Adaptive Anit-Aliasing Super-Sampling.

Inaktiv
Adaptive Anit-Aliasing Super-Sampling.

Hej,

Jag satt och bläddrade lite på nätet nyss och snubblade in på en artikel om SuperSampling. Lät intressant så jag gick in i Catalyst Control Center och tittade runt lite. Jag hittade allt en tab som hette Adaptive Anti-Aliasing. Jag kryssade i rutan och ställde den på Super-Sampling, bilden i CCC där man kan se själv förändringen när man kryssar för olika options blev betydligt mycket skarpare, speciellt alla avlånga texturer såsom Staketpinnar osv. Fantastiskt tänkte jag och startade genast upp et enda FPSspelet jag har installerat, HalfLife2. Jag ser dock verkligen inte någon skillnad i HL2 med SuperSampling på eller av. har även provat att ändra AA från MSAA 0 till MSAA 6 i spelet utan skillnad. Kör i upplösning 1600x1200.
Så nu undrar jag; Var ser jag skillnaden med SuperSampling påslaget? Kanske inte gäller alla spel?

Tack

Medlem

kommer inte ihåg riktigt hur det var, hade mitt x1950xt då. Men minns att det var krångligt och att det var förvirrande. Det fanns flera inställningar. Trots detta blev resultatet aldrig särskillt bra i te.x HL2, det märktes på staketet där på lite avstånd så försvann det helt lol.

Tipsar om att läsa här på tweakguides för att få en bättre förståelse...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Ahh tack för länken. Riktigt lärorikt. Får installera F.E.A.R och Bioshock igen och verkligen titta runt lite och se om jag märker någon skillnad.

Medlem

Slanga Fear demot, i slutet av banan där helikopptern kommer finns det gott om transparanta texturer, speciellt den som man kliver upp på innan man går in i sista korridoren. Där ska supersample AA funka! Vet inte med bioshock dock..

edit, shock och dock rimmade


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Jag har nyss installerat F.E.A.R (lika bra att lira igenom hela spelet igen) men jag fastnade framför Vänner istället

Vet du om jag bör använda SuperSampling eller MultiSampling?
jag har förövrigt satt AF och AA på "Use Aplication Settings" och MipMap Detail på Max Quality.

Medlem

Supersample är bättre men drar mer fps, multisample är okej och drar mindre än supersample. Jag kör supersample forced hela tiden och det funkar prima på mina 8800gtx. Spel som Crysis och teamfortress 2 blir helt klart snyggare:

http://img1.hugeup.com/f/05072008/12be0.jpg - TSAA i Crysis


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Ahh ok, då kör vi på SuperSampling då! Ohh btw! Jag spelade ienom halva F.E.A.R igår igen och visst märkte jag skillnad på SupersampleAA och ingen MSAA x8. Och jag förlorade ingen märkbar FPS heller. Mycket roligt.

1
Skriv svar