2D Boy: DRM är slöseri med tid

Robot
Medlem
2D Boy: DRM är slöseri med tid

Om ändå alla kunde tänka som Ron Carmel.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Trots att de drabbats hårt av piratkopiering så är det starkt att de står fast vid sina principer. Själv köpte jag World of Goo på releasedagen för dygt 200:-

Lätt värt om ni frågar mig.

Medlem

tycker det, lägg pengarna på att göra spelen bra istället för att fjanta runt med skit som ändå blir crackat på några timmar. allt som kan skapas kan crackas, det tycker man ju spec tillverkare borde känna till


signatur

//monster

Medlem

Helt rätt, DRM förstör bara för lagliga. Finns de nåt spel som inte blivit crackat pga DRM?

Medlem
Skrivet av Mahone:

Helt rätt, DRM förstör bara för lagliga. Finns de nåt spel som inte blivit crackat pga DRM?

Nej, men det kan hindra zero-day piracy. Steam har ju lyckats med det, fast sen är ju det ett trevligare skydd än t.ex. SecuROM.

Medlem

det e nog bara sma foretag som vill skippa det kanske pga av att licenser kostar o lika bra o cutta pa kostnaderna

Medlem

Hellre online-aktivering än DRM om ni frågar mig. Och han har rätt i det han säger, DRM krånglar bara till det för lagliga köpare. Men å andra sidan så tar det några dar innan det ligger ute på internet. (istället för att det kommer flera dagar INNAN det släpps)

Medlem
Skrivet av Fargo:

Hellre online-aktivering än DRM om ni frågar mig. Och han har rätt i det han säger, DRM krånglar bara till det för lagliga köpare. Men å andra sidan så tar det några dar innan det ligger ute på internet. (istället för att det kommer flera dagar INNAN det släpps)

Nu är ju online aktivering en form av DRM dock.

Medlem

Möjligt. Men den fungerar mer felfritt än den mesta skit som finns :P. Det som steam har haft, har alltid funkat bra. Och jag tycker inte riktigt det är som "riktigt drm".

Medlem

Steam är bäst, åt skogen med drm ger bara fan huvudvärk.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Möjligt. Men den fungerar mer felfritt än den mesta skit som finns :P. Det som steam har haft, har alltid funkat bra. Och jag tycker inte riktigt det är som "riktigt drm".

DRM är alla sorters skydd: CD-checkar, installationsbegränsningar, online-checkar osv.
Sedan finns det dessutom stor variation på vilken nivå det tillämpas, Securom kan t.ex. installeras på din dator och kolla allt möjligt eller så kan det endast göra en cd-check (dvs inte någon påverkan för användaren egentligen).
Debatten är dock så fucked för tillfället iom att allt dras över en kam.

On topic så tror jag inte 2D Boy menar att DRM är fel, utan de är bittra för att så många piratkopierade deras spel även om de inte hade något DRM alls.

Medlem

I love you, indeed, 2D Boy
Det här gör mig bara så stolt över att ha köpt det här spelet.
Jag skulle bara vilja höra om de känner att de kan leva ordentligt, eller om de har gått med förlust eller har för ont om pengar (med tanke på att deras produktionskostnader förmodligen inte kan ge speciellt stor förlust)

Medlem

Steam funkade kasst i början enligt vad jag hört. Har alltid funkat bra för mig dock men jag använde det inte i början. Att undvika Zero-day kopieringen är nog den största anledningen till att köra DRM. Dock borde dom patcha bort DRM-skyddet när piratkopierade versioner kommer ut.

Medlem

omg! det finns folk som tänker! heja heja


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

90% piratkopiering är ju inget.

1
Skriv svar