Inaktiv
grafikkort?

Hejsan. Jag har ett problem med min datorn som jag skulle behöva hjälp med. Jag kan inte så mycket om datorer själv så tänkte att någon kanske vet. Det finns 2 stycken grafikkort i datorn. ett geforce 7500LE och ett 6100. Det finns 2 skärmuttag och nu så funkar inte ett av dessa uttagen och det är det uttaget som är kopplat till geforce 7500LE. Så nu kan jag bara använda datorn på 6100 och det suger verkligen när man ska spela spel. Någon som vet om skärmen inte funkar i det uttaget för att grafikkortet är sönder eller vad är det som kan vara fel??

Medlem

Så vitt jag vet kan du inte använda olika grafikkort till en dator om det inte är Radeon's senare crossfire kort. Ska du köra SLI måte du ha två likadana kort. Ta bort 6100 och sätt dit 7500LE i först kortplatsen och använd endast 1 skärm. Vill du använda fler skärmar så skaffa ett nyare grafikkort med två DVI kontakter.

signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

nj
Medlem

Jag gissar på att Geforce 6100-"kortet" i själva verket är en integrerad grafikkrets i moderkortet (har för mig att alla Geforce 6000-6150 var integrerade kretsar)?

Det som kan vara är att bios har fel ordning på hur grafikkorten ska användas, så det integrerade prioriteras istället för det vanliga grafikkortet (förvisso så tycker jag att du borde få bild hur som helst), men det är värt att kika på.
Kolla även så att kortet sitter ordentligt intryckt i moderkortet så det inte är pga dålig kontakt eller liknande (att ta ut och stoppa in det igen är ett bra tips).
Om du har möjlighet så testa gärna även kortet i en annan dator bara för att verkligen felsöka, fungerar det fortfarande inte så är det nog risk för att det är trasigt och då är nog det enda du kan göra antingen att köpa ett nytt eller om du fortfarande har garanti kvar, kontakta butiken där det köptes och utnyttja den.

Laxen:
Att köra dubbla grafikkort är inget problem, det var relativt normalt på den "gamla goda" tiden med AGP innan grafikkort hade stöd för mer än en skärm att man tex hade ett separat grafikkort i en PCI-plats som kunde sköta TV-ut/ha fler skärmar inkopplade/etc.
Visst, det kan vara lite pill ibland att få det att fungera, men så länge som man ställer in vilket kort som är det primära rätt i bios och liknande så brukar det fungera. Däremot att få dem att sammarbeta är en annan femma, då krävs SLI/Crossfire/Hydra.

Medlem

Jo 6100korten är integrerade. Har en äldre dator som har samma "problem" som dig, jag lät den stå och tugga lite så kommer den så småningom in i Windows och visar bild - annars så brukar det finnas en switch i Bios "Primary Graphics Device" eller något liknande, som brukar stå på Moderkort när den egentligen ska stå på PCi-E eller AGP beroende på vad du har för moderkort.

Inaktiv

Okej tack för hjälpen killar jag ska kicka lite på det. Värsta fall blir det köpa nytt då men vi får se vad som kan göras.

1
Skriv svar