Robin Hood om hobbits och Xeena

Medlem
Robin Hood om hobbits och Xeena

Såg Robin Hood igår med Russel Crowe.
Filmen var riktigt bra och välgjord (doh, Ridley Scott satt ju vid spakarna) och det blev aldrig något överdriven hollywoodaction.
Vi fick följa Robin och hur han tar sig till England från korstågen, tar rollen som en adelsman och hjälper en kvinna i nöd (Marion). Broder Tuck driver en biodling vid samhällets lilla kapell medan de andra männen i hans band (lille John, Scarlet etc) redan funnits vid hans sida nere i Korstågen.
Några vilda barn ute i Sherwoodskogarna härjar vilt, och jag vet inte riktigt om de vill bli accepterade som vuxna eller om de bara saknar en pappa att ta hand om dem.

Hur som helst så spårar filmen ur mot slutet. Frankrike invaderar England, helt plöttslig har Robin tagit sig från Sheerwood till englands kust, alla männen i hans arme har häst (vilket är ganska imponerande med tanke på att alla män i en arme inte hade häst, speciellt inte bågskyttar som oftast räknas som ett fotinfanteri. Men låt oss förbise att den här armen tydligen lämnat fotinfanteriet hemma och alla soldaterna hade häst). Marion dyker upp som Xeena the warrior princess, helt oförklarligt varför, och inte svingar hon svärdet speciellt bra under striden så jag kan inte förstå varför de valde att ha med henne i slutstriden. Med sig har hon också alla de vilda barnen som nu ser mer ut som en arme av hobbits och jag kan inte låta bli att undra om de ska försöka blidka alla fantasyfantaster där ute. Jag kan väl tänka mig att barnen i något slags försök att få de vuxnas respekt valt att delta i striden, men de känns ändå helt malplacerade och borde inte alls funnits där.
Hur som helst, den så kallade invasionen består i att ett par hundra franska män försöker inta en kust i england, och deras landsättning ser mer ut som de första scenerna i Saving Private Ryan men med pilbågar istället för kulsprutor som mejar ner folk i något som ser ut som landstigningen av Normandie.
Det är lite oklart vad den franska kungen hade förväntat sig att kunna åstadkomma med några få hundra soldater på engelsk mark. Det var något om inbördeskrig i england, men nog borde han väl ändå sattsat på säkrare kort och landsatt några tusentals män istället. Nu känns det mer som en liten fight där två byar slåss mot varandra, inget mer än det.

Nåja, filmen är helt klart värd och se för dess underhållning, men man får ta saker och ting med en nypa salt

#blogg

Medlem
Robin Hood om hobbits och Xeena

Nån som gick in i filmen med otroligt dålig inställning till att börja med?

Medlem

Det vet jag inget om. Men filmen har fått dålig kritik från många håll.

1
Skriv svar