Problem: USB-portar
Hallå gubbar!
Jag har ett problem som jag aldrig erfarit och aldrig hört talas om innan. Jag har 6 st USB-portar på min dator av vilka 4 en dag bestämde sig för att lägga av. Samtidigt som detta hände bestämde sig min dator även för att inte ladda färdigt till inloggningssidan om mitt tangentbord med USB-kontakt satt i. Eller om några USB-kontakter i över huvud taget satt i.
Efter mycket knep och knåp kom jag på en lösning. Jag drog ur alla USB-kontakter och lät datorn upptäcka att det saknades ett tangentbord. Då kom den vanliga felmeddelandesidan upp där det står något i stil med "Du har inget tangentbord inkopplat - Tryck F1". Nu kunde jag koppla in ett tangentbord med en gammal kontakt (alltså inte USB ), trycka F1, vänta någon sekund och därefter koppla in alla mina USB-kontakter. Låter jag allt sitta i som vanligt låser sig datorn på den första bilden som kommer upp på skärmen vid start.
Problemet: Varje gång jag startar datorn måste jag gå ner på golvet, dra ur USB-kontakter, sätta in ett gammalt tangentbord, vänta, trycka F1 och därefter koppla in USB-kontakterna igen. Detta krävs även vid omstart.
Är detta ett mjukvaruproblem eller kan det röra sig om att kretsar och skit har gått sönder på hårdvaran?
Som jag sade, sker det INNAN något os börjar ladda så är inte ett driverissue.
Även om du inte ändrat nåt själv kan det finnas en poäng i att fabriksåterställa bios, men som alltid YMMV.
EDIT: Läste igenom originalposten en gång till, det BÖRJAR alltså ladda normalt men kommer inte till inloggningsskärmen om du inte har utfört den lilla riten vid boot, klart att det kan vara drivers det faller på i det läget. Men att dra ur saker för att sedan plugga i dem igen INNAN windows börjar ladda för att allt ska starta normalt luktar tokigheter i bios