Inaktiv
Processorlir

Tjena.

Jag funderar på att uppgradera processorn. Just nu har jag en intel core 2 duo E2140 och ett 8800gts 512 grafikkort. Tillsammans får de 7000 poäng i 3d mark 06 och vad jag hört skulle jag nog vilja ha lite över 10 000 p istället och att det flyter på bättre i spelen. Jag har funderat på en I E6850 men mitt moderkort verkar bara klara 1066mhz busshastighet.
Jag har bara xp pro så quadtekniken är väl nästan uteslutet om jag inte själv kan göra något. Så ja, vad skulle jag kunna välja för ca 2000kr? Är det över huvud taget någon idé att köpa ny processor?

Tack i alla fall.


signatur

/J.

Medlem

Köp quad q6600!!! Den kan klockas bra och även om inte xp stöder mer än 2 trådar så kan nog nya program göra det antar jag.
Ok till sist så kommer du över 10k i 3dmark 06;)


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

nj
Medlem

E2140 i grundutförande är inte direkt det snabbaste som finns, nej. Dock så är de oerhört klockvänliga (särskilt om du har en nyare med M0-stepping), dock så gäller det även att moderkortet du har inte är helt emot överklockning.
Har själv en E2160 (högre multiplier än 2140) som utan problem körs i 9x333MHz = 3GHz med 0.06V spänningsökning till CPUn, och den har potential för mer, men jag har inte orkat ge mig på att testa maxklockning för den.

Annars så är väl Core 2 Quad Q6600 väl det mest prisvärda du kan köpa om moderkortet officiellt bara klarar 1066MHz FSB som bäst. Dubbelkolla bara så moderkortets bios har klarar den processorn innan du börjar byta, för risken finns att du måste flasha före.

Tillägg:
Missade delen om WinXP och stödja Quad core eller ej, WinXP (Home som Pro) har fullt stöd för quad cores. Begränsningen sitter i antalet fysiska processorer, och inte kärnor på en och samma processor.

Inaktiv

Ok, men måste man klocka en quad q6600 2,4ghz för att det ska vara värt att köpa den? Lite osäker på klockgrejer nu när moderkortet är ganska träligt. (billigare variant)


signatur

/J.

Inaktiv

Din E2140 klockad till 3GHz ger minst 11000 i 3Dmark06, säkert en bit över 12. Du behöver ingen ny processor, bara sätta fart på den du har. En av marknadens mest prisvärda processorer. 2140@3 GHz är jämlik med E6850, och snabbare än q6600 i originalskick.

Har själv e2160 samt GF8800GT, båda med OC så långt det går. Går vansinnigt bra. Slänga pengar på dyra processorer är ju onödigt om man kan få sjuk spelprestanda för en femhundring, inte sant?


signatur

"Some peoples' internet should be made read-only"
http://pesnwiki.servehttp.com/

Inaktiv

Jag får känslan att det är riskabelt att klocka cpu:n med 1,4 ghz då jag bara har orginalkylningen. Visst skulle man kunna köpa en bättre fläkt men risken finns ju ändå att processorn överhettar.. Sen verkar quad ha andra fördelar med just 4-kärnigheten?


signatur

/J.

Inaktiv

Det går bra med originalkylningen så länge man inte behöver ställa upp volten alltför mycket. Man bör hålla sig under 65-70 grader vid full belastning. Fyrkärniga processorer har än så länge ganska dåligt stöd i spel. Man få generellt sett mer prestanda per krona med en tvåkärnig processor. Detta kommer säkerligen ändras inom de kommande åren.

Men, åter till saken. Klocka upp processorn din, både du & den kommer tycka om det. Testa 2.66 GHz och öka därifrån.


signatur

"Some peoples' internet should be made read-only"
http://pesnwiki.servehttp.com/

Inaktiv
Skrivet av oRRen:

Din E2140 klockad till 3GHz ger minst 11000 i 3Dmark06, säkert en bit över 12. Du behöver ingen ny processor, bara sätta fart på den du har. En av marknadens mest prisvärda processorer. 2140@3 GHz är jämlik med E6850, och snabbare än q6600 i originalskick.

Har själv e2160 samt GF8800GT, båda med OC så långt det går. Går vansinnigt bra. Slänga pengar på dyra processorer är ju onödigt om man kan få sjuk spelprestanda för en femhundring, inte sant?

Och en Q6600 ger minst 1500-2000p mer i 3dmark

Sen har E2140 1mb Cache, Q6600 har 8mb..lite skillnad där

Medlem
Skrivet av ForEvo:
Skrivet av oRRen:

Din E2140 klockad till 3GHz ger minst 11000 i 3Dmark06, säkert en bit över 12. Du behöver ingen ny processor, bara sätta fart på den du har. En av marknadens mest prisvärda processorer. 2140@3 GHz är jämlik med E6850, och snabbare än q6600 i originalskick.

Har själv e2160 samt GF8800GT, båda med OC så långt det går. Går vansinnigt bra. Slänga pengar på dyra processorer är ju onödigt om man kan få sjuk spelprestanda för en femhundring, inte sant?

Och en Q6600 ger minst 1500-2000p mer i 3dmark

Sen har E2140 1mb Cache, Q6600 har 8mb..lite skillnad där

har den inte 4mb?


signatur

B lup

Inaktiv

"4 MB per par kärnor"


signatur

/J.

Medlem
Skrivet av jollehojje:

"4 MB per par kärnor"

såg det :$


signatur

B lup

Inaktiv

Men hur många ghz totalt kan man klocka en processor med ett moderkort som bara har 1066mhz som mest?


signatur

/J.

1
Skriv svar