Ny laptop - Alternativ till MacBook?

Medlem
Ny laptop - Alternativ till MacBook?

Det borjar bli dags for mig att skaffa en ny laptop. Vad jag letar efter ar en latt, liten, behandig, billig (under 10k), med mojlighet att antingen installera ett unix-baserat OS (typ ubuntu) eller med ett redan befintligt (typ OS-X).

Vad finns det for alternativ till en MacBook? Jag ar inte intresserad av att spela pa den i forsta hand (fast en MacBook skulle val klara lite aldre Blizzard spel om det krisar), utan vill mer ha en liten latt dator att slapa runt nar jag jobbar (jag reser mycket). Det racker om den fixar ordbehandling / mail / enklare matlab-sysslor.

MacBook verkar ratt bra, billig, snygg och sa. Finns det nagra bra PC alternativ? Hur star de sig i jamforelse pris per prestanda? Betalar man mycket extra for designen pa en Mac, om man jamfor prestandan pa liknande PC?

Just nu har jag en 17-tums Acer, och den haller pa att knacka ryggen pa mig... Dessutom ar batteriet pa vag att sjalvdo, och plasten haller pa att spricka i alla fogar (efter bara tva ar!).

nj
Medlem

Det finns rätt gott om alternativ från de flesta tillverkarna. Antar att du är ute efter en laptop i storleken 12-13" som inte väger så vidare mycket?
Du kan ju tex kika lite bland de träffar på den här prisjaktsökningen jag precis gjorde.
Sedan så har du ju alltid Zepto som har lite olika alternativ du kan konfigurera och köpa med eller utan operativsystem. Dubbelkolla bara så priset visas inkl moms så du inte får en otrevlig överraskning mot slutet, tyckte det var lite väl billigt den första gången jag besökte deras webshop.

Medlem

Den här LG:n är grym.

http://www.dustinhome.se/pd_5010116323.aspx

Sen har du Dells minsta XPS modell som också är bra.

MacBooken är ju också smidig, personligen hade jag nog valt en sån eftersom du både kan köra OSX och Vista/XP på den.

Nackdelen med den är grafikkortet dock.

Har själv en Mac Book Pro.


signatur
Medlem

hur ar bygg-kvaliten pa LG, Dell och framforallt Zepto? Jag vill inte kopa en till 'budget'-dator som trillar sonder i smabitar efter ett ar eller tva, som min nuvarande acer.

EDIT: Och ljudniva! jag vill garna ha en som inte later/fungerar som en hartork....

1
Skriv svar