Peter Molyneux fattar!

Medlem
Peter Molyneux fattar!

Två hundar (varav den ena tillhör någon helt annan, jag gissar att <b>vi snackar co-opkampanj här</b>!), ett inventory som består av en serie rum (skattkammare, klädkammare etc) och är smidigare än de gamla listorna, en tudelad storybaserad kampanj som koncentrerar sig ÄNNU mer på rollspelande än på siffror - nej, ett rollspel behöver inte ha en enda färdighets- eller grundegenskapssiffra, sluta tjata! Det är vad <b>Peter Molyneux</b> har att säga om <i>Fable 3</i>, och enligt honom själv har han bara avslöjat två av tre stora grejor i spelet. Läs intervjun med Peter på Eurogamer om du är det minsta intresserad av vad en någon mer lågmäld spelmissionär har att säga om en av de västerländska rollspelens enklaste, smartaste och roligare spelserier.

Men det kanske allra intressantaste är vad Peter Molyneux säger, eller kanske snarare INTE säger om <b>Natal</b>, Xbox 360:s kommande rörelsekontroll-mojäng. Jag citerar:
<i>There are some very obvious things we could do, like controlling the GUI in Natal, and it doesn't really excite me. What I want to do is give you things which really add to the Fable world.</i>

Det här bevisar åtminstone för mig att Peter har fattat. Oavsett hur mycket Microsoft jobbar på precision och ansiktsigenkänning så kommer Natal inte att vara särskilt användbart i spel som inte handlar om att plocka frukter på skärmen eller vifta okontrollerat med armarna. Precis som <b>Playstations onödiga tilt-funktion</b>, eller <b>Wiis löjligt fladdriga Wiimote-viftande</b>, kommer dessutom 90% av alla spelutvecklare som använder funktionen att göra det för att de kan, inte för att det behövs eller ens fungerar. Resultatet blir ett antal spel där det första man gör är att stänga av rörelsekontrollen, om det ens går - ja, jag tittar på dig, <i>Lair</i>. Men efter att ha läst ovanstående intervju vågar jag i alla fall hoppas att Peter Molyneux åtminstone inte kommer att tvinga mig att leka väderkvarn i vardagsrummet för att spela <i>Fable 3</i>.

#blogg

Peter Molyneux fattar!

Håller med...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ja, jag tror inte riktigt på Natal och Sonys variant.

Medlem

Jag tror inte att någon sådan här teknik funkar första gången - om tio år kanske alla konsoler kommer att ha fungerande rörelsekontroller inbyggda, och kameror som kan känna igen dig där du viftar framför tv:n, men det kommer inte att hända i den nuvarande generationen. Och nej, jag anser inte att Wii eller PS3 har "fungerande rörelsekontroller" :).

1
Skriv svar