The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena

Med tanke på hur branschen ser ut idag så lyssnar jag hellre på låga betyg än höga betyg. Recensionen sänkte mina förhoppningar, men det till en troligtvis mer realistisk nivå. Det är så lätt att dras med hypen så att man kan spela 30h innan man förstår att spelet suger. Butcher bay var i alla fall ett mästerverk. Ska bli intressant att se det med den nya grafiken. (im a sucker for depth of field)

Medlem

Men vafan, följer Butcher Bay med så bör spelet få en 3a åtminstånde...2 spel i 1, varav det ena spelet är riktigt bra...kan ju aldrig vara fel


signatur

Game long and prosper

Avstängd

Tyckte demon var tråkig. Så förtjänar en 2:a.

Inaktiv

Skit i recensionen. Han skriver en massa skit. Det är ett riktigt kul spel. Förtjänar 3.5/5 kanske t.o.m. 4/5. Har inte kört klart det än men det är riktigt bra so far. Grymt atmosfärsikt, man får typ gåshud så fort spelet drar igång.

Inaktiv
Skrivet av RenderMonkey:
Skrivet av gameZone:

Grymt besviken på resensenten och betyget är helt obefogat!

Kikade på http://www.metacritic.com av 40 resentioner är det runt 90-80% i betyg, svt gav den 5/5, denna resention gör mig bara ledsen.. 40% är ett skämt, nästan så att man tror att det är aprilskämt.

Tycker spelet är helt klart värt 4.5/5

Hmm, första posten, två edits, har vi Starbreeze på besök här?

Gissar snarare på aktieägare som desperat försöker haussa upp kursen

Medlem

Ni skriver recensionen som om att de är "mer" som Butcher Bay vore nåt helt nytt som ni inte har märkt förrens nu.
Inte direkt en suprise att de är LIKT Butcher Bay då det också är en remake.

Medlem

Det som inte framgår så bra i recensionen (men väl i den andra synpunkten) är att en remake på butcher bay ingår och att denna är bra (orginalet var bra). Läser man recensioner på andra sidor är omdömet i princip unisont att remaken är bra och det nya är dåligt. FZ verkar ha fokuset på det nya.

Redaktör

I mitt tycke är det rätt självklart att recensionen främst ska handla om det nya, inte minst för att vi redan har recenserat originalet två gånger (Xbox, pc).


signatur
Medlem

Tycker ändå det känns som ett löjligt betyg om man ser på helheten och inte hakar upp sig på att jämföra det med föregångaren. Ett spel behöver inte innehålla något nytt för att vara bra, utan det handlar ju om rent nöje och om det är något värt att införskaffa både för nya och gamla spelare. En moderniserad remake på ett riktigt bra spel, och en hyfsad uppföljare, plus multiplayer, förtjänar fan mer än en tvåa!

Gör om gör rätt i PC-recensionen!

Inaktiv

Bra och informativ recension.

Medlem

Precis som Mr. Bravo har påpekat tycker jag det är lite fel att endast bedöma Dark Athena-materialet. Visst, ni har recenserat originalet två gånger tidigare men om det ändå ska skrivas en recension till vill jag som läsare att man går igenom hela materialet. Jag vill se det i helhet, precis som det ska spelas.

Även om det framgår rätt tydligt i texten att ni denna gång endast har valt att fokusera på det nya materialet, anser jag att om man har bestämt sig för att skriva en recension, så ska man gå igenom hela produkten och inte bara delar av den. De tidigare recensionerna är skrivna av andra recensenter och medför då även olika åsikter. Jag vill veta vad herr Eriksson tycker om spelet - i helhet och inte bara sett utifrån ett par timmars "extramaterial".

Jag vill alltså veta vad denna recensent tycker att man får för pengarna nu, inte vad ett par andra recensenter tyckte att man fick för pengarna för fem år sedan.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Redaktör

Vi har skrivit tre och en halv recension av Riddick, räcker inte det som vägledning får du nog hoppa över det här spelet.


signatur
QRT
Medlem

Tråkigt. Dom skulle ha börjat på en rejäl uppföljare istället.

Medlem

förtjänar högre betyg än en 2'a.
och håller med mr.bear gällande många synpunkter han drog upp.

"Jag vill alltså veta vad denna recensent tycker att man får för pengarna nu, inte vad ett par andra recensenter tyckte att man fick för pengarna för fem år sedan."


signatur

God is dead

Medlem

Det tompa säger är ju en självklarhet sen tycker jag det är ironiskt att folk som dissar recensionen alltid tror sig veta hur en recension ska göras.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag loggar in till FZ dagligen och är sällan besviken på vad som skrivs. Tyvärr tycker jag att man är ngt nonchalant denna gång.
Har Ni tänkt att det finns PS3 användare som läser det ni skriver?

Jag är konsolanvändare och PlayStation-fanatic. Har inte spelat Riddick tidigare på varken PC eller Xbox. Följer jag denna recension med betyg 2 känns det som att Riddick är inte värt mina 539 kr. Är det så FZ? Eller glömde Ni oss PS3 användare???

Medlem
Skrivet av Dseco:

Jag loggar in till FZ dagligen och är sällan besviken på vad som skrivs. Tyvärr tycker jag att man är ngt nonchalant denna gång.
Har Ni tänkt att det finns PS3 användare som läser det ni skriver?

Jag är konsolanvändare och PlayStation-fanatic. Har inte spelat Riddick tidigare på varken PC eller Xbox. Följer jag denna recension med betyg 2 känns det som att Riddick är inte värt mina 539 kr. Är det så FZ? Eller glömde Ni oss PS3 användare???

Så du tycker att bara för inte det tidigare spelet släppts på ps3 så ska den få bättre betyg? Nu är det ju så att det är 360 versionen som recenserats. Inte pc du får ju vänta och se vad den får på just din plattform


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Oväntat betyg, trodde FZ skulle göra en Gamereactor

Det tackar vi för.

Köpte spelet igår, helt klart värt 450kr.
Är ganska fundersam över att spelet fick 2/5... det är helt enkelt inte rättvist enligt min mening (alla har ju olika åsikter). Gör ni dessutom skillnad på konsollspelen och PC spelet?

Skulle själv ha gett spelet runt en fyra.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Butcher bay var en one hit wonder.

Redaktör
Skrivet av Darkside666:

Gör ni dessutom skillnad på konsollspelen och PC spelet?

Vet inte riktigt vad du menar med "gör skillnad". Vi testar spelen som de är, med de förutsättningar plattformen ger. Alla tre versionerna ska vara likadana (med undantag för styrskillnader, men det är ju en smaksak vad man föredrar).

Skrivet av Dseco:

Har Ni tänkt att det finns PS3 användare som läser det ni skriver?

Jag är konsolanvändare och PlayStation-fanatic. Har inte spelat Riddick tidigare på varken PC eller Xbox. Följer jag denna recension med betyg 2 känns det som att Riddick är inte värt mina 539 kr. Är det så FZ? Eller glömde Ni oss PS3 användare???

Det här förstår jag inte heller. PS3-versionen ska vara identisk med 360-versionen, det finns ingen anledning att recensera spel bara för att vissa brinner för sin konsol. Det är spelet vi testar, inte plattformen det körs på. Om vi vet att det kan skilja mycket mellan versionerna försöker vi förstås täcka det, men det är inte fallet här.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Dseco:

Har Ni tänkt att det finns PS3 användare som läser det ni skriver?

Jag är konsolanvändare och PlayStation-fanatic. Har inte spelat Riddick tidigare på varken PC eller Xbox. Följer jag denna recension med betyg 2 känns det som att Riddick är inte värt mina 539 kr. Är det så FZ? Eller glömde Ni oss PS3 användare???

Det här förstår jag inte heller. PS3-versionen ska vara identisk med 360-versionen, det finns ingen anledning att recensera spel bara för att vissa brinner för sin konsol. Det är spelet vi testar, inte plattformen det körs på. Om vi vet att det kan skilja mycket mellan versionerna försöker vi förstås täcka det, men det är inte fallet här.

Det han menar är att eftersom han alltid kört på endast playstation, har han tidigare inte haft möjligheten att spela butcher bay, om ni då ger dark athena en tvåa utan att ens nämna butcher bay, så ser det ut som ett dåligt köp.

För dom som är i samma situation som Dseco, skulle nog betyget hamna något snäpp högre, butcher bay är trots allt fortfarande ett väldigt bra spel.

Redaktör

Aha. Men som sagt, Butcher Bay har recenserats tidigare, plus att jag skriver om det i en andra åsikt i slutet av recensionen.


signatur
Medlem

Mycket bra och saklig recension.

Vad jag dock ogillar är "en andra åsikt". Jag kan förstå tanken bakom beslutet att upprätta en sådan artikel, då FZ endast vill visa att recensionen är en subjektiv åsikt och att det finns andra sätt att se på spelet.

Tänk dock på följande. "FZ" har recenserat ett spel. FZ har en åsikt om ett spel. Tror ni att det blir solklart för konsumenten om vad han ska göra om ni delar upp det i två recensioner?

Nej, det blir tyvärr bara förvirrande. Gör istället på följande sätt. Lägg in "den andra recensenten" i originalrecensionen. Få med bådas åsikter på ett snyggt och smidigt sätt. Kompromissa och sätt ett betyg efter det.

Det blir inte bra om en duktig och mycket respekterad FZ-recensent sätter en "tvåa" medan en annan FZ-recensent slår till med en "svag fyra" i betyg. Jag kan tolka det som om resterande FZ-personal inte håller med sin kollega som recenserat spelet. Det är säkert inte på det sättet, men jag kan tolka det på det sättet.

Jag har nämnt detta förut utan att ha fått något gehör för det. Alla håller naturligtvis inte med mig, men jag vet ändå många som blir förvirrade och ifrågasätter kompetensen hos recensenten om det är en stor skillnad på betygen. I det här fallet blir det ju helt fel, då alla som kan FZ VET att Peter är en av de bästa och mest trovärdiga.

Ett ansikte utåt. En åsikt. Ett FZ. Punkt.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av Deathwisher:

Ett ansikte utåt. En åsikt. Ett FZ. Punkt.

Ein Reich, en Volk, ein Fuhrer?

Men du har rätt i vad du säger.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Badz:

Tycker faktiskt betyget är konstigt. Det går helt emot vad branchen verkar tycka i övrigt. Ser man till alla andra stora "spelsidor" på nätet så har inte spelet fått sämre betyg än 7/10...

Kan bero på att FZ inte är mutade.

Kolla till exempel på Far Cry 2, där spelet fick skyhöga recensioner över hela världen. FZ gav det en två om jag inte minns helt fel. Var det någon som tyckte att spelet var kul? Nej. Inte många. FZ hade rätt även då. 8)


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Inaktiv

Jaha det här kanske man tjackar på rea eller "platinum", underklass som man e.

Doom 3 gillar jag och det här verkar likna det spelmässigt så tummen upp.

Medlem

Varför skulle man vilja ha något som skakar om "genren", om man gillar första vill man ha mer av samma sort...

Hemskt vad folk hakar upp sig på siffror och betyg. Nu står det i och för sig hela två siffror i min quote nedan men jag anser att detta textstycke väger upp slutbetyget och sammanfattar recensionen rätt bra.

Citat:

Den nya kampanjen har sina förtjänster och originalet är - åldern till trots - fortfarande enormt bra. Problemet är att Butcher Bay ställer övrigt innehåll i denna nya förpackning i skuggan. Du kommer med andra ord bli besviken på Dark Athena, trots att det inte alls är ett dåligt spel. Om det vore mitt jobb att sätta betyg skulle jag dra till med en stark trea; möjligen en svag fyra för spellängden och att originalet fortfarande är så ruskigt bra.

Jag kommer definitivt köpa detta då jag missade Butcher Bay första gången, dock har jag en hel hög med spel jag inte hunnit spela igenom än så det kanske hinner hamna i rea-lådorna innan det införskaffas.

lwf
Medlem
Skrivet av gameZone:

Grymt besviken på resensenten och betyget är helt obefogat!

Kikade på http://www.metacritic.com av 40 resentioner är det runt 90-80% i betyg, svt gav den 5/5, denna resention gör mig bara ledsen.. 40% är ett skämt, nästan så att man tror att det är aprilskämt.

Tycker spelet är helt klart värt 4.5/5

Ja buhu, alla tycker inte samma sak! Det är vad som är så bra med FZ. Kolla in den här skandalen, FZ är en av mycket få som faktiskt gjort en recension och inte bara satte högt betyg för att de flesta andra gjorde det, för att skärmdumparna såg coola ut eller för att det är vad fanboysen vill läsa.

http://www.metacritic.com/games/platforms/pc/farcry2

Edit: Men vad är det med det här forumet, se till att fungera nu satans länk!

http://tinyurl.com/dz6oz4

123
Skriv svar