Sony: Utveckla till PSN - få garanterade royalties

Robot
Sony: Utveckla till PSN - få garanterade royalties
Medlem
Sony: Utveckla till PSN - få garanterade royalties

Tjänar verkligen spelutvecklarna på detta då, eftersom det kostar pengar att få lägga upp spel på psn och dessutom måste betala avgift för nedladdningar som folk gör ?
Och hur blir det med demos på spel? Dom säljs ju inte,
så det kan inte speltillverkarna tjäna nåt på men måste också där betala för att få lägga upp sina demos och även betala för det antal nedladdningar folk gör,

så antalet demos lär väl bli lidande om inte speltillverkarna vill betala dyrt för nåt som borde vara gratis för dom ?

Medlem
Skrivet av ZUJ:

Tjänar verkligen spelutvecklarna på detta då, eftersom det kostar pengar att få lägga upp spel på psn och dessutom måste betala avgift för nedladdningar som folk gör ?
Och hur blir det med demos på spel? Dom säljs ju inte,
så det kan inte speltillverkarna tjäna nåt på men måste också där betala för att få lägga upp sina demos och även betala för det antal nedladdningar folk gör,

så antalet demos lär väl bli lidande om inte speltillverkarna vill betala dyrt för nåt som borde vara gratis för dom ?

När Sony sa att de skulle ta betalt för dlc menade de väl bara dlc, inte demos? Det kostar väl inte heller att lägga upp spelen, de måste bara betala 16 cent per nedladdad GB.

Medlem

tja Sony var väll tvugna att göra det på det viset då de måste ha någon som finansierar deras nätverk, Xbox Live är det användarna som gör det (Guld) medans PS3 så blir det utvecklarna, för många utvecklare lär det nog inte bli problem men för de mindre sådana lär de få ganska stora problem med just kostnaden för bandbred ~ 3KR GB har jag för mig det var.

Tar man bara och gämför med t.ex. populära titlar som tankas ner ofta så hamnar de lätt runt 500k nerladdningar ( inte köpta förvisso men som demos o.s.v. ) och låt os säga att spelet ligger på runt 100MB, detta blir 150k kr just i bandbred.... Något små utvecklare inte kommer klara av.

Medlem
Skrivet av gamer_:
Skrivet av ZUJ:

Tjänar verkligen spelutvecklarna på detta då, eftersom det kostar pengar att få lägga upp spel på psn och dessutom måste betala avgift för nedladdningar som folk gör ?
Och hur blir det med demos på spel? Dom säljs ju inte,
så det kan inte speltillverkarna tjäna nåt på men måste också där betala för att få lägga upp sina demos och även betala för det antal nedladdningar folk gör,

så antalet demos lär väl bli lidande om inte speltillverkarna vill betala dyrt för nåt som borde vara gratis för dom ?

När Sony sa att de skulle ta betalt för dlc menade de väl bara dlc, inte demos? Det kostar väl inte heller att lägga upp spelen, de måste bara betala 16 cent per nedladdad GB.

"En "Playstation Network Bandwidth Fee" har införts för allt material som dyker upp på PSN. De nya avgifterna, som tidigare inte ens existerat, gör naturligtvis utgivare till Sonys format mindre nöjda,
En utgivare som talat anonymt med MTV Multiplayer har bland annat följande att säga:

Det får oss definitivt att omvärdera hur vi ska distribuera spelinnehåll när det är gratis för oss att släppa det på nätet, på Xbox Live eller vilket annat sätt som helst - inklusive spridning - än på Sonys plattform. Det är inte bra. Det suger. "

http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=31980

Det är bara att vänta och se vad som händer, det är iaf inte speciellt snyggt gjort av Sony, ska bli intressant att se vad som kommer hända framöver.

Det är ju värre med demos, dom är ju gratis att ladda ner, men kostar lika mycket för speltillverkarna att ha på psn som spel som säljs, och det funkar ju inte eftersom tillverkarn förlorar cash på att ha demos på psn.

Medlem

Vet alla här att man kan ladda ner alla spel som finns som silver medlemskap på xbox live så det behöver inte kosta ett viss summa pengar varje månad.Guldmedlemskap är inte ett måste för att ladda ner spel och köra.

Medlem

Sony är kassa just nu jag menar vad håller dom på med? Dom skrämmer ju iväg utvecklarna från PSN.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Det står ju att utvecklare får royalties om dom ger ut exklusivt till PSN det borde ju täcka bandbred plus lite extra i fickan så vad gnäller folk om?
Alla företag prövar ju sina sätt och dom ändrar om det inte funkar som dom hoppats. Så funkar det för dom flesta företagen.
Visst jag håller med om att det är fult att ta betalt för bandbred på demos och liknande.

Medlem

En annan rätt udda grej med sony är att det kostar rätt mkt att ringa till supporten när man väl får fel på konsollen med. Lagom drygt.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av ZUJ:
Skrivet av gamer_:
Skrivet av ZUJ:

Tjänar verkligen spelutvecklarna på detta då, eftersom det kostar pengar att få lägga upp spel på psn och dessutom måste betala avgift för nedladdningar som folk gör ?
Och hur blir det med demos på spel? Dom säljs ju inte,
så det kan inte speltillverkarna tjäna nåt på men måste också där betala för att få lägga upp sina demos och även betala för det antal nedladdningar folk gör,

så antalet demos lär väl bli lidande om inte speltillverkarna vill betala dyrt för nåt som borde vara gratis för dom ?

När Sony sa att de skulle ta betalt för dlc menade de väl bara dlc, inte demos? Det kostar väl inte heller att lägga upp spelen, de måste bara betala 16 cent per nedladdad GB.

"En "Playstation Network Bandwidth Fee" har införts för allt material som dyker upp på PSN. De nya avgifterna, som tidigare inte ens existerat, gör naturligtvis utgivare till Sonys format mindre nöjda,
En utgivare som talat anonymt med MTV Multiplayer har bland annat följande att säga:

Det får oss definitivt att omvärdera hur vi ska distribuera spelinnehåll när det är gratis för oss att släppa det på nätet, på Xbox Live eller vilket annat sätt som helst - inklusive spridning - än på Sonys plattform. Det är inte bra. Det suger. "

http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=31980

Det är bara att vänta och se vad som händer, det är iaf inte speciellt snyggt gjort av Sony, ska bli intressant att se vad som kommer hända framöver.

Det är ju värre med demos, dom är ju gratis att ladda ner, men kostar lika mycket för speltillverkarna att ha på psn som spel som säljs, och det funkar ju inte eftersom tillverkarn förlorar cash på att ha demos på psn.

på gratissaker som demos och gratis DLC och liknande kostar det bara de första 60 dagarna har jag för mig.
För det andra tror jag det får en positiv effekt, då utvecklarna ger ut demos så gör de demos bättre. Lika så med spelen.
Spelen tror jag inte kommer sluta komma. Eftersom spelutvecklarna ändå tjänar på att sälja spelen på psstore.

Medlem

Jag vet inte vad jag ska tycka, detta är ju både bra och dåligt. En sak är ju lite kul, argumentet från fanboys med att MS payar utvecklare för exklusivitet och att Sony inte gör det är ju borta nu.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

anledningen till att dom tar betalt frö bandbred är ju för att psn är grattis för konsumenterna. dom måste ju täcka kostnaderna på nåt sätt.

Medlem

Kanske blir att man måste betal för PSN som man gör med Live.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Night Hawk: Jag anser att det är för sent att ta betalt för PSN nu.

Skulle vara kul med ännu fler titlar på PSN. Så länge ett spel som släpps på flera plattformar inte lider av just den anledningen så är jag dock mer för det.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Inaktiv

Aldrig hört talas om PSN, men nu när jag läser om det känns det som en lika stor flopp som implementet för Dawn of War II...jag bara hatar hur både Steam och Games for Windows Live är inbyggt i skiten.

Medlem
Skrivet av Segas:

Aldrig hört talas om PSN, men nu när jag läser om det känns det som en lika stor flopp som implementet för Dawn of War II...jag bara hatar hur både Steam och Games for Windows Live är inbyggt i skiten.

Du kan jag ju berättade för dig hiphop boy att en flopp är det inte på något sätt. Det funkar extremt bra och jag är ruggigt nöjd. Visst, XLIVE är bättre på en del sätt men det kostar också pengar.


signatur

En styck signatur.

1
Skriv svar