nya högtalare
hoi där, har nyligen lyckats pajja kontrollen till mina z-4 och eftersom min garanti var utgången och logitech vägrade byta den så har jag kommit fram till att det är dags att byta upp sig. Ganska mycket hoppas jag.. min stora beef med z-4 var att basen dominerade ganska hårt, hade den nästan alltid väldigt VÄLDIGT lågt.
Jag vill verkligen inte påstå att jag är en ljudbög, men man aspirerar väl dit.
De jag kollar på mest just nu är Altec Lansing Högtalare MX5021
Läst några små rescensioner och användarutlåtanden och de verkar grymma.. Jag lyssnar mest på rock/hårdrock men även en del bastunga grejor så logitech verkar inte vara mitt märke.
Jag undrar om nån har provat altecgrejor och har några kommentarer, beställer nog nu i slutet på veckan om ingen har några bättre förslag
Tack på förhand osv.
Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.
Altec själva menar att just det paketet inte finns i Sverige.
Tycker dock det är dåligt att man inte får några tekniska fakta.
Tittar man på testsidor går subban tydligen ner till 30Hz, vilket
är hyfsat med tanke på storleken och det verkar inte vara någon reflex. Min rekommendation är ändå att sträva efter ner till 20Hz eller under och att koppla datorn till ett försteg (om man bara kör hörlurar) och vidare ut till slutsteg eller en "vanlig" förstärkare. Det hela beror ju på vad man har för kretsar i ljudkort/moderkort också. Jag menar när jag pluggar i ett par Pro-lurar i mp3-spelaren märker man att det går åt otäckt mycket mer effekt. Pluggar jag i samma lurar i försteget är det tvärtom så att de inte pallar trycket.
Jag kör hörlurar från försteg som är kopplat till datorn då går det bara åt 10-20 watt också och är kanonljud.
Ska jag lyssna seriöst slår jag på slutsteget.
I annat fall skulle jag eventuellt löda på stereokontakt (vilket har skett några gånger) på ett par riktigt trevliga högtalare (typ vanliga stereohögtalare) och trycka i dem direkt i datorn.......blir lite onödigt att dataspela med ett 800W slutsteg igång (Dödad smiley)
Bra kylning IsTheShit
Just nu så bor jag i ett studentrum så några skitstora högtalare kommer inte riktigt passa mina grannar särskilt mycket, mitt förra packet var visserligen jämförbart i uteffekt men ändå. Jag behöver inte mosa skithög volym. Det jag eftersträvar är bra ljud till min musik som jag lyssnar på och de filmer jag kollar på.. och ibland till mitt phat ownage i q3.
Ifall jag behöver en förstärkare och två riktiga högtalare så är det ok, men min totala budget ligger runt 2k. Jag kan visserligen vänta ett tag och spara lite till.. men eftersom jag är så grymt oerfaren inom ljudmarknaden så känner jag delvis att jag vill börja snällt. Det är en fucking djungel och jag vet fan inte vad som pågår.
Jag har visserligen läst en hel del våglära och jag vet hur en högtalare funkar fysikaliskt, men jag förstår inte speccxen och jag är värdelös på att pilla med eqn. Dock så har jag svårt att se den riktiga skillnaden mellan 20 och 30hz har svårt att tro att jag ens kan höra så låga frekvenser längre. Eller är det dom höga som ryker först?
Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.
Korrekt att man inte hör hur lågt/högt som helst.
Med åldern begränsas det ännu mer.
Grejen är att kör man en lägre frekvens så låter tonerna inom
"hörområdet" bättre plus att vissa toner som normalt inte hörs
faktiskt når örat. Enligt min mening väl värt att ha i åtanke. Har testat detta ordentligt.
Bra att ha hänsyn till grannar. Man blir typ vansinning när någons bas slår i huset.
Går ju att få tag i små tunga med snärtigare bas också. Tycker det är lite synd med ljudkort i dagsläget har några äldre Pro-kort med volymkontroll och rejäl kapacitet, men de går mer eller mindre inte att få igång i dagens OS.
Vissa förstärkare, liksom högtalare, men framförallt låtar levererar en jobbig bas. När allt klaffar blir det riktigt bra.
Bra kylning IsTheShit