skriver på sina språk i engelskspråkiga forum alternativt på helt obegriplig engelska gång på gång på gång...
Asiater brukar ha ganska dålig engelska men en "ursäktande" och respektfull ton som gör att man vill gå dem till mötes. Brasilien, portugal... dålig engelska, bra människor...
Tyskarna kör nästan 100% på tyska så oftast ser man inte till dem. IRL har jag inte träffat en tysk i tyskland som ens försökte prata engelska. Bedrövligt!
My goal in life is to be the person my dog thinks I am.
Mr G: Många av dem som suttit inne har t.ex. förlorat sin rösträtt. Har hört att det handlar om över 5 miljoner medborgare.
USA är en klassik elitdemokrati där det krävs stora pengar för att nå något politiskt inflytande. Dessutom har du inte speciellt goda möjligheter att engagera dig politiskt om du har två jobb för att försörja din familj. underklassen väljer slutligen mellan några gråhåriga gubbar som är mer eller mindre likvärdiga och som säger ungefär samma saker.