Kontrovers kring Konamis Irak-spel
Vilket... jävla... HYCKLERI!
När de kommer hem så framställs de som hjältar för att "värna om USA's frihet" men OJ DÅ när det blir ett spel då plötsligt är alla allvarliga och tänker på hur många har dött!
Var var den attityden och omtanken om oskyldiga Irakier när kriget var igång?
Dra åt helvete.
Så länge kriget avbildas riktigt så är det väl inga problem. Inga problem för alla utom amerikaner dvs. Kan inte vara lätt att se att ens barn har åkt till ett främmande land på fiktiva grunder för att tortera och döda civila i ett otillåtet krig.
Det här kan mycket väl vara den dummaste och minst objektiva kommentaren jag läst i år. Försök i alla fall se att det finns två stridande parter i ett krig samt att alla nyheter man får presenterade för sig via Svensk media har en agenda.
"Massakern som utfördes av amerikanska och brittiska styrkor i Fallujah 2004 är bland de värsta krigsbrott som skett i det illegala och omoraliska kriget."
Detta kan ej jämföras med tex, ww2.
Fallujah var en massaker som var utförd utav US/UK trupper. Att sedan spela ett spel som skulle få dessa soldater att framställas som hjältar är helt fel.
Det har inget med vem som vann att göra. Det handlar mer om att det i andra världskriget ganska tydligt fanns "onda" och "goda" sidor som stred.
Det beror ju helt på vilka sympatier man har.
I Vietnam började det bli lite otydligare vilka som hade "rätt" och detta återspeglas även i filmer och böcker.
Har väl mer med hur kriget fördes att göra, än något annat. Det var en fasansfullt många civila vietnameser som dog, inte då bara av nordvietnameserna...
I Irak är det mesta en gråzon och de som främst drabbas är oskyldiga civila. Spel lämpar sig inte så väl för att framställa detta på ett bra sätt (de får gärna motbevisa mig).
Gråzon, vart då? Du tycker alltså att självmordsbombarna, terroristerna och sektmördarna inte är helt tokiga ändå, eller vad menar du?
Du måste väl förstå att det kan vara känsligare för anhöriga (på båda sidor) att förvandla en konflikt där många nyligen dött och fortfarande dör till underhållning?
Jag kan förstå det mycket väl, men jag skiter uppriktigt sagt i vad de tycker. Det är ingen som tvingar dom att spela spelet eller titta på bilderna. Skulle jag gå runt och bry mig om precis all misär i denna konstiga värld vi lever så skulle inte jag kunna njuta av någonting.
Hur förvandlar man på ett vettigt sätt en konflikt där ingen har rätt eller fel och där det bara finns förlorare till underhållning där man på något sätt ska ta sig igenom ett spel och "vinna"?
Det är ett spel, ettor och nollor på en datorskärm, inte verkligheten. Har du svårt att skilja mellan de två bör du inte spela spel.
Jag har personligen inga problem med spelet eftersom jag inte har någon anknytning till konflikten men jag kan förstå att många upprörs och jag kan tycka att det är lite osmakligt.
Har du all rätt att tycka, men förbjudas ska det inte.
Det har inget med vem som vann att göra. Det handlar mer om att det i andra världskriget ganska tydligt fanns "onda" och "goda" sidor som stred.
Fanns det? Det är inte bara så att du/vi är väldigt indoktrinerad/indoktrinerade av den segrande partens propaganda och har fått lära dig/oss med modersmjölken att alla tyskar kokade barn i sina fältkök samt hur de allierade "befriade" Europa?
"Vi får inte låta såna spel släppas"
Men vi får låta såna konflikter hända och sedan säga att dom ska förvisas till baksidan?
Men samtidigt har Konami inte sagt så mkt om spelet eller hur?
Alla var emot Bully TILLS dom insåg va fan spelet handlade om.
så Konami, MAKE IT HAPPEND!
Yttrande friheten som vi svenskar håller hårt i. Gäller inte den för resten av dom demokratiska länderna? Sen om det är moraliskt att göra kriga spel på en konflikt som pågår är en annan femma. Men allvarligt Iraq kriget har ju håll på i 6år nu och det kan fortsätta 3år till, det lila gerilla krig som är nu kan ju vara i evigheter. Ska spel media bara få ta tag i saker efter konflikter är över? Det är väl bara bra om ungdomar får lära av krigsbrott i media så dom inte glorifierar krig så himla mycket, men antagligen är det så känsligt att bara film producenter får göra det. Samt är de Konami och det spelar stor roll, dom är bland dom mest seriösa när det kommer till att behandla krig.
The definition of insanity?
Yttrande friheten som vi svenskar håller hårt i. Gäller inte den för resten av dom demokratiska länderna? Sen om det är moraliskt att göra kriga spel på en konflikt som pågår är en annan femma. Men allvarligt Iraq kriget har ju håll på i 6år nu och det kan fortsätta 3år till, det lila gerilla krig som är nu kan ju vara i evigheter. Ska spel media bara få ta tag i saker efter konflikter är över? Det är väl bara bra om ungdomar får lära av krigsbrott i media så dom inte glorifierar krig så himla mycket, men antagligen är det så känsligt att bara film producenter får göra det. Samt är de Konami och det spelar stor roll, dom är bland dom mest seriösa när det kommer till att behandla krig.
Bara för att man har en yttrandefrihet behöver inte det betyda att man totalt saknar sedlighet och förståelse för andra, nes pa? Eller är det något särskilt viktigt politiskt budskap du tänker på som världen går miste om, genom man inte släpper ett datorspel där man med flammande kulsprutor går bärsärk i Irak?
Gråzon, vart då? Du tycker alltså att självmordsbombarna, terroristerna och sektmördarna inte är helt tokiga ändå, eller vad menar du?
Det är klart att de är tokiga. Frågan är ju om problemen skulle vara större eller mindre om inte USA var där? USA begår ju en massa fel de också. Menar du att den ena sidan har helt rätt och den andra helt fel?
Fanns det? Det är inte bara så att du/vi är väldigt indoktrinerad/indoktrinerade av den segrande partens propaganda och har fått lära dig/oss med modersmjölken att alla tyskar kokade barn i sina fältkök samt hur de allierade "befriade" Europa?
Gjorde det verkligen det? Som jag ser det var andra världskriget en lika stor gråzon som alla andra militära konflikter i mänsklighetens historia.
Det är väl ganska tydligt att det fanns några parter som attackerade och invaderade andra länder och andra parter som kämpade för att förhindra och återställa detta? Detta är ganska lätt att se vilka ideologier eller sympatier man har.
Folk tar för mycket saker på alldeles för stort allvar...
Men så fort det är frågan om ett spel ska alla börja klaga hals över huvud.
Vart var Reg Keys och Tim Collins när Generation Kill hade premiär?
Fallujah finns ju för övrigt redan i Project Reality.
Kanske dags att höja rösterna ännu mer?
Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos
Lyckas de med att förmedla en känsla av hur förskräckligt krig faktiskt är och gör ett porträtt av lidandet för båda sidor med irakiska föräldrar som gråter över sina döda barn såväl som amerikanska soldater som skriker rakt ut efter att ha förlorat en kamrat så är det en bra idé. Folk behöver få se de sakerna.
Dock tvivlar jag starkt på att de lyckas med det, tror att det blir ett spel som hyllar amerikanska "hjältar" i ett meningslöst krig, och som produceras i underhållningssyfte för hjärntvättade amerikanska tonåringar snarare än ett spel som visar krigets verkliga hemskheter.
Det är väl ganska tydligt att det fanns några parter som attackerade och invaderade andra länder och andra parter som kämpade för att förhindra och återställa detta? Detta är ganska lätt att se vilka ideologier eller sympatier man har.
Tänker du på när Storbritannien och Frankrike förklarade krig mot Tyskland den 3 september 1939? Eller på de systematiska bombningarna av Tysk civilbefolkning? Eller kanske tänker du på de totalt vansinniga landavträdelser och ekonomiska åtaganden som Versaillesfreden förde med sig, till Tysklands nackdel, och som till stor del startade(fortsatte) konflikten?
Du tycker inte istället att det fanns två sidor med olika agendor, den ena svår att objektivt rättfärdiga mer än den andra?
*edit: för tillägg och stavning
"Med tanke på de enorma förlusterna av liv i Irak-kriget så demonstrerar det väldigt dåligt omdöme och dålig smak att glorifiera detta i ett tv-spel."
Det absolut mest korkade argument jag hört mot det här spelet! Det finns som sagt x antal spel baserade på andra krig, förvisso gamla krig och konflikter, men det nämner inte personen i fråga något om. Sen kan jag givetvis förstå att anhöriga och dylikt kan tycka att det känns obehagligt, men det ger samtidigt oss andra en chans att få en inblick i hur hemskt det faktiskt var där nere när det begav sig. Och att sen försöka förvisa händelserna till historiens baksida? Menar tomten att vi ska "glömma" det bara för att hans son dött? Ska vi glömma förintelsen då också? Ett krig är ett krig, lika mycket nu som då!
Sen det vissa skriver om att någon invaderar Sverige och någon sen gör ett spel på det medan konflikten pågår.... Det vill väl jag ta och skita i, jag vet hur denna världen fungerar. Det gäller att tjäna så mycket pengar som möjligt så snabbt som möjligt, så det är inte konstigt att det görs spel på konflikter som ligger närmre och närmre i tiden.
Håller med fanken..
Dokumentärer m.m kan berättar saker via fakta , rekonstruktioner eller mer verklighets troget, ska vi visa grymheterna via ett spel per person, ja då måste de bli ett jävligt scriptat spel med mycket gore/känslor.
Spel är oftast underhållning , ingen historie lektion.
Hela grejen är ju att folk reagerar på att folk kommer att tjäna pengar på något några njuter av samtidigt som det baseras på en pågående konflikt där båda parter dör dagligen.
Sympati är tydligen ökänt för många tills de själva sitter där och tycker synd om sig en vacker dag.
"Det är bara ett spel."
Vad bra, då kan man även göra ett survival-spel på folkmordet i Rwanda. Eller?
Konami är inte så naiva att de skulle tänka "Det finns väl ingen som blir upprörd". Deras svar på kritiken är under all kritik. De vet att spelet kommer att sälja som smör efter all uppmärksamhet, deras "taktik" lyser igenom så starkt.
Jag är däremot inte emot att de gör spelet, så länge det inte blir en så pro-amerikansk soppa som CoD4 var.
men vadå ska vi bara glömma saker som hänt , som dom sa själva, de är för att folk ska va mer intresserade av vad som verkligen hänt där nere. Så slipper folk sitta och slå upp saker på nätet. Alla kombatanter blir ju mer eller mindre hyllade för vad dom gjort för insatser. Dom flesta konflikter har ju både filmatiserats och gjorts spel på. Sen att dom anhöriga tycker att de är känsligt , ja vadå vill dom bara glömma sina söner och döttrar.. Dom skall väl bli ihågkommna för vad dom gjort där nere!
sa inte George W Bush Mission Accomplished? sen kanske konami borde bli lite nervösa så inte al qaida utser dem till något av deras mål. jag hoppas då det blir av och blir bra verkligt att alla terror grupper finns med ansar al sunnah, ansar al iraq etc så man får panga lite av dem virtuellt iaf
Ni som är emot det här måste väl också vara emot alla tidningar, webbsidor och nyhetssändningar om invasionen... förlåt.. "kriget". Ett spel som uppmanar unga(som blivit sämre och sämre på att bry sig om saker verkar det som) att faktiskt ta del av informationen och bygga sin uppfattning om vad som pågår i omvärlden är allt utom dåligt. Så länge dom håller sig till fakta och inte börjar överspela några hjältescenarion så är det helt enkelt en nyhetssändning i datorspelsform... Inget mer inget mindre.
Och ni som säger "om ens land blir bombat sönder och man slåss för varje sista man/kvinna så vill man nog inte att folk gör spel av det samtidigt som det händer" kan ju åka ner dit och se ifall dom som är mitt i smeten där nere faktiskt BRYR sig om ett datorspel när dom har sina liv och sina familjers liv att tänka på och skydda, dom som då har familjer kvar.... Ni kan inte sätta er i deras situation och säga saker som att spel kommer göra dom illa till mods..
Jag säger screw kritiken, släpp spelet och gör det så bra ni kan så fler öppnar ögonen för vad som händer. Det är fan omänskligt och kallt att INTE informera folk på alla sätt möjliga. 2 tummar upp till Konami som går så långt att dom inte bara sitter och gömmer sig bakom fantasyspel och annat påhittat skräp.
Jag är så jävla trött på dels en massa ointressanta, värdelösa idioter som whinar på ett spel/annan konstform som de tar illa upp av, och så jävla trött på att bara spela f**king WW2-krigsspel. Om dom tycker så jävla illa om det så har jag ett förslag - spela det inte.
Idiothelveten. "Jag vill få det här spelet förbjudet för att jag stör mig på det". Ja, JAG stör mig på DIG din lilla skit, så då ska du förbjudas? Kanske låta staten avrätta dig och din familj så jag slipper ta illa upp? That would totally work.
Lev och låt leva eller go f**k yourself.
Det som är mest upprörande är inte att ett spel görs på den här konflikten. Det är på de grunderna hela kriget strartade, hittades några massförstörelsevapen? NEJ. USAs alla agendor bakom kriget är vad folk borde vara upprörda över. Alla dessa föräldrar borde vara mest förbannade på sina makthavare som lurat iväg deras söner och döttrar att föra ett krig baserat på en stor lögn!
Ok, dom döper om det till Six Days in Iran så är saken löst..
Nej förlåt har svårt att ta sånt här på allvar..
"Dessa hemska händelser borde förvisas till historiens baksida, inte trivialiseras och framställas för spänningssökare att spela om och om igen, för alltid. Jag kommer försöka få det här spelet förbjudet, om inte över hela världen så åtminstone i Storbritannien.
Även Tim Collins, före detta överste, håller med."
Okej alla spel och filmer om WW2, Vietnam kriget? Det är okej.. ok.
Men för fan tänk till lite... det är en pågående konflikt.
Vad sägs som att Sverige invaderas och vi står i ruiner så kommer några och gör ett spel på det medans vi slåss till siste man/kvinna stupar.
Ja du. Låt dom göra det då. Vad skulle det förändra för vår situation? Förmodligen ingenting. Jag kan inte tänka mig att jag skulle bry mig ett skit om någon gjorde ett spel om hur Sverige blev invaderat under tiden jag slogs för mitt liv.
Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.
Det är klart att de är tokiga. Frågan är ju om problemen skulle vara större eller mindre om inte USA var där? USA begår ju en massa fel de också. Menar du att den ena sidan har helt rätt och den andra helt fel?
Ja det är inte amerikanska civila de dödar inte.
Det är förståligt att folk är emot det.
Men vet dem ens ifall spelet ska vara ett "pang pang nu har jag dödat 32689687 människor" eller om det ska vara en gripande story i spelet så man förstår hur hemskt krig är..?
Vad verkar mest troligt?
1. Att de gör ett spel där man dödar minst hundra personer, har tillgång till en mindre vapenarsenal, och spränger ett dussintal stridsvagnar och ett par helikoptrar.
2. Att de gör ett spel som går ut på att käka ribs och dricka öl i base camp, åka på patrull, lyssna på genomgångar, vara rädd, genomsöka bilar, skriva brev hem och kanske avfyra sin automatkarbin mot en byggnad eller kalla in luftunderstöd mot fiender som gömmer sig bland civila, samt även ett moment i slutet där man får åka rullstol, på grund av sin permanenta förlamning, i ett sjukhus.
Det är förståligt att folk är emot det.
Men vet dem ens ifall spelet ska vara ett "pang pang nu har jag dödat 32689687 människor" eller om det ska vara en gripande story i spelet så man förstår hur hemskt krig är..?
Vad verkar mest troligt?
1. Att de gör ett spel där man dödar minst hundra personer, har tillgång till en mindre vapenarsenal, och spränger ett dussintal stridsvagnar och ett par helikoptrar.
2. Att de gör ett spel som går ut på att käka ribs och dricka öl i base camp, åka på patrull, lyssna på genomgångar, vara rädd, genomsöka bilar, skriva brev hem och kanske avfyra sin automatkarbin mot en byggnad eller kalla in luftunderstöd mot fiender som gömmer sig bland civila, samt även ett moment i slutet där man får åka rullstol, på grund av sin permanenta förlamning, i ett sjukhus.
menade inte sådära.
det kan ju iallafall vara en pang-pangare med lite djup i.
syftade mest på att det inte skulle vara en hjärndöd shooter
Så länge kriget avbildas riktigt så är det väl inga problem. Inga problem för alla utom amerikaner dvs. Kan inte vara lätt att se att ens barn har åkt till ett främmande land på fiktiva grunder för att tortera och döda civila i ett otillåtet krig.
Det här kan mycket väl vara den dummaste och minst objektiva kommentaren jag läst i år. Försök i alla fall se att det finns två stridande parter i ett krig samt att alla nyheter man får presenterade för sig via Svensk media har en agenda.
Jag vet mycket väl att det är två stridande parter. Vet dessutom från vilka håll jag bildar min åsikt, nåt som du inte har en blekaste aning om. Kan säga att det inte är från svenska nyhetsflöden iallafall. Dom sålde sina trovädighetsaktier hos mig för många år sedan.
En åsikt är dock en åsikt. Min är att USA har invaderat ett land och i förhand haft en anledning som då verkade vettig för den stora massan för att senare ändra sig i efterhand när det visade sig att den kanske inte höll vatten och försöka rättfärdiga det genom att belysa andra problem. Att det har skapats fler problem än vad som lösts verkar inte ens vara någon sakfråga.
Kriget är på tok för nyanserat för att återspeglas rättvist i ett spel. Men jag tror fortfarande att många amerikaner skäms för att deras förre president har startat ett tvåfrontskrig (nåt som rent historiskt sett aldrig någonsin har lyckats) på grunder som i efterhand har visat sig varit rena lögner.
Att spelet görs är väl inga problem så länge det inte blir som Black Hawk Down-filmen (som nämndes) där lokalbefolkningen avspeglas som hjärndöda djur.
Uppenbarligen förstod du inte vad jag skrev heller. För så länge USA inte målas ut som hjältar så kommer dom gnälla. Finns då inga hjältar i det här kriget, är det som sticker i ögonen eftersom dom hela tiden har sett sig som frihetskämpar. (Jag använder "dom" löst eftersom det finns sjukt många motståndare till kriget. Är hårdkokta republikaner jag menar.)
Att jag uttryckte mig som jag gjorde var för att få igenom en poäng, som bevisligen misslyckades. Har blivit kallad mycket, men dum och insnöad är inte ofta man hör. Försöker ha det som princinp att inte lyssna på enstaka källor för nån form av information.
Tillbaka till påskölen.
Glad Psåk önskar Knugen :heart:
//...// Att jag uttryckte mig som jag gjorde var för att få igenom en poäng, som bevisligen misslyckades. Har blivit kallad mycket, men dum och insnöad är inte ofta man hör. Försöker ha det som princinp att inte lyssna på enstaka källor för nån form av information.
Tillbaka till påskölen.
Glad Psåk önskar Knugen :heart:
Jag vidhåller min åsikt om att Du visar en påtagligt bristande förståelse för internationell politik samt saknar insikt i att konflikter drivs av två parter med olika agendor vilka det är mycket mycket svårt för individen att förhålla sig objektivt till (uppenbarligen). Jag beklagar dock att jag felaktigt, men inte orimligt, drog slutsatsen att Du hämtar allt ditt vetande från Svensk media. Det hade dock varit intressant att få veta vart Du inhämtar din information, så att jag har möjlighet att mer konkret kommentera och förstå dina påståenden.
Vänliga hälsningar
/ Calle
P.s. Jag vill även påpeka att uttryck som "mord", "tortyr" och "otillåtet krig" är mycket subjektiva, och jag undrar mycket nyfiket vem/vilka/vad det är du anser har möjlighet att utdöma objektivt när någon har uppfyllt kriterierna för dem, samt ifall Du själv anser uttrycken objektiva. Den enes terrorist är den andres frihetshjälte, som de säger.
*edit: för stavning och tillägg
Ja du. Låt dom göra det då. Vad skulle det förändra för vår situation? Förmodligen ingenting. Jag kan inte tänka mig att jag skulle bry mig ett skit om någon gjorde ett spel om hur Sverige blev invaderat under tiden jag slogs för mitt liv.
Nej ingenting , men visst fan skulle det kännas förjävligt , speciellt efteråt, som sagt det har inte svalnat där nere direkt.
Så jävla töntigt / respektlöst att göra spel på det hela. Det gäller för alla sidor absoult inte bara för amerikanarnas.
Ni som är emot det här måste väl också vara emot alla tidningar, webbsidor och nyhetssändningar om invasionen... förlåt.. "kriget". Ett spel som uppmanar unga(som blivit sämre och sämre på att bry sig om saker verkar det som) att faktiskt ta del av informationen och bygga sin uppfattning om vad som pågår i omvärlden är allt utom dåligt. Så länge dom håller sig till fakta och inte börjar överspela några hjältescenarion så är det helt enkelt en nyhetssändning i datorspelsform... Inget mer inget mindre.
Och ni som säger "om ens land blir bombat sönder och man slåss för varje sista man/kvinna så vill man nog inte att folk gör spel av det samtidigt som det händer" kan ju åka ner dit och se ifall dom som är mitt i smeten där nere faktiskt BRYR sig om ett datorspel när dom har sina liv och sina familjers liv att tänka på och skydda, dom som då har familjer kvar.... Ni kan inte sätta er i deras situation och säga saker som att spel kommer göra dom illa till mods..
Jag säger screw kritiken, släpp spelet och gör det så bra ni kan så fler öppnar ögonen för vad som händer. Det är fan omänskligt och kallt att INTE informera folk på alla sätt möjliga. 2 tummar upp till Konami som går så långt att dom inte bara sitter och gömmer sig bakom fantasyspel och annat påhittat skräp.
Du e ju helt jävla vilsen.
Bara för att man är emot spelet som har ett underhållningssyfte behöver man ju för fan inte vara emot media osv. Jag gamear alla möjliga typer av spel , läser tidningen ser på film/Dokumentär ofta som satan men att spela något som pågår där folk faktiskt dör är ju bara så otroligt respektlöst.
Dokumentärer skildrar vad som faktiskt händer/har hänt & fakta... att spela ett spel kommer knappast bli någon jävla dokumentär eller verklighets story om det inte är mega linjärt/realistiskt från någons perspektiv samt mycket GORE/känslor/dödande där det känns otäckt.
(du kanske tycker cod2 är värsta ww2 dokumentären vad vet jag, om det är uppfattning folk börjar få om spel att de faktiskt skildrar verkligheten är det ju sorgligt)
Vafan är det för roligt med det?
Inget precis.
Därför gör man spelet roligt , vilket är ganska respektlöst att sitta och lira medans detta faktiskt händer där nere. Precis som cod gör man storyn baserat på något annat, finns flera utvecklare som nämnt att de inte vill beblanda sina spel i pågående konflikter bland annat Battlefield serien.
Väx upp för fan.
Spel är underhållning , dokumentär är inte underhållning inte heller så är nyheter eller tidnings artiklar om sådant. Jävligt dålig jämförelse av någon.
Exempel på film/serie som avbrutits under kriget är tex "Over There" den kom ju t.o.m för några årsedan när det var som mest intensivt.
Sorgligt att folk inte fattar allvaret.