Datorproblem efter bytt moderkort och minne...

Medlem
Datorproblem efter bytt moderkort och minne...

Hejsan.
För 2 dagar sedan satte jag in mitt nya moderkort (MSI P35 Platinum) och mina nya minnen (Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2). Jag formaterade efteråt om min hårddisk och installerade om Windows XP. När jag sedan startade så funkade i princip inget som jag ville.

Problem 1: Varje gång jag startar datorn nu efter moderkortsbytet så startar datorn i ungefär 3 sek. sedan så stängs den av och så startar den igen, fast andra gången så startar den som vanligt. Är detta normalt?

Problem 2: 2 gånger (Edit: nu 3 gånger) sen jag satte in dom nya grejjerna så har datorn frusit, alltså totalfrusit så jag har behövt slå av datorn på strömbrytaren för att få den normal igen. Detta verkar kunna hända närsomhelst. vad kan det bero på?

Problem 3: Datorn verkar nästan gå segare sen jag stoppade i dom nya grejjorna, vilket är konstigt eftersom det nyinköpta är betydligt dyrare och bättre än den gammla skiten...

Andra grejjer jag har i datorn (om det kan vara till någon hjälp):
Pentium 4 @ 3,20GHz
Apevia Chameleon Nätagg 550W
Seagate Barracuda hdd 250GB
Asus Nvidia Gefore 8600GT

Det jag bytte ut var två Kingston DDR2 667 1GB's minnen och ett MSI 945GCM5 V2 Moderkort.

Ja jag har installerat alla drivers!

Tack // Caddy!

Inaktiv

På rak arm....det kan bero på mycket det.

En sak jag kan tipsa om är att kolla kylningen av 8600GT ordentligt.
Har en bekant för vilken två sådana har brunnit på kort tid trots hyfsad kylning.
Han bytte till ett 8800GT.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

En sak jag kan tipsa om är att kolla kylningen av 8600GT ordentligt...

Det ligger på ca. 50 grader när jag sitter å chattar å sånt, och högst 75 grader i spel. Så jag tror inte att det är något problem, plus att jag nästan aldrig spelar...

Medlem

Ytterligare ett problem har uppståt. Nyss så startade bara datorn om sig själv när ja satt ute på internet, så stod det någon text som sa typ Cmos checksum Bad och sedan alternativen Press F1 to run setup och Press F2 to load default values and continue...
Vad betyder detta? Jag tryckte på F2 och kom in i Windows XP som vanligt...
Detta är mystiskt, och läskigt, ja fattar inte va som händer :S
Någon som vet?

Medlem

ta och gör ett memtest på dina minnen http://www.memtest86.com/

Inaktiv

Kör en scandisk på hårddisken.

Stäng datorn, dra ur strömkabeln, flytta cmos-jumpern, flytta tillbaks cmos-jumpern, sätt i strömsladden och starta datorn.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Testa även att ladda "optimal system settings" i bios. Om det kan hjälpa.

Medlem
Citat:

...Finns det någon guide nånstans som berättar om hur man ska göra? Jag hittar ingen....

Det ordnade sig, körde igenom ett test, och det var inge fel på minnena.

Okej, så nu är problemet med CMOS ordnat i alla fall, har inte hänt nånting med det sen jag återställde CMOS på moderkortet. Men problemet att datorn fryser fast är ännu inte borta, och det (om det nu är ett problem) är fortfarande så att om jag startar datorn så börjar den spinna i ca. 3 sekunder innan den stängar av sig själv, för att sedan starta igen och då komma igång som vanligt. Varför gör den så?

Medlem

skulle inte vara fel om någon fortsatte att hjälpa mig lite... är kind of in need of min dator =/

Kan det vara något kompabilitetsfel? Jag använder ju datorn mest som min studiodator, och därför har jag ett studio-ljudkort i den, ett Creative E-MU 0404 kort. Det verkar som att datorn fryser oftare när jag använder det kortet genom att spela in... Kan detta ha något med saken att göra?

Medlem

Okej, först, att datorn först startar och sedan stänger av och sedan startar igen är "normalt", ett problem med chipsetet har jag för mig, har samma moderkort och min dator gör det varje gång efter att jag bryter strömmen.

En sak som kan ligga bakom de andra problemen är om du har 4 st minnesstickor. Har själv 4 st 1GB PC8500 1066MHz som jag behövde underklocka till 800MHz för att få datorn att flyta utan crasher, bluescreens eller frysningar.

EDIT: Corsairs supportforum, posta ditt problem där, de kan nog hjälpa dig om det har med minnet att göra.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av tysonayt:

Okej, först, att datorn först startar och sedan stänger av och sedan startar igen är "normalt", ett problem med chipsetet har jag för mig, har samma moderkort och min dator gör det varje gång efter att jag bryter strömmen.

En sak som kan ligga bakom de andra problemen är om du har 4 st minnesstickor. Har själv 4 st 1GB PC8500 1066MHz som jag behövde underklocka till 800MHz för att få datorn att flyta utan crasher, bluescreens eller frysningar.

EDIT: Corsairs supportforum, posta ditt problem där, de kan nog hjälpa dig om det har med minnet att göra.

Om du läste från början så såg du nog att jag bara har 2GB... har kört ett memtest på dom och det är inga problem med dom...

Datorn fryser fortfarande, jag har verkligen inga idéer kvar nu. Kanske ska jag formatera om igen och se om det löser sig.

Medlem

har du möjlighet att byta ut ditt nätagg för lite testning? ditt problem liknar vad jag hade förut. att datorn bara startar om sig när den känner för det. i mitt fall så gillade inte mitt moderkort mitt Tagan 480W nätagg

Medlem
Skrivet av mad-dog:

har du möjlighet att byta ut ditt nätagg för lite testning? ditt problem liknar vad jag hade förut. att datorn bara startar om sig när den känner för det. i mitt fall så gillade inte mitt moderkort mitt Tagan 480W nätagg

Datorn startar inte om sig själv när den vill, den fryser fast så jag måste trycka på reset-knappen för att få den att gå som vanligt igen. Mitt nätagg gillar nog allt, så jag tror inte att det är problemet.

Jag har kontaktat stället där jag köpte grejerna, kanske är moderkortet sönder redan från frakten.

1
Skriv svar