Medlem
Tjuv!

Idag när jag satt på bussen för att åka hem från ett besök hos Kalix Folkhögskola journalistlinje (kommer söka dit i år har jag bestämt mig för nu) hände något som aldrig har hänt mig förut.

Jag sitter och slökollar ut genom bussfönstret. (Hade glömt hörlurarna till mobilen hemma - så jag kunde inte lyssna på musik) Plötsligt ser jag något i vänstra ögonvrån. Jag kollar snabbt dit och killen som sitter mitt emot mig på andra sidan gången rycker bort handen och låtsas sova. "Vad gjorde han?" undrade jag samtidigt som jag upptäckte att min plånbok hade flyttat på sig och låg nära kanten på sätet.

Vanligtvis brukar jag stoppa tillbaka plånboken i fickan efter jag har betalat men den här gången låg den på sätet bredvid mig. Jag stirrade på honom ett tag men han blundade för att slippa möta min blick (och för att fejka sömn). När han sedan öppnade ögonen tog jag demonstrerande tag i min plånbok och stoppade ned den i fickan.

Jag var riktigt nära att fråga "försökte du just stjäla min plånbok?", men då var jag bara 90% säker på att det var det han försökte. Tänk om han inte hade försökt det och jag hade anklagat honom...

Efter ett tag släppte chocken och "konstighetskänslan" och istället kände jag mig kränkt. Det värsta var inte att han försökte stjäla min plånbok (som bara hade 15kr och 40 eurocent i sig) utan det värsta var integritetskränkningen.

Jag förstår inte att det finns människor som faktiskt kan stjäla från andra. Det är obegripligt utifrån min egen synvinkel. Hur har man samvete till att göra sånt? Har man ingen moral i kroppen?

Jag skulle ha ringt polisen men jag var osäker på om det fanns några vittnen. Tjejen som satt bakom mig såg det troligtvis men hon reagerade inte, så jag vet inte säkert...

Obehagligt också att han var så nära att ta den. Om jag hade reagerat ett par sekunder senare eller inte sett det över huvud taget hade han lyckats stjäla den.

Nåväl, det var en mycket otrevlig upplevelse men det vägs upp av min mycket trevliga vistelse på journalistlinjen på Kalix Folkhögskola. Förhoppningsvis går jag där till hösten.

#blogg

Medlem
Tjuv!

Tänk så här...
what would Kratos have done?
förjävligt med folk som inte kan skilja på ditt och mitt

Avstängd

Hm, ja man funderar ju alltså. Jag har själv blivit avstulen en del grejer, men jag har aldrig varit med om något som liknar det här.

Ja, jag undrar också. Har folk inget samvete? Tyvärr verkar det inte så. Folk stjäl och luras och har sig mer än någonsin (det vore faktiskt intressant med lite statistik på det: är bedrägeri och stöld vanligare nu än för, låt oss säga 200-500 år sedan?).

Trist, men så är det, man måste hålla koll på sina saker, alltid.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar