Diktaturer i Mellanöstern

Medlem
Diktaturer i Mellanöstern

Vad ska vi göra åt den här skiten? Jag är så otroligt arg.

Iran, till exempel, struntar helt och hållet i de mänskliga rättigheterna. Jag har läst om ett fall där en 16 (eller 17)-åring och en 18-åring blev ihop (de var båda killar). Och vad blev straffet för det? Jo: 228 piskrapp och sedan hängning!

Här är nyheten:
http://direland.typepad.com/direland/2005/07/iran_executes_2....

Alltså. Det här är fruktansvärt. Kolla bara på dom här bilderna. Den yngre pojken storgråter på väg till hängningen: (tänk er in i deras situation... det är ofattbart)
http://direland.typepad.com/.shared/image.html?/photos/uncate...
Här förs dom ut till hängning:
Här träs snaran över halsen:
Och här har deras nackar brutalt brutis av:
http://andrewsullivan.theatlantic.com/the_daily_dish/images/2...

Brottet? De älskade varandra.

Sedan 1979 har det avrättas 4000 homosexuella ungdomar i Iran.

De här brotten mot de mänskliga rättigheterna bryter mot många internationella lagar. Vad kan man göra? Jag sitter helt maktlös här i Sverige och kan inte göra ett skit åt de där... finner inte ord... personerna. De religiösa ledarna i landet är inte människor. Dom är primater!

Varför kan inte USA och hela världen sätta ned foten i backen?! Några stränga ord räcker inte. En invasion är ju egentligen enda sättet att få slut på dom här jävligheterna. För det är det det är. Bokstavligt talat.

Nån som hänger med till Iran och bombar sönder regeringen?

Fy vilken värld vi lever i. Det är fruktansvärt.

*Är lite lugnare nu när jag har skrivit av mig. Nu kan jag sova, hoppas jag.*

Inaktiv
Skrivet av Mikaelh:

Vad ska vi göra åt den här skiten?

sluta leka världspolis och låt länder styras av sina ledare..
om folk verkligen verkligen verkligen inte gillar hur saker och ting hanteras i deras land så kommer dom göra uppror..

jag har dock inget emot dina planer som troligtvis innebär att göra om hela mellanöstern till en parkeringsplats, så länge du lovar att ta med några länder i afrika oxå..

annars så finns det nog problem man gärna tar hand om hemma innan man börjar klaga på "diktaturer i mellanöstern"

:heart:

Inaktiv

wow, denna tråden var ju full av jävligt intelligenta lösningar på världens problem.
önskar er lycka till.

signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Det är förjävligt, men är svårt att göra någonting åt. Spontant känns det som att dom har stannat i utvecklingen när det gäller rättsväsende, samhällsuppbyggnad, kvinnosynen och sexualitet osv.
Vad kan man göra?
Men jag håller med dig Mikaelh, det är fullkomligt sinnessjukt att ett land år 2007 kan agera som om dom levde någon gång på 1200-talet.

Medlem

Jag håller gärna med dig Mikael att diktaturen Irans metoder för att hantera oliktänkande ofta trotsar allt förstånd och att man som modern svensk helt enkelt inte kan förstå hur präster och politiker tillåts hålla ett helt land kvar i medeltiden.

Men att länka till bilder föreställandes avrättade småpojkar hör inte till vad jag vill se på forum som FZ. Förhoppningsvis vill du väcka debatt, men det går precis lika bra med ord. I värsta fall vill du provocera och då är du ute på hal is. Jag föreslår att du tar bort länkarna med detsamma.

signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Vad ska vi göra åt den här skiten? Jag är så otroligt arg.

Iran, till exempel, struntar helt och hållet i de mänskliga rättigheterna. Jag har läst om ett fall där en 16 (eller 17)-åring och en 18-åring blev ihop (de var båda killar). Och vad blev straffet för det? Jo: 228 piskrapp och sedan hängning!

Här är nyheten:
http://direland.typepad.com/direland/2005/07/iran_executes_2....

Alltså. Det här är fruktansvärt. Kolla bara på dom här bilderna. Den yngre pojken storgråter på väg till hängningen: (tänk er in i deras situation... det är ofattbart)
Här förs dom ut till hängning:
Här träs snaran över halsen:
Och här har deras nackar brutalt brutis av:
http://andrewsullivan.theatlantic.com/the_daily_dish/images/2...

Brottet? De älskade varandra.

Sedan 1979 har det avrättas 4000 homosexuella ungdomar i Iran.

De här brotten mot de mänskliga rättigheterna bryter mot många internationella lagar. Vad kan man göra? Jag sitter helt maktlös här i Sverige och kan inte göra ett skit åt de där... finner inte ord... personerna. De religiösa ledarna i landet är inte människor. Dom är primater!

Varför kan inte USA och hela världen sätta ned foten i backen?! Några stränga ord räcker inte. En invasion är ju egentligen enda sättet att få slut på dom här jävligheterna. För det är det det är. Bokstavligt talat.

Nån som hänger med till Iran och bombar sönder regeringen?

Fy vilken värld vi lever i. Det är fruktansvärt.

*Är lite lugnare nu när jag har skrivit av mig. Nu kan jag sova, hoppas jag.*

Invasion är inte lösningen, ändrar fortfarande inte folks synsätt i landet, det kommer enbart skapa mer lidande.

Dock upplysning och utbildning skulle säkert göra susen... om de var intresserade.

signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Inaktiv
Skrivet av Ravenknight:

Jag håller gärna med dig Mikael att diktaturen Irans metoder för att hantera oliktänkande ofta trotsar allt förstånd och att man som modern svensk helt enkelt inte kan förstå hur präster och politiker tillåts hålla ett helt land kvar i medeltiden.

Men att länka till bilder föreställandes avrättade småpojkar hör inte till vad jag vill se på forum som FZ. Förhoppningsvis vill du väcka debatt, men det går precis lika bra med ord. I värsta fall vill du provocera och då är du ute på hal is. Jag föreslår att du tar bort länkarna med detsamma.

Varför skulle han ta bort länkarna från inlägget?
Du är inte tvungen att trycka på dem, det står faktiskt vad som visas på bilderna.

Och varför är han ute på hal is om han vill provocera. Att visa bilder är ett effektivt sätt att verkligen visa hur vidrig situationen är där nere. Men det är klart, men våran "säkerhet" i Sverige är det lättare att "strunta" i det om man inte ser hur det är.
Så, bara för att du tycker det är obehagligt att se hur verkligheten är i Iran betyder inte det att alla ska anpassa sig till ditt tycke & smak.

Medlem
Skrivet av DeamoniC:
Skrivet av Ravenknight:

Du är inte tvungen att trycka på dem, det står faktiskt vad som visas på bilderna.

Och varför är han ute på hal is om han vill provocera. Att visa bilder är ett effektivt sätt att verkligen visa hur vidrig situationen är där nere. Men det är klart, men våran "säkerhet" i Sverige är det lättare att "strunta" i det om man inte ser hur det är.
Så, bara för att du tycker det är obehagligt att se hur verkligheten är i Iran betyder inte det att alla ska anpassa sig till ditt tycke & smak.

Precis. Blundar man för sånt så kommer det fortsätta hända.

signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Skrivet av DeamoniC:
Skrivet av Ravenknight:

Oj, det var snabbt, skulle precis äta frukost när jag såg att jag fått ett svar. Nå, eftersom du verkar upprörd skall jag förtydliga mig ytterligare.

För det första, att visa bilder på avrättade barn är inte något som jag vill att mina barn eller någon annans barn skall kunna komma i kontakt med genom att surfa in på FZ.
FZ är i första hand en spelsida och bör så förbli då det finns andra mer lämpade forum att bege sig till om man vill se eller diskutera sådant. Nej, jag anser inte att man behöver visa bilder av det där slaget på ett allmänt forum utan åldersgräns.

Att det är effektivt att publicera dessa bilder råder det ingen tvekan om däremot. Men det påstår jag heller inte i inlägget ovan. Men om man behöver understryka sina inlägg i debatten med att visa lidande och död agerar man sensationslystet och provokativt, inte för att skapa förändring.

Vad händer den dagen då man inte längre kan understryka Irans vidriga styre med bilder, blir den då mer rumsren? Blir övergreppen lättare att handskas med? Knappast, arbetet med att påverka sådana regimer kommer att fortsätta oavsett de visar sina illdåd offentligt eller gömmer undan dom. Iran är nästan unikt i den utsträckning de gör sina övergrepp publika. Men de gör inte staten Iran till en värre diktatur än andra med liknande metoder i det tysta.

Att man skulle välja att strunta i saker bara för att Sverige är tryggt, tvivlar jag på. Snarare är det avståndet till problemet, i det här fallet Irans diktatur, som fäller det avgörandet. Samma sak gäller givetvis också publicerandet av bilder därifrån, jag ställer mig frågande till om man lika lättvindligt hade publicerat bilder på mördade svenska tonåringar för att väcka debatt.

signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Inaktiv
Skrivet av Ravenknight:

Oj, det var snabbt, skulle precis äta frukost när jag såg att jag fått ett svar. Nå, eftersom du verkar upprörd skall jag förtydliga mig ytterligare.

Är varken upprörd eller arg, var får du det ifrån?

Skrivet av Ravenknight:

För det första, att visa bilder på avrättade barn är inte något som jag vill att mina barn eller någon annans barn skall kunna komma i kontakt med genom att surfa in på FZ.
FZ är i första hand en spelsida och bör så förbli då det finns andra mer lämpade forum att bege sig till om man vill se eller diskutera sådant. Nej, jag anser inte att man behöver visa bilder av det där slaget på ett allmänt forum utan åldersgräns.

Håller du för ögonen på dina barn när ni är i affären och Aftonbladets löpare är "obehagliga"?
Eller stänger du av TV;n när nyheterna visas?
Allt för att "skydda" barnen va?

Skrivet av Ravenknight:

Att det är effektivt att publicera dessa bilder råder det ingen tvekan om däremot. Men det påstår jag heller inte i inlägget ovan. Men om man behöver understryka sina inlägg i debatten med att visa lidande och död agerar man sensationslystet och provokativt, inte för att skapa förändring.

Nej, man väcker en reaktion och uppmärsamhet till problemet som i sin tur leder till aktion, debatt och förhoppningvis en förändring.

Skrivet av Ravenknight:

Vad händer den dagen då man inte längre kan understryka Irans vidriga styre med bilder, blir den då mer rumsren? Blir övergreppen lättare att handskas med? Knappast, arbetet med att påverka sådana regimer kommer att fortsätta oavsett de visar sina illdåd offentligt eller gömmer undan dom. Iran är nästan unikt i den utsträckning de gör sina övergrepp publika. Men de gör inte staten Iran till en värre diktatur än andra med liknande metoder i det tysta.¨

Det är klart att arbetet fortsätter oavsett bilder eller ej

Skrivet av Ravenknight:

Att man skulle välja att strunta i saker bara för att Sverige är tryggt, tvivlar jag på. Snarare är det avståndet till problemet, i det här fallet Irans diktatur, som fäller det avgörandet. Samma sak gäller givetvis också publicerandet av bilder därifrån, jag ställer mig frågande till om man lika lättvindligt hade publicerat bilder på mördade svenska tonåringar för att väcka debatt.

Ja, det tror jag. Jag hade inte tvekat om det var Svenska ungdomar.

Medlem

Huga, börjar bli en allt för lång citationslista, med DeamoniCs tillåtelse så undviker jag att kopiera allting en gång till.

Arg har jag aldrig nämnt, men saken verkar verkligen vara ett ämne som du brinner för. Detta skall givetvis inte tas som en förolämpning.

Om Aftonbladets löpsedel hade visat stora bilder på avrättade barn hade jag absolut inte tyckt att det följde god publicistisk etik, nej.

Att censurera verkligheten för barnen vad gäller nyheter och annat? Beroende på barnens emotionella mognad, ja eller nej. Alla barn är inte mogna att se det grafiska, verkliga våld som görs tillgängligt i den här tråden.

Reaktioner och debatt måste kunna väckas utan att man visar tortyr och död. Hade vi det som krav hade politik varit ett än mer motbjudande område än i dag. Vilket du ju håller med om eftersom du medger att politiskt arbete bedrivs och kommer att fortsätta att bedrivas även utan sådana bilder.

Hade du verkligen inte tvekat att i Sverige av idag, offentligt hänga ut bilder på mördade barn? Deras familjer skulle kunna komma att lida oerhört av detta. Det är det jag menar med avståndet som nämns ovan.

signatur

Medlem

iochmed att "hela världen" numera är globaliserad, och alla får nyheter och bilder ifrån alla delar av världen så skulle vi verkligen behöva ett "vi håller koll på dig"-samhälle, länder emellan. (på en diplomatisk nivå).

då skulle resten av världen kunna klaga och försöka få Iran (och andra länder) att inse att man år 2007 inte kan leva exakt efter vad en bok skriver för över 1500 år sedan.
VI HAR UTVECKLATS ENORMT SEDAN DESS!
men jag förstår varför dom som styr där nere inte vill modernisera saker och ting, då förlorar dom ju den makt dom utövar genom religionen.

signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

och sen får man inte glömma att:

a) mycket av skiten vi ser i mellanöstern idag är en direkt reaktion av kalla kriget mellan usa och sovjet.

b) en av USAs främsta allierade i regionen skiter precis lika högaktningsfullt i mänskliga rättigheter: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=718082

men visst är det för jävligt.

Medlem
Skrivet av Werzion:

VI HAR UTVECKLATS ENORMT SEDAN DESS!

Jaså? Det är inte det intrycket jag får. :\

Vila i frid

Mikaelh - använd din blogg istället för att posta detta i forumet. Tråd låst.

signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

1
Skriv svar