Vad gör ett rollspel till ett rollspel?

Flakmonkey
Vad gör ett rollspel till ett rollspel?

Åsikterna om ett spel (TV- eller datorspel då förstås) är ett rollspel eller inte är väldigt många och har förmodligen varit så sedan första spelen kom, men den har blivit allt mer aktuell i takt med att fler och fler titlar innehåller det som så fint kallas för "rollspelselement". Vad detta innebär är i sig väldigt luddigt, men det tycks oftast innebära någon form av levelsystem och möjlighet att skräddarsy din karaktär som får lite olika vägar att välja på. En spelserie som varit en het potatis i såna här diskussioner Final Fantasy (som representant för hela JRPG-genren) och nu har Daniel Erickson som arbetar på #Star Wars: The Old Republic hos BioWare gett sig in i debatten genom att hävda att åtminstone det senaste spelen i serien dvs XIII inte kan klassas som rollspel.

Citat:

Well, before I address the main point I just want to take a slightly more controversial route: You can put a 'J' in front of it, but it's not an RPG. You don't make any choices, you don't create a character, you don't live your character... I don't know what those are - adventure games maybe? But they're not RPG's.

Källa

Nu har jag inte spelat #Final Fantasy XIII så jag kan inte säga något om det spelet specifikt, men jag tycker det är en intressant diskussion, mycket för att det nog inte finns något direkt svar på det. Själv så tycker jag det är lite kul att uttalandet kommer från BioWare som går mer och mer från rollspel till action (imo). Som gammal p&p-rollspelare ska ju rollspel vara den totala sandlådeupplevelsen där du kan göra vad du vill (inom världens naturlagar förstås) utan några som helst begränsningar. Vill jag inte hjälpa en viktig person utan istället döda honom så ska jag bannemig kunna göra det, och då får spelledaren anpassa sig till det. Nu är det ett extremt exempel och jag skulle troligen inte göra det valet eftersom det med största sannolikhet skulle leda till en tristare spelkväll, men det är så principen ska vara för att det ska vara ett "äkta" rollspel.

Att du skapar en gubbe, får lite olika dialogval i storyn och har möjligheten att dra iväg på några sidospår borde således inte innebära att du har att göra med ett rollspel. Fast å andra sidan så kan man ju inte dra gränsen så hårt också för hur kraftfulla datorer och konsoler vi har att göra med så matchar de inte skapelsekraften och fantasin som vi människor besitter och därför tvingas ju utvecklarna sätta hårdare gränser. Men om nu gränsen suddas ut hur ska man då kunna säga vad som är ett rollspel eller inte? Kan man ens göra det?

Nu spelar det självklart ingen roll om ett spel är ett rollspel eller inte sålänge det är kul, men jag skulle ändå veta vad ni andra tycker om det hela. Görs det ens "riktiga" rollspel längre och var tycker du att gränsen går i såna fall?

#blogg

Inaktiv
Vad gör ett rollspel till ett rollspel?

Rent krasst känns det dåligt med digitala spel som verkligen motsvarar dom man spelade med en flock tärningar. Rent generellt är det i min ringa mening på tok för mycket fokus på att slåss i dator-rollspel och för lite valmöjligheter, inte minst när det gäller att verkligen få forma en karaktär. Med forma menar jag sättet man spelar på och förhåller sig till spelvärlden inte att det finns en gazillion val att göra när man skapar karaktären alá NWN2.

Efter att i dagarna avslutat ME2 känns kommentaren från Bioware, förvisso inte en officiell sådan, som om någon behöver se om sitt eget hus...

Det enda bra exempel jag kan komma på för vad jag skulle kalla riktigt rollspel är 'Vampire: The Masquerade – Bloodlines' just för att man får lösa sina uppdrag lite som man vill. Förutom det gillar jag Drakensang då det ligger så nära P&P i sitt upplägg, man förstår spelmekaniken genom spelet.

Skall man tala om någon form av gräns så får den nog gå vid att kunna göra fria val för att lösa uppgifter så att olika spelare får olika upplevelser.

Medlem

Bioware har upprepade gånger hackat på japanska (roll)spel av någon anledning. De borde rikta sin kritik mot sig själva, blivit rejält besviken av deras senare spel.

Karaktärsbygge är viktigast i ett rollspel. Valmöjligheter resulterar oftast ändå bara i sviktande upplevelser, stundvis briljant, stundvis skräp. Att kunna leva in sig i sin karaktär i grund och botten, så länge jag inte ges total frihet med mina val ser jag inte att illusionen av valfrihet hjälper i inlevelsen. Tvärtom förstörs bilden av den uttänkta "RPG-strukturen" som återanvänts och inte förnyats det minsta sedan Baldur's Gate.

Medlem

Kan inte mer än hålla med galnegus, var är magin från deras tidigare dagar? Jag skulle förmodligen dö av glädje om jag kunde komma i närheten spelglädjen jag fått från Planescape Torment, Baldur's Gate 1 & 2. Men efter dessa A+++ titlar så gick det tyvärr lite utför med kommande titlar tycker jag

Som en gammal Drakar & Demoner lirare så är det absolut viktigaste för mig att kunna göra val som påverkar och inte bara ett val som är transparent som man knappt märker någon form av konsekvens från. Det och möjligheten att inte behöva göra på kontroversiella sätt eller köra hack n slash genom ett spel. Att kunna föra dialoger mellan karaktärer är också något som är viktigt för mig. Det har ju börjat bli mer vanligare på senare tid men jag tycker inget riktigt klår Planescape och dess dialoger ännu. Spelet må vara gammalt men det är nästan läskigt hur underskattat det är.

Men jag måste även erkänna att jag brukar fortfarande ha fruktansvärt roligt med Hack n Slash spel och JRPG spel också, jag klassar bara inte dessa som riktiga rollspel

Medlem

Att sätta mig in i en annans person roll och se världen från dennes ögon, det är ett rollspel för mig. För mig snarare knäcker för mycket valmöjlighet inlevelsen en tvärtom, då jag i sandbox-spel tenderar att göra lite vad fan jag vill och komma undan med det.

Så, kort och gått, om fokuset ligger på spelets karaktärer, så är det antagligen ett RPG för mig. Annars är det antagligen ett äventyrsspel/fps/hack and slash.

Medlem

Personligen håller jag fullständigt med om att JRPGs inte är riktigta rollspel. Jag skrev för ett tag sen en text om just RPGs och jag quotar en del från den ifall det är någon som är intresserad/orkar läsa. Notera att mycket är min personliga åsikt.

Citat:

För att då gå vidare, vad är ett RPG? Jag kommer även här ta hjälp av en text men även dra en del egna slutsatser. Som namnet antyder (Role-Palying Game) så sätter man sig in i en roll som man sedan spelar. Det behövs dock mer än att man bara spelar en roll för att göra ett spel till ett RPG. Nästan alla dagens spel innehåller till någon del rollspelande. När man T. Ex. spelar valfritt FPS (First Person Shooter) sätter man sig till viss del in i rollen man tagit, vilket för det till en form av rollspelande. Jag citerar ur Andrew Burn och Diane Carrs text Defining Game Genres. (Andrew Bum & Diane Carrs 2006).

"In action adventure games such as Tomb Raider or Oddworld: Abe's Oddysee the avatar is provided by the game."

"Aside from gradually acquiring bigger weapons, the avatar does not necessarily alter through the game [...] Obstacles tend to have a single solution, there is relatively little dialogue or on-screen text."

Detta är några exempel på vad som skiljer RPGs och andra genrer åt. I ett RPG skapar man ofta sin avatar själv. Ett exempel på detta är i Baldur's Gate II där man nästan helt fritt kan skapa sin avatar. Först väljer man kön, följt av ras, klass, moralisk inriktning (god, ond eller neutral till olika grader) och mer därtill. Viktigt för RPGs är också att karaktären utvecklas under spelets gång. Det kan vara både att ens karaktär går upp i nivå och får nya färdigheter eller att karaktären förändras som person och ?växer?. I många fall finns det delar av båda i RPGs.

Vad som mer nämndes och som är viktigt för RPGs är valen man kan göra. I ett FPS eller Äventyrsspel är valen man kan stå för oftast inte mer avancerade än att välja vilken väg man vill ta. I ett RPG har valen man kan göra ofta en större inverkan på spelupplevelsen. I Knight's of the Old Republic finns det olika slut beroende på vilka val man gjort under spelets gång. Dessa val leder också till att det ofta finns flera olika lösningar på ett problem. Det kan t. Ex. vara ifall man vill döda en viss person för att få ett speciellt föremål som krävs för att ta sig vidare eller om man vill övertala honom att ge det till en.

1
Skriv svar