När blir man fotograf?
Det är en fråga jag ställde mig själv i början. "När blir jag fotograf?" eller När kan jag kalla mig fotograf? Är fotograf en titel man bara får kalla sig efter att man genomgått en fotografutbildning eller först då man arbetar professionellt med fotograferandet?
Jag har ju själv inte gått någon allmän fotografutbildning så som Biskops-Arnö eller liknande. Jag har däremot gått mer specifika kurser för att lära mig mer om porträttfotograferande och studiomiljö, samt även grundkurser i digitalfotografi. Kallade jag mig då fotograf efter detta? Nej.
Inte förrän jag startade mitt företag tog jag mig faktiskt mod till att officiellt kalla mig fotograf. Även om jag inte arbetar heltid med fotograferandet, vilket i och för sig är självvalt, så tjänar jag faktiskt pengar på min hobby. Det är mitt yrke då och då alltså.
Ni minns kanske reklamen "jag är inte bara tandläkare jag är mamma också!" ungefär så känns det, fast för min del låter det "Jag är inte bara sjuksköterska, jag är fotograf också!".
Jag tycker att man ska få kalla sig fotograf när man själv känner att man är mogen för det. Har man ett genuint intresse för fotografering och utövar det här kontinuerligt så är man väl ändå fotograf?
Att vara fotointresserad tror jag att jag kallade mig själv tidigare. En kille med ett stort intresse för fotografering.
Att slänga iväg titlar som frilansfotograf eller proffsfotograf är något som jag själv tycker är lite läskigt. Folk får uppfattningen av att jag skulle plåta för National Geographic i värsta Mattias Klum-andan men så är ju inte fallet. Jag är en helt vanlig kille som tycker att det är roligt att fotografera och har haft turen att skaffa mig några kunder.
Jag är nog lite rädd för att om jag arbetar med fotograferandet heltid att det ska bli ett "måste" och därmed långtråkigt och jobbigt. Jag vill hålla det roligt och avslappnat.