Medlem
Vattenkylning...?

Shänare.
Jag är typ sjuuuukt trött på att krångla med en massa fläktar hit och dit för att få bra temperaturer, och hur många jag än köper så uppnår jag aldrig de temperaturer jag vill ha...

Vad finns det för alternativ till kylning av typ moderkortet, processor, graffekort osv?
Hade faktiskt tänkt testa vattenkylning, men är helt nybörjare vad det gäller detta...
Först och främst, hur stora temperaturskillnader kan man få med en vattenkyld processor, istället för en fläktkyld? Är det ingen större skillnad?

nj
Medlem

Vattenkylning kan ge bättre resultat än luftkylning, dock så har det sina nackdelar med. Har inte riktigt hängt med hur utvecklingen av dagens heatpipe-baserade luftkylare ställt sig mot vattenkylning (samt hur vattenkylning utvecklats).

Dock så har ju användandet av just vattenkylning gått ner vad jag vet, rätt många butiker som tidigare hade stort utbud av sånna produkter har helt slutat och liknande.

Vattenkylning är ju heller inte helt krångelfritt, dels så måste du hålla på ett kolla så ditt system inte läcker, du måste hålla koll på vattennivån i det så den inte sjunker. Ska du göra någon ändring på något så måste du förmodligen riva hela systemet och börja om helt från början osv.
Körde själv vattenkylning i något års tid med mina gamla Athlon XP-delar. Valde att återgå till luftkylning när jag hittade lite sprickor i vattentanken samt att pumpen börjat ge ifrån sig rätt jobbiga missljud och vibrationer, hade turen att Komplett sålde ut några av Thermalrights dåvarande bästa kylflänsar till socket A så jag sparade faktiskt pengar på att byta ut CPU/NB/GPU-vattenblocken mot luftkylare istället för att bara köpa ny tank+pump. Fick dessutom likvärdiga temperaturer och ljudnivå med de nya kylflänsarna som jag hade med vattnet.

Medlem

Okej, hmm kanske inte ska köra på vattenkylning. Hellre lite hetare temps än att hela skiten går sönder pga. av ett läckage...

Just nu så har jag ett NZXT Hush Silent chassi, där jag har moddat ena chassisidan lite med en plexiglasskiva och en fläkt.

Specs:
CPU: C2D E4800 @ 3,00 GHz
GPU: Asus Geforce 8600GT Silent (passivt kylt)
HDD: Seagate Barracuda 250GB
MEM: 2 x 1GB Corsair DDR2
MODER: MSI P45 Platinum
NÄTAGG: Apevia Chameleon 550W

Temps:
CPU: 29-35 (idle) 43-48 (load)
GPU: 53 (idle) 75-80 (load)
HDD: 32-37
MODER: 32-36

Chassit har 3 st. Revoltec 120mm Blue LED fläktar + Intels Orginalflät + Nätaggsfläkt

Vad ska jag byta ut för att uppnå bättre temps? Bättre chassifläktar kanske?

Medlem

Vad är det du klagar på för temperaturer, de är långt ifrån höga, och med tanke på att ditt grafikkort är passivt kylt så är det grymt, själv har jag ett 8800GTS 640, lite kraftfullare men ändå med en fläkt, det ligger på 58 idle och ca 75-80 i load.

Vad exakt är det för temperaturer du vill uppnå får jag fråga, 20 grader på CPU och 50 på GPU i load eller?
Det är i alla fall sjukt svårt att få både med vattenkylning och luft.

signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

1
Skriv svar