Google polisanmält för upphovsrättsbrott

Medlem

Tack så j-vla mycket, då blir man tvungen att använda Yahoo! eller någon annan sunkig sökmotor bara för att Google gått omkull p.g.a dem här killarnas förbannade påhitt.

Medlem
Skrivet av LuNxOr:

...det finnst bara ett sett att stoppa det, och det är att stänga av all nätverk som finns på denna jord men det är lugnt jag kan dra till max hamburgare och ladda hem porr på deras parkering så dom får en massa krav-brev och så blir det feta böter till dom.

Hur skall du kunna göra det om alla nätverk som finns på denna jord är avstängda?

Medlem

Tänker citera mig själv faktiskt.

Citat:

Till er som säger att Google är lika skyldiga som Piratebay; Vad fan tänker ni med?

Piratebay skapades med ett enda syfta, och det var att sprida olagligt material. Google däremot, är en sökmotor som länkar till alla möjliga sidor och tack vare att Google inte censurerar resultat så får man upp länkar till sidor som gör olagliga saker bara. Det är allt. Inte har dom någon funktion där man kan ladda upp torrenter etc. Nej skärp er..


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

Håller med där Boomer, och tänk er internet utan sökmotorer som Google, Altavista, Yahoo osv.

Skrivet av Grimley:

Håller med där Boomer, och tänk er internet utan sökmotorer som Google, Altavista, Yahoo osv.

Då är både du och Boomer extremt inskränkta. T.om. min gamla far tycker det har gått för långt.


signatur
Medlem
Skrivet av Boomer:

Tänker citera mig själv faktiskt.

Citat:

Till er som säger att Google är lika skyldiga som Piratebay; Vad fan tänker ni med?

Piratebay skapades med ett enda syfta, och det var att sprida olagligt material. Google däremot, är en sökmotor som länkar till alla möjliga sidor och tack vare att Google inte censurerar resultat så får man upp länkar till sidor som gör olagliga saker bara. Det är allt. Inte har dom någon funktion där man kan ladda upp torrenter etc. Nej skärp er..

Piratebay-skaparna blev dömda för MEDHJÄLP.

DÄRFÖR är det HELT RÄTT att polisanmäla/stämma Google. Eftersom också de är skyldiga till MEDHJÄLP.

Läs på lite hörrni.

Medlem

Jag menar visst är det väl en bra tanke men det är ju så att Pirate Bay kan man direkt lägga upp filer på, och det kan man inte på Google.
Det var ju det de blev dömda för att de erbjöd en tjänst som gjorde det möjligt för folk att lägga upp illegala filer, vilket jag själv inte tycker de borde blivit fällda för och skulle gissa att de blir friade för när nästa domstol ska ta upp fallet.

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Boomer:

Tänker citera mig själv faktiskt.

Citat:

Till er som säger att Google är lika skyldiga som Piratebay; Vad fan tänker ni med?

Piratebay skapades med ett enda syfta, och det var att sprida olagligt material. Google däremot, är en sökmotor som länkar till alla möjliga sidor och tack vare att Google inte censurerar resultat så får man upp länkar till sidor som gör olagliga saker bara. Det är allt. Inte har dom någon funktion där man kan ladda upp torrenter etc. Nej skärp er..

Piratebay-skaparna blev dömda för MEDHJÄLP.

DÄRFÖR är det HELT RÄTT att polisanmäla/stämma Google. Eftersom också de är skyldiga till MEDHJÄLP.

Läs på lite hörrni.

Gränsdragningar och gråzoner. Jag skulle tippa på att en domstol gör en viktig distinktion och det är att Google indexerar allt, och därtill automatiskt, i syfte att kunna söka upp allt.

TPB å andra sidan har skapat en tjänst som i större utsträckning uppmanar till brott.
Givetvis är det upp till användaren hur man använder trackern men ingen kan väl ändå vara så naiv att man sväljer med hull och hår när skaparna påstår att dom inte haft just olaglig fildelning i åtanke när man skapat tjänsten?

För övrigt den som försökte spräcka en mänsklig balong på mitt förra inlägg (för lat för att hoppa tillbaka). Jag tror inte du förstod vad jag syftade till vad gällde mitt eget piratande.
Jag har aldrig påstått att jag själv ser det som en mänsklig rättighet att begå brottet. Jag väljer dock i nuläget att göra det då det är mest passande alternativet för min del just nu.

avd. läsa ordentligt och beakta innan man trollar forum...

Medlem
Skrivet av Oddjob:

Jag menar visst är det väl en bra tanke men det är ju så att Pirate Bay kan man direkt lägga upp filer på, och det kan man inte på Google.
Det var ju det de blev dömda för att de erbjöd en tjänst som gjorde det möjligt för folk att lägga upp illegala filer, vilket jag själv inte tycker de borde blivit fällda för och skulle gissa att de blir friade för när nästa domstol ska ta upp fallet.

Nja, inte riktigt så det fungerar. Det enda fil man lägger upp på TPB är en torrentfil som fungerar som en länk till det material man vill dela ut. De "riktiga" filerna ligger på användarnas datorer.

Medlem
Skrivet av BlåMes:

Självklart är detta möjligt.
Men dessa två "ynglingar" har nog inte insett vilka rättegångskostnader dom kommer få stå för när dom förlorar. Eftersom google kan driva detta en bra bit!

Rättegångskostnaden för TPB gick upp mot 820 000:-.

Google kan driva det tills snorungarna dör av ålder...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Grimley:

Håller med där Boomer, och tänk er internet utan sökmotorer som Google, Altavista, Yahoo osv.

Då är både du och Boomer extremt inskränkta. T.om. min gamla far tycker det har gått för långt.

Vad är det som har gått för långt, att det finns för många sökmotorer, att vissa är bättre än andra, eller att man kan ladda ner filer från internet?

Hur skall man hitta vissa sidor om man inte söker, skriva in adresser på random och hoppas eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

IPRED har precis samma funktion i detta åtal som mot TPB, skillnaden är väl egentligen hur sidorna funkar, dvs på TPB så är det en sida som är skapad för att enkelt hitta det man söker. Google är skapad som en sökmotor för allmän information. Tekniken är ju precis den samma vad gäller att "dela" med sig av upphovsrätsskyddat material.

Det är ju egentligen precis lika lätt att ladda ner skyddat material från Google som från TPB så om det är en välformulerad anmälan så borde det gå att genomföra denna anmälan, jag tycker det hela visar ganska solklart hur IPRED lagen egentligen fungerar... dvs inte alls.

(Nu menar jag inte att jag har rätt i det ja säger ur ren moralisk synpunkt el på annat sätt skulle ha rätt, jag skriver bara vad jag själv anser om saken)

Medlem
Skrivet av RazorShard:

Tack så j-vla mycket, då blir man tvungen att använda Yahoo! eller någon annan sunkig sökmotor bara för att Google gått omkull p.g.a dem här killarnas förbannade påhitt.

nja, skulle det bli så att google blir fällda kommer det sprida sig till alla sökmotorer så ingen får länka till något olagligt. Då kan man nog prata om liknande filtrering som i Kina.


signatur

thank you, come again

Skrivet av Hipshot:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Grimley:

Håller med där Boomer, och tänk er internet utan sökmotorer som Google, Altavista, Yahoo osv.

Då är både du och Boomer extremt inskränkta. T.om. min gamla far tycker det har gått för långt.

Vad är det som har gått för långt, att det finns för många sökmotorer, att vissa är bättre än andra, eller att man kan ladda ner filer från internet?

Hur skall man hitta vissa sidor om man inte söker, skriva in adresser på random och hoppas eller?

Tror inte riktigt du förstår vad som gått för långt. Det vi snackar om är upphovsbrott något isåfall en jäkla massa människor gjorde sig skyldiga till i större utsträckning innan TPB...

TPB är endast ett slags bibliotek och de föreslår inte att du ska bryta lagen. Det är helt upp till dig. Likaså kan man hitta samma länkar på Google. Men till skillnad mot TPB så finns där faktiskt skyddat material i form av åtminstone cache filer i Googles hårddisk detta gäller även Youtube.


signatur
Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av RazorShard:

Tack så j-vla mycket, då blir man tvungen att använda Yahoo! eller någon annan sunkig sökmotor bara för att Google gått omkull p.g.a dem här killarnas förbannade påhitt.

nja, skulle det bli så att google blir fällda kommer det sprida sig till alla sökmotorer så ingen får länka till något olagligt. Då kan man nog prata om liknande filtrering som i Kina.

Jag var ironisk...

Medlem

Helt rätt! Dom lär väll inte komma nån vart med detta men värt ett försök.

Medlem

Googla ipred kanske, monkey.

Medlem

Tycker det är gott att folk engagerar sig på sådant vis. Fler borde följa exemplet, tills folk där upp börjar ångra sig, om det är möjligt...


signatur

"Some of the worst mistakes of my life have been haircuts." - Jim Morrison

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

TPB är endast ett slags bibliotek och de föreslår inte att du ska bryta lagen. Det är helt upp till dig. Likaså kan man hitta samma länkar på Google. Men till skillnad mot TPB så finns där faktiskt skyddat material i form av åtminstone cache filer i Googles hårddisk detta gäller även Youtube.

Enligt ett domslut i USA strider inte Googles cache mot lagen. CNET skriver hur domstolen resonerade:

Citat:

The court also said that Google's cache amounts to fair use of the works being copied and transmitted, and the company's database qualifies for a "safe harbor" provision of the Digital Millennium Copyright Act, which protects databases, ISPs, and other online service providers that don't exert direct control over what content is posted against copyright liability.

Skillnaden här är att The Pirate Bay har direkt kontroll över katalogen med torrents medan Google cachar webbsidor som de inte själv har kontroll över. Om då The Pirate Bay blir uppmärksammade på att material under deras kontroll används för att begå brott tycker jag man kan argumentera för att de måste göra någonting åt det.

Medlem
Skrivet av vizay:

Jag piratar själv, absolut, men jag gör det för att jag inte har råd att köpa prylarna jag vill ha. Varför ska det vara en mänsklig rättighet att få begå brott på nätet när det inte är så i verkliga livet?

Jag hoppas du är ironisk?


signatur
Skriv svar