Youtube-proffs
Skrivet av IceMan:
Skrivet av IceMan:

snälla! kan inte moral-tants-medel-svennson sluta bli upprörd och klaga.... herrejösses

Snälla rara, läs det här nu alla, och sluta gnälla, å låt denna tråd dö.

ice, du ska beställa en negerboll av en mörkhyad! IDAG!

signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Finns inget ställe där jag bor där man kan beställa, å det finns bara en mörkhyad, å jag vet ej vad han jobbar med

signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av Polish:

Skulle inte du också göra det för att bevisa att mörkhyade blir kränkta?

Vilket leder mig till nästa fråga. Hur mycket neger ska man vara för att kunna påstå sig vara kränkt? Helneger, mulatt, Sydamerikan eller räcker det med en rejäl solbränna?

Skrivet av IceMan:

Finns inget ställe där jag bor där man kan beställa, å det finns bara en mörkhyad, å jag vet ej vad han jobbar med

Han skulle förmodligen skratta åt hela historien själv.

signatur
Youtube-proffs
Skrivet av teX:
Skrivet av Polish:

Vilket leder mig till nästa fråga. Hur mycket neger ska man vara för att kunna påstå sig vara kränkt? Helneger, mulatt, Sydamerikan eller räcker det med en rejäl solbränna?

ja, väntar på min filmkamera och en kameraman, ska ha ett läkarteam beredda som kan heala mig när jag får kniven i magen också!

signatur

Calle säger att jag är influencer

Skrivet av teX:
Skrivet av Polish:

En solbränna är illa nog

signatur
Medlem

Men snälla, "listan" var inget att brilljera med och poängen är den att nejsidan klagar på brist på respekt och folkvett.
Det jag menar är att brist på respekt och folkvett är skitsnack, lika "skitsnack" som den listan.
Det finns bra mycket värre saker som man borde kanske lägga krutet på än att försöka påverka andra att inte säga negerboll.
Ni ser ju inte på situationen med perspektiv. Ni påstår att samtliga som är för att säga negerboll är rent av dumma i huvudet och att ni själva lyfter upp er som något helgon...
Jag försöker påvisa hur löjligt det är...

Inaktiv
Skrivet av Polish:

ja, väntar på min filmkamera och en kameraman, ska ha ett läkarteam beredda som kan heala mig när jag får kniven i magen också!

Jag som trodde att det bara var finnar som drog kniv. Dags att uppdatera fördommarna.

Medlem
Skrivet av teX:
Skrivet av Ender:

Någon mer som hade ett riktigt fantastiskt argument för att säga "negerboll"?

Inget mer än att jag tror det är en försvinnande liten del av alla mörkhyade som tar illa upp samt att en majoritet av de som skriker högst här har ingen anledning att tala å deras vägnar om vad de känner.

Skulle vilja säga att majoriteten av de som röstat för att det är ok att säga negerboll troligtvis är vita.
Att neger betyder svart är ju bara en halv sanning, dessutom kom den ursprungliga användningen till i samband med slavhandel.
Negro betyder svart på Spanska och vi är väl för fan inte i Spanien nu heller?
Dessutom är den brun, med kokos på... kalla den för Michael Jackson-boll om något.

Att jämföra ordet negerboll med vitlök är ju förjäkla töntigt också. Det heter ju inte europélök eller kaukasierlök. Förövrigt har varken vit eller kaukasier någonsin haft en nedlåtande betydelse.
Hade det hetat white trash-lök hade ni kunnat göra en jämförelse.

Skrivet av Saxit:
Skrivet av teX:
Skrivet av Ender:

Inget mer än att jag tror det är en försvinnande liten del av alla mörkhyade som tar illa upp samt att en majoritet av de som skriker högst här har ingen anledning att tala å deras vägnar om vad de känner.

Skulle vilja säga att majoriteten av de som röstat för att det är ok att säga negerboll troligtvis är vita.
Att neger betyder svart är ju bara en halv sanning, dessutom kom den ursprungliga användningen till i samband med slavhandel.
Dessutom är den brun, med kokos på... kalla den för Michael Jackson-boll om något.

Att jämföra ordet negerboll med vitlök är ju förjäkla töntigt också. Det heter ju inte europélök eller kaukasierlök. Förövrigt har varken vit eller kaukasier någonsin haft en nedlåtande betydelse.

Nu ska du inte vara sån. Jag blev faktiskt kallad "din vita lök" en gång av en snubbe från de sydliga regionerna..................skåne alltså

signatur
Medlem

Indianboll ?

signatur

CM Cosmos II MB: ASUS Rampage IV LGA 2011# i7 3930K Corsair 32GB DDR3 1600 GPU 2 x ASUS GTX690 # Aguero 5 Pro # PSU-CM 1300W# 3 x 256 Gb OCZ V 4

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

Och du ska klaga på invandringen??

signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv
Skrivet av bigsweede:

Indianboll ?

popcorn?

signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Saxit:
Skrivet av teX:
Skrivet av Ender:

Oj, vad konstigt det blev nu...ett intelligent resonemang...här, i denna tråd!? /chocked:O

Kan förövrigt nämna att jag inte tycker som jag gör för att föra någons talan. Ordet är ruttet, det bygger på rasism, och rasistiska åsikter, och jag tar mig den fulla friheten att ogilla det. Jag bryr mig lika mycket som om jag skulle se en unge på stan mobbad av ett gäng snorungar...om jag ingriper, ska jag bli beskylld för att "föra dennes talan"? Oombedd, dessutom...oj oj, inte bra alls nej.

Sen kan man ju bara älska kommentarer som "Jag känner en neger (inte "jag har en bekant", eller ens en färgad polare") som nog bara skulle skratta åt det här".
Fan, då tycker jag att alla som "känner en neger" ska ta och fråga denne om han/hon skulle tycka det var OK att kalla denne för neger. Och om denne tycker att det är OK att jämföra ett bakverk med just en "neger" som denne, eftersom att båda har samma färg, och för att många rasister tyckte det var festlig förr i tiden.

Jag skulle naturligtvis inte ens komma på tanken att göra så mot en vän/bekant...vad fan ska han svara? "Jo, jag blir jätte kränkt och vill vara för mig själv lite nu"? Eller mer normalt: "Äh, skiter väl jag i" (För att lägga till dig i det mentala register bland alla andra nazister).

Det GÅR inte att jämföra med något så löjligt som "vitlök" eller "svenne" eller vad för skit ni kan komma på. Sådana ord har aldrig haft en historia som vittnar om en fruktansvärt förnedrande mäniskosyn. Eller växte många här upp med att enbart få vistas på platser anpassede för "Vitlökar", istället för riktiga "färgade" människor. Där vanliga människor behandlade en som djur, och där hela vardagen präglas av att man aldrig är likvärdig, eller inte ens är riktig människa. Jo, vi "vitlökar" har ju verkligen haft det svår". Fan, läser inte ni ungar historia alls i skolan? Förundras över att man ska behöva förklara det mest uppenbara.

Och eftersom tråden handlar om ordet "negerboll" och inte huruvuda vi ska äta kött eller köra bil, så känns det helt OK att inte blada in sånt. Viktigare, visst, men varför envisas så hårt med att att nödvändigtvis säga negerboll istället för chokladboll?

Återigen, vad är det som är så viktigt med att försvara ordet nu igen?

Inaktiv

Jag känner en "mörkhyad" person och jag har frågat han och NEJ han bryr sig inte. Säger själv att hela den här grejen är bara löjlig. Och jag håller med.

Jag försvarar ordet för att det är ett namn på ett bakverk...inget annat. Hela den här diskussionen är ganska löjligt. Har sagt Negerboll i hela mitt liv och tänker fortsätta med det.

Finska pinnar då?? Eller "Finne"?? Har kompis som e finsk.
Nä det klart det är ju inte kränkande eller negativt och bli jämförd med ett hudutslag som alla hatar och vill ha bort.

Neger betyder Afrikan....INTE SLAV
....sen vad som stod i ordböckerna år 1645 spelar väl för tusan ingen roll.....lev i nuet istället!!!!!!!!!
Det är givetvis kränkande och idiotiskt det som hände förr med slavar osv...men som sagt det heter inte slavboll...

Inaktiv

Är negerboll en svensk bakelse?

signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av neonille:

Jag känner en "mörkhyad" person och jag har frågat han och NEJ han bryr sig inte. Säger själv att hela den här grejen är bara löjlig. Och jag håller med.

Jag försvarar ordet för att det är ett namn på ett bakverk...inget annat. Hela den här diskussionen är ganska löjligt. Har sagt Negerboll i hela mitt liv och tänker fortsätta med det.

Finska pinnar då?? Eller "Finne"?? Har kompis som e finsk.
Nä det klart det är ju inte kränkande eller negativt och bli jämförd med ett hudutslag som alla hatar och vill ha bort.

....sen vad som stod i ordböckerna år 1645 spelar väl för tusan ingen roll.....lev i nuet istället!!!!!!!!!
Det är givetvis kränkande och idiotiskt det som hände förr med slavar osv...men som sagt det heter inte slavboll...

Hur länge har din polare bott i Sverige? Vart är han uppväxt? Gick han i skola här? Och isåfall, vart? Att han inte bryr sig är troligtvis bara en psykologisk försvarsmekanism.

Finska pinnar är ett annat tomte-argument. Det har väl för fan ingenting med en hudåkomma att göra? Att vara Finländare (Finne) är dessutom inte nervärderande någonstans förrutom möjligtvis här och i Ryssland.

Att ordets ursprung är gammalt spelar väl ingen roll? Det är inte mindre kränkande för det. Att det skulle ha en annan betydelse idag än då är bara ett ignorant tankesätt.
Om en vit person kastar glåpord åt en vit person skulle han kanske säga "Jävla idiot" och inte "jävla viting", men åt en svart person skulle han med stor sannolikhet säga "jävla neger".

Inaktiv
Skrivet av Ender:

Kan förövrigt nämna att jag inte tycker som jag gör för att föra någons talan. Ordet är ruttet, det bygger på rasism, och rasistiska åsikter, och jag tar mig den fulla friheten att ogilla det. Jag bryr mig lika mycket som om jag skulle se en unge på stan mobbad av ett gäng snorungar...om jag ingriper, ska jag bli beskylld för att "föra dennes talan"? Oombedd, dessutom...oj oj, inte bra alls nej.

Ordet negerboll är inte ruttet. Det bygger inte på rasism eller rasistiska åsikter. Att jämföra med att ingripa vid mobbning är befängt.

Skrivet av Ender:

Sen kan man ju bara älska kommentarer som "Jag känner en neger (inte "jag har en bekant", eller ens en färgad polare") som nog bara skulle skratta åt det här".
Fan, då tycker jag att alla som "känner en neger" ska ta och fråga denne om han/hon skulle tycka det var OK att kalla denne för neger. Och om denne tycker att det är OK att jämföra ett bakverk med just en "neger" som denne, eftersom att båda har samma färg, och för att många rasister tyckte det var festlig förr i tiden.

Vadå många rasister tyckte det var festligt? Ingen blir dessutom kallad för neger. Det är kakan som kallas för negerboll.

Skrivet av Ender:

Jag skulle naturligtvis inte ens komma på tanken att göra så mot en vän/bekant...vad fan ska han svara? "Jo, jag blir jätte kränkt och vill vara för mig själv lite nu"? Eller mer normalt: "Äh, skiter väl jag i" (För att lägga till dig i det mentala register bland alla andra nazister).

Här projicerar du dina egna upprörda känslor till en påhittad person. Jag kan göra likadant men det leder ingenstans.

Skrivet av Ender:

Det GÅR inte att jämföra med något så löjligt som "vitlök" eller "svenne" eller vad för skit ni kan komma på. Sådana ord har aldrig haft en historia som vittnar om en fruktansvärt förnedrande mäniskosyn. Eller växte många här upp med att enbart få vistas på platser anpassede för "Vitlökar", istället för riktiga "färgade" människor. Där vanliga människor behandlade en som djur, och där hela vardagen präglas av att man aldrig är likvärdig, eller inte ens är riktig människa. Jo, vi "vitlökar" har ju verkligen haft det svår". Fan, läser inte ni ungar historia alls i skolan? Förundras över att man ska behöva förklara det mest uppenbara.

Sant, det finns inget bra ord att jämföra med idag, men ordet slav kommer från folkslaget Slaverna som var just vita.

Skrivet av Ender:

Och eftersom tråden handlar om ordet "negerboll" och inte huruvuda vi ska äta kött eller köra bil, så känns det helt OK att inte blada in sånt. Viktigare, visst, men varför envisas så hårt med att att nödvändigtvis säga negerboll istället för chokladboll?

Återigen, vad är det som är så viktigt med att försvara ordet nu igen?

För när allt kommer till kritan så är det bara ett namn på en kaka som ingen eller rättare sagt, väldigt få, tar illa upp över och alltså är det onödigt att ändra på det.

Medlem

Det här börjar bli väldigt löjligt, jag tror inte någon gammal SS kommendant hade flytt till sverige, märkte en jävligt god bakelse (chokladbollar) och tänkte "haha, nu jävlar ska jag påbörja ett rike av hat, jag ska kalla den negerboll för neger är ett hemskt ord mwahahaha"

signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Skrivet av Greger:

Det här börjar bli väldigt löjligt, jag tror inte någon gammal SS kommendant hade flytt till sverige, märkte en jävligt god bakelse (chokladbollar) och tänkte "haha, nu jävlar ska jag påbörja ett rike av hat, jag ska kalla den negerboll för neger är ett hemskt ord mwahahaha"

lol säg inte det Ender har förmodligen "bevis" för att just så är fallet ^^

Negerbollar is eeeevil lol

signatur
Inaktiv
Skrivet av neonille:

....sen vad som stod i ordböckerna år 1645 spelar väl för tusan ingen roll.....

hahahahaha WHAT?! )

det finns inget viktigare för svenskar att försvara, än ett rasistiskt gammalt ord på en jävla bakelse

DET HAR HETAT BLATTE SEN JAG VAR LITEN FÖR BÖVELEN!

"lev i nuet" hahaha, oh the irony

signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av prikk:

det finns inget viktigare för svenskar att försvara, än ett rasistiskt gammalt ord på en jävla bakelse

Tvärtom, det finns tydligen inget viktigare för en del Svenskar än att klaga på en kaka heter negerboll.

Skrivet av teX:
Skrivet av prikk:

Tvärtom, det finns tydligen inget viktigare för en del Svenskar än att klaga på en kaka heter negerboll.

Exakt så himla typiskt svenskt att vara politiskt korrekt

signatur
Medlem

teX:

1. Jag jämförde inte ordet neger eller negerboll med mobbning, utan att försvara någon/något utan att ha någon personlig anknytning.

2. Tror du personerna som kom på ordet "negerboll" hade an balanserad och jämställd (till skillnad från "vita") inställning till fägade människor? Om du tror du det...tror du då att det skulle kunna dyka upp fler namn idag som gör liknelser med människors hudfärg? Stora härliga chokladmuffins skulle vi ju kunna kalla "niggerskallar"...dom e ju runda och härliga...och vem skulle komma på tanken att ta illa upp, det är ju ett bakverk vi pratar om, eller hur!

Sorgligt...nästan lika sorgligt som neonilles inlägg, som inte ens är någon ide att kommentera.

3. Jo, jag skriver vad jag tror skulle hända, om jag ens kom på tanken att fråga en vän/bekant något så idiotiskt.

4. Ja, den var bra

Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Slav

"Ordet slav har flera betydelser:

Slav är en rättslös person som ägs av en annan; se slaveri.
Slav är också benämningen på en person som tillhör folkslaget slaver.
Inom teknologi är slav benämningen på en enhet vars funktion är beroende av en annan enhet.
Slaves var namnet på ett funk-band under 1970-talet."

Vi kan säga trälar om vi vill, man ett översätta "neger" till "slav" är inte ens hälften rätt. Det handlar om en dåvarande människosyn där man på riktigt trodde att Afrikaner var en lägre stående varelse som man kunde "tämja" till att utföra enklare sysslor. Dessa kallades med ett fint samlingsnamn "negrer". Vem trodde du kom på "neger" förresten, dåvarande Afrikas stolta befolkning? Vet inte hur länge människohandeln förekommit, men på den tiden så åkte den "vite mannen" till Afrika för att hämta "negerslavar" som om det var boskap.

Det är då inte lätt att poängtera att ordet "neger" har en negativ klang...oavsett om det används i ett sådant fint sammanhang som chokladboll. Kanske det som protesterar mest var lite efter på historielektionerna?

4. Precis...så säg för allt i världen inte chokladboll, det är ju dumt. Du är rätt bra på att gissa själv ser jag "ingen eller rättare sagt, väldigt få, tar illa upp över".
Önskar jag kände dig personligen...då kunde jag kalla dig "den lilla fittan" varje gång vi sågs, eftersom det bara finns EN som kan ta illa upp...långt färre än alla "negrer", eller hur?

Greger. Så gulligt tänkt! Och dofilusåkaffe fick du med dig direkt också ser jag
Nån fler som är dum nog att tro att Sverige inte hade samma nervärderande syn på Afrikaner som i övriga värden?

Medlem

Lika viktigt verkar det tydligen vara att försvara det. Alla som grinar om att det finns viktigare saker, vad fan läser/postar ni massa strunt här då? Uppenbarligen är det så otroligt viktigt för er att man minsann måste säga negerboll iställer för chokladboll att ni käftar emot med de fånigaste argument, sida upp och sida ner.
Fan, en blind med en gnutta förstånd hade fattat hur det ligger till vi det här laget.

Tror att det starkaste argument för att säga "negerboll" var:

Skrivet av Sipmo:

Ender, lär dig att använda stycken.

Inaktiv
Skrivet av Ender:

1. Jag jämförde inte ordet neger eller negerboll med mobbning, utan att försvara någon/något utan att ha någon personlig anknytning.

Det var inte heller det jag menade. Du jämförde den osjälviska gärningen med att rädda ett mobbingoffer med att övertyga andra om att sluta säga negerboll eftersom det finns en risk att någon blir kränkt. Varför går du inte ut och räddar alla barn också då det finns en risk att de blir mobbade?

Skrivet av Ender:

2. Tror du personerna som kom på ordet "negerboll" hade an balanserad och jämställd (till skillnad från "vita") inställning till fägade människor? Om du tror du det...tror du då att det skulle kunna dyka upp fler namn idag som gör liknelser med människors hudfärg? Stora härliga chokladmuffins skulle vi ju kunna kalla "niggerskallar"...dom e ju runda och härliga...och vem skulle komma på tanken att ta illa upp, det är ju ett bakverk vi pratar om, eller hur!

Sorgligt...nästan lika sorgligt som neonilles inlägg, som inte ens är någon ide att kommentera.

Tror du att de valde det för att jävlas med alla framtida negrer i Sverige? Då är det riktigt sorgligt.

Skrivet av Ender:

3. Jo, jag skriver vad jag tror skulle hända, om jag ens kom på tanken att fråga en vän/bekant något så idiotiskt.

Ja, ja.

Skrivet av Ender:

4.
Vi kan säga trälar om vi vill, man ett översätta "neger" till "slav" är inte ens hälften rätt. Det handlar om en dåvarande människosyn där man på riktigt trodde att Afrikaner var en lägre stående varelse som man kunde "tämja" till att utföra enklare sysslor. Dessa kallades med ett fint samlingsnamn "negrer". Vem trodde du kom på "neger" förresten, dåvarande Afrikas stolta befolkning? Vet inte hur länge människohandeln förekommit, men på den tiden så åkte den "vite mannen" till Afrika för att hämta "negerslavar" som om det var boskap.

Varför skulle de då kalla kakan för negerboll om ordet neger på den tiden stod för något negativt? För att folk inte skulle vilja äta den?

Skrivet av Ender:

Det är då inte lätt att poängtera att ordet "neger" har en negativ klang...oavsett om det används i ett sådant fint sammanhang som chokladboll. Kanske det som protesterar mest var lite efter på historielektionerna?

Det är ni chokladbollar som började att protestera emot negerbollen. Jag bara ifrågarsätter era försök att få mig och andra att tro folk blir kränkta av namnet.

Skrivet av Ender:

4. Precis...så säg för allt i världen inte chokladboll, det är ju dumt. Du är rätt bra på att gissa själv ser jag "ingen eller rättare sagt, väldigt få, tar illa upp över".
Önskar jag kände dig personligen...då kunde jag kalla dig "den lilla fittan" varje gång vi sågs, eftersom det bara finns EN som kan ta illa upp...långt färre än alla "negrer", eller hur?

Det är rätt att jag gissar friskt men jag försöker heller inte få andra att ändra uppfattning huruvida negerboll är kränkande eller inte med enbart gissningar.

Jag vill inte lära känna dig, men om du ser mig bakom disken på ett café får du gärna beställa en fittboll.

Inaktiv
Skrivet av Ender:

Lika viktigt verkar det tydligen vara att försvara det. Alla som grinar om att det finns viktigare saker, vad fan läser/postar ni massa strunt här då? Uppenbarligen är det så otroligt viktigt för er att man minsann måste säga negerboll iställer för chokladboll att ni käftar emot med de fånigaste argument, sida upp och sida ner.
Fan, en blind med en gnutta förstånd hade fattat hur det ligger till vi det här laget.

Tror att det starkaste argument för att säga "negerboll" var:

Skrivet av Sipmo:

Ender, lär dig att använda stycken.

Okej, kolla in detta argumentet.

"För att inte kränka upphovsmannen till negerboll genom att inte kalla den för dess rätta namn och genom att på så sätt uppsåtligen underlåta sig att visa respekt för densamme."

Medlem

Bakelsen HETER negerboll, Sen får ni säga vafan ni vill, det är fortfarande en JÄVLA BOLL som man kallar neger, inte någon mörkhyad person. Men visst, försvara ni en boll som det vore en mänsklig varelse, och samtidigt äter ni den, jävla kannibaler...

Annars påstår ni att man ska demolera demokratin, yttrandefriheten och hela JÄVLA samhället.

signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

I egenskap av person som säger "negerboll" måste jag tillägga att jag inte skriver under på någon av anledningarna att man skall få säga negerboll som presenteras i tråden. Jag tycker det är för många tunna och löjliga anledningar... Ungefär som personerna som tar illa upp av namnet.

signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

I egenskap av person som säger "negerboll" måste jag tillägga att jag inte skriver under på någon av anledningarna att man skall få säga negerboll som presenteras i tråden. Jag tycker det är för många tunna och löjliga anledningar... Ungefär som personerna som tar illa upp av namnet.

Ge oss då en vattentät anledning till varför du säger negerboll så vi får ett slut på denna diskussion. Om dylikt argument ej kan påbevisas eller om motargumenten är jämförelsevis löjliga till nämnda argument har vi en tråd framför oss som kan nå episka proportioner.

Skriv svar