Intel E6600 +grafikkort

Inaktiv
Intel E6600 +grafikkort

Tjena!
Efter många år ska jag nu byta till pci-express, det är bara faderskapet som lyckats få tag i ett sådant moderkort. Därför kom jag på att vi kunde byta dator helt och hållet.

Jag funderade stort på att införskaffa ett xfx 8800gtx 768 mb som borde räcka ett par år. Men moderkortet verkar inte ha minst intel E6600 som jag hört att det bara ska fungera till. Det är ett asus P5L-VM-1394 som ligger på prisklassen cirka 700:-. Jag kan inte hitta någonstans där jag ser vad det är. Men kan det fungera och skulle det vara någon skillnad i prestanda? Finns det andra bra kort som kan passa?

Tack i alla fall!


signatur

/J.

Medlem

Alltså du kan nog sätta detta kort i stort sätt till vilken cpu som helst. Det viktiga är att du har ett nätagg i datorn som kan driva det och en pci express slot. Det som händer om man har en för slö cpu är ju "bara" att inte kortet får nog med kräm från cpu för att maxa ut helt.
Ett hett tips är att du köper ett Nvidia 8800GTS med 512mb ram istället för dom är helt nya (dom gamla var med 640mb minne eller 320 minne och ca 25% slöare) och betydligt billigare än GTX men i stort sett lika snabba eller ett 8800GT som också är nytt och ca 10% slöare än nya GTS kortet men ca 1000kr billigare.
Ett nvidia 8800GTS med 512mb ram (nya versionen) kostar ca 3200kr idag och 8800GT kostar 2200kr ca


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Inaktiv

Hur mycket sämre skulle det kunna bli (procentuellt)? Om jag skulle ta ett gtx och sätta på det moderkortet, drar det ner upplevelsen som till ett gts idag och om jag skulle ta ett gts så blir det som ett gt?

Det är ändå ett intel dual core 3.2 ghz på moderkortet.


signatur

/J.

Inaktiv

Tycker du ska köpa ett 8800GT istället för GTX. Ultra och GTX presterar inte så mycket bättre än GT och i hög upplösning skiljer det bara kanske en enda FPS, men priset skiljer enormt.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar