En vulkan av bajs
Jag har, som alla journalister, författardrömmar någon gång ibland. I morse ledde de mig in på bloggar om refuseringsbrev, vilket ledde mig vidare till förlagsredaktörer som förklarar hur det ser ut från den mörka sidan. Vilket som vanligt ledde till en liten utflykt till Sveriges absolut roligaste humorsida, förutsatt att man som jag uppskattar humorn i, eller rent av kan gapskratta åt ärligt menade men komiskt usla texter: Vulkan.
En känd - nåja, men publicerad åtminstone - författare vid namn Jim McDonald sade för några år sedan att <b>"POD publishing means that everyone can now read raw slush!"</b> Slush är alltså en referens till förlagsredaktörers "slush pile", där alla inkomna manus läggs i väntan på genomläsning. Och "POD publishing" är förstås Print On Demand, d v s din bok finns någonstans i limbo och trycks upp i enstaka exemplar när någon köper den. När ovanstående sades var tjänsten i sin linda, och, tja, där är den kvar än idag. Av en enda enkel anledning: <b>99,95% av alla människor är fysiskt oförmögna att skapa en bok värd att läsa</b>. Det publiceringstjänster som Vulkan och andra gör är att låta dessa människor lägga ut det en förlagsredaktör får betalt för att skicka tillbaka åtföljt av ett artigt litet brev, direkt på nätet där alla kan läsa det och skratta åt det.
Jag kan rekommendera alla att ta en sväng till Vulkan. Klicka på din favoritgenre, eller bara på måfå, och provläs den första bok du tycker ser intressant ut. Jag garanterar att du kommer att skratta högt, gråta eller spy. Kanske alla tre samtidigt. Och om du som jag när författardrömmar någonstans längst bak i huvudet, är det här den perfekta uppåtkicken. Jag är definitivt ingen <b>P G Wodehouse</b> eller <b>Hunter S Thompson</b>, men när jag sitter och småler/fnissar/gapskrattar åt de oavsiktligt underhållande "böckerna" på Vulkan inser jag att jag nog inte är SÅ dålig på att skriva, trots allt.
Och visst finns det bra böcker på tjänster som Vulkan, ta bara <b>Dataspelsbranschen-Martin</b> Lindells intressanta bok <b>"8 bitar på 80-talet"</b> som jag faktiskt köpte just där. Men eftersom inget urval görs är det en mycket högre procent bajs på POD-sidor än bland pappersböcker, där kanske så lite som 90% är dåliga. Men i det här fallet leder det ju till stor underhållning, så det har jag inget emot. Unna dig en Vulkan-stund till efterlunch-kaffet du också!
Jag tror du har fått Vulkan lite om bakfoten; visst är det än sajt för POD, men även en sajt där gemene man kan göra en bok av sina egna texter. Jag tror att 99% av allt som finns där aldrig har varit i händerna på någon lektör; dels för att de har alldeles för dålig kvalité och dels för att jag aldrig tror att någon med uppsått skulle vilja publicera "Dikter för Katter"...
Hur som helst, att bli refuserad brukar oftast sporra skrivandet, hur många manus har du skickat in till bokförlag?
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Det är ju just det jag menar, Vulkan skapar en kanal för material som normalt inte skulle ha publicerats, eftersom det är för uselt. Och givetvis även för material som ÄR bra, men ändå inte blir publicerat, men det är en försvinnande liten minoritet.
Jag har ännu inte skickat in några manus, det kanske kommer nu när jag har lite mer tid. Men jag har ju fått en och annan text publicerad genom åren, så NÅGON är uppenbarligen villig att betala för det jag krystar ur mig...