Sverige för snällt?

Youtube-proffs
Skrivet av IceMan:
Skrivet av Pliskin:

hmm http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=754497

Vad är det för land vi lever i?

Tyvärr så är det så i swe, man ska bara sitta där stilla, och ta imot skit tills man dör. Försöker man skydda sig och sin familj blir man mera straffad än den man fösöker skydda sig imot

hårdare tag imot _Brottslingar_ i swe tack.
att 90% av polisen ägnar sig åt att stå vid vägaran och ta folk som åker för fort och andra mindre gerjor tar allt för mycket tid för viktiga saker i det här landet.

Oftast så klarar sig folk ur situationer där dem har agerat i nödvärn, dvs blivit attackerade och skyddat sig.

Det där med polisen och väggrenarna håller jag dock inte med om. Det är runt 600 pers som dör om året i trafikolyckor osv. En stor siffra, att sänka hastigheten, att folk inte kör så snabbt hjälper en del.

Vissa kör snabbt och får böter, sedan håller dem sig från att köra snabbt x antal månader, det gjord jag iaf, tills min ekonomi kom i balans igen. Trafikpoliser behövs lika mycket som vanliga patrullerande poliser.

Det som behövs mer av är dock större inriktning på organiserad brottslighet. Där har vi en stor bov i samhället.
Alla rån, bombhot på polisstationer, överfall, rån på gatan, misshandel är en stor del av organiserad brottslighet.
Det är knappast ett gäng killar som är bra vänner som tänker "ja men vi rånar en värdetransport".

Pengar läggs väldigt fel om jag får säga det själv, prioriteringar i Sverige är inte dem bästa så att säga.

Visste ni att grovt nerpundande människor, alltså, pundare och drogmissbrukare. Går på rehabilitering, visst är det bra. Men om dem vill, så kan dem få gå och få full spamassage som "En del av programmet".

BullSHIT.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av CastorFiber:

Jag har inte läst allas inlägg ännu men jag tycker att Sverige är för slappt på många sätt när det gäller invandrarpolitik.

Jag tycker att lindrig brottslighet skall resultera i livstids utvisning utan undantag oavsett vilka snyftreportage afonbladet hittar på.

Så om Ahmed 38 ger en skinnskalle en käftsmäll för att denne spottat på hans dotter, ska han utvisas på livstid då?
Sen beror det väl på hur länge man har bott här? En del personer har bott större delen av sina liv här utan att bli medborgare. Det kan t ex vara att dom måste ge upp sitt medborgarskap i hemlandet eller att dom nån gång vill flytta tillbaks.
Allt är inte svart eller vitt...

Nej, allt är inte svart på vitt och en rättegångsprocess hade säkert tagit ditt hypotetiska "dotterspottande" med i straffbilden.

Det är brottslingar jag vill åt, inte offer för omständigheterna. Att slå någon som spottar på dig är dock att ändra sin status från offer till förövare. Tyvärr.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

håller nog med 1% av människorna i denna tråden och vill tillägga att ni allihop hade failat totalt på ett "kulturtest"

vafan är svensk kultur? get real.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

håller nog med 1% av människorna i denna tråden och vill tillägga att ni allihop hade failat totalt på ett "kulturtest"

vafan är svensk kultur? get real.

Get real? Finns det ingen svensk kutur eller tycker du inte vi skall ha någon?

Säg gärna vad du tycker istället för att säga vad du inte tycker - det saknar värde att göra en "driveby post" i stil med "alla har fel, skärp er".

...alla vet dessutom att du är "velour-anarkist". Alla får vara med, inga regler.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

när det gäller detta amerika inspirerade testet ni pratar om ..
så tror jag att svenskar skulle faila det lika bra som amerikanarna failar sina test ..
dock så tycker jag att om man kommer till sverige så ska man självklart anpassa sig till just det svenska samhället ..

sen angående kultur .. det testet skulle det inte vara många svenskar som fick godkänt på
kan typ rabbla upp Abba, Kungen och Ikea .. sen vette fan

Youtube-proffs

Är man född och uppvuxen i Sverige så vet man nog en hel del redan om kulturen. Varför skall man då kunna göra ett test?

Alla vet nog redan vad sill är, systembolaget, midsommarafton, påsk, systembolaget, öl, sprit, absolut vodka, ikeakorvar 5 kronor, billiga möbler, så ska det låta.. osv ÄR.

Det där är Sverige i ett nötskal.
Om någon från utlandet kommer och dem inte förstår varför ett gäng berusade folk hoppar runt en lövklädd pinne mitt i sommaren så tror jag dem hade behövt lite läxa.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av CastorFiber:

Jag har inte läst allas inlägg ännu men jag tycker att Sverige är för slappt på många sätt när det gäller invandrarpolitik.

Jag tycker att lindrig brottslighet skall resultera i livstids utvisning utan undantag oavsett vilka snyftreportage afonbladet hittar på.

Så om Ahmed 38 ger en skinnskalle en käftsmäll för att denne spottat på hans dotter, ska han utvisas på livstid då?
Sen beror det väl på hur länge man har bott här? En del personer har bott större delen av sina liv här utan att bli medborgare. Det kan t ex vara att dom måste ge upp sitt medborgarskap i hemlandet eller att dom nån gång vill flytta tillbaks.
Allt är inte svart eller vitt...

Nej, allt är inte svart på vitt och en rättegångsprocess hade säkert tagit ditt hypotetiska "dotterspottande" med i straffbilden.

Det är brottslingar jag vill åt, inte offer för omständigheterna. Att slå någon som spottar på dig är dock att ändra sin status från offer till förövare. Tyvärr.

Men du tycker ju att lindrig brottslighet ska resultera i "livstids utvisning" vilket är ganska extremt, i sådana fall skulle ju många som åker dit för skitsaker bli utvisade. Med såna lagar så skulle mitt lilla tankeexempel bli en vardagsverklighet, i o m att alla som ville kunde provocera fram invandrare att begå brott, sen hånflina när dom skickas ut.
Som jag skrev förut, man ska ha lika hårda lagar för alla. Det är klart att vi inte ska tolerera brottslighet, det är redan idag ganska hårda lagar på nya invandrare. Ju längre man har bott här och ju yngre man var när man flyttade hit desto mindre är risken att bli utvisad, vilket är logiskt. Ju längre man har bott här ju mer stadgad är man och ju svårare är det att bli skickad till ett land man kanske inte har särskilt mycket gemensamt med längre. Tycker lagen är bra på den fronten idag.


signatur

yolo

Medlem

Hårdare fängelse straff är en sak, men jag skulle ALDRIG gå med på att införa dödstraff i Sverige, har ingen rätt att döda så ska inte NÅGON ha rätt att döda...


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Intressant ämne. Jag bor för tillfället i en rätt så invandrartät förort till Stockholm, och det som ofta slår mig är hur hårt alla invandrare arbetar för brödfödan, medan så många svenskfödda sitter på sitt kollektiva arsle och lever på A-kassa och andra bidrag, utan att göra en riktig ansträngning att få ordning på sina liv.

Visst finns det invandrare som glider runt på en räkmacka, men jag har svårt att tänka mig att de är fler än svenskar som gör likadant.

Youtube-proffs

En fråga bara.

Om man nu kommer från ett krigshärjat land eller whatever.

Och tänker "vi ska ha ett bättre liv i Sverige".

Åker hit, och gör "småskit". Varför ska man då få stanna kvar när man tydligen inte respekterar landet alls?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv
Skrivet av Kyraal:

Intressant ämne. Jag bor för tillfället i en rätt så invandrartät förort till Stockholm, och det som ofta slår mig är hur hårt alla invandrare arbetar för brödfödan, medan så många svenskfödda sitter på sitt kollektiva arsle och lever på A-kassa och andra bidrag, utan att göra en riktig ansträngning att få ordning på sina liv.

men är man född i sverige och heter Kalle Svennson och har blont hår .. eh

så har man faktiskt lite rätt till att sitta på sitt arsle och leva på a-kassa .. tycker jag ..

är man dock .. ja, ni vet .. *hrm* .. så kanske man ska jobba lite innan man får ta del av samma bekvämligheter?

passar det inte finns det säkert kropar och tunnlar som behövs grävas och .. tunnlas? .. i vilket jävla ökenland denna person nu kom ifrån ..

men Kalle får mer än gärna ligga i sin hängmatta tycker jag ..

sometimes you win .. sometimes you loose?

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Men du tycker ju att lindrig brottslighet ska resultera i "livstids utvisning" vilket är ganska extremt, i sådana fall skulle ju många som åker dit för skitsaker bli utvisade. Med såna lagar så skulle mitt lilla tankeexempel bli en vardagsverklighet, i o m att alla som ville kunde provocera fram invandrare att begå brott, sen hånflina när dom skickas ut.
Som jag skrev förut, man ska ha lika hårda lagar för alla. Det är klart att vi inte ska tolerera brottslighet, det är redan idag ganska hårda lagar på nya invandrare. Ju längre man har bott här och ju yngre man var när man flyttade hit desto mindre är risken att bli utvisad, vilket är logiskt. Ju längre man har bott här ju mer stadgad är man och ju svårare är det att bli skickad till ett land man kanske inte har särskilt mycket gemensamt med längre. Tycker lagen är bra på den fronten idag.

Det var dumt skrivet av mig, vad jag ville komma åt var de som hellre sitter i fängelse här än blir skickade någon annanstans - utvisning och finansierad fängelsevistelse i ett land där de vet hur man sköter ett fängelse.

Jag tror mer på rehabilitering än bestraffning, i teorin i alla fall, det blir ju problem dock när denna rehabiliteringsprocess blir mer attraktiv än att vara utanför fängelse. Temporära gäster i vårt land borde inte fängslas i sverige.

(För att skydda mig från döbringer: Jag kom på detta nu i skrivande stund, skjut gärna ner idén om du kan - jag har fler! )

EDIT: Vände på "rehabilitering än bestraffning"


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Polish:

En fråga bara.

Om man nu kommer från ett krigshärjat land eller whatever.

Och tänker "vi ska ha ett bättre liv i Sverige".

Åker hit, och gör "småskit". Varför ska man då få stanna kvar när man tydligen inte respekterar landet alls?

kommer man från ett krigshärjat land är det stor sannolikhet att man varit med om skit som stökar till det lite i skallen på dig. om du varit hotad till livet, sett nära och kära dö på nära håll, svultit, blivit torterad eller något liknande så är det säkert inte helt lätt att komma rakt in i ett främmande land och passa in enligt alla lagar och regler som gäller där.

"småskit" kan mycket väl ha varit det du var tvungen att göra för att överleva i landet du kom ifrån? jag tänker på exempelvis snatta, ljuga, utnyttja systemet lite....

Medlem
Skrivet av lave:

"småskit" kan mycket väl ha varit det du var tvungen att göra för att överleva i landet du kom ifrån? jag tänker på exempelvis snatta, ljuga, utnyttja systemet lite....

Visst men jag tror inte det är på detta viset. Jag tror det är en vanföreställning/vandringssägen att invandrare "snattar, ljuger och utnyttjar systemet" för att det är så man överlever i deras hemland. Jag tror inte det är de som lever på samhällets botten i ett härjat land som kommer hit, snarare de som haft det ganska bra jämförelsevis. Men det är bara vad jag tror.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av lave:

"småskit" kan mycket väl ha varit det du var tvungen att göra för att överleva i landet du kom ifrån? jag tänker på exempelvis snatta, ljuga, utnyttja systemet lite....

Visst men jag tror inte det är på detta viset. Jag tror det är en vanföreställning/vandringssägen att invandrare "snattar, ljuger och utnyttjar systemet" för att det är så man överlever i deras hemland. Jag tror inte det är de som lever på samhällets botten i ett härjat land som kommer hit, snarare de som haft det ganska bra jämförelsevis. Men det är bara vad jag tror.

själv tror jag att det är en vaneföreställning att invandrare snattar, ljuger och utnyttjar systemet i högre grad än svenne banan. men det är ju också bara vad jag tror...

Medlem

säg det till polare som fått stryck eller saker stulna


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av lave:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av lave:

"småskit" kan mycket väl ha varit det du var tvungen att göra för att överleva i landet du kom ifrån? jag tänker på exempelvis snatta, ljuga, utnyttja systemet lite....

Visst men jag tror inte det är på detta viset. Jag tror det är en vanföreställning/vandringssägen att invandrare "snattar, ljuger och utnyttjar systemet" för att det är så man överlever i deras hemland. Jag tror inte det är de som lever på samhällets botten i ett härjat land som kommer hit, snarare de som haft det ganska bra jämförelsevis. Men det är bara vad jag tror.

själv tror jag att det är en vaneföreställning att invandrare snattar, ljuger och utnyttjar systemet i högre grad än svenne banan. men det är ju också bara vad jag tror...

Det var ju det jag sade... eller typ i alla fall.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

SDs stora väljargrupp är LO-anslutna män som kommer från S.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Jag har fått stryk av svenskar flera ggr, men aldrig av en invandrare. Och då bor jag i ett ganska invandrartätt område.

Egentligen är det mest synd om alla unga som springer runt och gör skit, men det är fan inte kul att vara ung i Sverige. Det är ingen ursäkt, men en anledning.

Och F3D, var du sarkastisk med ditt inlägg? Jag hoppas det...


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Jag har fått stryk av svenskar flera ggr, men aldrig av en invandrare. Och då bor jag i ett ganska invandrartätt område.

Egentligen är det mest synd om alla unga som springer runt och gör skit, men det är fan inte kul att vara ung i Sverige. Det är ingen ursäkt, men en anledning.

Jo det är de. Finns mycket att göra om man bara vill. Det är deras eget fel att de håller på som de gör.
Inte ett dugg synd om svenska ungdomar, de är bara ouppfostrade.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Jag har fått stryk av svenskar flera ggr, men aldrig av en invandrare.

Menar du att invandrare är dåliga på att slåss?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av HinduTimes:

Jag har fått stryk av svenskar flera ggr, men aldrig av en invandrare.

Menar du att invandrare är dåliga på att slåss?

Njae, men man börjar ju lära sig. Dom följer ju samma mönster liksom


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Youtube-proffs

Det är väldigt olika från person till person det där tydligen. Har aldrig hamnat i problem med svenskar. En gång möjligtvist.

Minns en gång, när jag blev jagad av ett gäng invandrare, en av dem hade dragit kniv och skulle råna mig, jag sprang som en idiot och kom undan.

Efter så tänkte jag just på de, om killen inte är svensk medborgare, och är här för att kunna stanna, varför jagar han mig då med kniv? HUR tänker han? Vad pågår i hans skalle? Är det psykologiskt eller är det samhällets fell?

Gör han det däremot för att "jag gjorde så i mitt land för att överleva". Då kan han stanna där och överleva, då han tydligen är duktig på det.

Är själv en invandrare och är väldigt glad över att Sverige har öppnat sina armar för mig och gör allt för att visa det med. Det sista jag gör är att klaga, då jag vet hur det ser ut i mitt hemland just nu. Och är glad över att det inte är så här.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Polish:
Skrivet av HinduTimes:

Jag har ganska många svar på det här men jag kan börja med er kritik mot fängelsen.

Ni snackar om att inte se saker svart å vitt, men ändå så är det precis det ni gör. Om det ändå vore så enkelt som att brottslingar är onda och vi andra är goda, ni skulle kunna bli mördare om ni var i just den situationen eller hamnat i den skiten som många har. Jag tycker inte att ni har rätt att döma.

Sen så är fängelset inte till för att straffa människor till lydnad, för det är barbariskt och det fungerar inte. Är ni för agning t ex? Ett barn som blir slaget är troligt att slå sina egna barn. Fängelset borde vara till för att rehabilitera, och jag vet, rehabiliteringen fungerar uselt idag, men det är iallafall något man kan jobba på. Det är ganska löjligt att tycka att dom bara ska ha en tom cell. Det är väl bra att de har TV så att de kan hålla sig uppdaterade om världen. Ska man tråka dom till lydnad eller?

Och angående invandrarna, är ni förvånade att alla söker sig till områden som rosengård och rinkeby? Där har dom ju sin släkt, människor som accepterar dom och männniskor som förstår dom. Ska de flytta in till ett fint villaområde? Tvekar på att de skulle bli accepterade. Det finns så jävla mycket rasism i Sverige, och jag skulle inte tycka det var roligt att flytta hit.

Språkkrav är bra. Det hjälper för integration och för att de lättare ska komma in i samhället.

Och om man ska svara på den stora frågan, är Sverige för snällt? Definitivt inte, jag tycker att ni är jävligt löjliga när ni klagar på hur snällt Sverige är. Vet ni ens vad ni vill ha? Vill ni ha ett polissamhälle där polisen har massor av makt och kan utnyttja den? Vill ni ha ett samhälle där vi ständigt bevakas och kastas ut för minsta olydnad?

Titta på FZ:s hemsida, en enda stor gråskala. Titta lite mer på den och lär er känna igen den, för så ser världen ut. En gråskala.

(där satt den)

Fängelset är till för att få folk att tänka över vad dem har gjort och inte vad dem skall fortsätta göra när dem kommer ut. Just nu är det så.

Det är så bekvämt på fängelserna så att folk ser det som "semester". Med andra ord, folk blir inte rädda för fängelset, fängelset skall man vara rädd för. Så är det, säger du något annat så har du fel. Att sitta i fängelse må vara rehabilitering för vissa, för andra är det bara ett sätt för att få sparat lite pengar och leva gott (vilket dem gör).

Maten på fängelset är 5-6 gånger bättre än skolmaten, säger det dig något? Något är ju tydligen fel. När man sitter i fängelse så skall man inte ha det bra. Det är helt fel, man ska ha det tufft och kämpigt, just för att man inte vill hamna där igen och aldrig någonsin kommer göra något för att hamna där igen.
Samt att tänka över vad dem gör.

Men när folk har vart där så kan dom fortsätta sina brott utan problem. För de ser inte fängelset som något farligt.

Angående invandrarförhållanden så är skadan redan gjord, det är murar för svenskarna och invandrarna.
Det måste skapas nolltollerans dock.
Om du nu flyr från tex Irak och kommer till Sverige så skall du vara glad för att Sverige har öppnat sin famn, och sedan se det som en fin gest.
Istället så känner dem sig glömda pga de bara får pengar sedan är thats it. Inge mer.

Hade dom istället fått tydliga regler och skyldigheter, och sedan kämpat för det, kämpat för att få vara kvar i Sverige, så uppskattar man det mer än när man får något gratis.

Säg mig detta, om man jobbar 2 veckor hårt arbete för att få råd med den feta crossen\bilen\stylingkittet\datorkittet\xboxen\ps3an osv.
Kan lova att personen i fråga kommer uppskatta det mer än om ni bara fick det sådär.

Ok kan du då förklara varför tex USA med väldigt hårda fängelser och tom dödstraff har hur mycket högre kriminalitet än oss? Ett fängelse ska vara ett straff men det ska inte bidra till att göra månniskorna som sitter där i sämre skick än när dom kom dit utan också hjälpa människor att få ordning ppå sina liv. Men hur som helst varför har dom länder i världen med hårdaste fängelserna också den värsta brottsligheten om det nu är som du tror att fängelser ska vara så jävlig att folk ska sköta sig för att dom tänker på straffet??? Det håller inte


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Inaktiv

Om ni kom till ett annat land som flykting. Hur skulle ni vilja att det skulla vara då? Som ni vill ha det i Sverige?

Youtube-proffs
Skrivet av Silenz:

Ok kan du då förklara varför tex USA med väldigt hårda fängelser och tom dödstraff har hur mycket högre kriminalitet än oss? Ett fängelse ska vara ett straff men det ska inte bidra till att göra månniskorna som sitter där i sämre skick än när dom kom dit utan också hjälpa människor att få ordning ppå sina liv. Men hur som helst varför har dom länder i världen med hårdaste fängelserna också den värsta brottsligheten om det nu är som du tror att fängelser ska vara så jävlig att folk ska sköta sig för att dom tänker på straffet??? Det håller inte

Okey, men då ska vi jämföra USA med Sverige.

USA har betydligt mer invånare, betydligt mer fattigdom, och betydligt billigare vapen.

Ja du hörde rätt, dom säljer vapen där. Har du sett bowling for columbine?
Här i Sverige kan du köpa Kitchen MR MIYAGIS kniv på TV-Shop. I Amerika kan du köpa ett .50 caliber Desert Eagle, men ring inom 10 minuter och du får 100 skott.

Tänk om du fick ett vapen av SEB när du öppnar ett konto. Tror du inte Sverige hade vart lite mer åt helvete då?
Du kan inte jämföra Amerikas rättsystem med Sveriges. Se det såhär, om Amerika hade haft samma fängelsetyp som Sverige, hur hade sett ut då?
Saken är, dom har inte råd. För dom har annat att lägga budgeten på. Krig etc. Men det är en annan historia.
Kan ju iaf säga att om du har dödat en kille och blir släppt från fängelset i USA så går du inte därifrån med 35 000 dollar i näven typ.

Sverige har ju samma problem som USA. Båda spenderar pengarna på fel saker. Prioritering är fel.

Btw det där med dödstraff och sådant är de "förenta staternas" löjliga lagar. En tand för en tand kallas det där. Finns inte i Sverige.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv
Skrivet av Therradon:

Om ni kom till ett annat land som flykting. Hur skulle ni vilja att det skulla vara då? Som ni vill ha det i Sverige?

Vet inte om jag förstått frågan rätt men jag skulle först och främst fly till ett land som är så likt Sverige som möjligt och så nära som möjligt.

Kanske dags att göra lite dålig PR för Sverige. Det är kallt som fan och det springer rabiessmittade isbjörnar på gatorna som sliter dig i stycken om du går ut efter solen har gått ner.

Medlem
Skrivet av Polish:
Skrivet av Silenz:

Ok kan du då förklara varför tex USA med väldigt hårda fängelser och tom dödstraff har hur mycket högre kriminalitet än oss? Ett fängelse ska vara ett straff men det ska inte bidra till att göra månniskorna som sitter där i sämre skick än när dom kom dit utan också hjälpa människor att få ordning ppå sina liv. Men hur som helst varför har dom länder i världen med hårdaste fängelserna också den värsta brottsligheten om det nu är som du tror att fängelser ska vara så jävlig att folk ska sköta sig för att dom tänker på straffet??? Det håller inte

Okey, men då ska vi jämföra USA med Sverige.

USA har betydligt mer invånare, betydligt mer fattigdom, och betydligt billigare vapen.

Ja du hörde rätt, dom säljer vapen där. Har du sett bowling for columbine?
Här i Sverige kan du köpa Kitchen MR MIYAGIS kniv på TV-Shop. I Amerika kan du köpa ett .50 caliber Desert Eagle, men ring inom 10 minuter och du får 100 skott.

Tänk om du fick ett vapen av SEB när du öppnar ett konto. Tror du inte Sverige hade vart lite mer åt helvete då?
Du kan inte jämföra Amerikas rättsystem med Sveriges. Se det såhär, om Amerika hade haft samma fängelsetyp som Sverige, hur hade sett ut då?
Saken är, dom har inte råd. För dom har annat att lägga budgeten på. Krig etc. Men det är en annan historia.
Kan ju iaf säga att om du har dödat en kille och blir släppt från fängelset i USA så går du inte därifrån med 35 000 dollar i näven typ.

Sverige har ju samma problem som USA. Båda spenderar pengarna på fel saker. Prioritering är fel.

Btw det där med dödstraff och sådant är de "förenta staternas" löjliga lagar. En tand för en tand kallas det där. Finns inte i Sverige.

Ja vapenlagar i Sverige och Usa ser helt olika ut men faktum kvarstår att hårda straff är inget som löser brottslighet. Det går aldrig att hamna på 0% men det måste börjas redan på dagis med insatser och stöd för barn som behöver det och då ska det vara rätt insatser osv. Att göra straff hårdare och längre är att börja angripa problemen i fel ända. Har du läst John Grishams bok som heter Den oskyldige mannen och bygger på en sann historia om en kille som hamnar i en dödcell oskyldigt dömt? Om inte läs den. Den tar upp om hur bra amerikas rätts system egentligen fungerar bland annat.
Från boken --> If you believe that in America you are innocent until proven guilty, this book will shock you. If you believe in the death penalty, this book will disturb you. If you believe the criminal justice system is fair, this book will infuriate you.


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem
Skrivet av Therradon:

Om ni kom till ett annat land som flykting. Hur skulle ni vilja att det skulla vara då? Som ni vill ha det i Sverige?

Beror nog på vart man är, åker man till en del länder och gör som vi gör här, så blir man stenad till döds... så :S


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Istället för att gå i högskolan så kanske man kan sitta ett år i fängelse eller något. Läsa lite kurser på distans och programmera några spel som man kan visa upp i sitt portfolio sedan.
Samtidigt som man har en hyffsad god sparad buffert när man kommer ut och ska söka jobb. Toppen ju!

Skriv svar