vad jag tycker om skolan

Inaktiv

Rätta mig om jag har fel men hjärna har väll två halvor som har delvis behandlar olika saker och därför är det viktigt för den allmäna utvecklingen att träna båda halvorna och det är delvis därför vi har ämnen som musik och bild


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem
Skrivet av Netstroyer:

Rätta mig om jag har fel men hjärna har väll två halvor som har delvis behandlar olika saker och därför är det viktigt för den allmäna utvecklingen att träna båda halvorna och det är delvis därför vi har ämnen som musik och bild

Japp för att få våran kreaktivitet att öka. Vilken arbetsgivare vill ha en robot till anställd om det inte är till ett rullband.


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Youtube-proffs
Skrivet av Netstroyer:

Rätta mig om jag har fel men hjärna har väll två halvor som har delvis behandlar olika saker och därför är det viktigt för den allmäna utvecklingen att träna båda halvorna och det är delvis därför vi har ämnen som musik och bild

Då tycker jag dom borde ha kurser om hur man ska kunna röra sin höger fot i en medsols rotation och samtidigt rita en sexa i luften med vänsterhanden, där har vi brainbusting @ high levels..


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv
Skrivet av Klfh:

...och en helsikes massa är musicerat

Jag håller med Darthen i den här frågan. Datorkunskapen i skolan är ett enda värdelöst skämt, och musiken känns 1000 ggr viktigare. När man sedan kommer upp på gymnasienivå är inget av dem ju ändå obligatorisk, och då är det upp till var och en att välja efter egna intressen.

Beror på vilken linje du väljer, på min gymnasieskola var både idrott och musik obligatoriskt. Om jag inte genomförde musikkursen skulle jag inte ha fått ta studenten. Sen tycker jag det är rätt galet att jag inte kan bli läkare för att jag inte kan spela gitarr eller måla tillräckligt fina bilder.

Medlem

datorkunskap behövs nog -men bara på en rätt låg nivå för de som inte är speciellt intresserade. jag utgår från att den typen av utbildning är (var) meningslös för alla oss nördar som sitter och knackar på forum, men det är viktigt att man kan försäkra sig om att alla har en viss "grundnivå" av datorvana för att klara sig bra.

programmering, html, databaser och liknande kan vara valbart.

Medlem
Skrivet av turbo10:
Skrivet av Klfh:

...och en helsikes massa är musicerat

Jag håller med Darthen i den här frågan. Datorkunskapen i skolan är ett enda värdelöst skämt, och musiken känns 1000 ggr viktigare. När man sedan kommer upp på gymnasienivå är inget av dem ju ändå obligatorisk, och då är det upp till var och en att välja efter egna intressen.

Beror på vilken linje du väljer, på min gymnasieskola var både idrott och musik obligatoriskt. Om jag inte genomförde musikkursen skulle jag inte ha fått ta studenten. Sen tycker jag det är rätt galet att jag inte kan bli läkare för att jag inte kan spela gitarr eller måla tillräckligt fina bilder.

Då valde du helt enkelt fel linje efter dina egna intressen. Enligt skolverket är inget av de ämnena obligatoriska. Estetisk verksamhet A och Idrott&Hälsa A är kärnämneskurser, men det ska gå att välja bort dem ur snittet.

Och annars kan du ju alltid ösa in 150 poäng extra i nått ämne du tycker är roligare och/eller viktigare och sedan helt enkelt bortse från de två kurserna i slutbetyget. 150 poäng är faktiskt inte så mycket.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Inaktiv

nej men det hindrar dig fortfarande från 20.0 vilket innebär att du inte kan söka de mest attraktiva universitet och högskoleutbildningarna, tack vare betygsinflationen som vi fått med komvux och möjligheten att läsa upp vart enda betyg

Medlem

Nej, det gör det inte... Som sagt; uteslut ämnena ur snittet och läs in 150 poäng. Skitsimpelt, ocu du får dina 20,0 (som för övrigt är värdelösa om du inte valt rätt meritpoängskurser, det tackar vi borgarna för...)


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Inaktiv
Skrivet av Klfh:

Alltså, innan den här diskussionen ens tillåts fortsätta vill jag påpeka ett par saker som jag nästan tycker hör till allmänbildning numera.

Det finns inte olika mänskliga raser. "Människa" heter rasen (singular), Homo Sapiens Sapiens på latin. Den finns numera spridd över hela jordklotet och känns igen på sin resliga kroppsbyggnad med långa lemmar och till stor del hårlösa hy. Den är dessutom lätt att identifiera på dess upprätta gång och det faktum att den lindar in sig i olika textilier.

Kort sagt: Rasbiologi är en förbannat simpel vetenskap; Det finns en mänsklig ras - så, nu vet du allt inom ämnet.

Det finns visst olika typer av människoraser. Min fråga är varför folk försöker motsäga det. Är det för att folk blir ledsna eller vad.

Vad gäller svenska och författande verkar du ha fått en hel del kring bakfoten. I ämnet svenska ingår att kunna kommunicera i tal och skrift. Det är viktiga egenskaper i dagens svenska samhälle. Utan de förmågorna förlorar du en helsikes massa alternativ när det gäller yrken och intressen.

Inte i min skola.

Du behöver inte kunna skriva en bok för att få G i svenska. Du behöver däremot behärska författande av olika typer av texter på en fundamental nivå. Kort sagt ska du kunna se skillnad på en novell, en krönika, ett brev och ett forumsinlägg och kunna skriva enkla varianter av dem.

Men varför det. Helt meningslöst

De kurser där det krävs att du ska kunna skriva böcker heter en massa flummiga saker i stil med "kreativt skrivande", "textkommunikation" och "litterär gestaltning" och är precis lika obligatoriska som "programmering A", "webbdesign" och "databashantering" - det vill säga inte alls.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av Klfh:
Skrivet av Greger:

då det mesta i dagens samhälle faktiskt är datoriserat.

...och en helsikes massa är musicerat

Jag håller med Darthen i den här frågan. Datorkunskapen i skolan är ett enda värdelöst skämt, och musiken känns 1000 ggr viktigare. När man sedan kommer upp på gymnasienivå är inget av dem ju ändå obligatorisk, och då är det upp till var och en att välja efter egna intressen.

På vilket sätt?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av lave:

datorkunskap behövs nog -men bara på en rätt låg nivå för de som inte är speciellt intresserade. jag utgår från att den typen av utbildning är (var) meningslös för alla oss nördar som sitter och knackar på forum, men det är viktigt att man kan försäkra sig om att alla har en viss "grundnivå" av datorvana för att klara sig bra.

programmering, html, databaser och liknande kan vara valbart.

Helt rätt. Precis som jag har sagt hela tiden. Bara en sak. Om musik är obligatoriskt varför skulle då inte dator kunskap vara det.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Youtube-proffs
Skrivet av lave:

datorkunskap behövs nog -men bara på en rätt låg nivå för de som inte är speciellt intresserade. jag utgår från att den typen av utbildning är (var) meningslös för alla oss nördar som sitter och knackar på forum, men det är viktigt att man kan försäkra sig om att alla har en viss "grundnivå" av datorvana för att klara sig bra.

programmering, html, databaser och liknande kan vara valbart.

Absolut, datorkunskap är ett måste i dagens samhälle. Allt är datoriserat, jag menar, vem betalar räkningar på papper nu för tiden? förutom min och alla andras mammor?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

grundläggande datorkunskap kan inte skada o vara obligatorisk om den är bra och förnuftig.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

grundläggande datorkunskap kan inte skada o vara obligatorisk om den är bra och förnuftig.

Inte så länge den inte ersätter något grundämne i alla fall.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

självklart , imo apropå grundämne så är det för lite svenska i skolorna speciellt grammatiska delen.

Det vet man själv att man hade inte mått illa av att få mer av den varan


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

självklart , imo apropå grundämne så är det för lite svenska i skolorna speciellt grammatiska delen.

Det vet man själv att man hade inte mått illa av att få mer av den varan

Amen för det! Det är ju både använbart i svenska som i andra språk.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Det finns visst olika typer av människoraser. Min fråga är varför folk försöker motsäga det. Är det för att folk blir ledsna eller vad.

Definitionen på ras är att det är en tillräckligt stor genetisk likvärdighet mellan alla individer. Det finns en ras av människa. Det är ingen åsikt, det är rena väldefinierade vetenskapliga fakta.

Om du lyckas isolera ett par tusen människor helt och hållet från resten av mänskligheten (skicka dem till mars och glöm bort dem eller nått) i ett par tusen år kommer deras gener slutligen skilja sig såpass mycket från våra att man kan prata om en ny ras, men så länge vi bor på den här planeten och och har nuvarande täta kontakt finns det ingen realistisk möjlighet att det utvecklas nya raser.

Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Klfh:

Vad gäller svenska och författande verkar du ha fått en hel del kring bakfoten. I ämnet svenska ingår att kunna kommunicera i tal och skrift. Det är viktiga egenskaper i dagens svenska samhälle. Utan de förmågorna förlorar du en helsikes massa alternativ när det gäller yrken och intressen.

Inte i min skola.

Vad menar du? Är det inte en viktig egenskap i din skola att kommunicera via tal och skrift? Använder ni teckenspråk, eller vad?

Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Klfh:

Du behöver inte kunna skriva en bok för att få G i svenska. Du behöver däremot behärska författande av olika typer av texter på en fundamental nivå. Kort sagt ska du kunna se skillnad på en novell, en krönika, ett brev och ett forumsinlägg och kunna skriva enkla varianter av dem.

Men varför det. Helt meningslöst

Försök förklara hur meningslöst det är när du skickar ett reportage istället för ett personligt brev och en novell istället för ett CV när du ska försöka söka jobb... Jag lovar, om du inte ser skillnad på olika texter är du rökt.

Vi lever i Sverige. Det är en fördel om alla kan svenska, och därför undervisas vi i svenska.

Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Klfh:
Skrivet av Greger:

då det mesta i dagens samhälle faktiskt är datoriserat.

...och en helsikes massa är musicerat

Jag håller med Darthen i den här frågan. Datorkunskapen i skolan är ett enda värdelöst skämt, och musiken känns 1000 ggr viktigare. När man sedan kommer upp på gymnasienivå är inget av dem ju ändå obligatorisk, och då är det upp till var och en att välja efter egna intressen.

På vilket sätt?

Genom att man väljer till ämnen genom de 300 poäng individuellt val man har, eller genom att prata med sin studievägledare och utöka studiekurs med de kurser man vill läsa...

Och snälla... Försök lära dig citationssystemet. Det är halvt omöjligt att läsa dina inlägg...


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Inaktiv
Skrivet av Klfh:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Det finns visst olika typer av människoraser. Min fråga är varför folk försöker motsäga det. Är det för att folk blir ledsna eller vad.

Definitionen på ras är att det är en tillräckligt stor genetisk likvärdighet mellan alla individer. Det finns en ras av människa. Det är ingen åsikt, det är rena väldefinierade vetenskapliga fakta.

Om du lyckas isolera ett par tusen människor helt och hållet från resten av mänskligheten (skicka dem till mars och glöm bort dem eller nått) i ett par tusen år kommer deras gener slutligen skilja sig såpass mycket från våra att man kan prata om en ny ras, men så länge vi bor på den här planeten och och har nuvarande täta kontakt finns det ingen realistisk möjlighet att det utvecklas nya raser.

Ok inte raser men grupper. Man borde få lära sig om de olika skillnaderna människo grupper har

Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Klfh:

Vad gäller svenska och författande verkar du ha fått en hel del kring bakfoten. I ämnet svenska ingår att kunna kommunicera i tal och skrift. Det är viktiga egenskaper i dagens svenska samhälle. Utan de förmågorna förlorar du en helsikes massa alternativ när det gäller yrken och intressen.

Inte i min skola.

Vad menar du? Är det inte en viktig egenskap i din skola att kommunicera via tal och skrift? Använder ni teckenspråk, eller vad?

[/quote]
I min skola är bokskriveri det enda som spelar roll

Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Klfh:

Du behöver inte kunna skriva en bok för att få G i svenska. Du behöver däremot behärska författande av olika typer av texter på en fundamental nivå. Kort sagt ska du kunna se skillnad på en novell, en krönika, ett brev och ett forumsinlägg och kunna skriva enkla varianter av dem.

Men varför det. Helt meningslöst

Försök förklara hur meningslöst det är när du skickar ett reportage istället för ett personligt brev och en novell istället för ett CV när du ska försöka söka jobb... Jag lovar, om du inte ser skillnad på olika texter är du rökt.

[/quote]
Ok du snackar om att kunna utskillja olika former av skrift. Men jag menar att kunna författa en novell inte borde vara ett krav

Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Klfh:
Skrivet av Greger:

då det mesta i dagens samhälle faktiskt är datoriserat.

...och en helsikes massa är musicerat

Jag håller med Darthen i den här frågan. Datorkunskapen i skolan är ett enda värdelöst skämt, och musiken känns 1000 ggr viktigare. När man sedan kommer upp på gymnasienivå är inget av dem ju ändå obligatorisk, och då är det upp till var och en att välja efter egna intressen.

På vilket sätt?

Genom att man väljer till ämnen genom de 300 poäng individuellt val man har, eller genom att prata med sin studievägledare och utöka studiekurs med de kurser man vill läsa...

[/quote]

Jag menar efter skolan vad kommer vi ha mest användning för Datakunskap eller kunna sjunga och spela piano. Alltså borde vi ta bort piano från de obligatoriska ämnena


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Underligt
Varför har vi ett tredje språk i skolan egentligen?
Varför har vi musik som ett obligatoriskt ämne?
Varför lär vi oss inte om människo raser i skolan?
Varför finns det ett ämne som går ut på att skriva böcker men inget som lär oss programera?
Varför tror de att man kan mäta kunskap i 3 steg?
Hur kan någon vara så grym att säta matematik kl 8 på en måndag morgon?
Castor jag räknar med svar.

"Varför har vi ett tredje språk i skolan egentligen? "

För att få en breddare allmänbildning som gör att vi blir mer tilltalade på den internationella marknade

"Varför har vi musik som ett obligatoriskt ämne?"

En relic som fortfarande finns kvar, dock så är väl mycket elever idag intresserad av musik och du borde läsa lite om musikaliskt lärande innan du förkastar musik som ämne i skolan.

"Varför lär vi oss inte om människo raser i skolan?"

Vi lär väl oss biologi, kemi, historia, religion m.m.
Vilket innefattar t ex DNA, culture etc som verkligen ger tydliga gränser vad som skiljer människor åt. Förstår verkligen inte vad problemet är, har ni inte fått lära er i skolan om hudpigment?

"Varför finns det ett ämne som går ut på att skriva böcker men inget som lär oss programera? "

Finns programmering A & B på gymnasie nivå om jag inte missminner mig. Tror du verkligen att undervisning som gick ut på att lära sig komplicerade programmerings språk skulle funka innan gymnasie nivå med 25+ elever i en data sal? Där antagligen inte ens 10% av klassen är intresserad av att lära sig programmering.

Skriva är en livsnödvändig kunskap som du kommer använda genom hela livet, hur ska du kunna t ex skriva brev till försäkringskassan eller whatever om du inte ens kan formulera dig?

"Varför tror de att man kan mäta kunskap i 3 steg?"

Vad får dig att tro att man kan mäta det i 6 eller flera steg? Kan du säga mig vad det är för skillnad på en elev i t ex engelska som har D C eller B i betyg? vad skiljer dessa åt?

"Hur kan någon vara så grym att säta matematik kl 8 på en måndag morgon?"

För att lärare har planerade lektioner och det finns inte alltid utrymma att sätta allt efter klockan 12.00 då alla hormon rubbade ungdomar idag verkar vakna till. Det är ungefär lika grymt som att lärare senare får sitta och rätta alla era prov på samma tid nästa dag, eller under deras egen lunch eller under kvällen tackvare deras prackade arbetsschema.

Inaktiv
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Jag menar efter skolan vad kommer vi ha mest användning för Datakunskap eller kunna sjunga och spela piano. Alltså borde vi ta bort piano från de obligatoriska ämnena

Det är ju lätt att säga innan man slutat skolan...


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Inaktiv
Skrivet av Netstroyer:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Jag menar efter skolan vad kommer vi ha mest användning för Datakunskap eller kunna sjunga och spela piano. Alltså borde vi ta bort piano från de obligatoriska ämnena

Det är ju lätt att säga innan man slutat skolan...

Dela med dig av dina erfarenheter. När kommer jag ha användning för det


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Något som måste förbättras med skolan och som är på gång nu är betygsskalan, dagens skala är på tok för dålig då två personer med helt olika nivåer på kunskaper kan nå samma betygsnivå i alla fall just på grund utav att det inte finns fler mellanbetyg att välja mellan som gör det hela rättvisare.

En annan sak som åtminstonde är ett problem på min lilla skola är planeringen inför diverse prov/redovisningar/uppsatser med mera mellan lärarna. Ett vanligt scenario är att min klass kan få två helt fria veckor utan något prov alls för att det sedan ska bli kaos den tredje veckan med 3-4 prov och kanske 2 redovisningar.

Att testa lärarnas kunskaper för att se vad dom kan och så att dom verkligen kan lära ut det som dom ska är också något som jag tycker att man borde ta mer på allvar.

Allt för mig.


signatur

"We are the knights who say NI!"

Inaktiv
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Netstroyer:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Jag menar efter skolan vad kommer vi ha mest användning för Datakunskap eller kunna sjunga och spela piano. Alltså borde vi ta bort piano från de obligatoriska ämnena

Det är ju lätt att säga innan man slutat skolan...

Dela med dig av dina erfarenheter. När kommer jag ha användning för det

Som kranförare i den morderna processindustrin har du väldigt lite nytta av typ matte/datakunskap/naturvetenskap etc....


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem

tror jag själv inte har nån nytta av nått man "lärde" sig i skolan :S
skriva å läsa ifs? men jag kan ju inte stava änndå..

skola - för de som ska bli pappers vändare.?


signatur

R.I.P The_maxx

123
Skriv svar