Mina favoritartister inom metal!

Medlem
Mina favoritartister inom metal!

Jag är ett stort fan av i stort sett det mesta inom subgenren Power metal. Musiken är för det mesta topnotch och jag föredrar musik där jag kan höra och förstå vad sångarna sjunger, än t.ex. Growlande. Jag hade tänkt ta och lista mina 10 favoritband inom genren power metal. Listan är helt utan inbördes ordning för jag gillar de här artisterna i stort sett lika mycket.

Avantasia
Avantasia är ett band på sidan av skapat av geniet Tobias Sammet. Det är ett sorts all-star projekt där man har samlat de största inom metal på en och samma skiva. Deras två första skivor, The Metal Opera part I och part II är två riktiga mästerverk som är värda att lyssna på enbart för berättelsen i den.

Freedom Call
Det här ett typiskt tyskt power metalband som spelar snabb, glad och klassiska powermusik med texter om drakar, strider och medeltiden. Skillnaden mot de andra banden är att de gör det så mästerligt så att man inte kan sluta lyssna. Riktigt bra musik att ha dunkandes när man kör bil.

Gamma Ray
Gamma Ray grundades av en av världens bästa gitarrister enligt mig, Kai Hansen när han lämnade Helloween. Det är som vanligt när han har ett finger med i spelet riktiga bra solon och bra musik överlag. Det enda negativa med bandet är att jag inte riktigt tycker om Kai Hansens röst (han sjunger också i bandet), men det är ändå riktigt bra.

Sabaton
Ett svenskt band för ovanlighetens skull. Bandet som har så skickligt lyckats göra 4 album som enbart handlar om olika krig och strider genom historiens gång, och med sångaren Joakim Brodens mörka kraftiga röst som inte är så vanligt inom power metalgenren så är det härligt fräscht och bra.

Blind Guardian
Barderna från Tyskland, genrens stamfader, kalla dem vad ni vill, de är, efter 24 års spelande fortfarande suveräna och svårslagna live och på album.

Rhapsody of Fire
Nu är vi inne på en subgenre inom subgenren, Symfonisk power metal. Det är om möjligt ännu mer melodiskt och baserat på instrumenten än vad den vanliga power metaln är. Italienarna Rhapsody of Fire och definationen av Episkt om du frågar mig.

Stratovarius
En sån här lista utan Stratovarius är ofullständig! Utan dem så skulle nog inte genren se ut som den gör idag. Sångaren Timo Kotipeltos (gissa vilket land de kommer från^^) magnifika röst tillsammans med en av de skickligaste gitarristerna någonsin, Timo Tolkki grundlade standarden att man skulle ha en vokalist som kunde sjunga högt och gitarrsolon som kunde räcka i upp till en minut.

Helloween
Ännu en klassiker inom genren. Bandet som jag har på listan är under Kai Hansens/Michael Kiskes era, nuförtiden är de inte lika bra enligt mig. Michael Kiske har enligt mig världens bästa röst. Den är kraftfull, mjuk och variationsrik, allt på en och samma gång. Tyvärr fick eran ett abrupt slut när det blev ett bråk inom bandet vilket gjorde att Hansen och Kiske slutade.

Edguy
Tobias Sammets egna band. De har fokuserat på senare år mer på vanlig rock, men under deras tidiga år så var de en ny och fräsch fläkt inom genren. Att de har en av de bästa låtskrivarna och kompistör i bandet gör inte saken sämre direkt.

Sonata Arctica
Om jag var tvungen att välja ett band som mitt absoluta favoritband, så skulle jag välja Sonata Arctica. De är kompletta i musik, text, sång, ja allt helt enkelt! De har även gjort världens bästa låt "White Pearl, Black Oceans" som är fulländad! Man skulle banne mig kunna göra en film av storyn i texten.

På folkets efterfrågan kommer här ett par bubblare:
Nightwish, Kamelot, Demons and Wizards och Primal Fear

Låtlistan i videon:

Avantasia - Reach Out For The Light
Freedom Call - Freedom Call
Gamma Ray - Dethrone Tyranny
Sabaton - Unbreakable
Blind Guardian - Mirror Mirror
Rhapsody Of Fire - Power Of Thy Sword
Stratovarius - Hunting High And Low
Helloween - I Want Out
Edguy - New Age Messiah
Sonata Arctica - Full Moon

#blogg

Mina favoritartister inom metal!

Bra lista Jag har jobbat för Michael Kiske, Stratovarious och Edguy, goa gubbar...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Häftigt! Vad har du jobbat som, roddare?

Haha, nix, jag jobbade fram koncept till omslagen på deras skivor och designade texthäftena till några av gruppernas releaser, vilka skivor det handlar om tänker jag inte förtälja


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Kan du inte säga något omslag du har gjort?

Medlem

Jag hade velat sett Kamelot i listan, men då det är en topp 10 lista och du lyckats ta ut 1 av dom bästa banden kan jag inte välja bort nått....i demand top 11 =P

Medlem

Haha, jag kan väl lägga till ett par bubblare, blir du nöjd då?

Medlem

Fina grejer det här! Sonata Arctica och Stratovarius har man lyssnat på en del:)

Medlem

@73mpl4R, du lirar keyboard eller något liknande har jag förstått efter att ha läst din blogg. Då förstår jag att du har lyssnat mycket på Strato och Sonata. De har ju två är världens skickligaste Keyboardspelare i Jens Johansson och Henrik Klingenberg. Jösses vad de kan plinka på bra...!

Medlem

Ingen Manowar

för övrigt grym lista!

Jens är grym, trevlig snubbe med


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Everchange, Manowar har jag aldrig varit så förtjust i, men då har jag inte heller tagit mig tiden att lyssna på dem så noga. Vem vet, jag kanske tycker om dem om jag tar och lyssnar ordentligt.

Det finns så många bra band inom genren så det är nästan omöjligt att få ner en lista till topp 10.

Medlem

Mitt huvudinstrument är faktiskt gitarr, men nu på senare tid har det blivit mycket keyboard och synth. Så jag har lyssnat mycket på powermetal för båda instrumenten

Medlem

Bra lista, skulle dock vilja pusha lite för svenska Falconer, tokgrymma musiker med annorlunda sång.. (tänk Tommy Körberg meets metal)

Gillar även 3 inches of blood, dom spelar lite powermetalaktigt fast dom shriekar och Growlar också.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Avstängd

Bra lista. ^^

Avantasia (och senare Edguy) var mitt absoluta favoritband i några år, men jag har sedan dess övergått lite mer till blandningen Power metal/Progressive metal. Det är lätt den bästa genren! Du ska få några tips:

Ayreon Ett projekt som Avantasia. Gjort av Arjen Anthony Lucassen. Ayreon är faktiskt sjukt likt Avantasia i allt utom musiken. De har ett lite liknande namn, långa episka låtar, album med en genomgående handling (det är dock inte bara fantasy) och lite sånt. Musiken är som sagt något annorlunda. De är som sagt lite mer åt det progressiva hållet och det avspeglas tydligt i musiken. Mycket bra!

Stream of Passion. Bildat av Arjen Anthony Lucassen och Marcella Bovio, huvudpersonerna i Ayreon, och några mer eller mindre okända musiker. Många av deras låtar känns helt perfekta. Underbart!

Harmony Ett svensk band, från Borås. Otroligt bra. Vet inte riktigt vad jag ska säga förutom att uppmana dig att lyssna på dem. ^^

Här är några till som du kanske har hört om:
Dream Theater. Ayreon har tagit ganska mycket inspiration från Dream Theater. T.ex. är deras album The Human Equation (Som handlar om en kille som hamnar i koma och försöker ta sig ur den mardröm han hamnar i. Varje spår är en dag.) är likt Metropolis 2: Scenes from a Memory. En fördel med DT är att de har hållit på lika länge som jag har levat, d.v.s. sen 1989 och har därmed en hel del album och liveframträdanden att lyssna på. Särskilt deras Six Degrees of Inner Turbulence tycker jag är helt underbart. Andra skivan är en enda 40 minuter lång låt. ^^

Within Temptation. Ett holländskt band, mycket likt Nightwish, men musiken skiljer sig åt en smula. WT har bl.a. inte den där små-b:iga känslan som man kan uppfatta hos Nightwish.

Nu har du mycket nytt att lyssna på. ^^

Medlem

Tack för tipsen EliasN. En del har jag lyssnat på, men det fanns några nya. Ayreon lät intressant, jag ska ta och kolla in det.

Avstängd

Varsågod -- vad gör man inte för en power metal-broder? ^^

Medlem

Hehe precis! Du har rätt i det där om att progressiv power metal är bland det bästa som finns. Sonata Arctica lutar mot det bland annat, och det är nog mitt absoluta favoritband

Medlem

Ayreon - The Human Equation kan lätt vara ett av de bästa skivorna som skapats. Guardian är ju aldrig fel och varit ett av mina favoritband sen mitten av 1990-talet och kan inte säga annat än att Nightfall in Middle Earth och A Night at the Opera är helt superb när det kommer till Power Metal.

Men på senare tid har jag vandrat längre och börjat utforska en del annan typ av Metal, nu på senare tid rör det sig mest om Opeth, Cult of Luna, Khoma, Isis och lite till. Problemet är när man börjar tycka om dessa så är det svårt att lyssna på annan musik eftersom den lätt framstår som väldigt blek och tråkig

Sen får vi inte glömma våra svenska hjältar när det kommer till progressiv musik: Meshuggah. Deras skiva: Destroy Erase Improve är lite av ett tekniskt underverk

Aaaa när man kallar Nightwish för B då måste jag invända
Tycker faktist tvärt om att alla anra band med tjejsångare (jämfört med (Tarja) känns lite b...
Nog om det en kanon lista i övrigt
Vill ni ha lite melankolisk proggresiv metal måste jag höja upp svenska Evergrey


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Avstängd

Nä, Nightwish är inte b, de har bara en lite små-b:ig känsla över sig, med betoning på små. Jag vet inte riktigt hur jag kan beskriva det bättre. ^^

Medlem

Det är trevligt att så många metalfans här på Fragzone

Du glömde ju svenska bandet Amon Amarth


signatur
1
Skriv svar