Inaktiv
Kortslutning

God dag!

Jag har ett litet/stort problem.

Mitt nya 8800GT-kort blev kortslutet i förra helgen, det funkade fint och så tills dess jag försökte med ett benchmark.

Benchmarket (kan ej minnas vilket) kom till typ 20% sedan stängde datorn av sig.
Efter felsökning kom jag fram till att grafikkortet var den felande länken. Datorn vägrade starta, men startar om man byter gfxkort (har dock ej "vågat" använda datorn bara sett att BIOS laddar).

Returnerade kortet till butiken som säger att det är kortslutet, men att jag får ett nytt kort av "good will" från dom

Frågan är vågar jag sätta in ett nytt grafikkort här? Är moderkortet paj?

Ett problem med grafikkortet var att det hade en adapter.
Man kopplade in två fyrpinns "CD-rom-ström-kablar" till en svart grej som sedan i andra änden kopplades i graffakortet.
Denna adapter gick bara 50-75% in i kortet, den klickade aldrig. Men jag körde på ändå.

Kan denna svarta adapter ha orsakat felet? (den hade inte ramlat ur när jag öppnade lådan iaf)

Tack!

Medlem

Du får gärna skriva lite mer.
Svårt att veta med den infon man har fått (åtminstonne för mig, har inget sånt kort själv).

"Man kopplade in två fyrpinns "CD-rom-ström-kablar" till en svart grej som sedan i andra änden kopplades i graffakortet."

Var kopplade du sen den "svarta" grejen ?
Eller menar du att du kopplade 2 strömkablar från nätagget till en svart grej som sen kopplades till graffet.

Att adaptern bara gick in 50-75% tycker inte jag låter bra, kolla igen om det verkligen inte går att fixa det till 100%, annars ring nån polare eller dom du köpte kortet ifrån, så dom säger hur det ska sitta.

Inaktiv
Skrivet av Belse:

"Man kopplade in två fyrpinns "CD-rom-ström-kablar" till en svart grej som sedan i andra änden kopplades i graffakortet."

Var kopplade du sen den "svarta" grejen ?
Eller menar du att du kopplade 2 strömkablar från nätagget till en svart grej som sen kopplades till graffet.

Hehe, sorry för den knappa infom

Ja precis, man pluggar in två strömkablar från nätagget till en Y-kabel som sedan fästs i det övre högra hörnet (det som vätter mot datorn och inte utgångarna på kortet).

Kortet kortslöts ju alltså så det är helt toastat. Men jag ska få ett nytt. Vill ju helst inte sätta in det i datorn om moderkortet är kasst =/ Tänkte bara se om någon kunde ha någon teori

Själva datorn är en amd 64 x2 6000+, am2, asus mATX, 500W strömagg

Tack

Medlem

Vad exakt är det för PSU? Är det ett skitmärke så kan ju det vara orsaken, väldigt få PSU's som klarar vad det står på dom nämligen

Inaktiv
Skrivet av Puffin:

Vad exakt är det för PSU? Är det ett skitmärke så kan ju det vara orsaken, väldigt få PSU's som klarar vad det står på dom nämligen

Det är ett Ace, kom med burken (www.ace-case.com)

Inaktiv

Tackar för hjälpen. Har nu beställt ett nytt PSU, chassi och moderkort + RAM. behåller min 6000+ X2-processor och hårddiskar dock.

1
Skriv svar