Medlem
reviews av 4870x2

googlade lite och hittade ett par tester av 4870x2!

Bjorn3D
Techreport

EDIT:
såg att techreport-previewn var rätt gammal. Bjorn3D är bara några dagar gammal men det dröjer väl lite till innan kortet släpps? finns kanske mer prestanda att ta ut med officiella drivrutiner.

EDIT2:
nu har reviews börjat trilla in.

HardwareCanucks

hittar ni fler så är det bara att länka till dom här

Medlem

kladdar lite här bara så att tråden kommer upp, så att folk ser den bättre.

nj
Medlem

AnandTech
ExtremeTech
Toms Hardware

Kortet ser ju ut som ett smärre monster, dock så verkar AMD/ATI ha lite problem med crossfire-skalningen i just Crysis, särskilt jämfört med nVIDIAs SLI.

Medlem

Det har främst att göra med att nVidia har slängt miljoner på Crytek för att optimera spelet för deras kort, samma teknik som dom använde på Assassin's Creed där dom fick Ubisoft att dra tillbaka en patch som gav en extrem framerate boost med AA på för ATi kort

Gen
Medlem
Skrivet av Puffin:

Det har främst att göra med att nVidia har slängt miljoner på Crytek för att optimera spelet för deras kort, samma teknik som dom använde på Assassin's Creed där dom fick Ubisoft att dra tillbaka en patch som gav en extrem framerate boost med AA på för ATi kort

Den patchen hade väl inget med AA att göra utan enablade DX10.1 vilket bara stödjs av ATi och gav 10-20% FPS boost över nVidia.

Medlem

Kanske var något sånt, poängen är att nVidia fick dom att dra tillbaka patchen - även fast den inte gjorde något för att slöa ner nVidia korten eller något sånt -.-

Medlem

Jag har beställt detta kortet från datorbutiken.com i dag. -->

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASEAHD487...

Jag blev dock lite osäker nu efter att ha beställt det. Det finns nämligen ett msi kort där som kostar 600 mer och det står att det är fabriksöverklockat. Jag kollade på nätet och såg att den ena grafikprocessorn på det kortet var överklockat till 780 mhz och den andra hade orginal 750 mhz. Är det värt att ta msi kortet i fråga om prestanda gämfört med asus:kortet?

tacksam för svar ...

Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har beställt detta kortet från datorbutiken.com i dag. -->

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASEAHD487...

Jag blev dock lite osäker nu efter att ha beställt det. Det finns nämligen ett msi kort där som kostar 600 mer och det står att det är fabriksöverklockat. Jag kollade på nätet och såg att den ena grafikprocessorn på det kortet var överklockat till 780 mhz och den andra hade orginal 750 mhz. Är det värt att ta msi kortet i fråga om prestanda gämfört med asus:kortet?

tacksam för svar ...

Nej.

signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

ok tackar... Jag såg i tester att kortet är spelbart med crysis i upplösningen 1920/1200 och very high etc.. Det får ca 37 fps .. Eller tycker ni att det är för dåligt? I dem flesta andra spel som tex bioshock mm så får det över 100 fps med dem inställningarna. Men jag har fått för mig att crysis flyter bra med 30 fps...

00a
Medlem

För de som är intreserade så har Sweclockers en bra recension ute nu.

http://www.sweclockers.com/artikel/6089-hostens_grafikkort

Medlem
Skrivet av landahl:

ok tackar... Jag såg i tester att kortet är spelbart med crysis i upplösningen 1920/1200 och very high etc.. Det får ca 37 fps .. Eller tycker ni att det är för dåligt? I dem flesta andra spel som tex bioshock mm så får det över 100 fps med dem inställningarna. Men jag har fått för mig att crysis flyter bra med 30 fps...

Kortet klarar inte 37 fps på Veryhigh i 1920x1200, det är snarare high inställningar. Och så borde du fatta att crysis och bioshock är två helt olika spel, men olika miljöer. Crysis miljöer är betydligt mer krävande. Och så ska jag säga att även bioshock blev krävande när det blev för mycket växtlighet, se bara på "the garden level" där fick jag betydligt sämre fps än på övriga banor, typ 25 fps med maxade inställningar i 1600x1200, blev tvungen att sänka till 1280x för att komma över 30 fps. Om bioshock skulle haft samma miljöer som crysis hade man inte fått några 100 fps där inte, sedan ska man veta att cryengine2 är betydligt mer avancerade och krävande i sig än vad unreal engine 3 är.

Satsa på två 280's i SLI landal, inget annat duger åt crysis... Tro mig, ett 4870x2 presterar inte så mycket bättre än två 8800gtx i SLI som jag just nu sitter på, och jag får ca 30 - 40 fps på Veryhigh i 1600x1200 och det är utan AA, vilket jag gärna kör med. Skulle jag haft två 280's istället hade jag kunnat fläska på med 4 eller 8 gångers AA plus eventuellt TSAA om jag har tur.

signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Jag bokade av mitt 4870x2 i går eftersom att mitt 8800gt klarar alla andra spel på högsta grafik med typ 100 fps. Jag spelade half life 2 fortsättningen i 1920/1200 och 16 aniso och 16 aa allt högsta och hade mellan 60-70 fps.
Jag tycker inte det är värt att lägga ut 4000 bara för att kunna spela ett spel. Jag tänker vänta tills det kommer ut ett kort som klarar crysis på högsta 1920/1200 och 60 fps minst hela tiden. Nvidia ska tydligen komma med ett motangrepp mot 4870x2 , det ryktas om 55 nm, gddr 5 minnen och 850 mhz klockning. Ska bli intressant och se vad det presterar. Det kanske kan va kortet som får mig att byta ut mitt 8800 gt...

Medlem

Ser man på, trodde bara du frågade saker men skulle nog göra som du kommer göra om jag hade ett 8800GT, det klarar fortfarande att driva de flesta spel och Crysis är ett extremfall, Warhead ska ju också vara bättre optimerat så vem vet, du kanske kan få hög fps i det.

signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

Tillåt mig att använda ett på nätet vida känt uttryck: LOL.

signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Det bjuder jag på käre paddan

Medlem

Bah, landahl.. fattar du segt eller? det finns redan kort som klarar crysis på VH i 1920x1200 med fps runt 60. Det handlar bara om att ta upp plånboken. Beställ två Gx2'or från USA för 1700:- styck sen är biffen fixad!

signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem
Medlem

Det kan inte vi säga, det är upp till dig vad du vill ha, inget är väl för mycket, själv vill jag helst att spel flyter i över 25FPS, allt över det är bara plus i kanten.

signatur

Medlem

Men då kanske 4870x2 duger utmärkt för alla spel? Tror ni man kommer att kunna köra farcry 2 med högsta inställningar i 1920/1200 , 0 aa 16 aniso och få det att flyta. Spekulera gärna ...

Medlem

FarCry 2 ser ut att bli 10 gånger mer optimerat en Crysis någonsin var, så ja det tror jag.

Medlem

Vem säger det? Har du spelat FC2? Vad jag vet har dom liknande miljöer så tror inte det är mycket mindre krävande. Bara så att du vet har crysis lägre system requirements än FC2... Det säger ju också en del. Så du borde inte vara så snabb på att snacka!

signatur

Knasterband2 skrev:

Medlem

Spelet ser minst lika bra ut som Crysis och flyter på bra när dom demonstrerar det på konsoller, vilka har i stort sett samma hårdvara som inte ens skulle kunna starta Crysis med hälften så bra effekter.

Medlem

Du vet väl att consol versionerna har markant nedbantade grafikinställningar? Du har inte alls samma grafik standard som den i Crysis. Dessutom skulle det gått hyfsat bra att köra crysis på consol, problemet är att det finns för lite minne. Både vad gäller texturer och texturer för gräs så är det begränsat i fc2, det har jag redan kikat ut.

signatur

Knasterband2 skrev:

1
Skriv svar