Medlem
Byte av moderkort?

Tja, jag ska köpa ny processor, nytt moderkort, nytt chassi och nya minnen på Torsdag.

Jag tänker ta det nya moderkortet, processorn och minnerna + grafikkort, dvd läsare, hårddisk mm. från en annan dator och sätta i det nya chassit.

1. Är det bara att sätta dit allting och starta datorn?

2. Hur är det med operativsystem, nu har jag en HP dator med XP Home, kan det vara så att jag inte kan köra datorn utan nytt operativsystem eller kommer det funka om man använder samma hårddisk som i HPn?

3. Måste man fixa något med BIOS inställningar efter att man kopplat in moderkortet?

4. Om jag behöver köpa nytt operativsystem, kan det vara bra med Vista då, ska köpa 4gb ram, så minnet räcker nog, och har ett 8800GTS 640mb sedan innan så DirectX 10 frestar ju. Men är det värt det då alla bara säger att Vista är dåligt?


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

Vista är nog bra om du har en dator för det, vilket du kommer ha.

Det är bara slänga i delarna i chasit och starta upp den.
BIOS inställningarna kan du ju bara skumma igenom för att se så allt står rätt till.

nj
Medlem

Du lär behöva installera om Windows, vid de flesta tillfällena när man byter moderkort så är det ett måste (Windows uppstart slutar oftast i en blåskärm), det finns undantag när man byter moderkort till ett annat med samma chipset, eller chipset från samma tillverkare (dock så är det ingen garanti). För att allt ska fungera felfritt så är det iaf helt klart rekommenderat att installera om.

Medlem

Okej, då köper jag nog Vista också imorgon, men då kan man köra med OEM visst?


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av tysonayt:

Okej, då köper jag nog Vista också imorgon, men då kan man köra med OEM visst?

Javisst OEM är fullversion men säljs endast med ny hårdvara därför är billigare


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem

Jo, sitter och kör med Vista Home Premium 64bit OEM nu och det funkar fin fint.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

1
Skriv svar