Inaktiv
Minne

Jag har nyligen köpt ett extra minne på 1gb.
Minnet hittas i BIOS:en tillsammans med mina andra 2 1gb's minnen. Jag kan även se att jag har 3 DIM platser med 1gb var i Everest. Minnena är på samma timing dvs. 5-5-5-15.

Men när jag kollar på system står det att jag bara har 2046mb minne installerat. Om det gör någon skillnad kan jag även påpeka att jag använder windows XP, men vad jag vet kan det stödja mer än 2gb minne.


signatur

قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس

nj
Medlem

Du behöver nog lägga till en texten "/3GB" i din boot.ini.
Se den här artikeln hos Microsoft för vad som antagligen felar.

Inaktiv

Ok jag förstår.
Nu kommer dock en riktig nybörjarfråga: Var hittar jag boot.ini?

Artikeln du linkade var för övrigt mycket bra. Det tackar jag för. Om jag nu bara hittar denna boot.ini-fil så bör alla problem vara lösta!

EDIT: Jag var lite lat när jag skrev det, istället använde jag google och hittade där en liten fin sida om hur jag hittar min boot.ini-fil.

Jag återkommer om jag inte får det att fungera.


signatur

قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس

Inaktiv

Nu har jag ändrat min boot.ini-fil så att den ser ut så här:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /3GB

Men det verkar inte riktigt fungera trots mina ändringar.
Har du några tips eller kan du se några direkta fel?

EDIT: Av någon skum anledning blev hälften av texten i fet stil..


signatur

قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس

Inaktiv

/3GB-switchen talar bara om att addressrymden för program ska utökas till 3GB (och samtidigt begränsa kernel-minne till 1GB, vilket kan ha negativa konsekvenser för t.ex. disk-cache). Det har inget att göra med hur mycket fysiskt RAM-minne systemet som helhet "ser".

För felsökning rekommenderar jag att först kolla Google. Om du har nForce2 chipset kan det vara bekymmer har jag förstått. Sedan skulle jag kolla om minnena tidigare kört i dual-channel läge. Om de fortfarande gör det så kommer minnet på den senast adderade pinnen endera köra hälften så snabbt, eller i värsta fall inte ses alls. Jag skulle även kolla upp om 1) XP Home faktiskt kan utnyttja mer än 2GB, och 2) att det inte finns en "/maxmem" i boot.ini.

Lycka till.

Inaktiv

Från vad jag förstått så kan XP Home stödja 4gb minne så det borde inte vara någon fara.
För övrigt tror jag inte att mina minnen kör i dual-channel läge.
Samt att det inte finns någon "/maxmem" i boot.ini

Mer tips skulle uppskattas.

EDIT: Har för övrigt ett nForce4 chipset.


signatur

قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس

1
Skriv svar