Medlem
Cpu-z visar...fel?

Tjena, när jag kollar i cpu-z visar den att frekvensen på minnet är 555.6mhz... 3Dmark vill visa att dem ligger på 667mhz... lite skumt för att dme ska gå i 1066. dessa är det: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324986

signatur

B lup

Medlem

DDR = Double Data Rate. 533 * 2 = 1066 MHz. CPU-Z dram frequency borde alltså igentligen visa ca 533 MHz.

Medlem

aha, tack, kan du också svara på vad FSB:DRAM står för?

signatur

B lup

Medlem

Om du menar FSB:DRAM så är det helt enkelt förhållandet mellan FSB'n och minnena. Har du t.ex 800MHz minnen (400 mhz, eftersom DDR) och har förhållandet 1:1 mellan FSB:DRAM så betyder det att FSB'n körs i samma hastighet som minnena, alltså 400MHz på FSB och minnena. Men sysslar du inte med överklocking så är det inget du behöver bry dig om

Medlem

aha, så då gör det inget att den står på 3:5?

Och en sista fråga när vi ändå håller på...

Varför står det på SPD-fliken att minnerna PC2-6400 400mzh?? e lite confusad...

tack.

signatur

B lup

Medlem

Att ration står på 3:5 betyder helt enkelt bara att FSB'n körs i 3/5 av hastigheten på minnena. Att SPD'n visar PC2-6400 tycker jag låter lite konstigt med... men antagligen så är det bara CPU-Z som läser fel. Vilken processor har du?

Medlem

E8400, där såg jag även ett till fel... multipern står på x6, 9 ska den stå på... kan moderkortet vajsa?

signatur

B lup

Medlem
Skrivet av Eottt:

E8400, där såg jag även ett till fel... multipern står på x6, 9 ska den stå på... kan moderkortet vajsa?

Datorn minskar multipern automatiskt när den inte är belastad.

signatur

Butt!

Medlem

jaha, gör den det på alla cpu;s?

signatur

B lup

Medlem
Skrivet av Eottt:

jaha, gör den det på alla cpu;s?

Jupp, alla CPU's som har funktionen SpeedStep. Processorn sänker helt enkelt multipliern när den inte är belastad, vilket resulterar i minskad strömförbrukning & värmeutveckling.

E8400 har iaf en FSB på 333 MHz (oklockad), och eftersom att du hade 533 MHz minnen och en FSB:DRAM ratio på 3:5 så skall FSB'n vara (533/5)*3 = 333~

Medlem

jaha, tack så mkt då

fast lite konstigt att SPD:n står som den gör... aja

signatur

B lup

1
Skriv svar