Favorit Drink/Grogg?

Inaktiv
Favorit Drink/Grogg?

Tänkte se vad folk på FZ har för favorit drink/grogg. Får vara hur ambitiöst som helst, självklart hur oambitiöst som helst också.

Dela gärna med er av recepten så kanske man kan ta och göra det hemma, också bra om man vill prova på nya saker på krogen.

Min favorit är Mojito, eller allt med rom i.

Recept till Mojito:

Ingredienser:

1 st Highballglas.
4 cl Bacardi Black
8 cl Club soda
3-5 färska myntablad
1-2 teskedar socker, helst rörsocker
en halv lime i bitar av finfin storlek

Gör så här:
Stoppa lime, myntablad och socker i ett glas. Stampa ordentligt. Fyll upp
med rom och sodavatten.

Mycket fin drink, inte sötsliskig som mycket annat kan vara.


signatur

PSNid: Hjod
XBLID: Hjod

Medlem

Bloody mary är min absoluta superfavorit dock så gör vissa bartendrar den så jävla stark att en infödd indier inte skulle kunna dricka den.

Medlem

Min favorit måste nog vara den gamla kära "höger vänster", du har en valfri spritdryck i din vänstra eller högra hand (smaksak helt enkelt), och i den andra handen har du något som inte smakar lika illa som spriten.

Du tar nu din spritdryck, tar en klunk av den för att sen i rask takt dricka utav den andra drycken du har.

Sådär, nu har du fått i dig en klunk sprit, och det smakade gott, two in one som vi säger i staterna!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av Greger:

Min favorit måste nog vara den gamla kära "höger vänster", du har en valfri spritdryck i din vänstra eller högra hand (smaksak helt enkelt), och i den andra handen har du något som inte smakar lika illa som spriten.

Du tar nu din spritdryck, tar en klunk av den för att sen i rask takt dricka utav den andra drycken du har.

Sådär, nu har du fått i dig en klunk sprit, och det smakade gott, two in one som vi säger i staterna!

Prova att köra en sån där ölhatt så slipper du hålla i spriten och virket.


signatur

PSNid: Hjod
XBLID: Hjod

Inaktiv

Dricker nästan aldrig drinkar, närmaste drinkar jag kommer på krogen är Red Bull Vodka och Jaeger klassig som man är ;]
Ska bli fint med lite tips nu

Medlem

Ouzo-appelsinjuice är fina grejer det...

Medlem

Rusty nail:
EXAKT lika delar single malt (behover inte vara nagot exklusivt marke..) och Drambuie over is i ett lowball-glas. Droppa i en eller tva droppar angostura bitter. Njut.

Somliga vill ha i citron, men det gor att drinken smakar spya, sa skit i citronen.

Inaktiv

brukar gilla ren mörk rom.
annars är det tjejdrinkar som gäller i spritväg (vilket jag iofs aldrig har råd med)


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Inaktiv
Skrivet av Jühan:

Vit ryss.

Medlem

Jag dricker nästan aldrig spritdrycker, har en tendens att bli lite smått galen av dem så jag håller mig oftast till öl, men annars gillar jag "aphjärna" som den så fint heter på den lokala puben. Vet tyvärr inte ingredienserna, men någon annan kanske vet?

Den har en tuff "klump" i sig som bildas när han blandar de olika ingredienserna och den är lagom skarp! En, iallafall när du är lite full, rolig liten sak.

Edit:
Kom på en annan rolig liten "snaps"!

När jag och några polare var i Kroatien sög jag alltid i mig 2-3 sånna för att komma igång!

På svenska heter den "störtande B52" (där hette den bara B52) och innehåller 2cl Kahlua (underst), 2cl Baileys (mitten) och 2cl Cointreau (överst).
När du blandat klart tänder du eld på skiten och suger upp hela "snapsen" på ett enda sug tills elden slocknat.
Kan även drickas rätt upp och ner utan eld, då heter det endast B52, men det var inte, enligt mig, lika kul.

OBS!!! - Akta så du inte bränner dig - OBS!!!

Medlem

Snowball

Ingredienser:
3cl Ägglikör
3cl Vodka
20cl Fruktsoda
2 stänk Limejuice
Is

Tillbehör:
Lime
Highballglas
Cocktailpinne

Tillagning:
1. Fyll ett highballglas till hälften med iskuber.
2. Häll på vodka och ägglikör. Fyll upp med fruktsoda.
3. Garnera med lime- eller citronklyfta. Stoppa ner en cocktailpinne.

http://www.menyse.com//drinkImages/di_10258_3.jpg

Det mesta som innehåller Licor 43 är oftast gott också har jag märkt

Medlem

Rombaserat i solen.
Whiskey framför brasan.
Sambucca i baren.

Jag väljer en öl framför en drink varje gång, dessutom mellisar framför starköl.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Sprit med alkohol i:

1 cl sprit
5 cl alkohol.

Medlem

1. White russian - utan tvekan (jag och the dude)
2. Rebull-jäger
3. Dark angel


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Laphroaig, Lagavulin samt Ardbeg.
Lagomt avancerat att blanda till :>~~


signatur

gorm streamar ibland!

Medlem

Gin & Tonic


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Medlem

Klassiska drinkar som Gin & Tonic, P2, White russian, San fransico, pink panter, redbull vodka, olika varianter av mojitos blir det främst när man blandar och köper drinkar. Men även en variant som jag inte har något namn på:

2 cl Bacardi Razz
2 cl Passoã
2 klyftor pressad lime
Cranberry juice
Sprite
Red Bull

Medlem
Skrivet av Greger:

Min favorit måste nog vara den gamla kära "höger vänster", du har en valfri spritdryck i din vänstra eller högra hand (smaksak helt enkelt), och i den andra handen har du något som inte smakar lika illa som spriten.

Du tar nu din spritdryck, tar en klunk av den för att sen i rask takt dricka utav den andra drycken du har.

Sådär, nu har du fått i dig en klunk sprit, och det smakade gott, two in one som vi säger i staterna!

Här kallas det luffardrink. >.< Nämen sånt borde jag inte veta.. ^^

Medlem
Skrivet av lave:

Rusty nail

Ah, tänkte direkt på den också. Grymt god. Men är den redan upptagen så kommer här en klassiker som stark tvåa:

Margarita
4 cl limejuice (gärna nypressad med lite fruktkött)
4 cl Tequila
2 cl Cointreau
~1 tsk socker
salt för frostning av glaset
+ is om man så vill

Ta ett cocktailglas, gnid in dess kant med en limeklyfta. Håll glaset upp och ned och strö salt längs kanten.
Skaka resten av ingredienserna och häll upp. Oöverträffad som fördrink till en middag eller i varmt väder.

Man kan med fördel experimentera med att byta ut Cointreau mot Triple Sec, öka/minska mängden socker och styrkan kan lätt justeras genom att lägga till is eller krossad is.
Gaahh.. kan det inte bli sommar snart.

Skrivet av Hjod:

Min favorit är Mojito, eller allt med rom i.

Recept till Mojito:

Ingredienser:

1 st Highballglas.
4 cl Bacardi Black
8 cl Club soda
3-5 färska myntablad
1-2 teskedar socker, helst rörsocker
en halv lime i bitar av finfin storlek

Var i Havanna på "La B del M" nu i November och kan försäkra er om att man inte blandar "ritkiga" Mojitos på detta sätt. Men den perfekta Mojiton är väl lika nyanserat som en den perfekta Drajjan..
8)

GT & Fidel glider ner mest o gärna för min del om vi snackar drinkar.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Var i Havanna på "La B del M" nu i November och kan försäkra er om att man inte blandar "ritkiga" Mojitos på detta sätt. Men den perfekta Mojiton är väl lika nyanserat som en den perfekta Drajjan..
8)

GT & Fidel glider ner mest o gärna för min del om vi snackar drinkar.

Jag har aldrig läst ett inlägg med mer ord som jag inte förstår än detta. Grattis!

La B del M? Drajjan? GT & Fidel? Skall man veta vad detta är?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Var i Havanna på "La B del M" nu i November och kan försäkra er om att man inte blandar "ritkiga" Mojitos på detta sätt. Men den perfekta Mojiton är väl lika nyanserat som en den perfekta Drajjan..
8)

GT & Fidel glider ner mest o gärna för min del om vi snackar drinkar.

Jag har aldrig läst ett inlägg med mer ord som jag inte förstår än detta. Grattis!

La B del M? Drajjan? GT & Fidel? Skall man veta vad detta är?

Sorry!
"La B del M?" -> La Bodeguita Del Medio = Bar i Havanna där Hemingway intog sina Mojitos, ritkigt kultställe för alla barfly's!

"Drajjan" -> Dry Martini

"GT" -> Gin & Tonic (Tanqueray or Ten)

"Fidel" -> Fidel Castro, grogg med Años Rom, Lime och Ginger Ale.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Sorry!
"La B del M?" -> La Bodeguita Del Medio = Bar i Havanna där Hemingway intog sina Mojitos, ritkigt kultställe för alla barfly's!

"Drajjan" -> Dry Martini

"GT" -> Gin & Tonic (Tanqueray or Ten)

"Fidel" -> Fidel Castro, grogg med Años Rom, Lime och Ginger Ale.

Du kan misstänkt mycket om drinkar för att vara heterosexuell.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Skrivet av CastorFiber:

Du kan misstänkt mycket om drinkar för att vara heterosexuell.

8) u wish!, ledsen jag är nygift! .. (med en kvinna)

*edit*
är en hejare på malt & humle också, så det borde lyfta upp min macho status lite..


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

På senare tid har jag faktist fastnat för jack danielson och cola. känns ganska kliche men är ruggit gott


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem

Gillar en riktig kärring dricka:D

pina colada speciellt när det är stekhet sommar dag.

Var i dominikanska republiken föra nåra år sen shit pomfritt va pina colada man drack, givetvis blev det också lite rom o cola .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Gin Tonic


signatur
Inaktiv
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av Hjod:

Min favorit är Mojito, eller allt med rom i.

Recept till Mojito:

Ingredienser:

1 st Highballglas.
4 cl Bacardi Black
8 cl Club soda
3-5 färska myntablad
1-2 teskedar socker, helst rörsocker
en halv lime i bitar av finfin storlek

Var i Havanna på "La B del M" nu i November och kan försäkra er om att man inte blandar "ritkiga" Mojitos på detta sätt. Men den perfekta Mojiton är väl lika nyanserat som en den perfekta Drajjan..
8)

GT & Fidel glider ner mest o gärna för min del om vi snackar drinkar.

Hur blandas dom på Cuba, vore kul och veta/prova på.


signatur

PSNid: Hjod
XBLID: Hjod

Medlem

kan rekomendera captain morgan spiced rom till mojito snuskigt gott sen om det är korrekt spelar ingen större roll

Men i stor hemligheten med mojito för att den ska smaka bra o vara en mojito är balansen mellan lime o mynta.

Och ska man ha starkare flavor så ska den serveras i typ whiskey liknande glas utan sodavatten


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

12
Skriv svar